بهترین برند رزین | رنگ تهران

بهترین مارک رزین متعلق به کدام شرکت است؟

رزین ماده‌ای شیمیایی است که از ترکیب دو عنصر مایع یعنی رزین و هاردنر به وجود می‌آید. این دو ماده پس از ترکیب با هم واکنش شیمیایی نشان می‌دهند همین موجب می‌شود که کار کردن با این مواد بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی بسیار خطرناک باشد. پس از ادغام این دو ماده با هم و با گذشت یک الی سه روز رزین که یک ماده جامد است تولید می‌شود. رزین پلاستیکی شکل به خودی خود بی‌خطر است. رزین کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف دارد از جمله صنعت قایق سازی عطرسازی و زمینه‌های هنری مثل ساخت زیورآلات آلات موسیقی دکوراسیون‌های داخلی منازل تابلوسازی یا مجسمه‌سازی. برای استفاده از رزین در هر یک از این صنایع ابتدا لازم است با بهترین مارک رزین آشنا شوید.

انواع رزین

ابتدا به انواع رزین اشاره می‌کنیم. به طور کلی دو نوع رزین وجود دارد؛ رزین طبیعی و رزین مصنوعی.

رزین طبیعی

رزین طبیعی یا گیاهی در واقع همان ماده‌ی غلیظ زرد یا نارنجی رنگی است که با خراش دادن پوست یک درخت از آن خارج می‌شود. البته درصد کمی از درختان دارای رزین طبیعی هستند و برخی دیگر از درختان ماده‌ای شبیه به رزین طبیعی که نرم‌تر و منعطف‌تر از آن است تراوش می‌کنند. رزین طبیعی در شیره بعضی گیاهان مانند کاج و در صمغ بعضی حشرات وجود دارد و معمولا بوی تند و رنگ تیره طلایی دارد. از جمله استفاده‌ این نوع رزین در ایجاد رنگ‌ها لاک‌ها چسب‌ها و درزگیرها است.

شناسایی رزین طبیعی بسیار حائز اهمیت است از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • رزین طبیعی رنگی مابین قهوه‌ای شفاف تا قهوه‌ای تیره دارد و میزان سختی آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.
  • برخی از رزین‌های طبیعی به دلیل داشتن ترکیبات ناپایدار فرار هستند.
  • یکی از رزین‌های طبیعی کهربا است که معمولا طلایی رنگ است.

رزین طبیعی | شرکت رنگ تهران

رزین مصنوعی

رزین‌های مصنوعی در واقع آن‌هایی هستند که محققان از طریق ترکیبات شیمیایی آن‌ها را به وجود آورده‌اند و در صنایع مختلف از آن‌ها استفاده می‌شود. به معرفی اجمالی پنج گروه عمده‌ از رزین‌های مصنوعی می‌پردازیم.

رزین‌ پلی‌استر

رزین‌ پلی استر از واکنش شیمیایی اسیدهای آلی دو عاملی و الکل‌های چند عاملی به دست می‌آید. رزین پلی استر کاربردهای زیادی دارد از جمله کاربردهای آن می‌توان به ساخت مواد قالب سازی به عنوان تونر در چاپ‌گر لیزری و در ساخت مجسمه و کارهای صنعتی اشاره کرد. ضمن این‌که در رستوران‌ها آشپزخانه‌ها و سایر مکان‌هایی که احتیاج به دیوارهای قابل شست و شو دارند پنل‌های دیواری ساخته شده از رزین پلی استر تقویت شده با فایبرگلاس استفاده می‌شود.

رزین مصنوعی پلی استر | شرکت رنگ تهران

رزین فنولیک

رزین‌ فنولیک نوعی رزین گرمازایی مصنوعی و اولین پلاستیک‌هایی هستند که به صورت تجاری به فروش رفته‌اند. این دسته از رزین‌‌ها خود به دو گروه تقسیم می‌شوند: رزین‌های فنولیک نوولاک و رزین‌های رزولوشن فنولیک که هردو قابلیت پایداری تا دمای ۳۰۰ الی ۳۵۰ درجه سانتی‌گراد را دارند. این رزین‌ها کاربردهای بسیار زیادی دارند از جمله مواردی که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد: توپ‌های بیلیارد عامل اتصال در لنت‌های ترمز دیسک‌های کلاج دسته‌های چاقو و دسته‌های قابلمه است.

رزین مصنوعی فنولیک | شرکت رنگ تهران

رزین‌ وینیل‌استر

رزین‌ وینیل‌ آستر از واکنش رزین اپوکسی‌ها با اسیدهای غیراشباع اتیلنی به وجود می‌آیند. از این نوع رزین به دلیل مقاومت شیمیایی بالا برای حفاظت سطوح در برابر مواد شیمیایی چون اسیدهای آلی قلیایی مواد شیمیایی اکسید کننده و محلول‌های نمک و .. استفاده می‌شود. رنگ این رزین طوسی و نزدیک به قرمز آجری است. کاربردهای رزین وینیل‌آستر عبارتند از: تهیه پوشش‌های حفاظتی و سطحی خمیر و ملات، چسباننده و پر‌کننده صنایع رنگ پلاستیک نماسازی ساختمان، چسب مقاوم سازی مخازن مقاوم سازی کف زمین و عایق ضد آب پوشش سازه‌های فولادی دیوار و سقف.

رزین اپوکسی

رزین اپوکسی نیز از خانواده‌های دوجزئی و شامل پایه‌ی رزین و هاردنر است. بر اساس فرمولی خاص و به نسبت مشخصی این دو ماده با هم دیگر ترکیب شده و برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. ماده‌ی ترکیب شده یا درون قالب‌ها و یا بر روی سطح مورد نظر به کار برده می‌شود. رزین اپوکسی به واسطه چسبندگی بسیار خوب و رنگ پذیری بالایی که دارد برای پوشش سطوح استیل و بتنی استفاده می‌گردد.

کاربرد رزین اپوکسی به دلیل میزان سختی بالایی که دارد بسیار زیاد است. به عنوان مثال: به دلیل خاصیت ضد آب داشتن در صنعت کشتی سازی مصارف بالایی دارد. از دیگر کاربردهای آن می‌توان به ساخت زیورآلات سپر فایبرگلاس ماشین‌ها کفپوش‌های ورزشی بیمارستانی سه بعدی و صنعتی تولیدات میزهای رزینی چوبی ظروف و دکوراسیون ساخته شده با رزین تولید رنگ چسب و محصولات پتروشیمی اشاره کرد.

رزین مصنوعی اپوکسی | شرکت رنگ تهران

رزین پلی‌آمید

رزین‌های پلی‌آمیدی دارای گروهی از آمیدها در عنصر تشکیل دهنده‌ی خود هستند. ویژگی‌های این دسته از رزین‌ها قالب‌گیری راحت مقاوم بودن آن‌ها در برابر سایش و مواد شیمیایی و سبک وزن بودن آن است. عمده‌ی استفاده از این رزین‌ها در ساخت بند ساعت، یاتاقان‌های بدون نیاز به روغن‌کاری، الیاف چرخ‌دهنده‌ها نخ بخیه، تایرها و بطری‌ها است.

بهترین برند رزین

برای این‌که بتوانید نتیجه بهتری از استفاده از هر نوع رزین داشته باشید لازم است بهترین مارک رزین را بشناسید و تهیه کنید.

امروزه به دلیل تحریم‌ها و مشکلات در واردات و همچنین بالا بودن نرخ تبدیل یورو و دلار به تومان عموما از کشورهای اروپایی و آمریکا یا کانادا رزینی به ایران وارد نمی‌شود. ضمن این‌که بسیاری از برندهای ایرانی قادر هستند رزین را با کیفیت بسیار بالایی تهیه کرده و با قیمت مناسب‌تری به بازار عرضه کنند. علاوه بر این‌ها بهتر است رزین را حتما از فروشنده‌ی اصلی تهیه کنید چرا که ممکن است در دام واسطه‌گران سودجوی که با دست‌کاری در رزین پلمپ شده قصد سودجویی از شما را دارند بیوفتید.

رزین‌های موجود در ایران عمدتا ساخت کشورهای تایوان کره جنوبی تایلند و چین هستند و از لحاظ کیفیت با همدیگر متفاوتند. در حال حاضر بهترین مارک رزین در بازار تهران رزین اپوکسی کره‌ای است.

همانطور که به آن اشاره شد رزین ایرانی  نیز در بازار به وفور یافت می‌شود اما حتما به برند و کیفیت آن قبل از خرید باید توجه کنید. حتی اگر بهترین برند رزین را نیز خریداری می‌کنید بهتر است هنگام خرید علاوه بر قیمت آن حتما به ویژگی‌هایی که عنوان می‌شود دقت نمایید. خصوصیاتی چون: رنگ رزین، مقاومت آن، قابلیت ترکیب شدن آن با چوب حباب‌گیری، عدم جمع شدگی و کاهش حجم آن، میزان زمان سفت شدن آن و عدم استفاده از حلال‌ها در رزین یا هاردنر.

بهترین مارک رزین کدام است؟

بهترین مارک رزین | رنگ تهران

امروزه با توجه به مصارف گوناگونی که رزین‌ها دارند و از آن‌ها در صنایع مختلف استفاده می‌شود شرکت‌های مختلفی در زمینه تولید این محصول فعالیت می‌کنند. در این قسمت به معرفی چند کارخانه‌ای که در ایران به عنوان بهترین برند رزین محصولات باکیفیتی را ارائه می‌دهند خواهیم پرداخت.

شرکت رزینفام

این شرکت از سال ۱۳۵۷ مشغول به کار شده و توانسته محصولات پلیمری باکیفیتی را به بازار عرضه کند. خط تولید این شرکت با همکاری Hoechst آلمان بازسازی شده است و از دانش روز آلمان استفاده می‌کند. به همین جهت از افتخارات این شرکت عنوان بهترین تولیدکننده رزین در ایران است. همچنین عنوان اولین تولیدکننده‌ی رزین‌های امولسیونی اکریلیک و استایر اکریلیک در کشور متعلق به رزینفام است.

شرکت یشم

شرکت یشم در سال ۱۳۵۵ راه اندازی شده و یکی از معروف‌ترین شرکت‌ها در بخش تولید رزین‌های صنعتی است.  از جمله محصولاتی که در این شرکت تولید می‌شود می‌توان به رزین پلی‌استر انواع رزین پلی‌استر ارتو فتالیک و ایزو فتالیک و انواع رزین وینیل‌استر اشاره کرد. به دلیل استفاده از متریال درجه یک کیفیت این محصولات بسیار قابل قبول می‌باشند.

شرکت رزیتان

این شرکت که توسط افراد مجرب راه اندازی شده، دارای عمری بالغ بر چهار دهه است. این مجموعه یکی از بهترین مارک‌های رزین در ایران است که در تولید رزین‌های خود از آخرین تکنولوژی ها استفاده می‌کند. به همین دلیل جزو اولین شرکت‌هایی است که موفق شده گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ در سال ۲۰۱۵ دریافت کند. از ویژگی‌های این شرکت تنوع محصولات کیفیت بالا و خدمات پس از فروش است. این شرکت بیش از ۱۳۰ نوع مختلف از رزین‌های صنعتی از جمله رزین‌های فنولیک آلکید اپوکسی و پلی استر غیر اشباع را تولید می‌کند.

شرکت نقشینه فام

این شرکت نیز جزو بهترین برند رزین در ایران است. این شرکت مجهز به واحدهای آزمایشگاهی و خط تولید ویژه ای دارد که موجب می‌شود کیفیت بالای محصولات آن تضمین شود. از محصولات نقشینه فام می‌توان به انواع رزین‌های آلکیدی نظیر شورت اویل مدیوم اویل و لانگ اویل و همچنین تولید انواع رنگ‌های بر پایه رزین اشاره کرد.

شرکت پرنیان رزین سبز

راه اندازی این شرکت به سال ۱۳۸۱ برمی‌گردد و در سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۳) نیز موفق به کسب گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ شده است. پرنیان سبز با استفاده از تجهیزات و امکانات عالی و همچنین با به کارگیری تازه‌ترین فناوری‌ها اقدام به تولید رزین‌های با کیفیت می‌نماید. از جمله محصولاتی که در این شرکت تولید و به بازار عرضه می‌شود رزین‌های اکریلیک ترموپلاست اکریلیک کلد پلاست اکریلیک هیدروکسیل و اصلاح شده است.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با انواع کلی رزین که به صورت طبیعی و مصنوعی وجود دارند آشنا کنیم. همچنین زمینه‌های گوناگون به کارگیری از رزین‌های مصنوعی و محصولات متنوعی که در این دسته تولید می‌شود را به صورت جامع پوشش دادیم و شما را با انواع مصارف آن آشنا کردیم. در خاتمه سعی کردیم شما را با معرفی بهترین مارک رزین‌ موجود در ایران و بهترین نوع رزین‌های تولید شده ایرانی آشنا کنیم تا بتوانید در زمان خرید و بنا بر نیازتان رزین مد نظر خود را به راحتی انتخاب و خریداری نمایید. در صورتی که قصد خرید رزین و انواع پودر رنگ را دارید پیشنهاد می‌شود به سایت رنگ تهران مراجعه کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *