نحوه جداسازی رزین از قالب | رنگ تهران

بررسی روش های جداسازی رزین از قالب های سیلیکونی

رزین‌ها ترکیباتی طبیعی یا مصنوعی هستند که به‌آسانی در حلال‌های آلی حل می‌شوند. این مواد، در صنایع مختلفی قابل‌استفاده هستند و مهم‌ترین کاربردشان در صنعت رنگ است. زمانی که این مواد در قالب ریخته می‌شوند، بعد از مدتی سفت و چسبناک شده و باید آن‌ها را از یکدیگر جدا کرد. در این مقاله سعی داریم اطلاعاتی در مورد روش ‌های جداسازی رزین از قالب‌ های سیلیکونی و همچنین کاربرد این نوع قالب‌ها در کار با رزین را در اختیار شما بگذاریم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

موارد استفاده از قالب سیلیکونی در کار با رزین

قالب سیلیکونی | رنگ تهران

قالب‌های سیلیکونی، اشکالی انعطاف‌پذیر و مقاوم هستند که در صنایع به منظور شکل‌دهی به مواد مختلف استفاده می‌شوند. میزان سختی و شفافیت این اشکال با توجه به نوع مصرف می‌تواند متفاوت باشد. قالب‌های مورد استفاده برای کار با رزین، انعطاف بالایی دارند و معمولا به حالت ژله‌ای هستند. این مواد به شکل‌های مختلفی همچون مستطیل و دایره در بازار موجود اند و کیفیت آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد. قالب‌های مرغوب، این قابلیت را دارند که چندین بار مورد استفاده قرار بگیرند. از طرفی، هرچه کیفیت آن‌ها بیشتر باشد، جداسازی آن‌ها از رزین راحت‌تر خواهد بود.

از قالب‌های سیلیکونی می‌توان برای شکل‌دهی انواع مختلف رزین‌ ها ازجمله رزین‌های اپوکسی، پلی رزین و رزین پلی‌استر استفاده کرد. انواع متعددی از این نوع قالب‌ها برای ساخت انگشتر، دستبند و دیگر زیورآلات رزینی استفاده می‌شود که از آن جمله می‌توان به قالب‌های سیلیکونی استوانه‌ای، انگشتری، چندوجهی و کریستالی اشاره کرد.

روش‌های جداسازی رزین از قالب

فرض کنید مدتی پس از ریختن رزین به داخل قالب می‌خواهید آن‌ها را از هم جدا کنید، اما مواد به‌شدت به یکدیگر چسبیده‌اند و نمی‌توانید به‌راحتی عمل جداسازی را انجام دهید. این چسبندگی گاهی تنها چند ساعت بعد از ریختن رزین به قالب می‌تواند ایجاد شود. چه روش‌هایی برای جداسازی رزین از قالب سیلیکونی وجود دارد؟ در این قسمت به تعدادی از بهترین روش‌ها برای حل این مسئله اشاره شده است. گفتنی است که با توجه به میزان چسبندگی، نوع قالب و دیگر شرایط، ممکن است همه این روش‌ها نتوانند رزین را از سیلیکون جدا کنند. پس اگر با یکی از روش‌ها نتیجه نگرفتید، به سراغ روش‌های دیگر بروید.

استفاده از آب و مایع ظرف‌شویی:

این روش یکی از ساده‌ترین و در دسترس‌ترین شیوه‌های جدا کردن رزین از قالب است. بدین منظور، آب و مایع را در هم حل کنید و آن را به داخل قالب بریزید. محلول، باعث می‌شود که رزین و قالب از یکدیگر جدا شوند. این روش یکی از روش‌های آسان است که زمان زیادی از شما نمی‌گیرد.

قالب را در فریزر قرار دهید:

شاید لازم باشد برای جدا کردن رزین از سیلیکون، آن را در فریزر قرار دهید. مدت زمان آن نیز به میزان چسبندگی بستگی دارد. معمولا قرار دادن قالب به مدت ۱۰ دقیقه در فریزر کافی است. از طرفی شاید لازم باشد برای جدا کردن مواد از یکدیگر، تا یک ساعت در فریزر بمانند. بعد از خارج کردن قالب از فریزر، تلاش کنید رزین را از سیلیکون خارج کنید. ضربه زدن به قالب می‌تواند به شکستن پیوندهای آن‌ کمک کند.

استفاده از آب داغ:

برای جدا کردن رزین و سیلیکون، می‌توانید قالب را در ظرفی از آب داغ قرار دهید. بهتر است دمای آب حدودا ۵۰ درجه و مدت زمان نگه‌داشتن قالب در آب نیز بین ۵ تا ۱۰ دقیقه باشد. حرارتی که در ظرف آب داغ ایجاد می‌شود، باعث انبساط سیلیکون می‌شود و همین موضوع به خارج کردن رزین از قالب کمک می‌کند.

روش‌های بالا ازجمله روش‌های ساده‌ای هستند که معمولا رزین و قالب را به صورت سالم از هم جدا می‌کنند؛ به‌طوری‌که شما می‌توانید دوباره در دفعات بعدی نیز از قالب استفاده نمایید. اگر روش‌های بالا جوابگو نبودند، می‌توان نتیجه گرفت که چسبندگی میان مواد بسیار بالاست و احتمالا جداسازی آن‌ها باعث از بین رفتن قالب می‌شود. در ادامه، روش‌های دیگر را نیز بررسی می‌کنیم.

اضافه کردن رزین:

گاهی قالب به‌طور کامل پر نشده است و قسمت‌هایی خالی در آن وجود دارند. کمی رزین اضافه کنید. مواد جدید به محتویات قبلی می‌چسبند و این موضوع می‌تواند به خارج کردن مواد از داخل قالب کمک کند. ممکن است نیاز باشد که این روش را چند بار تکرار کنید.

جداسازی رزین از قالب | رنگ تهران

استفاده از حرارت بالا:

شما می‌توانید با گرم کردن قالب با استفاده از فندک یا دیگر وسایل حرارتی، رزین را از قالب خارج کنید. این روش معمولا با ریسک‌هایی نیز همراه است؛ زیرا می‌تواند باعث چسبندگی بیشتر مواد در برخی نقاط شود. همین موضوع معمولا باعث از بین رفتن قالب می‌شود. گاهی پارگی قالب سبب می‌شود ذرات سیلیکون به رزین نفوذ کنند؛ در این صورت شما مجبور خواهید بود بعد از خارج کردن رزین، ذرات سیلیکون را از آن جدا کنید.

استفاده از استون:

قالب را درون استون قرار دهید. سپس بخش‌های خشک‌شده را تراشیده و جدا نمایید. در این روش، قالب از بین خواهد رفت و امکان استفاده مجدد از آن وجود ندارد.

سخن پایانی:

در این مقاله روش های جداسازی رزین از قالب را شرح دادیم. توجه داشته باشید که تا حد ممکن از روش‌های ساده‌تر و در دسترس استفاده کنید تا هم به رزین آسیبی وارد نشود و هم اینکه در پایان کار، قالبی سالم برای استفاده‌های بعدی شما باقی بماند. در پایان امیدواریم اطلاعات بیان‌شده در مورد این روش‌ها و همچنین صحبت در مورد موارد استفاده از قالب‌های سیلیکونی در کار با رزین، برای شما مفید واقع شده باشند؛ همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقاله سخت کردن رزین را نیز مطالعه کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *