رنگ اکریلیک ساختمانی | پخش رنگ تهران

رنگ اکریلیک ساختمانی چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد؟

یکی از رایج‌ترین انواع رنگ‌ ها که در زمینه‌ های متنوعی کاربرد دارد ، رنگ اکریلیک ساختمانی است. این رنگ که در انواع فضا ها مانند نقاشی و رنگ آمیزی ساختمان کاربرد دارد ، طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است.

اگر شما هم از طرفداران این رنگ هستید اما از نکات مهم برای استفاده از آن اطلاع ندارید ، حتما تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. در این مطلب قصد داریم تمام چیزی را که باید راجع به این رنگ بدانید ، به شما ارائه دهیم.

رنگ اکریلیک ساختمانی چیست؟

از نظر علمی ، رنگ اکریلیک نوعی رنگ پایه آب بوده و با نوعی فناوری جدید ساخته شده است. حال ممکن است بپرسید رنگ پایه آب یعنی چه؟

در جواب می‌توان به‌صورت خلاصه گفت رنگ پایه آب به رنگ‌ هایی گفته می‌شود که می‌توان آن‌ ها را در آب حل کرد و قابلیت رقیق شدن با آب را دارند که همین موضوع یکی از بزرگ‌ترین مزایای رنگ اکریلیک محسوب می‌شود.

این رنگ به دلیل مزایای فراوانی که به کاربران ارائه می‌دهد ، تقریبا در اکثر کار های ساختمانی جایگزین رنگ روغن شده است. رنگ اکریلیک ساختمانی همچنین در انواع رنگ‌ ها و غلظت‌ ها در دسترس عمومی قرار دارد.

از آن جایی که در تولید این رنگ از مواد پلیمری استفاده می‌شود ، پس از اعمال رنگ اکریلیک و خشک شدن آن یک لایه مقاوم در برابر نفوذ آب ایجاد می‌کند و بنابراین انتخاب بسیار مناسبی برای مکان‌ هایی است که در معرض رطوبت زیاد قرار دارند.

یکی از نکات مهمی که باید درباره رنگ اکریلیک بدانید ، این است که علی رغم رقیق شدن این رنگ‌ ها با آب ، نباید مقدار بیش از حد آب را به رنگ اضافه کرد. با انجام این کار ممکن است کیفیت رنگ بسیار کاهش یابد و نتیجه خوبی دریافت نکنید.

همچنین توجه داشته باشید که برای استفاده از رنگ اکریلیک ساختمانی برای رنگ آمیزی ساختمان ، بهتر است از غلطک استفاده کنید. زیرا رنگ آمیزی رنگ اکریلیک با استفاده از قلم‌مو نتیجه جالبی نخواهد داد و رد مو های قلم‌مو روی سطح بر جای می‌ماند.

 

رنگ اکریلیک ساختمانی چیست | پخش رنگ تهران

مزیت‌ های رنگ اکریلیک ساختمانی

بالاتر گفته شد که رنگ‌ های اکریلیک به دلیل مزیت‌ های فراوانی که دارند ، بسیار بین افراد محبوب هستند و جایگزین بسیاری از رنگ‌ ها شده‌اند. در ادامه به تعدادی از مهم‌ترین فوایدی که استفاده از این رنگ‌ ها برای افراد به ارمغان می‌آورد ، اشاره خواهیم کرد.

پایه آب بودن رنگ اکریلیک

اولین و احتمالا مهم‌ترین مزیتی که رنگ اکریلیک دارد ، پایه آب بودن آن است. اما پایه آب بودن چرا به عنوان مزیت به حساب می‌آید؟

حتما بالاتر متوجه شدید که پایه آب بودن رنگ ، یعنی آب حلال آن رنگ است و قابلیت حل کردن آن را در خود دارد. رنگ‌ های پایه آب کاملا دوستدار محیط زیست هستند و هیچ آسیبی به آن نمی‌رسانند.

بهتر است بدانید در تهیه و تولید رنگ اکریلیک ساختمانی ، هیچ مواد آلی مضر و فرآورده‌ های نفتی به کار نرفته است و بنابراین رها شدن آن در طبیعت هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نخواهد کرد.

قابلیت شستشو

دومین مزیت استفاده از رنگ اکریلیک که اهمیت آن از دست کمی از مورد بالا ندارد ، قابلیت شستشوی آن است.

همان‌طور که گفتیم ، رنگ‌ های اکریلیک مانند رنگ پلاستیک پایه آب هستند و با آب رقیق می‌شوند. اما مشکلی که رنگ‌ های پلاستیک دارند ، این است که ضد آب نیستند و نمی‌توان آن‌ ها را شست.

در چنین شرایطی است که رنگ اکریلیک به کمک کاربران می‌آید و با ارائه قابلیت‌ های حلال آب بودن و برخورداری از قابلیت شستشو ، طرفداران زیادی را به خود اختصاص می‌دهد.

این رنگ‌ ها علی رغم حل شدن در آب ، پس از اعمال روی سطح و خشک شدن حالت ضد آب به خود می‌گیرند و به راحتی شسته می‌شوند. البته شایان ذکر است که قابل شستشو بودن این رنگ‌ ها به اندازه ۱۰۰ درصد نیست ، اما به اندازه ۹۰ درصد می‌توان روی شستشوی این رنگ‌ ها اتکا کرد.

همچنین دقت داشته باشید که منظور از شستشوی رنگ ، پاشیدن سطل آب به دیوار دارای رنگ اکریلیک نیست. بلکه این قابلیت یعنی شما می‌توانید با پارچه‌ های مرطوب این رنگ را تمیز کنید و مشکلی از این بابت نداشته باشید.

 

رنگ اکریلیک برای دیوار حمام | پخش رنگ تهران

مضر نبودن برای سلامتی

سومین مزیت از مزایای بی‌شمار رنگ اکریلیک این است که هیچ ضرری برای سلامتی افراد ندارد. این رنگ کاملا بی بو است و فرد نقاش حین اعمال آن مجبور به تحمل بو و ضرری که ریه‌ ها متحمل می‌شوند نیست.

بهتر است بدانید رنگ‌ های روغنی برخلاف رنگ اکریلیک ساختمانی ، بوی بسیار نامطبوعی دارند و ضرر زیادی به سلامتی فرد وارد می‌کنند. این موضوع نیز یکی دیگر از دلایلی است که رنگ اکریلیک جایگزین رنگ روغنی شده است.

تغییر رنگ ندادن در برابر نور

حتما تاکنون برایتان پیش آمده است که قسمتی از دیوار ، سقف یا وسایل منزلتان به دلیل قرار گرفتن در معرض آفتاب برای مدت طولانی ، تغییر رنگ دهد و ظاهر ناخوشایندی ایجاد کند.

یکی از ویژگی‌ های خوب رنگ اکریلیک این است که می‌توان با خیال راحت و بدون نگرانی بابت تغییر رنگ دادن ، آن را روی دیوار یا اماکن دیگر اعمال کرد.

نیاز به زمان کمتر

اگر بخواهیم مدت زمان مورد نیاز را برای استفاده از رنگ اکریلیک ساختمانی با رنگ روغن مقایسه کنیم ، مشخص می‌شود که این مدت زمان برای رنگ اکریلیک بسیار کمتر است.

رنگ اکریلیک بسیار سریع خشک می‌شود و در صورتی که فرد بخواهد یک لایه رنگ دیگر روی آن اعمال کند ، نیاز به گذشت مدت زمان زیادی نیست. در صورتی که رنگ روغن مدت زمان بسیار زیادی برای خشک شدن نیاز دارد و بنابراین به‌طور کلی فرآیند رنگ آمیزی با آن به طول می‌انجامد.

قابلیت پوشش دهی بالا

ششمین مزیتی که قصد داریم درباره رنگ اکریلیک بررسی کنیم ، پوشش دهی بالای آن است. پوشش دهی بالا به این معنا است که کاربر می‌تواند با استفاده از مقدار رنگ بسیار کم نسبت به رنگ‌ های دیگر ، مساحت بسیار بیشتری را رنگ آمیزی کند. بنابراین با استفاده از این رنگ می‌توانید صرفه جویی زیادی در هزینه نیز داشته باشید.

قابلیت اجرا روی تمام سطوح

هفتمین مزیت استفاده از این رنگ که جزو مهم‌ترین موارد به شمار می‌رود،  اجرای رنگ اکریلیک روی تمام سطوح است.

به عبارت دیگر رنگ اکریلیک ساختمانی محدود به سطح یا جنس خاصی نیست و شما می‌توانید آن را روی تمام سطح‌ ها ، از جمله فلزات ، چوبی ، بتنی ، سیمانی ، شیشه‌ای ، گچی ، صفحات کناف آجری و سطوح دیگر استفاده کنید.

مزایای رنگ اکریلیک | پخش رنگ تهران

مزایای دیگر رنگ اکریلیک عبارت هستند از:

  • مقاومت بالا در برابر نور خورشید
  • مقاومت بالا در برابر شرایط مختلف جوی
  • مقاومت در برابر مواد قلیایی
  • ماندگاری بالا
  • جذب نکردن گرد و غبار
  • خشک شدن کامل پس از گذشت ۲ ساعت
  • چسبندگی بالا
  • خاصیت انعطاف پذیری زیاد

کلام آخر

تعدادی نکته مهم وجود دارد که برای اعمال رنگ اکریلیک باید بدانید. اولین نکته این است که به هیچ وجه این رنگ را روی سطح مرطوب اعمال نکنید ، ابتدا از خشکی سطح مورد نظر مطمئن شوید و سپس شروع به استفاده از این رنگ کنید.

نکته دیگر این است که هرگز نباید  این نوع از انواع رنگ اکریلیک را با رنگ روغن ترکیب کرد. در صورتی که می‌خواهید از ترکیب رنگ‌ های مختلف به رنگ جدیدی برسید ، حتما باید رنگ دوم رنگ اکریلیک باشد. علاوه بر این توجه داشته باشید که رنگ اکریلیک ساختمانی در صورت ریختن روی سطوح و خشک شدن به هیچ وجه پاک نمی‌شود ، بنابراین اگر روی لباس یا بدن شما پاشید ، باید هرچه سریعتر قسمت آلوده را بشویید تا خشک نشود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *