رنگ تجهیزات نیروگاهی | شرکت رنگ تهران

اهمیت استفاده از رنگ تجهیزات نیروگاهی

موتورخانه و تجهیزات نیروگاهی، به دلیل گرم شدن بیش از حد و قرار گرفتن در معرض دمای زیاد، نیاز به نگهداری دارند. رنگ تجهیزات نیروگاهی نه تنهایی می تواند به عنوان عایق برای آن ها عمل کند؛ بلکه باعث می شود که بتوان آن ها را دسته بندی کرد.

به این ترتیب محدوده کار هر لوله به طور کامل مشخص شده و تعمیر و نگهداری این تجهیزات آسان تر خواهد شد.

در این مقاله می خواهیم به بررسی اهمیت رنگ کردن تجهیزات نیروگاهی و موتورخانه پرداخته و استانداردهایی را که باید در این کار رعایت شوند؛ مورد بررسی قرار دهیم.

مزایای استفاده از رنگ تجهیزات نیروگاهی

مزیت رنگ تجهیزات نیروگاهی | شرکت رنگ تهران

برای اطمینان از اینکه موتورخانه یا تجهیزات نیروگاهی به درستی کار خود را انجام می دهند؛ نیاز به مراقبت و نگهداری دائمی از آن ها وجود دارد. یکی از راه های نگهداری از این قسمت ها، استفاده از رنگ تجهیزات نیروگاهی برای بالا بردن مقاومت لوله ها در برابر عوامل محیطی است.

اصلی ترین مزایای استفاده از این نوع رنگ برای نگهداری از تجهیزات موتورخانه، عبارتند از:

  • ظاهر بهتر

تجهیزات نیروگاهی معمولا ظاهری خسته کننده دارند و اگر در معرض دید قرار بگیرند؛ می توانند زیبایی ظاهری محل کار یا خانه شما را تحت تاثیر قرار دهند. به همین دلیل از رنگ تجهیزات نیروگاهی در قسمت هایی که در معرض دید هستند؛ برای زیباتر شدن این تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرد.

  • جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی

یکی از مزایای و کاربرد انواع رنگ صنعتی و همچنین استفاده از رنگ تجهیزات نیروگاهی محافظت از این تجهیزات در برابر زنگ زدگی و خوردگی است. زنگ زدن یا خورده شدن یک قطعه، ممکن است منجر به خراب شدن قطعات بزرگ تر و تحمیل هزینه های اضافی خواهد شد.

به همین دلیل استفاده از رنگ در نگهداری از این تجهیزات، می تواند پیشگیری پیش از درمان باشد.

  • افزایش مقاومت در برابر آب وهوا

استفاده از رنگ تجهیزات نیروگاهی باعث می شود که ماشین آلات شما در برابر رطوبت، لکه دار شدن، باران های اسیدی و خوردگی در مجاورت هوا، ایمن شوند. همچنین استفاده از رنگ های مسدودکننده اشعه UV می تواند از تجهیزاتی که در معرض نور آفتاب هستند؛ مراقبت کرده و مانع از پوسته پوسته شدن آن ها شود.

  • حفاظت حرارتی

دمای بالا می تواند یک عامل بسیار تهدیدکننده برای سلامت تجهیزات نیروگاهی باشد.

خوشبختانه تولیدکنندگان رنگ، مجموعه ای از پوشش های مقاوم در برابر حرارت را در اختیار شما قرار می دهند که از مقاومت کافی در برابر شوک های حرارتی، خوردگی عایق در اثر تغییرات دما و سایر مشکلات معمول در محیط هایی با درجه حرارت بالا داشته باشند.

  • افزایش طول عمر تجهیزات و صرفه جویی در هزینه ها

استفاده از رنگ تجهیزات نیروگاهی می تواند این تجهیزات را بازیابی کرده و عمر دوباره ای به آن ها ببخشد.

  • خرابی کمتر و نگهداری آسان تر

نگهداری و رنگ آمیزی منظم تجهیزات باعث می شود که نیاز آن ها به تعمیر کاهش پیدا کند. به این ترتیب هزینه زیادی از طریق استفاده از رنگ تجهیزات نیروگاهی صرفه جویی خواهد شد.

از سوی دیگر به دلیل اینکه گردوغبار، قدرت نفوذ کمتری به تجهیزات رنگ شده دارد؛ تمیز کردن این تجهیزات آسان تر شده و نگهداری آن ها فرایند پیچیده ای نخواهد بود.

  • حفظ ارزش تجهیزات

استفاده از رنگ تجهیزات نیروگاهی باعث می شود که سلامت این تجهیزات حتی در اثر استفاده مداوم، تحت تاثیر قرار نگیرد. در نتیجه هر زمان که شما تصمیم به فروش تجهیزات نیروگاهی گرفتید؛ می توانید آن را با قیمت بهتری بفروشید.

استانداردهای رنگ آمیزی تجهیزات نیروگاهی و موتورخانه

استانداردهای رنگ آمیزی تجهیزات نیروگاهی | شرکت رنگ تهران

نحوه استفاده از رنگ تجهیزات نیروگاهی در کیفیت نهایی بسیار تاثیرگذار است. به همین دلیل باید اطمینان حاصل کنید که این کار را به یک فرد حرفه ای سپرده اید. تمامی پوشش هایی که برای تجهیزات نیروگاهی مورداستفاده قرار می گیرند؛ باید با استانداردهای بین المللی مورد استفاده در این صنعت مانند ISO تطابق داشته باشند.

این نوع استانداردها بیان می کنند که بسته به توان حرارتی تجهیزات، از چه نوع پوششی باید برای آن ها استفاده شود. در این بخش برخی از معیارهای این استانداردها را موردبررسی قرار داده ایم.

  • تناسب میان رنگ اصلی و رنگ آستری

برای اینکه رنگ تجهیزات نیروگاهی پایداری خوبی داشته و به راحتی در اثر مجاورت با عوامل محیطی آسیب نبیند؛ باید از یک آستری مناسب برای آن استفاده کرد. این رنگ آستری معمولا از نوع رزین است. باید دقت کنید که پیش از رنگ کردن نهایی، آستری به طور کامل خشک شده باشد.

البته دقت کنید که برای سطوح فولادی گالوانیزه، نیازی به استفاده از رنگ آستری نیست. همچنین لوله هایی که از کارخانه رنگ شده اند؛ نیازی به آستری ندارند.

  • آماده کردن تجهیزات نیروگاهی برای رنگ کردن

یکی دیگر از استانداردهایی که باید در رنگ کردن تجهیزات نیروگاهی و موتورخانه به آن دقت کنید؛ فراهم کردن زمینه های لازم برای رنگ آمیزی است. در زمانی که لوله های موتورخانه یا تجهیزات نیروگاهی گرم هستند؛ نباید رنگ آمیزی را انجام داد.

به علاوه باید دقت کنید که پیش از زدن رنگ بر روی این تجهیزات، آن ها را به طور کامل تمیز کرده و عاری از هر گونه لکه باشد. در کنار این ها شما زمانی باید رنگ آمیزی لوله ها را آغاز کنید که لوله کشی موتورخانه به تایید نهایی رسیده باشد.

به علاوه باید در طول رنگ آمیزی دقت کنید که به هیچ وجه پلاک مشخصات دستگاه را نپوشانید.

  • رنگ آمیزی هر لوله متناسب با کاربرد آن

در موتورخانه ها بسته به اینکه لوله چه کاربردی دارد؛ رنگ متفاوتی برای آن انتخاب می شود. در زمان رنگ آمیزی باید به تناسب میان رنگ و کارایی لوله کاملا دقت کنید. به خاطر داشته باشید که شما تنها در صورتی مجاز به تغییر این رنگ ها هستید که از دستگاه نظارتی مجوزهای لازم را دریافت کرده باشید.

رنگ های مناسب برای هر لوله در یک جدول ارائه شده که در زیر آورده شده است. این جدول معمولا برای راهنمایی پرسنل نگهداری و تعمیر، بر روی دیوار نصب می شود.

نوع لوله دما یا فشار کاری تعداد حلقه ها رنگ
آب گرم دمای بالا ۲ قرمز تیره
آب گرم دمای متوسط ۱ قرمز تیره
آب گرم دمای پایین ۱ نارنجی
مشترک گرم و سرد ۲ نارنجی
خنک کننده کندانسور ۱ سبز روشن
آب سرد ۲ سبز روشن
بخار کم فشار ۱ قرمز روشن
بخار فشار متوسط ۲ قرمز روشن
بخار فشار بالا ۳ قرمز روشن
چگالیده (بخار) کم فشار ۱ سبز تیره
چگالیده (بخار) فشار متوسط ۲ سبز تیره
چگالیده (بخار) فشار بالا ۳ سبز تیره
آب سرد مصرفی ۱ آبی روشن
آب گرم مصرفی ۲ آبی روشن
سوخت مایع ۱ قهوه ای
گاز کاملا زرد
هوای فشرده کاملا سفید
ازت (نیتروژن) کاملا سیاه
  • رنگ آمیزی قسمت های مختلف

یکی دیگر از استانداردهایی که باید در زمان استفاده از رنگ تجهیزات نیروگاهی به آن توجه شود؛ مکان هایی است که باید در موتورخانه ها و نیروگاه ها رنگ شوند. در این استانداردها معمولا نقشه ها و دستور کارهایی وجود دارد که نقاش را در رنگ آمیزی قسمت های مختلف راهنمایی خواهد کرد.

به طور معمول سطح لوله ها، قطعات فولادی و مسی موجود در تجهیزات، قسمت های ترموپلاستیک و عایق ها رنگ آمیزی می شوند. در مواردی برای استحکام بیشتر، نیاز به استفاده از رنگ های ضد آب یا چند دست رنگ آمیزی است.

رنگ آمیزی تجهیزات نیروگاهی | شرکت رنگ تهران

سخن پایانی

برای بالا بردن عمر تجهیزات موجود در موتورخانه ها و نیروگاه ها، کم هزینه ترین کار رنگ کردن آن ها است. استفاده از رنگ تجهیزات نیروگاهی و یا رنگ موتورخانه باعث می شود که این قطعات در برابر خوردگی و زنگ زدگی ایمن شده و نگهداری از آن ها آسان شود.

به علاوه رنگ آمیزی این لوله ها، راهی برای شناخت کارایی آن ها است. به همین دلیل در این موارد استانداردهایی تدوین شده است که به پرسنل نقاشی و نگهداری، در انجام بهتر وظایف خود کمک می کنند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *