روغن الیف چیست و کاربرد های آن شامل چه مواردی میگردد | شرکت پخش رنگ تهران

روغن الیف چیست و کاربرد های آن شامل چه مواردی میگردد

روغن الیف ماده ای است که قبل از رنگ آمیزی از آن برای روان شدن دیوار و سقف بهره می برند. در واقع این ماده پرایمری شفاف با پایه رزین های اکریلیک است. از این ماده برای سطوح داخلی و خارجی استفاده می کنند. با این مقدمه می خواهیم بررسی کنیم که روغن الیف چیست و چه کابردهایی دارد. پس برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع تا انتها همراه ما باشید.

روغن الیف چیست؟

این روغن نوعی پرایمر است که از آن برای رنگ آمیزی و ساخت بتونه روغنی استفاده می کنند. این ماده پس از اعمال روی سطوح ذرات سست، آن را به هم می چسباند و در نتیجه سطح پایداری بیشتری پیدا خواهد کرد.

این ماده عملکرد بسیار خوبی در متعادل سازی سطوحی با قدرت جذب بسیار بالا و غیرعادی نیز دارد. این روغن فضاهای خالی سطح را کاملا پر می کند و در نتیجه احتیاج به مصرف رنگ زیادی نخواهید داشت.

ساختار روغن الیف چیست؟

با توجه به کاربرد روغن الیف در زیرسازی و رنگ آمیزی بد نیست تا با ساختار و فرمولاسیون این ماده آشنایی داشته باشید. باید بدانید که کارشناسان باتجربه فرمولاسیون علمی این ماده را مطابق با دانش روز دنیا ارائه می دهند.

این ماده در دو نوع با پایه های نفت و آب در بازار موجود است. هر یک از این محصولات ترکیبات خاص و متفاوتی دارند.

ویژگی های روغن الیف چیست؟

نوعی از این روغن که بر پایه آب است سازگاری زیادی با محیط زیست دارد. این روغن را می توانید به آسانی برای رنگ آمیزی روی گچ و نواحی ترک خورده دیوار به کار گیرید.

مهم ترین ویژگی های این ماده شامل موارد زیر است:

  • سرعت خشک شدن بالا
  • قدرت نفوذ فوق العاده

برای بهره مندی از خواص این ماده باید ابتدا سطح مورد نظر خود را به خوبی تمیز کنید. در مرحله بعد باید بتونه کاری های اولیه را به دقت انجام دهید و روی سطح را به کمک سمباده کاملا صاف کنید.

پس از این که این ماده جذب و خشک شد، می توانید لایه های رنگ را روی دیوار بزنید.

ویژگی های روغن الیف چیست؟ | شرکت پخش رنگ تهران

کاربرد روغن الیف

این ماده در یکنواخت کردن، لکه گیری، برطرف کردن ترک ها و ناهمواری های دیوار نقش به سزایی دارد. همچنین از این روغن برای رنگ آمیزی چوب استفاده می کنند.

اگر این روغن را با کمی تینر رقیق کنید و آن را روی سطوح چوبی و گچی بزنید، استحکام سطح افزایش خواهد یافت. همچنین این ماده بر چسبندگی بین لایه ای می افزاید و مصرف رنگ نهایی را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

اصلی ترین کاربرد روغن الیف در رنگ آمیزی به وسیله رنگ ساختمانی است. به همین علت در ادامه شما را با روش انجام این کار بیشتر آشنا می کنیم.

در حالت کلی نقاش های ساختمان در ابتدای کار سطح دیوار را کاملا صاف و یکنواخت می کنند. به این کار ماستیک کردن می گویند. ماده اصلی ماستیک روغن الیف است.

در واقع ماستیک نوعی بتونه روغنی است که همه دیوار را با آن می پوشانند. در اولین رنگ آمیزی دیوارهای گچی زیر کار را به کمک روغن آماده می کنند.

باید بدانید که دیوار ساختمان هایی که به تازگی گچ کاری شده اند و هنوز هیچ رنگی ندارند، با قدرت زیادی رنگ را به خود جذب می کنند. چنین ویژگی هزینه خرید رنگ را افزایش خواهد داد. بنابراین بهتر است قبل از رنگ آمیزی کل سقف و دیوار را با غلتک روغن بزنید.

روغن الیف حلالیت زیادی با تینر روغنی دارد و بوی تندی ایجاد می کند. به همین علت امروزه از روغن هایی که پایه آب دارند، برای زیرسازی نقاشی ساختمان بهره می برند.

روغن الیف چیست؟ | شرکت پخش رنگ تهران

انواع روغن الیف

اکنون که با کاربرد روغن الیف آشنا شدید، باید بدانید که این محصول انواع مختلفی دارد. آن ها عبارت هستند از:

روغن الیف بر پایه روغنی یا نفتی

برای تهیه این روغن از حلال های ّروغنی و رزینی بهره می برند. این نوع روغن برای خشک شدن کامل روی سطوح به حدود ۲ روز زمان نیاز دارد.

برای استفاده از این روغن باید آن را با تینر روغنی مخلوط کنید تا ترکیب رقیق تری در اختیار داشته باشید. با انجام این کار ماده زیرساز شما نیز سریع تر خشک خواهد شد. از این روغن برای ایجاد استحکام و انسجام بیشتر روی سطوح گچی استفاده می کنند.

روغن الیف با پایه آب

این نوع روغن زمان کمتری برای خشک شدن نیاز دارد. رزین های آکریلیک مهم ترین ماده در تولید این روغن به شمار می روند. (اگر علاقمندید تا در مورد رزین ها بیشتر بدانید، پیشنهاد میکنیم مطلب دیگر ما با عنوان رزین چیست را نیز مطالعه کنید.) از این روغن روی سطوح داخلی و خارجی ساختمان های مختلف بهره می برند. این ماده کاربرد گسترده ای دارد و شامل ویژگی های زیر است:

  • سازگاری بالا با محیط زیست
  • استفاده آسان
  • ایجاد چسبندگی و خشک شدن سریع
  • قیمت اقتصادی

شرایط نگهداری از روغن الیف

  • این روغن را باید در محیط کاملا خشک، خنک و به دور از نور خورشید نگهداری کنید.
  • به دلیل اشتعال پذیری بالای این محصول باید همیشه به دور از آتش قرار داشته باشد.
  • در صورت تماس این ماده با چشم و پوست، آن نواحی را سریعا با آب و صابون بشویید.
  • محیط نگه داری از این روغن باید تهویه مناسب داشته باشد. همچنین در زمان استفاده از این ماده باید تهویه مناسبی را برای محیط رنگ آمیزی فراهم کنید.
  • جالب است بدانید که بهترین زمان مصرف این روغن ۳۰ ماه پس از تولید آن است.
  • اگر در بتونه روغنی میزان روغن الیف زیاد باشد، میزان چسبندگی آن افزایش می یابد. این مورد خستگی مچ دست در هنگام کشیدن بتونه را زیاد می کند.
  • تینر روغنی زیاد در بتونه دوام آن را تا حد بالایی کاهش می دهد.
  • استفاده از آب زیاد در ساخت این ترکیب دوام بتونه را بسیار کم می کند. با این حال، وجود آب در بتونه روغنی سمباده کاری را برای شخص آسان تر می کند.

سخن نهایی

در این مطلب به شما گفتیم روغن الیف چیست و کاربرد های آن آشنا کردیم و گفتیم در واقع این ماده پرایمری شفاف با پایه رزین های اکریلیک است. ساخت بتونه روغنی با استفاده از این ماده احتیاج به تجربه و مهارت زیادی دارد تا ترکیب به دست آمده چسبندگی مناسب و دوام بالایی داشته باشد. با استفاده از این روغن می توانید نقاشی ساختمان خود را تمیزتر و مقرون به صرفه تر انجام دهید و ترک خوردگی های دیوار را به طور کامل از چشم سایرین مخفی کنید. شما میتوانید جهت انتخاب روغن الیف مناسب و یا خرید رنگ در انواع مختلف آن، با کارشناسان ما در رنگ تهران در تماس باشید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *