روان شناسی رنگ زرد و نقش آن در دکوراسیون، تبلیغات و شخصیت افراد | شرکت پخش رنگ تهران

روان شناسی رنگ زرد و نقش آن در دکوراسیون، تبلیغات و شخصیت افراد

شاید این سوال در ذهن شما وجود داشته باشد که روان شناسی رنگ زرد چه کاربردی دارد؟ یا چرا به آن نیاز خواهیم داشت؟ خواص رنگ زرد می توانند باعث ایجاد معانی مختلف و جدید در ذهن افراد شوند. شناخت، بررسی و استفاده مناسب از این معانی تنها به کمک علم روانشناسی قابل انجام خواهد بود.

مدت زیادی است که طراحان و هنرمندانی که در زمینه مد یا دکوراسیون فعال هستند، از خواص رنگ زرد برای القای احساسات و ایجاد جوی متفاوت استفاده می کنند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا مباحث مربوط به روانشناسی رنگ رزد را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

اطلاعاتی درباره ساختار رنگ زرد

در سیستم رنگ شناسی کدی وجود دارد به نام هگز که برای هر رنگ به صورت مجزا تعریف می شود. مشاهده کد هگز مربوط به رنگ زرد می تواند بیانگر استفاده شدن از این رنگ باشد. #FFFF00، همان کد هگز مختص به رنگ زرد است که تنها برای آن به کار می رود.

در ادامه ساختار این رنگ را در دو سیستم RGB و  CMYK مورد بررسی قرار می دهیم:

RGB

RGB رنگ زرد | شرکت پخش رنگ تهران

در سیستم RGB که مختص به استفاده در مواردی است که نور وجود دارد. در بیانی ساده تر از RGB در مانیتورها و نمایشگر ها استفاده می شود و این سیستم خارج از اجسامی که نور از خود ساطع می کنند، کاربرد نخواهد داشت.

نام RGB از ترکیب حروف اول سه رنگ مورد استفاده در آن به دست آمده است. سه رنگ قرمز (RED)، سبز(GREEN) و آبی (BLUE) به ترتیب در این سیستم رنگ به کار می روند و از ترکیب آن ها، طیف های رنگی بسیار متفاوتی به وجود می آید.

با توجه به موارد عنوان شده، ساختار رنگ زرد در RGB نیز باید به گونه ای باشد که از ترکیب سه رنگ قرمز، سبز و آبی، این رنگ به وجود بیاید. برای ایجاد یک رنگ جدید در این سیستم، لازم است تا سه رنگ اصلی، به میزان های متفاوتی با هم ترکیب شوند.

در این پروسه حتی یک درصد اضافی تر از یکی از سه رنگ اصلی، قادر است یک رنگ جدید با ویژگی های متفاوت ایجاد کند. برای تشکیل رنگ زرد در این سیستم لازم است ۱۰۰ درصد از قرمز، ۱۰۰ درصد از سبز و ۰ درصد از رنگ  آبی با هم ترکیب شوند تا فرد بتواند بر روی نمایشگر، رنگ زرد را مشاهده کند.

CMYK

CMYK رنگ زرد | شرکت پخش رنگ تهران

بر خلاف RGB این سیستم برای به نمایش گذاشتن رنگ های مختلف نیازی به تابش نور نخواهد داشت. CMYK از ترکیب چهار رنگ تشکیل شده که به ترتیب فیروزه ای(CYAN)، سرخابی(MAGENTA)، زرد(YELLOW) و سیاه(BLACK) نام دارند.

عدم نیاز به تابش نور از منبع در این سیستم، باعث شده تا کاربرد گسترده ای برای چاپ بر روی کاغذ داشته باشد. رنگ های مختلف از طریق ترکیب این چهار رنگ اصلی به وجود خواهند آمد و در این پروسه میزان هر یک در ایجاد رنگی جدید به طور مستقیم تأثیر خواهد داشت.

برای مثال، با این که رنگ زرد یکی از چهار رنگ اصلی در این سیستم است، اما برای این که قابل مشاهده باشد، لازم است تا ۱۰۰ درصد از رنگ زرد و ۰ درصد از بقیه رنگ های استفاده شوند. در نهایت و با رعایت این نسبت شاهد رنگ زرد بر روی کاغذ یا چاپ شده، خواهیم بود.

اگر بخواهیم رنگ زرد را در خارج از RGB یا CMYK و در شرایط طبیعی مورد بررسی قرار دهیم، می توان خلوص و درصد روشنایی آن را تحلیل کرد. درصد خلوص یا همان اشباع در رنگ زرد برابر با ۱۰۰ درصد است و باید توجه داشت که مشاهده این رنگ با چنین درصد اشباعی در طبیعت، کم تر اتفاق می افتد.

میزان روشنایی برای رنگ زرد با درصد اشباع ۱۰۰ درصد (که بیانگر زرد خالص است)، برابر با ۵۰ درصد خواهد بود. یکی دیگر از ویژگی های ساختاری برای رنگ زرد خالص، این است که با مشخصات یاد شده با زاویه رنگ ۶۰ درجه قابل مشاهده خواهند بود.

منظور از زاویه ۶۰ درجه برای رنگ زرد این است که بهترین زاویه برای دیدن این رنگ با ۱۰۰ درصد اشباع و روشنایی ۵۰ درصد، زاویه ۶۰ درجه خواهد بود.

رنگ زرد در روان شناسی

رنگ زرد در روان شناسی | شرکت پخش رنگ تهران

تا به حال در هنگام مشاهده یک تابلو نقاشی که با رنگ زرد کشیده شده یا در هنگام مشاهده نور خورشید یا لامپ های زرد رنگ به این فکر کرده اید که این رنگ چه تأثیری بر تفکرات شما می گذارد؟

روانشناسی رنگ در واقع به بررسی همین تأثیرات می پردازد و تمام واکنش های و رفتار های ممکن را برای افراد مورد بررسی قرار می دهد. نتیجه این تحلیل، مجموعه از اطلاعاتی هستند که کمک می کنند تا با شناخت واکنش ذهن افراد به رنگ زرد، از آن در شرایط مناسبی استفاده کنیم.

مفهوم رنگ زرد

معنی رنگ زرد با توجه به اعتقاد فرهنگی افراد می تواند متفاوت باشد و برای بعضی یک رنگ شاداب و پرنشاط و برای برخی دیگر از دسته رنگ های کم طرفدار باشد. با این وجود این باور که زرد یک رنگ شاداب و انرژی بخش است در بین بیش تر فرهنگ های یکسان بوده و برای ایجاد محیط هایی با جو متفاوت و شاد از آن استفاده می شود.

معنا و مفهوم رنگ زرد در طول زمان متغیر بوده و این تعریف برای هر فرد ممکن است با دیگری متفاوت باشد. در برخی موارد شاعران و نویسندگان مفهوم مرگ و ناامیدی را از این طریق ابراز می کرده اند. درست  در نقطه مقابل این تعاریف، نوشته هایی وجود دارند که از رنگ زرد به گونه ای در آن ها استفاده شده که بیانگر امید، روشنایی یا عشق باشد.

تعیین یک معنای ثابت و یکسان برای رنگ زرد تقریباً کار غیر ممکنی است، چرا که در شرایط مختلفی می توان احساس های متفاوتی را به کمک آن به تصویر کشید. اگر از یک دید کلی تر به این موضوع نگاه کنیم می توان دو مفهوم نفرت و نشاط را کاملاً با یکدیگر در تضاد هستند را پرکاربردترین مفاهیم رنگ زرد در تصویرگری ها دانست.

شناخت تأثیرات مثبت و منفی دیدن رنگ زرد

احساسی که در هنگام دیدن رنگ زرد القاء می شود را می توان به دو دسته مثبت و منفی تقسیم کرد. برای برخی ممکن است جنبه مثبت این ویژگی ها بیش تر مد نظر قرار گیرد و برای بعضی دیگر نقاط منفی آن مورد توجه باشد.

اثرات مثبت رنگ زرد

اثرات مثبت رنگ زرد | شرکت پخش رنگ تهران

اثرات مثبت رنگ زرد بر روی تفکرات و روحیات افراد بسیار متنوع است، اما در این مقاله ۵ مورد از رایج ترین آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم:

خلاقیت

تأثیرات روانی و خواص رنگ زرد باعث شده تا در محیط های خلاقانه مانند مدارس یا کانون های فرهنگی و علمی، از آن استفاده شود. مطالعاتی در این حوزه وجود دارند که ثابت می کنند که استفاده از رنگ زرد، ارتباط مستقیمی با افزایش و تحریک تفکرات افراد در جهت ایجاد حلاقیت، دارد.

ایجاد ارتباط

یکی از نکات مثبت در رابطه با این رنگ، آسان تر کردن برقراری ارتباط میان افراد است. تأثیر روانی رنگ زرد بر روی برخی افراد باعث می شود تا برای ایجاد ارتباط انگیزه ی بیش تر به دست بیاورند. این ویژگی، رنگ زرد را برای استفاده در محیط ها عمومی مناسب می سازد.

افزایش سطح انرژی

در بسیاری از باور ها این تفکر وجود دارد که رنگ زرد می تواند باعث افزایش شادابی، نشاط و حس اشتیاق شود. میزان روشنایی و درصد اشباع در این رنگ، باعث افزایش سطح انرژی فردی می شوند. از این ویژگی می توان برای تحریک روحیه افراد در هنگام انجام امور مهم استفاده کرد، برای مثال برای اجرای یک نمایش کودکانه، به کار بردن رنگ زرد می تواند انرژی جمعی را بسیار بهبود بخشد.

افزایش متابولیسم بدن

روان شناسی رنگ زرد با بررسی تأثیرات مشاهده رنگ زرد در افراد مختلف، افزایش متابولیسم بدن را اثبات می کند. این موضوع می تواند به ایجاد احساس اشتیاق، خلاقیت و افزایش سطح انرژی فرد، ارتباط داشته باشد. این ویژگی رنگ زرد در صنعت مد بسیار مورد توجه قرار می گیرد.

اثرات منفی رنگ زرد

اثرات منفی رنگ زرد | شرکت پخش رنگ تهران

نحوه تأثیر گذار این رنگ بر روی تفکر و ذهن افراد مختلف یکسان نیس و گاهاً در شرایط مختلف ممکن است این رنگ یک نقش منفی را ایفا کند. افزایش خشم، پرخاشگری، تحریک پذیری و آشفتگی مهم ترین اثرات منفی در هنگام مشاهده رنگ زرد هستند.

خاطراتی که از رنگ زرد به یاد می آوریم یکی دیگر از عواملی است که ممکن است برداشت های منفی را از آن در ذهن ما به وجود بیاورد. افزایش سطح تحریک پذیری یا پرخاشگری ممکن است در اثر خاطره ای ناخوشایندی که از این رنگ دارید، اتفاق بیفتد.

با این وجود این اثرات مثبت یا منفی ممکن است به صورت موقتی به وجود بیایند و پس از مدتی تغییر کنند. اما افزایش سطح متابولیسم، یکی از خواصی است که در بیش تر افراد مشاهده شده و تقریباً ثابت است.

در چه مواردی بهتر است از رنگ زرد استفاده کنیم؟

رنگ زرد یکی از روشن ترین رنگ هایی قابل مشاهده برای انسان است و کاربرد گسترده ای دارد. خواص و اثرات این رنگ می توانند برای مشخص کردن بهترین کاربرد های آن، مفید باشند. یکی از نکات مثبت در مورد این رنگ که روشنایی بالایی دارد، جلب توجه است.

همین موضوع باعث شده تا در مواردی برای بیان یه پیام مهم، اعلام یک مشکل یا خطر در طول مسیر از آن استفاده شود. یکی از مورادی که می توانیم کاربری رنگ زرد را مشاهده کنیم، علائم راهنمایی رانندگی است.

دلیل اصلی برای این کاربری، وضوح در مشاهده این رنگ به نسبت دیگر رنگ ها است که کمک می کند حتی در شرایطی که نور محیط کم است، اشکال یا متون نوشته شده با این رنگ، تا حد زیادی قابل مشاهده باشند.

علاوه بر علائم راهنمایی رانندگی در ادارات راه و شهرسازی نیز از زرد بسیار استفاده می شود. ماشین آلات و تجهیزات مورد استفاده برای ساخت یا تعمیر راه ها عمدتاً به رنگ زرد روشن هستند.

روان شناسی رنگ زرد برای کاربری های متفاوت

علم روان شناسی رنگ زرد، کمک می کند تا جنبه های مختلفی از اثرات آن را برای استفاده در محیط های مختلف یا بر روی اجسام، مورد بررسی قرار دهیم. با توجه به این موضوع می توانیم این رنگ را از نظر استفاده در دکوراسیون، تبلیغات، مد و بسیاری موارد دیگر تحلیل کنیم.

روان شناسی رنگ زرد برای کاربری های متفاوت | شرکت پخش رنگ تهران

روان شناسی رنگ زرد در دکوراسیون

از رنگ زرد در دکوراسیون داخلی به این منظور استفاده می شود که احساس شور، اشتیاق، انرژی و شادابی را منتقل کند. استفاده از روان شناسی رنگ زرد در دکوراسیون کمک می کند این رنگ در بهترین موقعیت و به میزان مناسبی در محیط مورد استفاده قرار گیرد.

رنگ زرد در اتاق نشیمن و پذیرایی می تواند باعث برقراری ارتباط آسان تر شود و اگر در محیط غذا خوری مورد استفاده باشد، برای افراد تا حد زیادی اشتهاآور خواهد بود.برای رنگ آمیزی اتاق نوجوانان نیز این رنگ بسیار مناسب خواهد بود، چرا باعث تقویت حافظه و مثبت اندیشی خواهد شد.

یکی از مهم ترین کارایی های این رنگ برای فضاهای کوچک است که نور کمی دارند. رنگ زرد کمک می کند محیط باز تر به نظر برسد و به دلیل روشنایی بالا، قادر است تا حد زیادی کمبود نور را بهبود ببخشد. قادر است تا حد زیادی کمبود نور را بهبود ببخشد.

کاربرد رنگ زرد در دکوراسیون داخلی عمدتاً به صورت ترکیبی با رنگ های دیگر است. سفید، سیاه و قهوه ای سه طیف رنگی هستند که بیش ترین سازگاری با زرد را خواهند داشت.

روان شناسی رنگ زرد در تبلیغات

استفاده از رنگ شناسی در بهبود تبلیغات بسیار تأثیر گذار است. رنگ زرد می تواند در تصورات ذهنی یک بیننده را نسبت به یک محصول کاملاً تغییر دهد. این موضوع می تواند جنبه مثبت یا منفی داشته باشد، برای مقال در برخی موارد رنگ زرد باعث جلب توجه و خرید کالا می شود و اگر در جایگاهی نامناسب به کار رود ممکن است میزان فروش را پایین بیاورد.

روان شناسی رنگ زرد در تبلیغات کمک می کند تا میان خریدار و محصول ارتباطی خاص به وجود بیاید. شادابی و حس تازگی  که از طریق این رنگ متنقل می شود، قادر است بینده تحت تأثیر قرار دهد و او را مجاب به خرید آن کند.

در تبلیغات باید توجه داشت که هر رنگ جایگاه مشخصی دارد و برای القای مفاهیمی خاص مورد استفاده است. رنگ زرد ماهیت روشن و چشم گیری دارد و کمک می کند بیننده در مورد کالای تبلیغ شده احساس خوش بینی و مثبت اندیشی داشته باشد.

به کار بردن رنگ زرد برای تبلیغات به صورت تکی یا در ترکیب با رنگ های دیگر رایج است. بنا به شرایط و تبلیغات مورد نظر می توان از آن به تنهایی یا با رنگ هایی مانند قرمز، سفید یا رنگ های ملایم استفاده کرد.

روان شناسی رنگ زرد برای کاربری های متفاوت | شرکت پخش رنگ تهران

روان شناسی رنگ زرد در مد و پوشاک

رنگ زرد کمک می کند تا لباس های شما احساس گرمی و صمیمت را به اطرافیان منتقل کنند و باعث ترغیب آن ها به برقراری ارتباط خواهد شد. استفاده از رنگ زرد به تنهایی در صنعت مد و پوشاک چندان رایج نیست و دلیل اصلی آن هم ماهیت روشن آن است.

اگر در استفاده از لباس های زرد زیاده روی شود، ممکن است فرد را پرخاشگر و تند مزاج نشان دهد و باعث برداشت های غلط از او شود. رنگ زرد بر روی تیشرت  یا پیراهن عمدتاً برای پس زمینه متن ها و طرح ها به کار می رود تا خوانایی را افزایش دهد.

علاوه بر اثراتی که لباس های زرد بر روی اطرافیان خواهند گذاشت، خود فردی که آن را لباس را به تن دارد هم تحت تأثیر این خواص خواهد بود. در روز هایی که مشغله کاری زیادی دارید، پوشیدن یک لباس زرد می تواند به افزایش سطح انرژی شما کمک کند و با خستگی کم تری امور خود را به پیش ببرید.

روان شناسی رنگ زرد در شخصیت افراد

به کار بردن طیف های مختلف از رنگ زرد در لباس یا وسایلی که به همراه دارید می تواند به اطرافیان کمک کند تا حدی در مورد شخصیت و نحوه ی تفکر شما، اطلاعاتی را به دست بیاورند. برای مثال علاقه مندان به زرد عموماً افرادی هستند که همیشه لبخن بر لب دارند و سعی در خندان دیگران دارند.

برداشت هایی که از این طریق در مورد شخصیت افراد می شوند، چندان قطعی و مستدل نیستند. با این وجود برای افرادی که بسیار به این رنگ علاقه دارند می توان گفت اعتماد به نفس بالایی دارند و در جمع معمولاً پر انرژی ظاهر می شوند.

روان شناسی رنگ زرد در وسایل نقلیه

برای رنگ آمیزی وسایل نقیله مانند خودرو ها طیف رنگی گسترده ای وجود دارد که بعضاً برخی از آن ها مشخص کننده یک کاربری خاص برای آن خودرو خواهند بود. طیف های مختلف رنگ زرد در این زمینه برای رنگ آمیزی تاکسی های مورد استفاده هستند. این کاربری در بیش تر کشور ها مورد استفاده است و جنبه جهانی را به خود گرفته.

جلب توجه، قابلیت تشخیص آسان و حس اطمینانی که این رنگ انتقال می دهد، سه عامل اصلی برای زرد بودن تاکسی ها هستند. به این ترتیب با مشاهده یک خودرو زرد رنگ در خیابان، ذهن ببینده ناخودآگاه به سمت این می رود که یک تاکسی در حال حرکت به سمت اوست. علاوه بر این رنگ زرد جزو پر طرفدارترین رنگ های خودرو در جهان محسوب می شود.

روان شناسی رنگ زرد در وسایل نقلیه | شرکت پخش رنگ تهران

روان شناسی رنگ در کودکان

شاید تا به حال به این موضوع دقت نکرده باشید که کودکان در هنگام نقاشی از رنگ هایی استفاده می کنند که بیانگر احساسات آن ها باشد. در روان شناسی رنگ زرد عموماً آن دسته از کودکانی که تخیل قوی دارند از رنگ زرد در نقاشی های خود استفاده می کنند و به لباس های زرد علاقه نشان می دهند.

از نظر احساسی نیز می توانید کودکان را از این طریق مورد ارزیابی قرار دهید. معمولاً کودکانی که از سنین پایین در اتاق هایی با دیوار زرد ساکن هستند یا از این رنگ در نقاشی های خود زیاد استفاده می کنند، روحیه ضعیف و احساساتی شکننده دارند.

سخن آخر

علم روان شناسی برای هر رنگ تعاریف و خواص متفاوتی را بیان می کند که در مشخص کردن کاربرد آن ها بسیار کمک کننده هستند. روان شناسی رنگ زرد نیز در حالت کلی این طیف رنگی را شاداب، امید بخش و عامل بالا برنده سطح انرژی معرفی می کند. با توجه به این تعاریف می توان از خواص رنگ زرد در جهت بهبود شرایط استفاده کرد.

برای به کار بردن رنگ زرد در محیط کار یا مد و پوشاک یا هر زمینه ی دیگری در ابتدا لازم است هدف خود را مشخص کنید. به بیانی ساده تر در گام اول باید تصمیم بگیرید که قصد انتقال چه مفاهیمی را از طریق رنگ زرد خواهید داشت. این نیاز سنجی کمک می کند تا بهترین استفاده را این رنگ داشته باشید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *