8 دلیل برای این که چرا هواپیما سفید است؟ | شرکت پخش رنگ تهران

۸ دلیل برای این که چرا هواپیما سفید است؟

این مقاله حول سوالی گسترش خواهد یافت که شاید در ذهن همه ما حداقل یک بار تکرار شده باشد، چرا هواپیما سفید است؟ صنایع هوایی همیشه در دسته مشاغل حساس و بسیار پر هزینه قرار داشته اند. همین موضوع باعث می شود تا پشت هر حرکتی که در نهایت موجب پرواز یک هواپیما می شود، تفکر و ایده های مختلف وجود داشته باشد که باعث بازدهی بالاتر و قیمت به صرفه برای پیش برد آن مرحله می شوند.

در مقاله دلیل برای اینکه چرا رنگ هواپیما سفید است؟ می خواهیم بررسی کاملی در مورد این رنگ و دیگر رنگ هایی که برای رنگ کردن هواپیما به کار می روند، داشته باشیم.

هواپیماها معمولاً چه رنگی هستند؟

شاید در طول سفر های خود از طریق خطوط هوایی به این که رنگ هواپیمایی که با آن سفر خواهید کرد، دقت نکرده باشید. اما جالب است بدانید برخی از شرکت های هوایی از این روش، یعنی رنگ آمیزی متفاوت برای ایجاد تأثیرهای روانی مثبت بر روی مسافران استفاده می کنند؛ روان شناسی رنگ سفید، این رنگ را نماد کمال معرفی می کند و یکی از رنگ‌های آرام بخش به شمار می‌آید.

معمولاً رنگ هایی که در بدنه هواپیما استفاده می شوند، تم روشن و نزدیک به سفید دارند. بعضی از خطوط هوایی اما برای ایجاد تمایز و هم چنین خلق جلوه های بصری، اقدام به رنگ آمیزی هواپیماهای خود می کنند. انتخاب این رنگ ها می تواند بیانگر یک فرهنگ خاص از مردمان یک منطقه باشد.

رنگ های زرد، آبی، قرمز، سبز، سفید و مشکی از جمله پر مصرف ترین رنگ های مورد استفاده در صنایع هوایی هستند. البته از ترکیب این رنگ های پایه، می توان رنگ های دیگری نیز به وجود آورد و بسیاری از خطوط هوایی از این ترفند برای ایجاد تمایز استفاده می کنند.

در دلایل اصلی این که چرا هواپیما سفید است را عنوان خواهیم کرد، پس همراه ما باشید.

هواپیماها معمولاً چه رنگی هستند؟ | شرکت پخش رنگ تهران | شرکت پخش رنگ تهران

چرا رنگ هواپیما سفید است؟

شاید در نگاه اول و در جواب این پرسش که چرا هواپیما سفید است؟ به این شباهت برسید که اتومبیل های بسیاری هم به همین رنگ وارد بازار می شوند. در واقع دلایل محکمی برای این کار وجود دارد و می توان به کمک آن ها اثبات کرد که در شرایط عادی، هواپیمای سفید گزینه بهتری خواهد بود.

این موضوع که چرا رنگ هواپیما سفید است ممکن است کمی تکراری به نظر بیایید. تا حدی این مسئله طبیعی بوده و باید دقت داشت که این رنگ در صنایع حمل و نقل بسیار پر استفاده است. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا همه این دلایل را مورد بررسی قرار دهیم.

بازتاب نور

اصلی ترین دلیل برای این که چرا رنگ هواپیما سفید است، بازتاب نور با درصد بالا به کمک این رنگ است. به علاوه رنگ های دیگری هم در بدنه هواپیماها به کار می روند که عمدتاً تم روشن دارند و بازتاب نور دلیل آن است.

سفید می تواند درصد بالایی از پرتو های خورشیدی را دفع کند و انرژی بسیار کم تری به نسبت دیگر رنگ ها جذب کند. این خاصیت علاوه بر زمان هایی که هواپیما در حال پرواز است، در زمان فرود آمدن و پارک شدن هم می تواند تأثیر مثبتی داشته باشد.

رنگ سفید به سختی مات می شود

هنگامی که یک هواپیما در ارتفاعات بالا در حال پرواز است، فشار اتمسفر و هوای اطراف آن فشار زیادی را به بدنه و در کل همه اجزا هواپیما وارد می کند. رنگ های معمولی پس از مدت زمان نه چندان زیادی در اثر این تماس با هوا و ساییدگی در اثر فشار، حالت ماتی به خود می گیرند و شفافیت اولیه خود را از دست خواهند داد.

این اتفاق در مورد هواپیماهایی که رنگ سفید دارند، بسیار کم تر دیده می شود و حتی اگر تا حدودی رنگ بدنه پس از مدت طولاتی کمی مات شود، به دلیل سفید بودن هواپیما این موضوع کم تر مورد توجه و در معرض دید خواهد بود.

آسیب ها راحت تر دیده می شوند

هواپیماها تقریباً در تمام سطح خود با هوایی که در اطراف آن ها در حرکت است، اصطکاک دارند. این امر می تواند در طول یک مسیر طولانی آسیب هایی را برای هواپیما به دنبال داشته باشد. گاهی نیز پرندگانی که در ارتفاع بالا پرواز می کنند با هواپیما برخورد کرده و باعث ایجاد آسیب بر روی بدنه می شوند.

برای هواپیماهایی که مدت طولانی ای است که رنگ آمیزی نشده اند، ایجاد پوسیدگی و ریختن رنگ امری دور از انتظار نخواهد بود. تشخیص آسیب دیدگی رنگ بدنه در هواپیماهایی که رنگ سفید دارند کار آسان تری است.

دلیل این موضوع نیز تفاوت تناژ رنگی سفید با رنگ های دیگر است و نتیجه این است که اگر قسمتی از رنگ بریزد یا خراش بردارد، به آسانی و با چشم غیر مسلح قابل رویت خواهد بود.

آسیب ها راحت تر دیده می شوند | شرکت پخش رنگ تهران

هزینه به صرفه

با توجه به ابعاد یک هواپیما، می توان حدس زد که تا چند ده گالن رنگ برای یک سری رنگ آمیزی آن نیاز باشد. رنگ های به کار رفته در صنایع هوایی بسیار با کیفیت و از انواع به خصوصی هستند که باعث شده تا قیمت بالاتری نیز داشته باشند.

این موضوع در مورد رنگ های عادی هم صادق است که رنگ سفید یا مشکی باشد، قیمت تمام شده پایین تری خواهد داشت. به همین دلیل بسیاری از شرکت های هواپیمایی برای صرفه جویی در منابع مالی از رنگ سفید برای بدنه هواپیما های خود استفاده می کنند که هزینه پایین تری را صرف این کار کنند.

از طرفی در صورت آسیب دیدن بدنه هواپیما، اگر از رنگ سفید در آن استفاده نشده باشد، تعمیر کاری بسیار دشوار و زمان بر خواهد بود. این موضوع می تواند دلیل خوبی برای این که چرا هواپیما سفید است باشد. ترمیم رنگ سفید در مقابل رنگی مانند قرمز یا آبی، کاری به مراتب دشوار تر خواهد بود که نیازمند صرف زمان و هزینه بیش تری نیز خواهد بود.

فروش آسان در بازار

یک هواپیمای مسافربری هزینه بالایی نیاز دارد تا تمام مراحل تولید را پست سر بگذارد و به چرخه کار وارد شود. اوصولاً شرکت های بزرگ هواپیماهای نو و سالم را خریداری می کنند، اما شرکت های محلی و کوچک تری که در این صنعت بزرگ فعال هستند، توان خرید یک هواپیمای نو را نخواهند داشت.

پس از طی عمر مفید یک هواپیما، مالکان اقدام به تعمیر یا فروش آن می کنند. در بازار خرید و فروش هواپیمای دست دوم این موضوع اهمیت بسیاری دارد که رنگ بدنه در چه وضعیتی است. عموماً رنگ سفید در این شرایط گزینه بهتری است، چرا که آسیب ها را در کم ترین حد ممکن نشان می دهد و البته در کل آسیب پذیری کم تری هم دارد.

از طرفی اگر هواپیمایی که برای فروش گذاشته شده، رنگ آمیزی به خصوصی داشته باشد، مشتریان کم تری نیز دارد. دلیل این موضوع را می توان هزینه بالایی رنگ آمیزی مجدد آن دانست که پس از خرید، مالک جدید مجبور به این کار خواهد شد. پس اگر هواپیما سفید باشد کمی ترین میزان تغییرات را نیاز خواهد داشت و با هزینه پایین تری آماده پرواز خواهد شد.

خنک نگاه داشتن هواپیما

یکی از دلایل این که چرا رنگ هواپیما سفید است، بازتاب نور عنوان شد و باید توجه داشته باشید که هواپیماها در ارتفاعات بسیار بالا پرواز می کنند و طبیعتاً پرتو خورشیدی با قدرت بیش تری به آن ها خواهد تابید. رنگ سفید می تواند تا حد زیادی هواپیما را در مقابل گرم شدن محافظت کند و از صدمات ناشی از آن بکاهد.

وزن پایین تر

مهم ترین موضوع در صنایع هوایی پایین آوردن هزینه ها و ایجاد بالاترین بازدهی است. هرچه وزن یک هواپیما بالاتری باشد، سوخت بیش تری مصرف خواهد کرد و استحلاک بالاتری برای مالکان خود به دنبال دارد. این موضوع می تواند پاسخ برای سوال پرا هواپیما سفید است باشد.

رنگ آمیزی بدنه هواپیما نیز از این قاعده جدا نبوده و باید به نحوی این کار انجام شود که کم ترین وزن اضافه را ایجاد کند. رنگ سفید در میان همه رنگ از وزن پایین تری برخوردار است و در این حجم استفاده بالا، وزن اضافی زیادی ایجاد نخواهد کرد.

وزن پایین تر | شرکت پخش رنگ تهران

پیش گیری در سوانح هوایی

شاید کم تر این خبر به گوش شما رسیده باشد که دو هواپیما با هم برخورد کرده اند، اما این اتفاقی است که هر از چند گاهی شاهد آن هسیم. یکی از راهکار هایی که برای پیش گیری از این اتفاق ناخوشایند ارائه شد و تا حد زیادی هم جواب گو بوده، استفاده از رنگ سفید است.

رنگ سفید بارتاب نور را بالاترین حد ممکن ایجاد می کند و همین موضوع کمک می کند در ارتفاعات بالا و در میان ابرها راحت تر از دیگر رنگ ها قابل تشخیص باشد.

متفاوت ترین رنگ آمیزی ها در میان ایرلاین ها

در ادامه مقاله چرا رنگ هواپیما سفید است، چند مورد از خطوط هوایی را بررسی خواهیم کرد که از طرح ها و رنگ آمیزی های متمایزی برای هواپیماهای خود استفاده کرده اند. این رنگ آمیزی ها می تواند برای این شرکت ها مخاطبان جدیدی را جذب کند و به عنوان یک شگرد بازاریابی از آن بهره می برند.

NOK AIR – نوک ایر

این شرکت با رنگ آمیزی برخی از هواپیماهای خود با این طرح جدید، توانسته جذابیت زیادی در میان هواپیماهای سفید در حال پرواز ایجاد کند. پرندگان الهام بخش این تصویر سازی بزرگ بوده اند که به شیوه خوبی پیاده سازی شده است.

NOK AIR – نوک ایر | شرکت پخش رنگ تهران

BRUSSELS AIRLINES( TINTIN ) – خطوط هوایی بروکسل ( تین تین)

یکی از ایده های جذاب و نوآورانه برای رنگ آمیزی هواپیماها، استفاده از کارتون هایی است که محبوبیت بالایی دارند. کارتون تین تین یک مجموعه بسیار پرطرفدار است که در سطح جهانی شناخته شده و خطوط هوایی بروکسل از این مزیت بهره برده و تعدادی از هواپیماهای خود را با این تم رنگ آمیزی کرده است.

| شرکت پخش رنگ تهران

ICELAND AIR ( NORTHERN LIGHTS ) – ایسلند ایر ( شفق شمالی )

شفق قطبی یکی از جاذبه هایی است که هر کسی برای دیدن آن هیجان خواهد داشت. ایسلند کشوری است که به عنوان مبدأ این پدیده طبیعی زیبا شناخته می شود. خطوط هوایی این کشور نیز از این موضوع استفاده کرده و طرح سفق قطبی را بر روی هواپیماهای خود پیاده سازی کردند.

این رنگ آمیزی بسیار متفاوت بوده و بسیاری را برای پرواز با این ایرلاین ترغیب کرده است.

ICELAND AIR ( NORTHERN LIGHTS ) – ایسلند ایر ( شفق شمالی ) شرکت پخش رنگ تهران

QATAR AIRWAYS( BARCELONA) – خطوط هوایی قطر( بارسلونا )

خطوط هوایی قطر در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ اسپانسر و حامی تیم بارسلونا بود و برای تبلیغات و شناخته تر شدن این تیم، اقدام به رنگ آمیزی یک بوئینگ ۷۷۷ خود به شکل پرچم این تیم نمود. بدنه این هواپیما با ترکیبی از پرچم بارسلونا و نام این برند یعنی QATAR پوشانده شدهو ترکیب جذابی را خلق نموده است.

| شرکت پخش رنگ تهران

رنگ هایی که در صنایع هوایی کم تر استفاده می شوند

در پاسخ به سوال چرا رنگ هواپیما سفید است، به این موضوع اشاره کردیم که به طور معمول رنگ های روشن مورد استفاده هستند و دلایلی نیز برای آن عنوان شد. رنگ های تیره برای رنگ آمیزی بدنه هواپیما طرفداران کم تری دارند و به ندرت شاهد آن ها هستیم. البته این موضوع دلیل بر ناخوشایند بودن این رنگ ها نیست و برخی شرکت ها با استفاده از همین رنگ ها ترکیبات جالبی خلق کرده اند.

مشکی به عنوان یکی از همین رنگ ها شناخته می شود و برای مثال می توان خطوط هوایی بروکسل را نام برد. نقره ای یکی دیگر از رنگ هایی است که کم تر در این صنعت مورد استفاده است. شرکت هواپیمای جت استار که در کشور سنگاپور واقع شده از ترکیب این رنگ و چند رنگ روشن دیگر بهره بده است.

نتیجه گیری

ما قبلا در مقاله ای به طور کامل توضیح دادیم هواپیما چطور رنگ میشود و در این مقاله به پرسش چرا هواپیما سفید است، پاسخ دادیم. بررسی های انجام شده نشان داد که رنگ سفید از نظر اقتصادی و علمی گزینه بهتری خواهد بود، چرا که هزینه و خرابی بسیار کم تری دارد.

البته همان طور که مشاهده کردید خطوط هوایی زیادی هستند که از طرح و رنگ های خاص برای معرفی خود استفاده می کنند، اما هم چنان آمار هواپیماهای سفید به نسبت رنگ های دیگر بسیار بالاتر است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *