رنگ پارچه | رنگ تهران

کدام رنگ ها برای رنگ پارچه مناسب تر هستند؟

همه ما یک سری لباس‌هایی داریم که آن‌ها را بیشتر از بقیه دوست داریم، اما به مرور زمان این لباس‌ها کهنه و کم رنگ می‌شوند. نگران نباشید، چرا که با کمی خلاقیت و استفاده از رنگ پارچه می‌توانید به لباس‌های محبوب خود جانی دوباره ببخشید. در گذشته‌های دور انسان برای رنگ کردن پارچه و لباس‌های خود، از خاک‌های رنگی یا عصاره میوه‌های رنگی استفاده می‌کرده است.

امروزه اما از رنگ‌‌های مخصوصی استفاده می‌شود که پایه و اساس کاملاً شیمیایی دارند؛ استفاده از این رنگ‌ها برای افراد بسیار آسان‌تر از رنگ‌هایی است که پیش از این وجود داشتند.

کشف شیمی دان انگلیسی به نام ویلیام هنری پرکین باعث شد تا رنگ پارچه با تحولی عظیم مواجه شود. او با ترکیب داروی ضد مالاریا یا همان کینین و الکل توانست اولین رنگ مصنوعی برای پارچه را تولید کند.

شرکت‌های مختلف سعی دارند فرمولی را برای تولید رنگ مخصوص پارچه به دست آورند که بیش‌ترین ماندگاری را داشته باشد. با این وجود پایه و اساس همه این رنگ‌ها، رنگ‌دانه‌هایی مخصوص و چسبی‌هایی است که برای جذب و ماندگاری روی پارچه، کارآمد هستند.

رنگ های مخصوص نقاشی روی پارچه چه رنگ هایی هستند؟

نقاشی بر روی پارچه | رنگ تهران

از رنگ‌های مخصوص نقاشی پارچه می‌توان برای پیراهن، تیشرت، مانتو یا شلوار و حتی کفش‌هایی از جنس کتونی و پارچه‌ای استفاده کرد. شرکت‌هایی که فعال در این زمینه، به طور کلی دو نوع رنگ را برای این منظور تولید و عرضه می‌کنند که در ادامه آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

  • رنگ‌های برپایه الکل
  • رنگ بر پایه اکریلیک

هر دو نوع برای رنگ‌آمیزی یا نقاشی روی پارچه کاملاً کارآمد و مناسب هستند. نکته قابل توجه تنها در مورد روش انجام کار و همچنین جنس پارچه‌ای است که قصد رنگ‌آمیزی آن را دارید. برای رنگ‌ کردن بعضی از پارچه‌ها بهتر است از رنگ آکریلیک و برای بعضی دیگر از رنگ الکلی استفاده شود تا نتیجه نهایی در بهترین حالت خود باشد.

نقاشی روی پارچه با رنگ آکریلیک

یکی از معضلاتی که پس از رنگ کردن یک پارچه یا لباس عمدتاً به وجود می‌آید، از بین رفتن یا کم رنگ شدن آن پس از شستشو خواهد بود. رنگ پارچه بر پایه اکریلیک می‌تواند بخش بزرگی از نگرانی شما را در این زمینه از بین ببرد. این رنگ‌ها در برابر آفتاب، پوسیدگی و هم‌چنین شستشو تا حد زیادی مقاوم هستند.

این رنگ‌ها نیز به طور کامل از مواد شیمیایی تهیه می‌شوند، اما در بعضی موارد در آن‌ها از رنگ‌دانه‌های صنعتی استفاده شده است. در ساختار این مواد، پلیمرهای آکریلیک وجود دارند که بین آب و رنگ‌دانه‌ها و در نهایت سطح پارچه، پیوند برقرار می‌کنند.

به علاوه بر استحکام و ماندگاری این رنگ‌ها از چسب‌های بیندر و DM5 استفاده می‌شود که بهترین نتیجه را در برابر دیگر چسب‌ها داشته‌اند. در نهایت لازم است اشاره کنیم که این رنگ در میان کاربران از محبوبیت زیادی برخوردار است.

تفاوت رنگ آکریلیک با رنگ پارچه

اولین و مهم‌ترین تفاوت میان این دو نوع رنگ را می‌توان نحوه استفاده از آن‌ها دانست. رنگ‌ پارچه بر پایه الکل که به عنوان رنگ اصلی برا رنگ کردن پارچه به شمار می‌رود، از پیش آماده است بنابراین به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید. رنگ‌های آکریلیک اما نیاز به ترکیب دارند و همان‌طور که اشاره کردیم، لازم است برای افزایش استحکام آن‌ها، چسب بایندر یا DM5 به آن اضافه شود.

رنگ‌های آکریلیک به منظور استفاده برای پارچه‌های با تراکم بالا مناسب هستند، این در حالی است که از رنگ پارچه بهتر است برای پارچه‌ها کم تراکم‌تر استفاده شود.

رنگ پارچه یا رنگ آکریلیک از نظر ساختاری نیز بسیار به هم متفاوت هستند. در رنگ پارچه از پیوندها و موادی استفاده می‌شود که کم‌ترین آسیب را برای بافت پارچه داشته باشد.

برای آشنایی بیشتر با انواع رنگ‌ آکریلیک به این مقاله مراجعه کنید.

رنگ پارچه پودری

رنگ پارچه پودری | رنگ تهران

رنگ پارچه انواع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها نوع پودری آن است. استفاده از این رنگ در برابر رنگ‌هایی که حالت مایع دارند، کمی سخت‌تر خواهد بود. برای این کار بهتر است برای بار اول از کمک افراد با تجربه استفاده کنید تا نتیجه نهایی با کیفیت باشد.

توصیه می‌شود که یک لباس را برای بیش از دوبار با استفاده از نوع پودری رنگ نکنید، چرا که می‌تواند به بافت و ساختار پارچه آسیب‌های شدیدی بزند.

اسپری رنگ پارچه

آسان‌ترین روش رنگ کردن لباس و نقاشی روی پارچه را می‌توان استفاده از اسپری رنگ پارچه دانست. این محصولات هیچ گونه بویی ندارد و به محض خرید، آماده مصرف خواهند بود.

ترکیبات اصلی و فرمولاسیون این نوع رنگ، بر پایه آب بوده و همین موضوع باعث می‌شود تا پس از اجرا در کوتاه‌ترین زمان ممکن خشک شود. یکی دیگر از مزیت‌های اسپری رنگ برای پارچه را می‌توان امکان استفاده از شابلون دانست. به این وسیله می‌توانید طرح‌های جدید و زیبا را به کمک اسپری روی پارچه اجرا کنید.

حلال رنگ پارچه برای رنگ های مختلف

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم از رنگ‌های مختلفی می‌توانید برای نقاشی روی پارچه یا رنگ کردن آن استفاده کنید. اما نکته مهم در مورد از بین بردن این رنگ‌ها، حلال‌های مناسب برای هر یک است.

برای پاک کردن رنگ‌های آکریلیک بهتر است پس از خشک شدن کامل، سطح آن را کمی بتراشید تا از ضخامت آن کاسته شود. پس از این مرحله می‌توانید از حلال‌های بر پایه الکل برای از بین بردن آن استفاده کنید. بهترین مواد برای این منظور لاک پاک کن، ایزوپروپیل الکل یا حتی اسپرهای مو هستند.

حلال رنگ پارچه که فرمولاسیون آن بر پایه آب است، الکل خواهد بود. الکل می‌تواند به راحتی این رنگ را حتی پس از خشک شدن در خود حل کند و مناسب‌ترین حلال رنگ پارچه خواهد بود. برای این که نتیجه نهایی بهتر باشد، لازم است پارچه را از قبل با آب گرم شستشو دهید. در انتهای پروسه نیز الکل اصافی روی سطح پارچه را به طور کامل پاک کنید.

برای اطلاعات بیشتر درباره حلال‌ها و پاسخ به سوال حلال رنگ چیست به این مقاله مراجعه کنید.

نکات مهم در فرآیند رنگ کردن پارچه

نکته مهم در مورد رنگ پارچه و هم‌چنین رنگ آکریلیک این است که از این رنگ‌های عموماً برای نقاشی روی لباس و پارچه استفاده می‌شود. برای رنگ کردن پارچه اما بهتر است از رنگ‌های مخصوص نساجی استفاده کنید.

برای انتخاب حلال رنگ پارچه نیز باید از قبل در مورد بافت و نوع پارچه و هم‌چنین رنگی که استفاده کرده‌اید، اطلاعاتی در اختیار داشته باشید. با این اطلاعات می‌توانید حلال رنگ پارچه مناسب را انتخاب کنید و سپس با کیفیت ترین حلال های رنگ را از فروشگاه رنگ تهران سفارش دهید و در سریع ترین زمان ممکن درب منزل خود تحویل بگیرید.

نکته مهم دیگر این است که در انتهای پروسه رنگ آمیزی با استفاده از رنگ پارچه، برای بهبود کیفیت و افزایش ماندگاری، بهتر است پارچه یا لباس را از پشت اتو کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *