کاربرد های رنگ پلی اورتان را بشناسید | شرکت پخش رنگ تهران

کاربردهای رنگ پلی اورتان را بشناسید

کاربرد رنگ پلی اورتان به دلیل ویژگی‌های خاصش بسیار گسترده است. رنگ پلی اورتان از ماده پایه رزین پولیول و ماده مکمل پلی ایزوسیانات تشکیل شده است. این ترکیب شیمیایی وزن مولکولی بالایی دارد و به همین علت به انواع سطوح به خوبی می چسبد و پوشش بسیار مقاومی ایجاد می کند.

رنگ پلی اورتان در دمای پایین هم به سرعت خشک و سخت می شود و در برابر عواملی مانند باران های اسیدی، تابش نور مستقیم آفتاب، خراش، سایش و سایر شرایط نامناسب محیطی مقاومت بسیار بالایی دارد. به همین علت این رنگ صنعتی می تواند در تهیه بسیاری از ملزومات صنعتی به کار رود و جایگزین سایر رنگ های صنعتی باشد.

کاربرد رنگ پلی اورتان چیست؟

رنگ پلی یورتان به دلیل ویژگی های خاص خود کاربرد گسترده ای در صنعت دارد. می توان گفت که مهم ترین کاربردهای این رنگ ها شامل موارد زیر می شوند.

ترکیب چندلایه رنگ های پلی اورتان با رنگ های اپوکسی

رنگ های پلی اورتان می توانند به عنوان رنگ نهایی روی لایه های آستر و میانی اپوکسی مورد استفاده قرار بگیرند. این رنگ ها چسبندگی بسیار مطلوبی را ایجاد می کنند و ترکیب آن ها با رنگ های صنعتی اپوکسی یک سیستم چندلایه بسیار مناسب را برای ملزومات صنعتی ایجاد می کند.

این تاثیر مطلوب به این دلیل است که رنگ های پلی اورتان در برابر تابش اشعه فرابنفش خورشید مقاومت بالایی دارند و می توانند ضعف رنگ های اپوکسی در برابر این اشعه ها را جبران کنند.

رنگ پلی اورتان در پارکینگ ها

رنگ پلی اورتان به دلیل درخشش مناسب در پارکینگ ها هم کاربرد دارد. این رنگ به توزیع مناسب نور کمک می کند. به طور معمول از رنگ های ملایم تر در کفپوش پارکینگ ها استفاده می شود.

رنگ پلی اورتان در پارکینگ ها | شرکت پخش رنگ تهران

کاربرد پلی اورتان در بیمارستان ها

در کفپوش بیمارستان ها و تجهیزات اتاق های عمل از رنگ های پلی اورتان استفاده می شود.

رنگ پلی یورتان سفید می تواند پوشش بسیار مناسبی برای محیط های درمانی ایجاد کند. درخشش این رنگ ها باعث توزیع مناسب نور می شود و علاوه بر این می تواند هرگونه آلودگی را به سرعت نشان دهد.

پوشش کف سالن ها با استفاده از رنگ پلی اورتان

رنگ های پلی اورتان پوشش براق و زیبایی را ایجاد می کنند. این ویژگی باعث می شود که از این رنگ ها در پوشش کف سالن های بولینگ، مجتمع های تجاری و سالن های فروش تجهیزات ورزشی استفاده شود. همچنین کفپوش پلی اورتان انتخاب مناسبی برای کارخانه های صنعتی نیز هست.

رنگ پلی اورتان سفید درخشش بسیار مطلوبی به مجتمع های تجاری و سالن های بولینگ می دهد و باعث می شود که محیط بزرگ تر و تجملاتی تر به نظر بیاید. در زمین های بازی کودکان و سال های ورزشی هم به طور معمول از رنگ پلی اورتان سبز، زرد و قرمز استفاده می شود.

 استفاده از رنگ پلی اورتان برای میز و صندلی

یکی دیگر از کاربردهای رنگ های پلی یورتان، ساخت میز و صندلی و مبلمان است. این رنگ ظاهر درخشان و مطلوبی به دسته ها و پایه های مبلمان و صندلی ها می دهد و علاوه بر این، مقاومت آن ها را هم در برابر خوردگی و خراش فیزیکی بالا می برد.

به طور معمول در ساخت مبلمان و صندلی از رنگ های مشکی، نقره ای و طلایی استفاده می شود.

 استفاده از رنگ پلی اورتان برای میز و صندلی | شرکت پخش رنگ تهران

رنگ پلی اورتان در سازه های فلزی

به طور کلی سازه ‎هایی فلزی که به مدت طولانی در زیر آفتاب یا بارش باران قرار می گیرند، می توانند با رنگ های پلی یورتان پوشیده شوند. این رنگ ها از سازه هایی مانند مبلمان فلزی، مخازن و لوله ها در برابر عوامل بیرونی محافظت می کنند.

یکی از انواع رنگ فلز پلی اورتان است که استفاده از این رنگ در ساخت سقف های فلزی باعث می‌شود که هزینه های تعمیر و نگهداری سقف ها و لوله های فلزی تا حد زیادی کاهش پیدا کنند.

پوشش توربین های بادی با رنگ پلی اورتان 

یکی دیگر از موارد کاربرد رنگ پلی اورتان در طراحی توربین های بادی است. توربین های بادی در معرض تابش مستقیم نور خورشید و بارش باران هستند. به همین دلیل می توان برای محافظت از سطوح آن ها، از رنگ های پلی یورتان استفاده کرد. این رنگ ها حتی در برابر بارش باران های اسیدی هم مقاومت مطلوبی دارند و به همین دلیل پوشش بسیار مناسبی برای توربین های بادی ایجاد می کنند.

به طور معمول برای ایجاد لایه پوششی مناسب در توربین های بادی، از رنگ پلی اورتان سفید استفاده می شود. رنگ سفید به کار رفته در توربین ها، باعث بهبود راندمان انرژی می شود.

از رنگ پلی اورتان در چه صنایعی استفاده می شود؟

رنگ پلی اورتان در واقع یکی از انواع رنگ صنعتی است. ویژگی های فیزیکی و شیمیایی این دسته از رنگ های صنعتی، باعث می شوند که بتوان از آن ها در صنایع متعددی استفاده کرد. صنایع مهمی که از رنگ پلی اورتان استفاده می کنند عبارت اند از:

صنایع کشتی سازی

کاربرد رنگ پلی اورتان در ساخت سازه های دریایی گسترده است. چرا که این رنگ ها مقاومت بسیار مطلوبی در برابر رطوبت و خوردگی دارند.

رنگ های پلی یورتان وزن مولکولی بالایی دارند؛ این ویژگی باعث می شود که به سادگی به انواع سطوح بچسبند و رطوبت به زیر آن ها نفوذ نکند. در نتیجه استفاده از آن ها برای پوشش کشتی ها و سایز سازه های دریایی انتخاب بسیار هوشمندانه ای خواهد بود. اگز علاقه مندید تا در مورد مراحل رنگ آمیزی کشتی بیشتر بدانید، ما در مطلب دیگرمان به طور کامل درباره این موضوع صحبت کرده ایم.

رنگ پولی اورتان در صنایع کشتی سازی | شرکت پخش رنگ تهران

صنایع کشاورزی

ماشین آلات کشاورزی به طور مداوم در معرض تابش نور خورشید و بارش باران قرار می گیرند. استفاده از رنگ های پلی اورتان در ساخت این تجهیزات، مقاومت مطلوبی ایجاد می کند.

این رنگ ها می توانند روی لایه های آهنی و فلزی پوششی مناسب ایجاد کنند و با مقاومت در برابر رطوبت، جلوی خوردگی تجهیزات کشاورزی را بگیرند.

صنعت هوافضا

رنگ های پلی اورتان می توانند بازدهی و راندمان سازه هایی مانند هواپیما را افزایش بدهند. امروزه در سطوح داخلی و بیرونی هواپیما از رنگ های پلی اورتان استفاده می شود و به لطف این رنگ های صنعتی، بازدهی و طول عمر سطوح و قطعات تا حد زیادی افزایش پیدا می کند.

سطوح در بخش بیرونی هواپیما در معرض تابش شدید اشعه فرابنفش و کاهش فشار هوا قرار می گیرند. این در حالی است که رنگ های پلی اورتان مقاومت بسیار بالایی در برابر این عوامل ایجاد می کنند و به این ترتیب طول عمر و کارایی سطوح را افزایش می دهند. شیوه رنگ هواپیما از جمله مواردی است که جذابیت زیادی دارد.

اگر علاقمندید بدانید که هواپیما چطور رنگ میشود می‌توانید از مطلب دیگر ما دیدن کنید.

صنایع خودروسازی

رنگ های پلی اورتان در صنایع خودروسازی هم مانند سایر صنایع کاربرد گسترده ای دارند. این کاربرد گسترده بیشتر به دلیل مقاومت رنگ های پلی اورتان در برابر نور خورشید، خراش و سایش پدید آمده است.

صنعت نفت

رنگ های پلی اورتان در پالایشگاه ها و صنایع نفتی کاربرد گسترده ای دارند. چرا که این رنگ ها مقاومت بسیار بالایی در برابر تابش مستقیم نور خورشید و سایر عوامل نامطلوب محیطی دارند.

در صنعت گاهی خطوط نفتی باید در زیر آب یا زیر تابش شدید آفتاب کشیده شوند. دمای بسیار بالای کویرها یا بارش ممتد باران از جمله عواملی هستند که در طولانی مدت می توانند به خطوط لوله آسیب برسانند. رنگ های پلی اورتان به دلیل مقاومت بالا، از این آسیب ها تا حد زیادی جلوگیری می کنند.

رنگ پولی اورتان در صنعت نفت | شرکت پخش رنگ تهران

کلام پایانی

از کاربردهای رنگ پلی یورتان در صنعت میتوان به صنایع کشتی سازی، نفت، خودروساری، کشاورزی و هوا فضا اشاره کرد. همچنین از آن در پوشش توربین های بادی، رنگ آمیزی میز و صندلی، سازه های فلزی و کفپوش پارکینگ و بیمارستان و سالن ها استفاده می شود. البته انواع رنگ پلی یورتان هر کدام ویژگی ها و کاربردهای منحصر به فرد خود را دارند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *