آن چه لازم است در مورد روان شناسی رنگ مشکی و اثر آن در شصیت افراد بدانید! | شرکت پخش رنگ تهران

هرآنچه لازم است در مورد روان شناسی رنگ مشکی و اثرات آن بدانید!

رنگ ها قادرند به طور مستقیم بر احساسات، عواطف و تفکرات یک انسان اثر گذار باشند. این تأثیر ممکن است در جهت مثبت یا منفی اتفاق بیفتد که با توجه به پیش زمینه هر فرد و فاکتورهای دیگری مانند باورهای فرهنگی، می تواند متغیر باشد. یکی از رنگ هایی که تمام طیف های رنگی را در خود جای داده است، مشکی است. روان شناسی رنگ مشکی این طیف را در دسته رنگ های خنثی قرار می دهد. این رنگ در نتیجه عدم وجود یا جذب کامل نور، تشکیل می شود.

علم روان شناسی در حوزه رنگ ها به بررسی مواردی هم چون ویژگی ها، اثرات یا کاربردهای هر کدام می پردازد. این اطلاعات کمک می کنند درک بهتری از محیط پیرامون خود به دست آورید. تحلیل و بررسی های که در این زمینه انجام شده، می توانند به بیننده این توانایی را بدهند که رنگ ها را در جنبه های متفاوت درک کند.  بهترین کاربرد هر رنگ نیز با توجه به همین داده ها توسط بیننده قابل تشخیص خواهد بود.

با ما در ادامه مقاله روان شناسی رنگ سیاه همراه باشید تا مبحث روان شناسی این رنگ را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

کدام رنگ، مشکی است؟

سابقه استفاده بشر از این رنگ، به زمانه دوره نوسنگی باز می گردد که آن را برای نقاشی بر روی دیوارها به کار می بردند. با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی، گستردگی استفاده بشر از رنگ ها نیز بسیار افزایش داشته و امروزه کاربردهایی بیش از نقاشی دیوارها برای انسان دارند.

پرسش مطرح شده را می توان در حوزه های مختلفی پاسخ داد. به بیانی ساده تر رنگ مشکی با توجه به شرایط با روش های مختلفی به دست می آید. در این مقاله سه مورد از مهم ترین مدل های رنگی که از رنگ سیاه در آن ها استفاده شده، بررسی می کنیم.

مدل رنگی CMYK

چاپ های رنگی که بر روی کاغذ یا مقوا مشاهده می کنید در نتیجه استفاده از این مدل رنگی به دست آمده اند. CMYK پرکاربردترین مدل رنگی در صنعت چاپ شناخته می شود که سازوکار آسانی هم دارد.

در این مدل رنگی، چهار رنگ اصلی وجود دارند که از ترکیب آن ها، رنگ های متفاوت پدید می آیند. فیروزه ای(CYAN)، ارغوانی(MAGENTA)، زرد(YELLOW) و مشکی(BLACK)، عناصر سازنده رنگ های دیگر در این سیستم هستند که نام CMYK نیز از اختصار حروف اول کلمات انگلیسی همین چهار رنگ به دست آمده است.

رنگ سیاه در این سیستم به طور پیش فرض وجود دارد، چرا که در حالت عادی از ترکیب سه رنگ دیگر، یک طیف مشکی خالص به دست نمی آید.

روش کار در این سیستم به این صورت است که برای ایجاد رنگ های جدید، غلظت های متفاوتی از چهار رنگ اصلی بر روی هم قرار می گیرند تا در نتیجه رنگ مورد نظر به دست آید. برای ایجاد رنگ مشکی اما تنها یک لایه بر روی کاغذ اعمال می شود که همان رنگ سیاه به کار رفته در این سیستم است.

مدل رنگی CMYK | شرکت پخش رنگ تهران

مدل رنگی HSL

این مدل که قدمت چندانی هم ندارد در فضای مجازی و برای شبیه سازی انواع رنگ در این محیط، به کار می رود. پارامترهای مشخص کننده هر رنگ در این سیستم با دیگر مدل های رنگی تفاوت دارد. در HSL رنگ ها را از طریق سه فاکتور اصلی یعنی درجه، اشباع و شدت روشنایی رنگ دسته بندی می کنند. برای رنگ مشکی این مقادیر برابر با درجه ۰، اشباع ۰ و شدت روشنایی ۲۰% هستند.

دقت بالا و توانایی ایجاد طیف متنوعی از هر رنگ در این سیستم، باعث شده تا برای کاربرهایی هم چون طراحی سایت به کار برود. رنگ ها در سیستم دیجیتالی و کامپیوتری با زبانی دیگر نام گذاری می شود که برای کامپیوتر هم قابل خواندن است.

کد هگزا دسیمال #۳۴۳۴۳۴ در اصل بیانگر رنگ مشکی در مدل های رنگی است که در سیستم های کامپیوتری یا فضای مجازی، کاربرد دارند.

مدل رنگی RGB

پیش از معرفی این سیستم رنگی کارآمد، نمایشگر ها تنها قادر به تولید تصاویر سیاه و سیفد بوده اند. RGB مدل رنگی است که در انواع نمایشگرهای موبایل، لپ تاپ یا تلویزیون های موجود، به کار رفته است. این مدل، برای ایجاد و نمایش رنگ های متفاوت نیاز به یک منبع نور دارد که در صورت عدم وجود، رنگ ها ایجاد می شوند اما برای انسان قابل رویت نخواهند بود.

برای ایجاد رنگ های مختلف در فناوری RGB تنها لازم است ترکیب های متفاوتی از سه رنگ اصلی به کار رفته در آن، به کمک یک منبع نوری به نمایش در بیایند. سه رنگ  قرمز، سبز و آبی در این مدل، برای ایجاد رنگ هایی هم چون سیاه به کار می روند.

اگر از هر سه رنگ موجود در این سیستم به میزان یکسان استفاده شود، نتیجه نهایی رنگ تشکیل مشکی خواهد بود. میزان دقیق برای هر یک از این رنگ های برابر با:

قرمز: ۲۰.۳۹%، سبز: ۲۰.۳۹%، آبی: ۲۰.۳۹%

روان شناسی رنگ سیاه

روان شناسی رنگ سیاه | شرکت پخش رنگ تهران

اثراتی که هر رنگ بر روی ذهنیت هر فرد می گذارد، با توجه ویژگی های آن مشخص می شوند. علم روان شناسی رنگ ها، تأثیرات آن ها را در شرایط گوناگون مورد بررسی قرار می دهد.

تجربه، عوامل محیطی یا شخصیت هر فرد می تواند در برداشت و درکی که نسبت به یک رنگ دارند اثر گذار باشند. پارامترهای دیگری نیز در این حوزه موثر هستند که می توان به فرهنگ کشور های مختلف یا ادیان اشاره کرد.

در فرهنگ های متفاوت ممکن است یک رنگ، نماد و سمبلی از خوبی ها باشد یا در نقطه مقابل، برای بیان احساسات منفی به کار رود. رنگ مشکی یکی از رنگ هایی که تأثیر زیادی در زندگی روزمره شما دارد و قادر است باعث تغییر ذهنیت و سبک زندگی شما شود.

یکی از مزیت ها و کاربردهای روان شناسی رنگ ها این است که کمکم می کند تا اطرافیان خود را بهتر بشناسید. با توجه به این که هر رنگ در شرایط مختلف چه مفاهیمی را به بیننده انتقال می دهد، می تواند حتی در مورد افرادی که آن ها را نمی شناسید هم اطلاعاتی دقیق به دست آورید.

رنگ سیاه نماد چیست؟

سیاه یکی از رنگ هایی است که تقریباً باور و تفکر مردم در تمام نقاط جهان نسبت به آن یکسان است. در واقع تعاریفی که از این رنگ در میان ادیان و فرهنگ های مختلف وجود دارد تا حد زیادی به هم شبیه هستند.

این رنگ نمادی از جدیت، قدرت، غرور، هوش، فروتنی و رمز آلود بودن است. در برخی کشور های با توجه به باورهای فرهنگی ممکن است تعاریف مثبت یا منفی برای این رنگ وجود داشته باشد. برای مثال بعضی کشورها، گربه سیاه نشانه ای از بدیمنی و منتقل کننده احساس های منفی است. در مثالی دیگر در کشورهای هم چون پرتغال، مکزیک یا اسپانیا، رنان بیوه به نشانه احترام باید تا آخر عمر خود لباس های با تم رنگی مشکی بپوشند.

یکی از مفاهیمی که به طور کلی در مورد این وجود دارد، این است که به عنوان رنگ سوگواری و عزا در بیش تر کشورهای شناخته می شود.

اثرات مثبت و منفی رنگ مشکی

اثرات مثبت و منفی رنگ مشکی | شرکت پخش رنگ تهران

دسته بندی اثراتی که رنگ ها بر تفکرات و ذهنیت انسان می گذارند، کمک می کند تا در شرایط بهتری بتوانیم از آن ها استفاده کنیم. اهمیت این موضوع در این است که در زندگی روزمره به طور دائم با رنگ های مختلف سر و کار داریم و اثرات آن ها به صورت ناخودآگاه باعث تغییر روند زندگی ما خواهند شد.

رنگ سیاه نیز مانند هر رنگ دیگری هم اثرات مثبت دارد و هم منفی که در ادامه این مطلب به آن ها اشاره خواهیم کرد.

اثرات مثبت رنگ سیاه

پوشیدن لباس هایی با این رنگ می تواند نشان دهنده اعتماد به نفس بالا باشد. استفاده از رنگ مشکی در محیط کار سبب ایجاد عزم و اراده در انجام امور می شود.

پوشیدن لباس هایی با تم رنگی مشکی، فرد را لاغرتر نشان می دهد و از این ویژگی رنگ سیاه در صنعت مد بسیار استفاده می شود. در صورت استفاده بهینه از رنگ سیاه در محیط خانه، این رنگ می تواند سبب ایجاد آرامش و خلاقیت شود.

یکی دیگر از اثراتی که در نتیجه استفاده از این رنگ برای فرد ایجاد خواهد شد، این است که می تواند کمک کند در شرایط اداری و پراسترس، احساسات خود را کنترل کند و دقت بیش تری برای انجام امور مهم داشته باشد.

اثرات منفی رنگ سیاه

رنگ مشکی اثراتی منفی هم دارد وعموماً در نتیجه استفاده نادرست یا بیش از اندازه آن است. اگر در شرایط مناسبی از این رنگ استفاده نکنید، می تواند به مرور زمان باعث افسردگی و ایجاد حس انزوا و تنهایی طلبی شود.

در برخی موارد استفاده از رنگ مشکی در دکوراسیون می تواند محیط خانه را کوچک تر از حالت طبیعی نشان دهد. البته این موضوع در همه حالات صادق نیست و در صورت استفاده از رنگ های دیگر در کنار سیاه برای دکوراسیون خانه یا محیط کار، می توانید جذابیت زیادی را برای فضا ایجاد کنید.

کاربردهای رنگ مشکی

کاربردهای رنگ مشکی | شرکت پخش رنگ تهران

یکی از مهم ترین کاربری های این رنگ که به طور قطع تا به حال با آن مواجه شده اید، استفاده در جوهر چاپ است. سیاه رنگی است که برای اولین بار روزنامه ها و کتاب های به کمک آن نوشته شده اند.

پیش از معرفی مدل های رنگی در نمایشگر ها نیز تمام تصاویر به رنگ سیاه و سفید بودند. یکی از کاربرد های مهم برای این رنگ در صنایع آرایشی است که به عنوان رنگ مو در اختیار کاربران قرار می گیرد.

رنگ مشکی آلودگی و کثیفی ها را بسیار کم تر از رنگ های دیگر نشان می دهد و همین موضوع باعث شده در موقعیت هایی که امکان آلوده شدن زیاد است از رنگ مشکی استفاده شود. یکی از دیگر کاربردهای این رنگ، در آسفالت خیابان ها است.

جنبه های مختلف روان شناسی رنگ مشکی

علم روان شناسی رنگ های از زاویه های مختلفی مورد بررسی قرار می دهد. در واقع هر رنگ در شرایط مختلف، می تواند تداعی کننده افکار متنوعی باشد و این موضوع بستگی به نحوه و میزان استفاده از آن دارد.

این که اثرات رنگ ها را از جنبه های متفاوت مورد بررسی قرار دهیم، کمک می کند دید علمی و دقیق تری نسبت به آن ها داشته باشیم. از طرفی این اطلاعات می توانند در زندگی روزمره ما بسیار مفید واقع شوند و کمک کنند در شرایط مناسبی از هر رنگ استفاده شود.

  • رنگ سیاه در دکوراسیون

یک باور عمومی در مورد این رنگ وجود دارد که رنگ مشکی را عامل کوچک جلوه کردن محیط می داند. میزان استفاده از رنگ ها یا این که آن ها را در ترکیب با چه رنگی استفاده خواهید کرد، می تواند بسیار در اثراتی که بر ذهن انسان دارند، تفاوت ایجاد کند.

 مطالبی که حول محور روانشناسی رنگ مشکی وجود دارد، گفته می‌شود این رنگ در دکوراسیون خانه یا محیط کار می تواند در قسمت های مورد استفاده باشد که می خواهید آن‌ها را بیش تر به نمایش بگذارید. چرا که این رنگ در تضاد با تمام رنگ ها است و به راحتی در میان ترکیب های رنگی قابل رویت خواهد بود.

در برخی موارد برای اصلاح رنگ قسمت هایی از خانه که قدیمی شده اند می توانید از این رنگ استفاده کنید. عموماً در طراحی دکوراسیون اتاق های نشیمن، قسمت ها کوچک را به این رنگ انتخاب می کنند و برای اجزایی هم چون مبلمان یا کف پوش های از رنگ های دیگری استفاده می شود.

استفاده از رنگ مشکی در آشپزخانه هم بسیار رایج است، اما تنها نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که از رنگ های مناسبی مانند سفید در کنار آن استفاده کنید. در واقع ایجاد کنتراست در طراحی داخلی کمک می کند رنگ ها بهتر دیده شوند و اگر رنگی مانند مشکی را به تنهایی برای یک قسمت خانه یا محل کار استفاده کنید، ممکن است نتیجه نهایی چندان جذاب به نظر نیاید.

رنگ سیاه در دکوراسیون | شرکت پخش رنگ تهران

  • رنگ سیاه در شخصیت شناسی

در روانشناسی رنگ مشکی گفته می‌شود عموماً افرادی که از لباس های مشکی استفاده می کنند سعی در پنهان کردن احساسات خود دارند و کم تر انسان های اجتماعی هستند.

در باور های قدیمی پوشیدن لباس های مشکی برای زنان چندان مرسوم نبود و آن را نشانه نا پاکی میدانستند. امروزه اما این باور از بین رفته و از این رنگ در لباس های زنانه بسیار استفاده می شود. مشکی در لباس های زنانه می تواند حس ظرافت، نظافت و قدرت را به بیننده خود انتقال دهد.

شخصیت شناسی رنگ مشکی ثابت کرده پوشیدن رنگ مشکی می تواند به اطرافیان این تفکر را القا کند که فرد قابل اعتماد است و بسیار از لحاظ مسولیت پذیری فردی مناسب است. بسیاری از باورهای منفی در مورد این رنگ تا به امروز از بین رفته اند. این موضوع کمک می کند بدون هیچ نگرانی  برای موقعیت های مختلف مانند استفاده روزمره یا برای امور اداری از طیف های مختلف این رنگ استفاده کنید.

رنگ سیاه در شخصیت شناسی | شرکت پخش رنگ تهران

  • رنگ سیاه در تبلیغات و بازاریابی

به کار بردن رنگ مشکی در برندینگ می تواند کمک کند که متقاضیان آسان تر به آن برند اعتماد کنند. از طرفی جذابیت این رنگ بسیار بالاست و طرفداران زیادی دارد. از این رنگ در طراحی پوستر های و بیلبوردهای بیش تر برای متن ها استفاده می شود، چرا که خوانایی آن بیش از رنگ های دیگر است.

استفاده از تضاد میان این رنگ با رنگ های دیگر نیز بسیار در صنعت تبلغات مورد توجه قرار گرفته است. استفاده از ترکیب مناسب در کنار این رنگ، می تواند نظر بیننده را به خود جلب کند و موجب بیش تر دیده شدن آگهی و تبلغ شود.

استفاده نادرست از این رنگ در تبلغات هم می تواند باعث ایجاد احساس های ناخوشایند در ذهن بیننده شود. برای استفاده از این رنگ باید به فرهنگ و باورهای مردم منطقه هم توجه شود.

رنگ سیاه در تبلیغات و بازاریابی | شرکت پخش رنگ تهران

  • رنگ سیاه در خودرو سازی

به کار بردن رنگ های خنثی برای رنگ آمیزی خودرو و وسایل نقلبه از رنگ های دیگر مرسوم تر است و متقاضیان بیش تری دارد. رنگ مشکی نیز یکی از رنگ ها خنثی است که در صنعت خودرو سازی بسیاری مورد توجه قرار گرفته است.

خودروهای شخصی عموماً به رنگ سفید یا مشکی هستند. از این رنگ برای خودرو های لوکس و گران قیمت نیز استفاده می شود که باعث جذاب تر شدن آن ها می شود. در فضول سرد سال خودروهایی با رنگ مشکی، فضای داخلی گرم تری دارند، چرا که جذب نور بیش تری دارند.

یکی از نکاتی که باید در مورد خودروهای سیاه رنگ به آن توجه کنید، این است که کثیفی های سطح خودرو را بیش تر نمایش می دهد. البته این موضوع در مورد خودروهای مشکی مات کم تر دیده می شود.

 در روانشناسی رنگ مشکی گفته می‌شود که این رنگ جاذبه بصری بیش تری دارند به همین دلیل برای رنگ آمیزی خودروهای دولتی نیز از رنگ مشکی استفاده می شود.

رنگ سیاه در خودرو سازی | شرکت پخش رنگ تهران

سخن آخر در روان شناسی رنگ مشکی

رنگ ها در جوانب زندگی بشری دیده می شوند و یکی مهم ترین عوامل تأثیر گذار بر باورهای و تفکرات مردم هستند. رنگ سیاه به طور طبیعی نیز در اطراف ما بسیار وجود دارد. گل ها و سنگ های بسیاری با این رنگ وجود دارند که می توان به ختمی سیاه، گل خفاش، گل شیپوری یا لاله سیاه اشاره کرد. روان شناسی رنگ سیاه ثابت کرده این رنگ در صورت استفاده مناسب از آن می تواند تداعی کننده افکار و احساسات مثبت برای افراد باشد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *