بررسی انواع رنگ رزین + مزایا و معایب هر کدام | شرکت پخش رنگ تهران

بررسی انواع رنگ رزین + مزایا و معایب هر کدام

ساخت اجسام رزینی بدون اینکه آن ها را رنگارنگ و جذاب کنید لذتبخش نخواهد بود. به همین دلیل است که اولین چیزی که هنگام کار با انواع رزین مطرح می شود انتخاب رنگ رزین است. رنگی که بتواند جذابیت کار شما را بالاتر ببرد. دانستن اینکه چه نوع رنگی باید انتخاب کنید که نتیجه کارتان بهتر و باکیفیت تر باشد به موارد مختلفی بستگی دارد. در این مقاله به بررسی انواع رنگ رزین و مزایا و معایب هرکدام خواهیم پرداخت.

انواع رنگ رزین؛ چه رنگی با رزین ترکیب می شود؟

پیش از هر چیزی باید در نظر داشته باشید نباید از رنگی که حاوی مقدار زیادی آب است استفاده کنید. آب موجود در رنگ مانع خشک شدن رزین شده و تاثیر منفی به روی نتیجه کار خواهد گذاشت.

رنگ آکریلیک مایع

انواع رنگ آکریلیک یکی از بهترین رنگ های مخصوص رزین است که در رنگ های متنوع از جمله متالیک، نئونی، شب تاپ، براق و تیره موجود است. این رنگ ها نسبتا ارزان قیمت هستند و به راحتی در دسترس هستند.

هنگام ترکیب رنگ آکریلیک و رزین اپوکسی به نسبت ها دقت داشته باشید. این نسبت معمولا ۱ به ۱۰ است. یعنی یک جزء رنگ آکریلیک را باید با ده جزء رزین اپوکسی ترکیب کنید. اگر بیش از این حد رنگ اضافه کنید، رزین شکل مایع خود را از دست داده و قالب گیری آن سخت می شود.

همچنین رنگ و رزین را باید کاملا با هم ترکیب کنید تا هیچ ناخالصی بوجود نیاید. بهتر است از قاشق پلاستیکی برای هم زدن رنگ و رزین استفاده کنید. رنگ آکریلیک اغلب برای ساخت جواهرات اپوکسی مورد استفاده قرار می گیرد.

نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که اغلب رنگ های آکریلیک پایه آب هستند. با توجه به اینکه رنگ پایه آب برای ترکیب با رزین رنگ مناسبی نیست باید هنگام تهیه رنگ آکریلیک به این نکته توجه داشته باشید و رنگ بر پایه پیگمنت یا آکریلیک که میزان آب آن کمتر است را تهیه کنید.

رنگ آکریلیک مایع | گروه وراتی

رنگ ایربراش

یکی دیگر از رنگ هایی که برای ترکیب با رزین مورد استفاده قرار می گیرد رنگ ایربراش است. این نوع رنگ رزین نیز نه تنها در رنگ های متنوعی موجود است بلکه در طیف رنگی متالیک نیز یافت می شود.

رنگ های طلایی، نقره ای و مسی در این نوع رنگ بسیار زیبا و درخشان دیده می شود. حتما رنگ ایربراش را قبل از ترکیب با رزین به خوبی تکان دهید. همانند رنگ آکریلیک، برای ترکیب رنگ ایربراش و رزین اپوکسی نیز نسبت یک به ده را رعایت کنید.

رنگ ایربراش از انواع رنگ رزین | شرکت پخش رنگ تهران

رنگ جوهری الکلی

در پاسخ به سوال رنگ جوهری چیست باید گفت این رنگ یکی از بهترین انواع رنگ رزین است که اغلب به صورت ست به فروش می رسد. اما این نوع رنگ نیز تنوع رنگی بسیار بالایی دارد به طوری که حتی رنگ های خاصی که ممکن است در سایر انواع رنگ رزین یافت نشود در این نوع رنگ به چشم می خورد. برای ترکیب رنگ جوهری با رزین، فقط کافیست چند قطره رنگ به رزین اضافه کنید.

رنگ جوهری الکلی با نام رنگ میکروبی نیز در میان هنرمندان شناخته شده است. به این دلیل که پس از اضافه کردن قطرات الکلی جوهری به رزین، این رنگ کمی در رزین حرکت کرده و افکت ایجاد می کند، به آن رنگ میکروبی می گویند.

رنگ جوهری الکلی از انواع رنگ رزین | شرکت پخش رنگ تهران | شرکت پخش رنگ تهران

رنگ پودری

کار کردن با انواع رنگ پودری بسیار ساده است، به همین دلیل هنگام ساخت اجسام رزینی یکی از انتخاب های اولیه به شمار می رود. این نوع رنگ به راحتی با رزین ترکیب می شود و به دلیل حالت پودری که دارد در نتیجه کار رنگ خاص تری ایجاد می شود.

رنگ پودری از ذرات صافی تشکیل شده اند که به شکر گرد و مستطیلی هستند. این ذرات دارای دو سطح هستند و پوشش نازکی ایجاد می کنند که پس از خشک شدن متالیک می شود. از آنجایی که این ذرات سایز یکسانی ندارند، وقتی طیف وسیعی از آن روی سطح می نشیند درخشش خاص و صدفی شکل به سطح می بخشد.

رنگ پودری را به روش های مختلفی می توان با رزین ترکیب کرد. معمولا آن را در یک ظرف کوچکی که حاوی رزین است ترکیب می کنند و روی لایکه دیگری از رزین که قبلا قالب گیری شده اضافه می کنند. همچنین رنگ پودری را می توان با رزینی که قبلا توسط رنگ رزین غیرجوهری ترکیب شده نیز اضافه کرد. این بدین معناست که می توانید رنگ پودری را با رنگ آکریلیک ترکیب کنید.

رنگ های پودری به نسبت سایر رنگ ها مقاومت بیشتری در برابر اشعه UV دارند، این بدین معناست که دیرتر تغییر رنگ داده یا زرد می شوند. به همین دلیل معمولا توصیه می شود اجسامی که زیاد در معرض نور خورشید قرار می گیرند با رنگ های پودری رنگی شوند.

رنگ پودری از انواع رنگ رزین | شرکت پخش رنگ تهران

رنگ خمیری

رنگ خمیری را با نام رنگ اپوکسی نیز می شناسند چرا که مخصوص این کار طراحی شده اند. این نوع رنگ ها در عین حال که حالت خمیری دارند غلظت بالایی نیز دارند. اما در مورد کاربرد رنگ خمیری باید بدانید این رنگ، برخلاف سایر رنگ ها، رنگ خمیری اغلب حالت مات به رزین می بخشد و شفافیت آن را از بین می برد اما از جمله رنگ هایی است که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع رنگ نه تنها برای کار با رزین معمولی مناسب است بلکه برای ترکیب با رزین های UV نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

رنگ خمیری | شرکت پخش رنگ تهران

نکاتی درباره رنگی کردن رزین

  • هنگام کار با اپوکسی به زمان توجه داشته باشید چرا که ممکن است رزین خشک شود و شما می بایست قبل از اینکه به این مرحله برسد رنگ را با آن ترکیب کرده باشید.
  • ابتدا رزین و هاردنر را بر اساس نسبت های گفته شده به خوبی با هم ترکیب کنید.
  • در مرحله بعد وقتی که رزین و هاردنر به طور یکسان با هم ترکیب شدند نوبت به اضافه شدن رنگ می رسد. رنگی که ترکیب می کنید با توجه به مایع یا پودری بودن باید به شکل مختلف و اندازه متفاوت ترکیب شود. اما هر نوع رنگی که اضافه می کنید ابتدا به میزان کم اضافه کنید، هم بزنید و اگر لازم بود مقدار بیشتری به آن اضافه کنید تا به رنگ دلخواهتان برسید. اما در نظر داشته باشید نسبت رنگ و رزین نباید بیشتر از ۵ درصد باشد.
  • حین اضافه کردن رنگ به رزین به نکات ایمنی از جمله پوشیدن دستکش و ماسک توجه داشته باشید.
  • در نظر داشته باشید که اشعه UV و نور خورشید می تواند موجب تغییر رنگ رزین شود، بنابراین طی پروسه خشک شدن رزین بهتر است از نور دور بماند.
  • حتما از انواع رنگ مخصوص رزین استفاده کنید. رنگ های روغنی را با رزین ترکیب نکنید چرا که روغنی بودن رنگ مانع حل شدن آن در محلول اپوکسی می شود و در نتیجه بخشی از رزین فاقد رنگ خواهد بود.
  • این سوال برای برخی افراد بوجود می آید که آیا رزین رنگ شده مناسب استفاده برای اجسام داخل آکواریوم یا تراریوم است یا خیر. وقتی زمان خشک شدن رزین به پایان رسیده و کاملا مستحکم شده باشد دیگر هیچ خطری برای حیوانات و انسان ندارد. همین مساله درباره اجسامی که در آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرند نیز صدق می کند.
  • در نهایت اگر برای خشک شدن فرآیند رنگ آمیزی خود عجله دارید، راه هایی برای تسریع خشک شدن رزین وجود دارد، که در مطلب دیگرمان به آن پرداخته ایم.

سخن پایانی

شناخت انواع رنگ رزین و تکنیک های خاصی که در رنگی کردن رزین استفاده می شود می تواند سهولت کار با رزین را برایتان بالاتر ببرد. با ترکیب رنگ و انواع رزین و ساخت محلولی رنگی و شفاف، و گاها اضافه کردن درخشان کننده و پیگمنت های براق، می توانید اجسام رزینی خاص و جواهرات اپوکسی زیبایی بسازید. فقط کافیست انواع رنگ مخصوص رزین را به نسبت مناسب با رزین و هاردنر ترکیب کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *