رنگ آمیزی لوستر | پخش رنگ تهران

برای رنگ آمیزی لوستر از چه نوع رنگی استفاده می شود

لوستر ها یک وسیله زینتی و دکوری زیبا در منازل محسوب می شوند که سبک های متفاوتی دارند. بین سبک های مختلف لوستر می توان به سنتی ، کریستال ، آبشار ، امروزی و… اشاره کرد که هرکدام طرفداران مخصوص خود را دارند. اگر شما در منزل خود لوستری دارید که به علت گردوغبار یا قدمت بالا ، جلا و زیبایی خود را از دست داده است؛ نگران نباشید. زیرا می توانید با روشی آسان و بسیار مقرون به صرفه ، زیبایی را به لوستر خود برگردانید. رنگ آمیزی لوستر روشی بسیار ساده ، آسان و ارزان قیمت است که به راحتی می توانید در منزل خود آن را عملی سازید.

این روش جایگزینی مناسب برای تعویض لوستر به حساب می آید و روشی کاملا هوشمندانه و اقتصادی است. شما می توانید با خرید مقداری رنگ و ابزار ، لوستر قدیمی و فرسوده خود را جلا بخشیده و تنوع را به خانه خود آورید.

چرا استفاده از رنگ لوستر الزامی است؟

لوستر ها به طورمعمول در دسته وسایل آنتیک منزل قرار گرفته و تقریبا قیمت بالایی دارند.

این وسایل به دلیل محل نصب ، در معرض گردوغبار و چربی قرار می گیرند. همین امر باعث می شود تا به مرور دچار فرسودگی شده و دیگر زیبایی و جلای روز اول خود را نداشته باشند.

برخی از آن ها نیز که قدمت بالایی داشته و عتیقه به حساب می آیند؛ ممکن است دچار زنگ زدگی یا کهنگی رنگ شوند.

در موارد این چنینی و با در نظر گرفتن قیمت بالای لوستر ها ، دور انداختن و جایگزینی آن ها با لوستر های جدید کار پسندیده ای نیست.

رنگ آمیزی لوستر در این مواقع به کمک شما می آید و می توانید با هزینه ای خیلی خیلی کمتر از هزینه لازم برای خرید یک لوستر جدید ، لوسترتان را نونوار کرده و به آن تنوع بدهید.

مزیت دیگر رنگ کردن لوستر این است که در صورت نپسندیدن نتیجه نهایی کار ، می توان آن را پاک کرد و دوباره لوستر را رنگ آمیزی نمود. به این ترتیب می توان فضای متنوعی را در داخل خانه به وجود آورد.

چگونه می توان لوستر را رنگ کرد؟

لوستر ها معمولا از شیشه یا فلز ساخته شده اند که رنگ آمیزی هرکدام اصول خاص خودش را دارد.

به عبارت بهتر رنگ لوستر را می توان ترکیبی از رنگ های مناسب برای شیشه و فلز دانست که می توانند جلوه متفاوتی را به این مواد ببخشند.

بنابراین برای رنگ کردن لوستر باید ترکیبی از این رنگ ها را تهیه کرده و برای رنگ آمیزی هر قسمت ، مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید که در ادامه به بررسی آن ها پرداخته ایم.

رنگ آمیزی لوستر شیشه ای

رنگ آمیزی لوستر شیشه ای | پخش رنگ تهران

 

برای رنگ آمیزی لوستر های شیشه ای باید طبق مراحل زیر پیش بروید:

  • آماده سازی سطح شیشه

سطح شیشه ای لوستر را خوب تمیز کنید. مطمئن شوید که هیچ گونه آلودگی ، چربی یا گردوغبار بر روی آن باقی نمانده است. زیرا وجود این ذرات می تواند بر روی کیفیت رنگ لوستر تاثیر منفی بگذارد.

  • زدن رنگ پایه

اگر می خواهید یک طرح مات را بر روی لوستر خود پیاده سازی کنید؛ باید ابتدا یک رنگ پایه بر روی آن بزنید.

مات بودن رنگ باعث می شود که جای لکه ها بر روی شیشه های لوستر باقی نماند.

رنگ پایه را به آرامی بر روی کل سطح لوستر زده و یک ساعت صبر کنید تا خشک شود. اگر نمی خواهید طرح لوستر شیشه ای شما مات شود؛ می توانید از این مرحله در رنگ  آمیزی لوستر صرف نظر کنید.

  • کشیدن الگوی طرح موردنظر روی لوستر شیشه ای

اگر طرح خاصی برای رنگ  آمیزی لوستر خود دارید در این مرحله و با استفاده از یک ماژیک می توانید آن را روی شیشه لوستر بکشید.

برای این کار باید طرح موردنظر را بر روی کاغذ کپی کرده و به قسمت پشتی شیشه بچسبانید. سپس کشیدن طرح یا رنگ آمیزی را از سمت دیگر انجام دهید.

  • اجرای رنگ

ابتدا رنگ را با ضربات آهسته اعمال کرده و سپس رنگ را یکنواخت کنید.

چنان چه حین رنگ آمیزی لوستر جایی اشتباه کردید؛ زمانی که رنگ هنوز مرطوب است ، به راحتی با یک دستمال آن را از روی شیشه لوستر پاک کنید.

ابزار مناسب برای رنگ آمیزی لوستر شیشه ای

قلم مو های مخصوص رنگ لوستر از الیاف طبیعی و مصنوعی ساخته می شوند.

نمونه های طبیعی را می توان برای پوشش کل سطح مورداستفاده قرار داده و از نمونه های مصنوعی برای اجرای طرح های جزئی و پیچیده استفاده کرد. همچنین از اسفنج برای ادغام رنگ ها استفاده می شود.

در کنار این ها از اسپری می توان برای رنگ آمیزی نقاطی که دسترسی به آن ها سخت است؛ استفاده کرد.

رنگ مناسب برای لوستر شیشه ای

  • رنگ های پایه آب مثل رنگ اکرولیک
  • رنگ های پایه حلال مثل رنگ انامل که به صورت براق ، نیمه براق و مات در بازار موجود هستند.
  • برای زیرسازی رنگ لوستر از ماده ای به نام جسو استفاده می شود. این ماده در ترکیب با اکرولیک برای رنگ آمیزی قسمت هایی با شکل هندسی خاص مورداستفاده قرار می گیرد.

رنگ آمیزی لوستر فلزی

رنگ آمیزی لوستر فلزی | پخش رنگ تهران

اگر لوستر شما بخش های فلزی دارد؛ برای رنگ زدن آن مطابق زیر عمل کنید:

  • ابتدا سطح آن را به دقت بررسی کرده و محل هایی را که دارای زنگ زدگی ، رنگ کهنه یا خط و خراش هستند؛ پیدا کنید.
  • در صورت مشاهده آثار زنگ زدگی یا رنگ های قدیمی می توانید با استفاده از کاغذ سنباده نرم ، آن ها را پاک کنید.
  • به علاوه برای از بین بردن جای خراش از روی سطح فلز ، می توانید از بتونه های مخصوص فلز استفاده کنید.
  • پس از خشک شدن بتونه ها ، برای چسبیدن بهتر رنگ نهایی ، یک لایه پرایمر یا آستری روی لوستر بزنید. این لایه معمولا از جنس رزین است اما خود رنگ نهایی نیز می تواند به عنوان آستری استفاده شود.
  • اگر لوستر شما دارای پیچ وخم های زیادی است؛ می توانید از اسپری پرایمر برای این کار استفاده کنید.
  • درنهایت نوبت به اعمال رنگ بر روی لوستر می رسد.

رنگ مناسب برای لوستر فلزی

برای رنگ کردن لوستر فلزی می توان از رنگ های آلکیدی و روغنی یا رنگ های اکریلیک بر پایه آب استفاده کرد.

ابزار مناسب برای رنگ کردن لوستر فلزی

برای رنگ آمیزی یک لوستر فلزی ، قلم مو یا اسپری رنگ گزینه های مناسبی هستند.

ابتدا یک لایه نازک رنگ زده و صبر می کنیم تا خشک شود. بسته به شکل ظاهری لوستر ، ممکن است ناچار شوید که آن را با چند لایه رنگ بپوشانید. درنهایت در صورت تمایل می توانید از اسپری های گالوانیزه برای ایجاد درخشندگی و محافظت از رنگ هم استفاده کنید.

نکات کلیدی رنگ آمیزی لوستر

  • برای رنگ آمیزی لوستر آن را از محیط بسته خارج کرده و در فضای باز رنگ آمیزی را انجام دهید.
  • برای رنگ کردن لوستر آن را به کمک یک قلاب به صورت معلق درآورید تا بتوانید به راحتی همه سطوح آن را رنگ کنید.
  • تمام لامپ ها و جزئیات لوستر را که قابل جداسازی هستند و نیاز به رنگ آمیزی ندارند ، از آن جدا کنید. چنان چه این اتصالات قابلیت جداسازی ندارند؛ آن ها را به کمک یک فیلم پلی اتیلن یا نوار نقاشی بپوشانید تا حین رنگ آمیزی لوستر رنگ به آن ها نرسد.

سخن پایانی

لوستر ها روشنایی بخش و منبع نور خانه هایمان هستند. کهنگی و فرسودگی آن ها می تواند آرامش خاطر و زیبایی را از خانه گرفته و تاثیر منفی روی آن بگذارد.

رنگ کردن لوستر کاری بسیار ساده و کم هزینه است. همچنین قابلیت اجرا روی انواع لوستر ها را دارد. رنگ لوستر را با استفاده از ابزار مختلفی مثل قلم مو ، اسپری یا اسفنج می توان زد. برای رنگ آمیزی لوستر در انتخاب نوع رنگ ها تنوع زیادی وجود دارد و می توان از رنگ های پایه آب یا حلال استفاده کرد.

اگر در منزل خود لوستری دارید که قدیمی شده و رنگ آن آزارتان می دهد ، اما نمی خواهید هزینه گزافی برای تعویض آن بپردازید؛ به شما پیشنهاد می کنیم هرچه سریع تر این روش را امتحان کنید و با رنگ آمیزی لوستر خود زیبایی و جلا را دوباره به آن برگردانید.

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *