راهنمای جامع انواع رنگ نما | شرکت پخش رنگ تهران

راهنمای جامع انواع رنگ نما

رنگ نما، رنگی است که در نمای خارجی ساختمان به کار می رود. این رنگ ها تنوع بالایی دارند و ظاهری جذاب به ساختمان ها می بخشند. پیش از این انواع رنگ نما فقط در زیباسازی ساختمان ها کاربرد داشت، اما امروزه استفاده از این رنگ ها به ساختمان استحکام و مقاومت می دهد. به همین علت با توجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه، می توان از رنگ نمایی استفاده کرد که در آن شرایط آب و هوایی مقاومت مطلوب تری ایجاد می کند و دوام بالاتری دارد.

مزایای استفاده از رنگ نما

رنگ های نما ظاهر چشم نواز به ساختمان ها می بخشند. تنوع رنگی بالای از ویژگی های اصلی همه رنگ های نما محسوب می شود. به همین دلیل با توجه به سلیقه افراد می توان نمای جذابی برای ساختمان خلق کرد.

علاوه بر این، انواع رنگ به کار رفته در نمای ساختمان، می تواند در سرمایش یا گرمایش ساختمان ها موثر باشد. به طور معمول منازل در کشور اسپانیا به رنگ سفید هستند. این ویژگی باعث می شود که منازل در زمستان نور خورشید را جذب کنند و گرم تر شوند.

به همین دلیل علاوه بر نوع محصول و ترکیبات آن، خود رنگ هم می تواند تأثیر زیادی روی دمای داخل ساختمان بگذارد.

یکی دیگر از مهم ترین مزایای استفاده از رنگ نما، افزایش مقاومت ساختمان نسبت به تغییرات محیطی و آب و هوایی است. همه انواع رنگ نمای بیرونی، دوام مطلوبی دارند و مصالح سازنده ساختمان را در برابر عوامل آسیب زا حفظ می ‎کنند.

ساختمان هایی که نمای چوبی یا سنگی دارند در مواجهه با عواملی مانند رطوبت یا باران های اسیدی بسیار آسیب پذیر خواهند بود. اما با اجرای رنگ نما روی این مصالح، ساختمان ها عمری طولانی پیدا می کنند. در نتیجه خطرات محیطی مانند بارش شدید باران یا رشد قارچ ها، افراد درون خانه را تهدید نخواهند کرد.

مزایای استفاده از رنگ نما | شرکت پخش رنگ تهران

انواع رنگ نما ساختمان

رنگ های نما بر اساس اجزای تشکیل دهنده و ویژگی ها با هم متفاوت هستند. به همین دلیل می توان گفت انواع رنگ نما ساختمان عبارت اند از:

رنگ اکریلیک

یکی از محبوب ترین انواع رنگ نمای ساختمان، رنگ های اکریلیک هستند. این محصولات که با تنوع رنگی بالایی در نمای داخلی و خارجی ساختمان ها به کار می روند، پایه آب هستند. به همین دلیل چسبندگی بسیار مناسبی در محیط های مرطوب ایجاد می کنند و مقاومت بالایی در برابر بخار آب و اشعه فرابنفش خورشید دارند.

رنگ های اکریلیک دوست دار محیط زیست هستند و به دلیل داشتن استحکام، انعطاف پذیری و چسبندگی بالا محبوبیت زیادی میان انواع رنگ نمای بیرونی پیدا کرده اند. استفاده از رنگ اکریلیک روی سطوح چوبی بسیار پرکاربرد است.

رنگ نما اکریلیک | شرکت پخش رنگ تهران

رنگ روغنی

انواع رنگ روغنی بر پایه حلال های نفتی تشکیل شده است. به همین دلیل بوی بیشتری نسبت به ترکیب های پایه آبی مانند رنگ اکریلیک ایجاد می کند. اما می توان گفت که دلیل برتری رنگ های روغنی، قابلیت شست و شو و درخشش بالای آن ها است.

این نوع رنگ از انواع رنگ نما نفوذ بالایی در سطوح دارند و سختی مناسبی ایجاد می کنند. به همین دلیل شست و شوی آن ها بسیار ساده تر و موثرتر از رنگ اکریلیک خواهد بود. در نتیجه در طولانی مدت این رنگ ها ظاهر جذاب خود را حفظ خواهند کرد.

از رنگ های اکریلیک عادی نمی توان در رنگ آمیزی سطوح فلزی استفاده کرد. اما برخلاف آن ها رنگ های روغنی در نمای نرده ها، درها و پنجره های فلزی کاربرد زیادی دارند و از این سطوح در برابر زنگ زدگی محافظت می کنند.

رنگ روغنی نما | شرکت پخش رنگ تهران

رنگ اپوکسی

اپوکسی، ترکیبی پلیمری است که در برابر اشعه فرابنفش خورشید، باران های اسیدی و تغییرات آب و هوایی مقاومت بالایی دارد. اپوکسی به خوبی به فلزات می چسبد و به همین دلیل برای جلوگیری از زنگ زدن سطوح فلزی هم به کار می رود.

اپوکسی بیشتر کاربرد صنعتی دارد، اما در پارکینگ ها، مجتمع های تجاری و پوشش پنجره های فلزی هم مورد استفاده قرار می گیرد. در ساختمان های مسکونی، اپوکسی بیشتر در کفپوش به  کار می رود.

رنگ اپوکسی نما | شرکت پخش رنگ تهران

رنگ نانو

رنگ نانو ساختمانی یکی از انواع رنگ نما است که با استفاده از تکنولوژی نانو و رزین های اکریلیک تشکیل شده است. این رنگ چسبندگی بسیار بالایی دارد و مقاومت زیادی در برابر گرد و غبار، تغییرات آب و هوایی و فرسایش ایجاد می کند. رنگ های نانو عایق قدرتمندی در برابر گرما محسوب می شوند. به همین دلیل استفاده از آن ها در نمای بیرونی ساختمان، راندمان انرژی را افزایش می دهد.

رنگ های نانو به خوبی به سطوح فلزی، چوبی و سیمانی می چسبند، نیاز چندانی به نظافت ندارند و در برابر رطوبت مقاوم اند. این رنگ ها همچنین در برابر رشد قارچ ها و باکتری ها هم مقاومت بالایی ایجاد می کنند. تنوع رنگی بالا و ظاهر جذاب هم از دیگر مزایای این رنگ ها محسوب می شوند.

یکی از معایب رنگ های نانو نسبت به رنگ های روغنی و اکریلیک، اجرای سخت آن ها است. رنگ های نانو برای اجرا به نیروهای متخصص نیاز دارد. چرا که غلظت رنگ نانو زیاد و پوشش دهی آن کم است. در نتیجه اجرای آن برای افراد چالش برانگیز خواهد بود.پ

رنگ نانو برای نمای ساختمان| شرکت پخش رنگ تهران

رنگ استخری

رنگ استخری، نوعی رنگ نمای ساختمان است که در پوشش سطوح در استخرها به کار می رود. رنگ استخری به عمق شکاف ها و درزهای سطوح سیمانی و بتنی نفوذ می کند و پوشش سختی را در برابر نفوذ آب به زمین یا ساختمان ایجاد می کند.

این رنگ ها به سادگی روی فلزات و کاشی ها هم می چسبند و در برابر عناصر خاصی مانند کلر هم مقاوم اند. رنگ های استخری مانع رشد باکتری و قارچ می شوند و مقاومت سایشی و ضربه ای بالایی را برای سطوح ایجاد می کنند.

رنگ استخری برای نما ساختمان | شرکت پخش رنگ تهران

رنگ کنیتکس

رنگ کنیتکس، یکی دیگر از انواع رنگ نمای بیرونی ساختمان است که از رزین سنتیک، پنبه نسوز، پرلیت و… تشکیل شده است. کنیتکس ها ضخامت بیشتری نسبت به سایر انواع رنگ ها دارند و با سرعت بالاتری اجرا می شوند.

این رنگ ها عمری طولانی دارند و می توانند تا ۱۵ سال بدون تغییر یا پوسته پوسته شدن روی سطوح بچسبند. رنگ کنیتکس پوشش دهی بالایی دارد و به سادگی روی سطوح فلزی، سیمانی و سنگی اجرا می شود.

البته رنگ های کنیتکس بر خلاف اپوکسی ها و رنگ های اکریلیک در برابر تابش طولانی مدت نور خورشید مقاومت بالایی ندارند. به همین دلیل بهتر است از این رنگ ها در نمای ساختمان های مناطق گرم و خشک استفاده نشود.

رنگ کنیتکس برای نما | شرکت پخش رنگ تهران

رزین اکریلیک

رزین های اکریلیک یکی از انواع رنگ نمای بیرونی ساختمان هستند که برای درخشش و حفاظت از مصالح ساختمانی به کار می روند. رزین های اکریلیک پوشش مناسبی برای آجرهای نسوز، رس و شیل محسوب می شوند. سطوح بتنی،سفالی، گچی و کاهگلی، سنگ های مصنوعی و تراورتن های چرمی هم از سطوحی هستند که می توانند با استفاده از رزین اکریلیک پوشیده شوند.

یکی از مهم ترین موارد کاربرد رزین های اکریلیک، بازسازی و نگهداری از بناهای تاریخی است.

نحوه ی اجرای رنگ نمای ساختمان

نحوه ی اجرای رنگ نمای ساختمان | شرکت پخش رنگ تهران

برای اجرای انواع رنگ نما، پیش از هرچیز باید زیر سازی سطوح به دقت انجام شود. مرحله اول برای آماده سازی سطوح، تسطیح آن ها است. مسطح کردن به کمک سیمان کاری آستر و رویه انجام می شود. رنگ سیمان رویه باید با توجه به رنگ نهایی مد نظر تعیین شود. سطوح پیش از اجرای رنگ باید به طور کامل خشک شده باشند.

پس از زیر سازی و کامل کردن فرایند تسطیح، باید بتونه کاری و آسترکاری اولیه رنگ نما انجام شود. سپس لایه نهایی رنگ با فاصله زمانی اجرا می شود. این فاصله به نوع رنگ، غلظت و پوشش دهی آن بستگی دارد.

برای اجرای رنگ نمای ساختمان، می توان از غلتک ‎های رنگ آمیزی یا پستوله استفاده کرد. همچنین می توان رنگ آمیزی را به کمک شیوه های مختلفی مانند داربست زنی، استفاده از طناب یا استفاده از غلتک های دسته دار اجرا کرد.

کلام آخر

رنگ های نما شامل انواع متنوعی می شود و ما در این مقاله به معرفی آن ها پرداختیم.  انواع رنگ نما علاوه بر تاثیر مثبت بر روی ظاهر ساختمان، باعث مقاومت نما در مقابل پدیده های طبیعی مانند باران های اسیدی، رطوبت شدید و تغییرات آب و هوا می شوند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *