رنگ پلی اورتان | شرکت پخش رنگ تهران

رنگ پلی اورتان چیست؛ ویژگی ها، انواع و مزایا

در پاسخ به سوال رنگ پلی اورتان چیست باید گفت رنگ پلی اورتان یکی از رنگ هایی است که امروزه کاربرد بسیار گسترده ای در صنعت و ساختمان سازی دارد. ویژگی های انواع رنگ پلی اورتان باعث می شود که این رنگ مقاومت بالایی در برابر عوامل خارجی داشته باشد و از آن در صنایعی که در معرض تغییرات آب و هوایی قرار دارند استفاده می شود. در ادامه این مقاله توضیح می دهیم رنگ پلی یورتان چیست؟ چه ویژگی ها و انواعی دارد؟

رنگ پلی یورتان چیست؟

رنگ پلی اورتان یا پلی یورتان یک ترکیب شیمیایی دوجزئی است که بر پایه رزین پلی یورتان تشکیل شده است. ماده پایه ساخت رنگ پلی اورتان رزین پولیول است که به آن پارت A هم می گویند.

پلی ایزوسیانات هم ماده مکملی است که در ساخت رنگ های پلی اورتان به کار می رود. این ماده سخت کننده است و پارت B این ترکیب محسوب می شود. البته نوع رزین می تواند با پلی استر، اکریلیک و پلی اتر هم کامل و اصلاح شود. شاید این توضیحات پاسخ کوتاهی به سوال رنگ پلی اورتان چیست باشد.

ویژگی های رنگ پلی اورتان

وزن مولکولی رنگ های پلی اورتان بسیار بالا است. به همین دلیل به طور کامل با سایر رنگ های ساختمانی متفاوت هستند. بالا بودن وزن مولکولی باعث می شود که رنگ ‎های پلی یورتان پوشش سخت و بادوامی ایجاد کنند و در برابر بارش باران های اسیدی، نور مستقیم خورشید، گرمای شدید و سایر شرایط سخت محیطی مقاوم باشند.

ظاهر مناسب هم از دیگر مزایای رنگ پلی اورتان محسوب می شود. چرا که این رنگ ها بر خلاف سایر رنگ های پودری، مشکل پوست پرتقالی شدن را ندارند.

از دیگر ویژگی های رنگ پلی اورتان می توان به مقاومت آن ها در برابر سایش و ضربه پذیری بالا اشاره کرد. این رنگ ها در برابر عوامل آسیب رسان شیمیایی هم مقاومت بسیار خوبی نشان می دهند.

مزایای رنگ پلی اورتان

ویژگی های رنگ پلی اورتان | شرکت پخش رنگ تهران

حال که با این رنگ به طور کلی آشنا شدید، شاید برایتان این سوال مطرح شده باشد که مزایای رنگ پلی اورتان چیست ؟ امروزه رنگ های پلی اورتان کاربرد بسیار بالایی پیدا کرده اند. کاربرد گسترده رنگ های پلی یورتان به دلیل مزایای خاصی است که ساختار شیمیایی آن ها ایجاد می کنند. می توان گفت مزایای رنگ پلی اورتان عبارت اند از:

  • سرعت بالای خشک شدن و سخت شدن حتی در دمای پایین
  • چسبندگی بسیار زیاد روی انواع سطوح
  • ضربه پذیری بالا
  • مقاومت بالا در برابر ترکیب های شیمیایی از قبیل اسیدها، بازها، املاح و روغن های صنعتی
  • تحمل رطوبت
  • در برابر تابش مستقیم نور خورشید بسیار مقاوم هستند
  • تنوع رنگی بسیار بالا
  • ظاهر چشم نواز و منسجم
  • براقیت مناسب

معایب رنگ پلی اورتان چیست

رنگ پلی اورتان معایبی هم دارد. مهم ترین معایب رنگ پلی اورتان عبارت اند از:

  • شفافیت کمتر نسبت به رنگ های پولیشی
  • تغییر رنگ و رنگ پریدگی در طولانی مدت
  • قیمت بالاتر نسبت به رنگ های پلی استری

البته به جز موارد ذکر شده، جذب گرد و غبار پیش از خشک شدن هم از معایب رنگ پلی اورتان محسوب می شود، اما این ویژگی در سایر رنگ های صنعتی هم دیده می شود.

کاربرد رنگ پلی اورتان چیست؟

کاربردهای رنگ پلی اورتان

کاربرد رنگ پلی اورتان به دلیل ویژگی های مطلوبی که در صنعت، ساختمان سازی، ساخت کشتی، هواپیما و توربین های بادی دارد، بسیار کسترده است.

رنگ های پلی اورتان می توانند در ساخت بیشتر ابزارآلاتی که در معرض نور آفتاب هستند به کار روند و از آن ها در برابر اشعه فرابنفش محافظت کنند. این رنگ ها همچنین می‌توانند به عنوان کفپوش پلی اورتان برای خطوط لوله و سطوح کشتی ها و سایر سازه های مستقر در دریا استفاده شوند.

پلی اورتان مانع نفوذ رطوبت به درون سطوح می شوند. این ویژگی باعث می شود که بتوان از این رنگ ها برای پوشش فلزات استفاده کرد. انجام این کار هزینه های ناشی از اصلاح و تعمیر را به شدت کاهش می دهد.

علاوه بر این، خاصیت براقیت رنگ های پلی یورتان باعث می شود تا بتوان از آن ها برای زیباسازی محیط های مختلف استفاده نمود.

انواع رنگ پلی اورتان

رنگ های پلی یورتان بر اساس ویژگی های فیزیکی و ترکیب شیمیایی به انواع زیر تقسیم بندی می شوند:

۱. رنگ پلی اورتان مات

رنگ پلی اورتان مات، ثبات بسیار بالایی دارد و این ویژگی باعث می‌شود که بتوان از آن در قسمت رویی لایه های میانی اپوکسی استفاده کرد. این رنگ به دلیل مات بودن، می تواند گزینه بسیار مناسبی برای انتخاب پوشش سطوح ناهموار محسوب شود.

رنگ پلی یورتان مات، بر پایه رزین اکریلیک و هاردنر ایزوسیانات تهیه شده است. همچنین برای لایه نهایی آن از ادتیوهای بهبود دهنده سطح استفاده می شود. ویژگی مهم این رنگ، مقاومت بالای آن در برابر شرایط متغیر جوی و فیزیکی است. این رنگ نسبت به اشعه فرابنفش خورشید و عوامل شیمیایی هم مقاومت بسیار خوبی دارد.

۲. رنگ پلی اورتان نیمه مات

این رنگ هم مانند رنگ پلی یورتان مات، نسبت به اشعه فرابنفش خورشید و عوامل شیمیایی مقاومت بالایی دارد. علاوه بر این ویژگی ها، رنگ پلی اورتان نیمه مات نسبت به سایش و خراش هم بسیار مقاوم است.

۳. رنگ پلی اورتان براق

این رنگ از پرکاربردترین انواع رنگ های پلی اورتان در صنایع فلزی و ملزومات صنعتی محسوب می شود. رنگ پلی یورتان براق نسبت به آسیب های شیمیایی و مکانیکی، تابش نور مستقیم خورشید و خراش و سایش مقاومت بسیار مطلوبی دارد.

همچنین این رنگ ظاهر براق و ثبات رنگی مناسبی دارد. این ویژگی باعث می شود تا بتوان از آن به عنوان رنگ پایانی روی لایه میانی اپوکسی استفاده شود.

۴. رنگ پلی اورتان نیمه براق

یکی دیگر از انواع رنگ های پلی اورتان، رنگ نیمه براق است. این رنگ هم مانند رنگ پلی اورتان مات، بر پایه رزین اکریلیک و هاردنر ایزوسیانات تشکیل شده است و در لایه نهایی خود شامل ادتیوهای بهبود دهنده سطح می شود.

رنگ پلی اورتان براق در برابر تابش نور خورشید، باران های اسیدی و سایر عوامل آسیب رسان شیمیایی مقاوم است و نسبت به سایش و خراش هم مقاومت مطلوبی دارد.

همچنین به دلیل براقیت مناسب و ثبات رنگی می توان از این رنگ به عنوان رنگ نهایی در لایه میانی اپوکسی استفاده کرد. رنگ پلی اورتان نیمه براق هم کاربرد گسترده ای در صنعت دارد.

آماده سازی رنگ پلی اورتان با استفاده از حلال رنگ پلی اورتان

برای بالا بردن کیفیت و اجرای رنگ پلی اورتان به صورت حرفه ای، لازم است که از حلال رنگ پلی اورتان استفاده شود. برای این کار باید رنگ و هاردنر با نسبت مناسب مخلوط شوند و سپس با استفاده از حلال رنگ پلی اورتان به صورت رقیق در بیایند و به غلظت مطلوب برسند.

نکته مهم در آماده سازی رنگ این است که طول عمر رنگ آماده شده فقط ۶ ساعت است؛ در نتیجه باید میزان مناسبی از پودر رنگ در آماده سازی به کار برود تا پس از اضافه کردن حلال رنگ پلی اورتان، رنگ ها خشک نشوند و قابل استفاده بمانند.

بهترین راه برای استفاده از رنگ آماده شده، اسپری کردن است. اسپری کردن باعث می شود که رنگ به طور یکنواخت روی سطح پخش شود و منسجم به نظر برسد.

شرایط نگهداری رنگ پلی یورتان

از آن جایی که رنگ پلی یورتان قابل اشتعال است، لازم است که آن را در شرایط خاصی نگهداری کرد. ظروف باید پلمپ شده و دربسته باشند و به دور از آتش، جریان قوی برق و مواد آتش زا نگهداری شوند. همچنین نباید رنگ های پلی اورتان را در معرض رطوبت و آب قرار داد و در زمان استفاده هم نباید در رنگ را به مدت طولانی باز گذاشت.

شرایط نگهداری رنگ پلی یورتان | شرکت پخش رنگ تهران

جمله پایانی

ما در این مقاله علاوه بر پاسخ به سوال رنگ پلی اورتان چیست به بیان ویزگی ها ، انواع ، کاربرد و شرایط نگهداری آن پاسخ دادیم. این رنگ یکی از انواع رنگ صنعتی است و به دلیل مقاومت و سرعت بالای خشک شدن در صنعت، ساختمان سازی، ساخت کشتی، هواپیما و توربین های بادی کاربرد دارد.

اگر قصد انتخب و یا خرید انواع رنگ پلی اورتان را دارید، مشاوران ما در رنگ تهران آماده همراهی شما در این زمینه هستند. با ما در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

یک پاسخ

  1. در ساخت رنگ نقره ای با استفاده حلال زایلن و خمیر نانلیفینگ الومینیوم بعد از اجرا رنگ نقره ای سیاه میشود در حالی که اسیدی رزین در مقایسه با سایر رزین ها چند واحد کمتر می باشد میزان پیگمنت استفاده شده در رزین ۳۰درصد می باشد اگر اطلاعاتی در این زمینه دارید کمک فرمایید
    ممنون از لطف شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *