چگونه پرایمر ضد خوردگی از فلزات در برابر زنگ زدگی محافظت می کند؟ پخش رنگ تهران

پرایمر ضد خوردگی محافظ عالی فلزات در برابر زنگ زدگی

نتیجه واکنش های فلزات و آلیاژها با اکسیژن و رطوبت باعث ایجاد خوردگی روی آنها می شود. برخی از فلزات و آلیاژها به دلیل ترکیبات به کار گرفته شده در آنها به خودی خود مقاومت بالاتری در برابر خوردگی داشته و به این راحتی ها در چنین واکنشی قرار نمی گیرند و برخی نیز مقاومت در برابر خوردگی کمتری دارند. پرایمر ضد خوردگی محصولی است که می تواند مقاومت در برابر خوردگی فلزات را تا میزان قابل توجهی افزایش داده و عملاً آنها را در برابر این واکنش مخرب مقاوم و مستحکم نماید.

شاید شما تصور کنید که خوردگی خیلی نقش تأثیرگذاری در فلزات نداشته و استفاده از پرایمر ضد خوردگی نیز چندان ضروری نیست. اما باید بدانید که:

  • خوردگی و زنگ زدگی یکی از عواملی است که باعث کاهش استحکام و مقاومت فلزات شده و در دراز مدت توانایی تحمل بار آنها را نیز به شدت کاهش می دهد.
  • یکی از عوامل اصلی تخریب ساختمان ها به دلیل کاهش مقاومت فلزات همین خوردگی و زنگ زدگی است.
  • خوردگی یکی از عواملی است که بیشتری میزان هزینه در نگهداری محصولات مختلف را در صنایع مختلف روی دست صنعت گران باقی می گذارد.

با این اوصاف کشف مواد ضد خوردگی را باید به عنوان یک هدیه استثنایی حاصل از پیشرفت تکنولوژی در نظر بگیریم که وجود آنها علاوه ایجاد کیفیت های بسیار عالی در فلزات، باعث کاهش فوق العاده هزینه های نگهداری از آنها نیز می شود. پرایمر ضد خوردگی یکی از بهترین مواد برای جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی فلزات است که در ادامه به صورت کامل به تشریح آن می پردازیم.

پرایمر ضد خوردگی چیست؟

پرایمر ضد خوردگی چیست؟ | پخش رنگ تهران

بر روی سطح فلزات پوشش های مختلفی استفاده می شود که هر یک ویژگی خاص خود را داشته و برای کاربرد خاصی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. وجود آنها نیز برای عوامل مختلفی لازم است. پرایمر ضد خوردگی اولین لایه ای است که روی فلزات قرار گرفته و وظیفه بالا بردن مقاومت آن در برابر خوردگی را به عهده دارد.

این محصول دارای رنگدانه هایی است که به لحاظ شیمایی در برابر خوردگی مقاوم هستند. با قرار گیری این رنگدانه های روی فلزات مختلف این خاصیت به آنها اضافه می شود. رنگدانه های ضد خوردگی با تماس با سطح فلز وارد واکنش با آن شده و به نوعی به عنوان یک محافظ عمل می نمایند.

ساختار مختلفی را نیز می توان برای پرایمر ضد خوردگی متصور بود. با توجه به اینکه از فلزات در موارد مختلفی استفاده می شود، از این رو پرایمر ضد خوردگی نیز باید دارای ساختار و ویژگی های مختلفی باشد. برای مثال شرایط خوردگی فلزاتی که در داخل آب استفاده می شوند، با فلزات در ارتباط با هوا کاملا متفاوت است.

از این رو پرایمر مورد استفاده روی آنها نیز باید متفاوت بوده و ویژگی های مخصوص بر اساس شرایط محیطی را داشته باشد. نوع رنگدانه های به کار گرفته شده روی پرایمر در این مواقع متفاوت خواهد بود. در ادامه با تشریح ترکیبات پرایمر ضد خوردگی بهتر می توانید این ویژگی آنها را درک کنید.

نحوه ساخت و تولید پرایمر ضد خوردگی در صنعت

پرایمرهایی که امروزه برای بالا بردن مقاومت در برابر خوردگی برای سطوح مختلف مورد استفاده قرار کمی گیرند، بر پایه مواد متفاوتی هم تولید می شوند. تنوع زیادی از پرایمرها را می توانید در بازار تهیه کنید که هر یک مزایا و معایب خاص خودش را نیز دارا است.

برای مثال برخی از پرایمرها بر پایه اپوکسی ها ساخته می شوند که از آنها می توان برای محافظت سطوح مختلفی اعم از ستون بتنی استفاده نمود. پلی اورتان نیز ماده دیگری است که به عنوان ماده پایه ای برای ساخت پلیمر مورد استفاده قرار می گیرد. این تفاوت در ساختار به دلیل نوع رنگدانه های ضد خوردگی است که در این محصول مورد استفاده قرار می گیرد.

از جمله مهم ترین رنگدانه های ضد خوردگی مورد استفاده در این محصول می توان به فسفات روی، کرومات روی، فسفریک اسید و برخی ترکیبات دیگر اشاره کرد. این رنگدانه های متفاوت هستند که باعث به وجود آمدن پوشش های مختلف کمی شوند. حتی برای مواردی خاص مانند زمان هایی که فلزات در آب غوطه ور هستند این نوع رنگدانه های ضد خوردگی است که باید در ترکیب اولیه پرایمر ضد خوردگی نسبت به شرایط معمولی متفاوت باشد.

نحوه ساخت و تولید پرایمر ضد خوردگی | پخش رنگ تهران

ویژگی های پرایمر ضد خوردگی

برای تشریح ویژگی پرایمر ضد خوردگی با یک چالش بسیار بزرگ روبرو هستیم. همان طور که در بخش های قبلی مقاله متوجه شدید، این محصول از ترکیبات بسیار متفاوتی ساخته می شود که هر یک ویژگی های خاص خود را دارند. از این رو ممکن است برخی از ویژگی هایی که در ادامه تشریح می کنیم، برای برخی از محصولات ضعیف وجود نداشته باشد.

مهم ترین و عمومی ترین ویژگی پرایمر ضد خوردگی به شرح زیر است:

  • قابلیت اجرا روی زنگ و ضد زنگ را دارند.
  • خیلی نیاز به زیر سازی نداشته و با یک بار تمیز کردن سطح فلز امکان استفاده از آنها وجود دارد.
  • در برابر رطوبت، انواع اسیدها و مواد قلیایی مقاوم بوده و مانع از برخورد آنها با سطح فلزات می شوند.
  • در برابر یون های کلر و سولفات که عامل مهمی در خوردگی فلزات محسوب می شوند، مقاوم هستند.
  • در آب و هوای مختلف دمایی قابلیت استفاده را دارند.
  • قابلیت جوشکاری روی آنها وجود دارد.
  • چسبندگی خیلی زیادی داشته و به راحتی روی فلزات قرار می گیرند.
  • اجرای آنها بسیار ساده و سریع است.
  • خیلی سریع خشک می شوند.
  • ظاهری یکنواخت داشته و باعث ایجاد برآمدگی روی فلز نیز نمی شوند.

پرایمر ضد خوردگی چگونه مانع از خوردگی و زنگ زدگی در فلزات می شود؟

استفاده از این محصول بر روی سطوح مختلفی مانند فلزات به نوعی مومیایی کردن آنها است. وقتی سطح رویه فلزات در مدت زمانی طولانی در معرض رطوبت و هوا قرار می گیرد، کم کم شاهد از بین رفتن پوشش های اولیه آن هستیم. وقتی این رطوبت به آخرین پوشش یعنی پرایمر ضد خوردگی برخورد می کند، رنگدانه های موجود در این پرایمر فعال شده و تمام سطح فلز را می پوشانند.

مقاومت بالای این رنگدانه ها در برابر خوردگی و زنگ زدگی است که مانع از بروز خوردگی در سطح فلز اصلی می شود. در واقع با این عمل عملاً ارتباط فلز اصلی با محیط پیرامون قطع شده و دیگر راهی برای نفوذ مواد خورنده فلز به سطح آن وجود نخواهد داشت.

مقاومت و دوام پرایمر ضد خوردگی در برابر این مواد نیز بسته به ساختار و نوع رنگدانه های به کار گرفته شده روی آن دارد. استفاده از پرایمرهای با کیفیت باید در اولویت صنعت گران باشد تا دیگر شاهد هیچ گونه خوردگی روی سطح فلزات به کار گرفته شده در محصولات و ساختمان ها نباشیم.

پرایمر ضد خوردگی | پخش رنگ تهران

جمع بندی

پرایمر ضد خوردگی محصولی است که هر چند در نگاه اول ممکن است کمی هزینه های ساخت و ساز و تولید محصولات فلزی را افزایش دهد، اما در نهایت استفاده از آن حتی می تواند منجر به کاهش قابل توجه هزینه های نگهداری شده و عمر سازه های فلزی را تا چندین برابر افزایش دهد.

این مواد در کنار خاصیت های بسیار زیادی که دارند، باعث این مزیت نیز می شوند. کاربران باید دقت داشته باشند بر اساس نوع مصرف و نوع کاربردی که از پرایمر ضد خوردگی انتظار دارند، باید دست روی محصول متناسب گذاشته و در این امر دقت لازم را داشته باشند.

شما عزیزان می‌توانید برای دریافت مشاوره از شرکت پخش رنگ تهران ، با شماره تلفن ۴۴۵۱۶۸۸۴-۰۲۱ تماس بگیرید. ما آماده‌ایم تا با ارائه مشاوره تخصصی شما را همراهی کنیم.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *