رنگ اپوکسی پلی آمین چیست و چه انواعی دارد؟ | شرکت پخش رنگ تهران

رنگ اپوکسی پلی آمین چیست و چه انواعی دارد؟

رنگ اپوکسی پلی آمین چیست؟ این رنگ را در واقع همان رنگ اپوکسی می‌شناسند که از رزین اپوکسی و هاردنر پلی آمین تشکیل شده باشد. این رنگ های پوششی در برابر اسیدها و مواد شیمیایی، حلال های نفتی و قلیاها پایداری زیادی از خود نشان می دهند.

اپوکسی یا پلی اکساید نوعی پلیمر گرما سخت یا به عبارتی ترموست است. این پلیمر از ترکیب مواد شیمیایی از جمله اپوکسی رزین، هاردنر یا سخت کننده و فعل و انفعالات آن ها تولید می شود.

رزین نیز از به هم پیوستن مولکول های تک واحدی و تشکیل مولکول های چند واحدی به وجود می آید. در انتهای این مولکول های چند واحدی که پلیمر نام دارند و یک زنجیره را به وجود آورده اند، یک گروه اپوکساید قرار گرفته است.

هاردنرها دو نوع هستند. نوع اول هاردنر پلی آمید نام دارد و در رنگ های اپوکسی حلال یا همچنین انواع رنگ اپوکسی پلی آمید مورد استفاده قرار می گیرد. نوع دوم نیز سیکلو آمینی هستند و برای کفپوش ها و چسب های اپوکسی بدون حلال کاربرد دارند.

در ادامه به صورت کامل درباره رنگ اپوکسی پلی آمین، انواع آن، کاربرد رنگ اپوکسی پلی آمین و مزایای استفاده از این رنگ پوششی صحبت می کنیم. بنابر این تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

رنگ اپوکسی پلی آمین چیست؟

همان طور که در بالا توضیح دادیم، این رنگ پوششی از رزین اپوکسی و هاردنر پلی آمین به وجود می آید و مقاومت بالایی نسبت به اسید، قلیا، مواد شیمیایی و حلال های نفتی دارد. کاربرد رنگ اپوکسی به سبب همین ویژگی های مقاومتی آن است.

اپوکسی پلی آمین در واقع نوعی روکش دو جزئی است و روی آخرین لایه از کف کشیده می شود و مقاومت بالایی در برابر عوامل خورنده به وجود می آورد. به همین علت می توان از این رنگ در صنایع برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی استفاده کرد.

زمانی که واکنش اپکسی پلی آمین در کف به انتها رسید، یک سطح براق و بسیار سخت ایجاد خواهد شد که مقاومت خوبی نسبت به خراش، مواد شیمیایی و سایش دارد.

رنگ اپوکسی پلی آمین چیست؟ | شرکت پخش رنگ تهران

رزین اپوکسی چیست؟

رزین اپوکسی قسمتی از خانواده رزین هایی است که از دو جزء پایه رزینی و هاردنر تشکیل می شوند. رزین اپوکسی به دو صورت طبیعی و مصنوعی وجود دارد. نوع طبیعی آن همان صمغ درخت است و نوع مصنوعی آن از یک سری فعل و انفعالات شیمیایی مواد معدنی و آلی در آزمایشگاه به وجود می آید.

کاربرد رزین اپوکسی علاوه بر صنایع پوششی در صنایع دیگر از جمله هوافضا، عمران، صنعت اتومبیل و حوزه های مشابه دیگر نیز می‌باشد.

هاردنر اپوکسی چیست؟

هاردنر یکی از اجزای اپوکسی است و عملکردی شبیه به یک کاتالیزور دارد. در واقع اپوکسی با وجود هاردنر در هر دمایی به عمل خواهد آمد. به صورت کلی رزین اپوکسی برای این که سفت شود به یک سخت کننده به نام هاردنر نیاز دارد.

هاردنرها بر پایه موادی به نام فنالکامین ها هستند و از آن ها برای خشک و سفت کردن رزین اپوکسی در رطوبت، دمای پایین و دمای بالا بهره می برند.

هاردنر اپوکسی در انواع مختلفی تولید می شود که هر نوع آن ها با توجه به زمان خشک شدن رزین در موارد متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله این هاردنرها می توان هاردنرهای آروماتیک، هاردنرهای سیکلو آلیفاتیک و هاردنرهای پلی آمین یا خطی را نام برد.

انواع رنگ اپوکسی پلی آمین

از جمله انواع رنگ اپوکسی پلی آمین می توان به رنگ های پرایمر اپوکسی کف، میانی اپوکسی کف و رویه اپوکسی کف اشاره کرد. در ادامه ماهیت و انواع این رنگ ها را به صورت کامل توضیح خواهیم داد.

پرایمر اپوکسی کف چیست؟

این محصول شیمیایی که بر پایه رزین اپوکسی و هاردنر پلی آمینی است، به دلیل ویژگی های خاصی که دارد، مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله ویژگی ها و مشخصات عمومی این رنگ می توان موارد زیر را نام برد.

  • این محصول مقاومت بسیار زیادی نسبت به آب و رطوبت دارد. علاوه بر این پرایمر اپوکسی کف در برابر مواد شیمیایی و خورنده نیز از خود مقاومت بالایی نشان می دهد. به همین علت بسیاری از افراد برای پوشش کف از این پرایمر اپوکسی بهره می برند.
  • پرایمر اپوکسی کف در برابر روغن های مختلف نیز مقاوم است.
  • پرایمر اپوکسی کف در برابر ساییدگی مقاومت دارد. بنابراین با گذر زمان روی این پوشش خطوط مشاهده نخواهد شد.
  • مقاومت مکانیکی این پوشش نیز بسیار بالا است.

پرایمر اپوکسی کف چیست؟ | شرکت پخش رنگ تهران

برای اجرای این پوشش ابتدا باید سطح مورد نظر را از هر نوع آلودگی، گردوغبار، روغن و سایر آلاینده ها پاک کنید. در واقع نباید میان این پوشش و کف هیچ مانعی وجود داشته باشد.

در مواردی که سطح به طور کامل تمیز نشود، پرایمر اپوکسی کف به درستی اجرا نخواهد شد و آسیب پذیر می شود.

بعد از تمیز کردن سطح، برای استفاده از پرایمر اپوکسی می توانید از کاردک های مخصوص یا غلطک های مناسب برای رنگ آمیزی استفاده کنید.

از رنگ پرایمر اپوکسی کف برای رنگ آمیزی کف ساختمان و سطوح استفاده می شود. این رنگ ویژگی های فیزیکی زیادی دارد که از جمله آن ها می توان موارد زیر را نام برد.

  • این رنگ شفاف نیست و حالتی مات دارد.
  • این پوشش برای خشک شدن سطحی به مدت زمانی بین ۸ تا ۱۶ ساعت و برای خشک شدن کامل به ۴ روز زمان نیاز دارد.
  • بعد از مخلوط کردن رزین و هاردنر این رنگ، تنها تا ۲ ساعت می توان از پرایمر اپوکسی کف استفاده کرد.
  • برای کشیدن لایه بعدی رنگ روی پرایمر اپوکسی کف باید یک روز بگذرد.

میانی اپوکسی کف چیست؟

رنگ میانی اپوکسی کف بر پایه هاردنر پلی آمین آلیفاتیک و اپوکسی بیسفنول A تولید شده است. از این رنگ برای لایه میانی بین رنگ رویه و آستر استفاده می کنند.

رنگ میانی اپوکسی علاوه بر افزایش ضخامت ویژگی های دیگری نیز دارد که از جمله آن ها می توان مقاومت بیشتر در مقابل عوامل جوی، مقاومت در برابر آب، افزایش خواص مکانیکی و فیزیکی، مقاومت در برابر رنگ ها و مواد شیمیایی و مشکلات احتمالی دیگر را نام برد.

| شرکت پخش رنگ تهران

چگونه سطح زیرین رنگ میانی اپوکسی را آماده سازی کنیم؟

برای استفاده از این پوشش ابتدا باید سطح را به صورت کامل تمیز کنید. برای تمیز کردن سطح می توانید از انواع تینر، شستشو دهنده ها و فشار باد بهره ببرید.

در مواردی که روی سطح زیرین رنگ قدیمی وجود دارد، بهتر است با سنباده، مینی بلاست یا برس سیمی روی سطح بکشید تا به مقدار کافی زبری روی سطح به وجود بیاید. با این کار رنگ چسبندگی بهتری پیدا خواهد کرد.

برای رنگ آمیزی در این مرحله به چه شرایطی نیاز است؟

بهترین دما برای استفاده از این رنگ دمایی بین ۱۰ تا ۴۰ درجه سانتی گراد است. برای این که در این کار مشکلی پیش نیاید نیز توصیه می شود تا رنگ آمیزی را در محیط های سرپوشیده انجام دهید.

علاوه بر این باید دقت داشته باشید تا دما سه درجه از نقطه شبنم محیط بالاتر باشد. در این صورت از به وجود آمدن قطره های آب روی سطح کار جلوگیری خواهد شد.

چگونه از پوشش میانی اپوکسی کف استفاده کنیم؟

برای استفاده از این رنگ ابتدا باید هر دو بخش رزین اپوکسی و هاردنر را به خوبی با هم مخلوط کنیم و با توجه به نسبت مشخص شده اختلاط، روی آن تینر میریزیم تا به ویسکوزیته پاشش برسد. در زمان استفاده نیز باید رنگ به طور کامل میکس شود.

فاصله نازل با سطح نیز اهمیت دارد. بنابراین باید این فاصله را به دقت تنظیم کنید و بعد از آن رنگ را روی سطح بپاشید.

این رنگ ممکن است بخارات سمی داشته باشد. در نتیجه از بو کردن آن به مدت زیاد جلوگیری کنید و در حین کار نیز از ابزار ایمنی بهره ببرید. رنگ میانی اپوکسی کف اشتعال زا است و باید از هر نوع حرارت و جرقه دور بماند.

رویه اپوکسی کف چیست؟

این رنگ به عنوان رنگ رویه کف آنتی استاتیک بر پایه هاردنر پلی آمین و رزین اپوکسی بدون حلال است.

از جمله ویژگی های این پوشش می توان چسبندگی بالا، مقاومت در برابر عوامل مکانیکی و فیزیکی، مقاومت در برابر عوامل شیمیایی مخرب، سهولت اجرا، اجرای بدون درز و یکنواخت اشاره کرد.

از رنگ رویه اپوکسی کف برای پوشش لایه نهایی کف سالن های تولید واحدهای نظامی، پوشش کف بتنی کارخانه ها و مواردی استفاده می شود که به مقاومت بالا نسبت به مواد شیمیایی و مواد حلال نیاز است.

برای استفاده از این پوشش ابتدا باید سطح میانی را به صورت کامل تمیز کنید و هر نوع رنگ، روغن، گریس را از روی آن بزدایید. بعد از گذشت ۷۲ ساعت از اجرای رنگ میانی اپوکسی کف، آن را تمیز و زبر کنید و از این رنگ روی سطح بپاشید.

شرایط محیطی استفاده از این پوشش نیز مانند شرایط محیطی رنگ میانی اپوکسی کف است.

 اپوکسی کف چیست؟ | شرکت پخش رنگ تهران

مزایای استفاده از رنگ اپوکسی پلی آمین چیست؟

انواع رنگ اپوکسی پلی آمین با به وجود آوردن یک لایه سخت روی سطوح فولادی از خوردگی و آسیب دیدن فولاد جلوگیری می کند. از این محصول در محیط های دریایی استفاده می کنند، زیرا نحوه خشک شدن آن شیمیایی است و در محیط های مرطوب نیز خشک خواهد شد.

رنگ اپوکسی کف  یا پلی آمین مقاومت بالایی نسبت به رطوبت، ضربه، محیط شیمیایی و آسیب های احتمالی دارد و همین مزایا باعث شده است تا از این رنگ در سازه های فولادی و سازه های دریایی استفاده کنند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *