چگونه یک هواپیما رنگ میشود؟ | شرکت پخش رنگ تهران

چگونه یک هواپیما رنگ میشود؟

شاید تا به حال به این موضوع دقت نکرده باشید، اما زمانی که یک هواپیما را در فرودگاه مشاهده می کنید یا در حال پرواز و در آسمان آن ها را می بینید، چگونه متوجه می شوید که آن هواپیما از چه نوعی و متعلق به کدام شرکت مسافربری است؟ در ادامه مقاله این که هواپیما چطور رنگ میشود را مورد بررسی قرار دهیم. زیرا پاسخ این پرسش رنگ هواپیما و نحوه ی رنگ آمیزی آن است که به فرد اجازه می دهد با وجود فاصله زیاد و گاهاً چندین کیلومتری هواپیما از زمین، هم چنان بتواند اطلاعاتی هر چند جزئی در مورد آن متوجه شود.

با توجه به این موضوع رنگ آمیزی هواپیما یکی از مراحل حساس و پر اهمیت در تولید آن است و شرکت های سازنده به آن توجه زیادی دارند. حالا که کمی با نقش و اهمیت رنگ آمیزی هواپیما آشنا شدید، بهتر است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

رنگ آمیزی هواپیما چه زمانی انجام می شود؟

این پرسش را این گونه هم می توان عنوان کرد که در چه صورتی یک هواپیما نیاز به رنگ آمیزی دارد؟

ممکن است در اثر پرواز های مکرر یا برخور با پرندگان در طول مسیر، بدنه هواپیما دچار آسیب شود، در این مورد رنگ آمیزی به طور کامل انجام نمی گیرد و صرفاً محل برخورد ترمیم شده و رنگی یکدست با دیگر نقاط هواپیما به آن زده می شود.

شرکت های مسافربری که در زمینه صنعت هوایی فعال هستند، در بعضی شرایط اقدام به تعویض رنگ هواپیمای خود می کنند. این عمل دلایل مختلفی دارد و می تواند شامل این باشد که شرکت تصمیم گرفته که از رنگ دیگری به عنوان معرف خود بهره ببرد یا در مواردی هواپیما را برای مراسمی خاص و مقصدی مشخص رنگ آمیزی می کنند.

تبلیغات یکی دیگر از مواردی است که ممکن است باعث تعویض رنگ هواپیما شود. برخی شرکت ها بدنه هواپیما را به آژانس های تبلیغاتی اجاره می دهند و در طی این فرآیند در بیش تر مواقع رنگ هواپیما تغییر پیدا خواهد کرد. البته این تبلیغات می توانند متعلق به خود شرکت هواپیمایی نیز باشند.

هواپیماهای نو که قرار است به خطوط هوایی تحویل شوند، اصلی ترین مخاطبان پذیرش رنگ هستند و این که هواپیما چطور رنگ میشود را به راحتی می توان در فرآیند رنگ آمیزی آن ها مشاهده کرد، چرا که این کار از پایه انجام می گیرد و پیش از آن رنگ آمیزی بر روی آن انجام نشده است.

رنگ آمیزی هواپیما چه زمانی انجام می شود؟ | شرکت پخش رنگ تهران

بهترین رنگ ها برای رنگ آمیزی هواپیما

از لحاظ جنس، تنوع چندانی در این فرآیند رنگ آمیزی هواپیما وجود ندارد و تنها دو نوع رنگ برای انجام آن، استفاده می شود. اپوکسی و لعابی دو نوع رنگی هستند که در این فرآیند به کار می روند. هرکدام از آن ها مزیت ها و نقاط ضعف مختص به خود را دارند که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

رنگ ENAMEL ( لعابی ) برای رنگ آمیزی هواپیما

این نوع به طور کامل بر روی بدنه هواپیما خشک می شود و خطر کم تری برای افراد مشغول به رنگ آمیزی هواپیما و طبیعت دارد، چرا در حین انجام و پاشش رنگ گاز های سمی آزاد نمی کند.

با توجه به ویژگی های این رنگ، آن را عمدتاً برای طرح های بدنه به کار می برند، اما مواردی هم وجود دارند که بدنه هواپیما به طور کامل با رنگ لعابی پوشانده شده اند.

رنگ اپوکسی برای رنگ آمیزی هواپیما

بزرگ ترین مزیت این نوع را می توان در درخشندگی آن دانست که ظاهری جذاب به هواپیما می بخشد. رنگ اپوکسی برخلاف رنگ لعابی، به طور کامل خشک نمی شود و همین موضوع باعث می شود تا شکنندگی کم تری داشته باشد. یکی از دلایلی که باعث کم تر استفاده شدن این رنگ می شود، آزاد کردن گازهای سمی در حین رنگ آمیزی است.

در ادامه مقاله هواپیما چطور رنگ میشود، رنگ های محبوب و پر استفاده در صنایع را معرفی می کنیم و در مورد مراحل رنگ آمیزی هواپیما بیش تر صحبت خواهیم کرد.

محبوب ترین رنگ برای رنگ آمیزی هواپیما ار قطعاً می توان رنگ سفید معرفی کرد. شرکت های هواپیمای با توجه به ماهیت شرکت خود و اصولی که در پیش می گیرند، گاهاً از رنگ های متنوعی برای بدنه هواپیما استفاده می کنند که باعث تمایز آن هواپیما با دیگر خطوط هوایی می شود.

با وجود همه این مسائل، رنگی که برای رنگ آمیزی هواپیما مورد استفاده است، باید ویژگی های خاصی داشته باشد که از نظر فنی و اقتصادی کاملاً قابل توجیه و به صرفه باشد. این رنگ ها باید در مقابل خراش و تراشیدگی مقاومت بالایی داشته باشند چرا که در سرعت های بالا امکان این دسته اتفاقات بسیار زیاد خواهد بود.

توان تحمل بازه های دمایی ۱۸- تا ۱۷۶ درجه سانتی گراد از دیگر ویژگی های این رنگ ها است. رنگ های اپوکسی و لعابی مورد استفاده در این صنعت، در برابر مواد شیمیایی بسیار مقاوم هستند و باعث طول عمر بالای بدنه هواپیما خواهند شد، چرا که به عنوان پوشش محافظتی عمل می کنند که بدنه را در مقابل عوامل محیطی حفظ خواهند کرد.

بهترین رنگ ها برای رنگ آمیزی هواپیما | شرکت پخش رنگ تهران

همه آنچه برای رنگ آمیزی هواپیما نیاز است

با توجه به ابعاد هواپیما، ممکن است تا ۹۵۰ گالن رنگ برای رنگ آمیزی آن نیاز باشد. به طور معمول این کار به صورت تیمی انجام می شود و در مدت یک هفته تا چند ماه طول خواهد کشید. مدت زمان این پروسه بستگی به ابعاد و نوع رنگ آمیزی دارد.

این پروسه به صورت دستی انجام می شود، اما نه با استفاده از برس رنگ یا غطک ها، این کار به کمک دستگاه هایی انجام می شود که توان تولید فشار بالایی را دارند و رنگ را به صورت یکدست در تمام سطح بدنه پخش می کنند.

هواپیما چطور رنگ میشود؟

دلایل مختلفی برای رنگ آمیزی هواپیما عنوان شد که یک شرکت مسافربری را وادار به انجام این کار می کند. پروسه رنگ آمیزی برای هواپیما شباهت بسیار زیادی با انجام این فرآیند در رنگ آمیزی اتومبیل یا وسایل نقلیه دیگر دارد، اما در نوع رنگ و میزان رنگ آمیزی بسیار با یک دیگر متفاوت هستند.

هواپیما چطور رنگ میشود؟ | شرکت پخش رنگ تهران

از بین بردن رنگ قدیمی

برای شروع رنگ آمیزی هواپیمایی که نیاز به ترمیم دارد، ابتدا می بایست رنگ موجود بر روی بدنه را از بین برد. برای انجام این کار از حلال های شیمیایی با قدرت بالا بهره می برند که رنگ را در مدت زمان کوتاهی به طور کامل از بدنه جدا می کند.

به کار بردن این حلال ها جایگزین مناسبی برای سمباده کشیدن بدنه است، چرا که سمباده کشی در صورت اجرای نادرست، می تواند به هواپیما آسیب های جدی وارد کند.

برای هواپیماهایی که نو هستند، این مرحله انجام نمی شود و در واقع اولین سری رنگ آمیزی آن ها صورت خواهد گرفت.

اجرای پوشش آستر

با توجه به این که بدنه هواپیما از فلزی است، می بایست پیش از اجرای رنگ اصلی یک لایه آستر یا پرایمر بر روی بدنه پیاده سازی شود. این مرحله استقامت بالایی برای بدنه در مقابل پوسیدگی و زنگ زدگی ایجاد می کند و هم چنین به چسبیدن هر چه بهتر رنگ اصلی روی بدنه کمک خواهد کرد.

پیاده سازی رنگ اصلی

پس از خشک شدن لایه آستر، نوبت به اجرایی رنگ اصلی می رسد. رنگ اصلی از پیش آماده شده و توسط دستگاه اسپری روی بدنه پیاده سازی می شود. برای استحکام بیش تر و یکدست شدن بدنه، از دو لایه رنگ در این مرحله استفاده می شود.

پس از مرحله از بین بردن رنگ قدیمی، این قسمت بیش ترین زمان را در این پروسه به خود اختصاص می دهد، چرا که دقت کار در این مرحله باید بسیار بالا باشد، هم چنین برای اجرای دو لایه رنگ باید پس از اجرای لایه اولی مدتی را باید برای خشک شدن آن اختصاص داد.

پاسخ این پرسش که هواپیما چطور رنگ میشود تا به اینجا بسیار شفاف تر شده است، اما علاوه بر این موضوعات لازم است نکاتی هم در مورد این فرآیند بدانید، پس در ادامه همراه ما باشید.

نکاتی در مورد رنگ آمیزی هواپیما

مواردی که در ادامه مشاهده می کنید، نکاتی هستند که شاید تا به حال در مورد رنگ آمیزی هواپیما، به آن ها دقت نکرده باشید:

  • هزینه رنگ آمیزی هواپیمای مسافربری گاهاً می تواند تا ۲۰۰۰۰ هزار دلار هم بالا برود.
  • برای صرفه جویی در هزینه، اصولاً این کار با کمک تیم ها هفت تا ۱۰ نفره انجام می گیرد که پروسه در زمان کوتاه تری انجام پذیرد.
  • اجرای هر لایه از رنگ، به نازک ترین شکل ممکن انجام می گیرد تا وزن کم تری به هواپیما اضافه شود.
  • رنگ آمیزی می تواند تا ۵۰۰ کیلو گرم به وزن کلی هواپیما اضافه کند و هر چه ابعاد و لایه های رنگ آمیزی بیش تر باشند این عدد نیز بالاتر خواهد رفت.
  • در بهترین شرایط هم، یک هواپیما در بازه ۷ تا ۱۰ سال نیاز به ترمیم و رنگ آمیزی دوباره دارد. انجام این پروسه در زمان مشخص می توان طول عمر هواپیما را بالاتر ببرد.
  • به طور معمول آخرین لایه از رنگی که بر روی بدنه اجرا می شود، از نوع اپوکسی است. اپوکسی به عنوان یک پوشش محافظ عمل می کند و ظاهری براق به بدنه خواهد داد.
  • در فرآیند انجام رنگ آمیزی هواپیما، از افراد متخصص کمک می گیرند و در شرایطی کاملاً محافظت شده این کار صورت می پذیرد.

نکاتی در مورد رنگ آمیزی هواپیما | شرکت پخش رنگ تهران

سخن آخر

هواپیما چطور رنگ میشود؟ سوالی که با مطالعه این مقاله می توانید به طور کامل به آن پاسخ دهید. رنگ آمیزی هواپیما علاوه بر ایجاد جلوه های بصری، استحکام بدنه افزایش داده و طول عمر آن را بالا خواهد برد. تعویض رنگ برای هواپیماهای کارکرده، تا جایی که آن رنگ قابل استفاده باشد نیاز نیست و انجام زودتر از هنگام این کار می تواند هزینه های اضافی زیادی را به دنبال داشته باشد.

مهم ترین مواردی که در رنگ آمیزی هواپیما نیاز است، رنگ مناسب و صرف زمان کافی برای انجام این پروسه است. رنگ های اپوکسی یا ENAMEL دو گزینه اصلی برای این کار هستند که پیاده سازی آن ها نیازمند تخصص کافی و پیروی از روندی مشخص است که بهترین نتیجه نهایی را ایجاد خواهد کرد.

اگر موضوع این مطلب برای شما جالب بوده است، احتمالا مطلب دیگر ما با عنوان چرا هواپیما سفید است نیز برای شما مورد توجه خواهد بود. در این مطلب در این باره صحبت کردیم که چرا هواپیماها را عموما به رنگ سفید رنگ آمیزی میکنند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *