مراحل گام به گام اجرای رنگ اپوکسی | شرکت پخش رنگ تهران

مراحل گام به گام اجرای رنگ اپوکسی

با پیشرفت علم در صنعت رنگ سازی، رنگ هایی تهیه شده اند که به خاطر داشتن خاصیت چسبندگی خوب روی سطوح گوناگون، تنوع استفاده بسیار زیادی دارند و شیوه اجرای آن ها آسان است. اجرای رنگ اپوکسی با رنگ های دیگر متفاوت است. برای همین توصیه می کنیم در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا درباره مراحل گام به گام اجرای اپوکسی اطلاعات مفید و کاربردی در اختیار شما قرار دهیم.

درباره ترکیبات این رنگ می توان به دو ماده اصلی به نام های رزین اپوکسی (epoxy resin) و هاردنر پلی آمید (Hardener Poly amid) اشاره کرد. ویژگی هایی که باعث شده اند تا رنگ اپوکسی مورد توجه قرار بگیرد، عبارت هستند از:

  • مقاوم بودن در برابر رطوبت
  • ضربه پذیر بودن
  • انعطاف پذیر بودن در برابر تغییر شکل سطوح

قبل اجرای اپوکسی باید چه اقداماتی انجام گیرد؟

پیش از بررسی این موارد خوب است بدانید که محلی که در آن قرار است از رنگ اپوکسی استفاده شود هم، تاثیر زیادی بر نتیجه نهایی شما خواهد داشت. بطور مثال اجرای رنگ اپوکسی مخزن آب با اجرای رنگ اپوکسی با دیگر مکان ها متفاوت است.

برای اجرای رنگ های مختلف از جمله اپوکسی، نیاز به اقدامات اولیه ای است که اگر مد نظر قرار نگیرند و به آن ها توجهی نشود، نتیجه کار قطعا دلچسب و رضایت بخش نخواهد بود. بنابراین بد نیست با این اقدامات که در ادامه آورده ایم آشنا شوید.

۱. تمیز کردن سطح

سطحی که قرار است اپوکسی روی آن اجرا شود، هیچ محدودیتی از لحاظ جنس ندارد. چوب، بتن، فلز یا هر سطح دیگری می تواند با رنگ اپوکسی پوشانده شود.

اما مساله این جا است که وجود گرد و غبار، گریس، حلال، روغن یا هر ماده دیگری از این قبیل باعث می شود تا کیفیت رنگ نهایی قابل قبول نباشد.

بنابراین باید سطح را از گرد و غبار پاک و برای از بین بردن گریس، روغن یا حلال روی سطح اقدام کنید. چرا که وجود آن ها منجر به کاهش پیوند سطح و اپوکسی خواهد شد.

۲. تعمیر کردن سطح

سطوح مختلف ممکن است ایراداتی داشته باشند که قبل از اجرای رنگ اپوکسی باید برای تعمیر آن ها اقدام کرد. وجود ترک یا آسیب روی سطح، از جمله آن ها هستند که اگر رفع نشوند، اپوکسی نهایی انتظارهای لازم را برآورده نخواهد کرد.

۳. خراش انداختن سطح

این عملیات زمانی انجام می شود که سطح صاف و صیقلی باشد. بنابراین خراش هایی روی آن ایجاد می شود تا اتصال بین سطح و اپوکسی افزایش پیدا کند.

روش های استفاده از اپوکسی

شیوه استفاده از اپوکسی به روش های مختلف | شرکت پخش رنگ تهران

حالا که با زیرسازی و کارهای مقدماتی اجرای رنگ اپوکسی آشنا شدید، وقت آن رسیده است که درباره شیوه های مختلف استفاده از آن صحبت کنیم.

از آن جایی که اپوکسی هیچ محدودیت مصرفی ندارد و در فضاهای روباز و سربسته به راحتی قابل استفاده است، باید کمی راجع به شیوه های مختلف اجرای آن اطلاعات داشته باشید. چون تاثیر مستقیمی روی قیمت تمام شده آن خواهد گذاشت.

روش اول: شانه ای

در اجرای شانه ای، اجراکننده اپوکسی بعد از انجام مراحل زیرسازی و اقدامات اولیه، تاپ کت یا رنگ اپوکسی را به کمک وسیله مخصوص کارتک مانندی روی سطح پخش می کند. معمولا برای اجرا کردن اپوکسی به روش شانه ای، ضخامت لایه رنگ را ۱ الی ۱.۵ میلیمتر در نظر می گیرند.

روش دوم: پوست پرتقالی

در روش پوست پرتقالی، کارتک نقشی در پخش لاک اپوکسی روی سطح مورد نظر ندارد. اجراکننده در این روش به کمک غلطک های مخصوص، تاپ کت را روی سطح به صورت یکنواخت پخش می کند.

ضخامتی که برای لایه رنگ اپوکسی در روش پوست پرتقالی مد نظر قرار می گیرد، چیزی حدود ۳۰۰ میکرون است.

روش سوم: بدون هوا

در این روش، اجرای رنگ اپوکسی توسط دستگاه مخصوصی انجام می شود و این امکان را به مجری می دهد تا ضخامت بیشتری از رنگ را روی سطح استفاده کند. شاید بپرسید تفاوت این سه روش چیست و کدامیک نسبت به دیگری برتری دارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم:

  • در روش شانه ای، سختی کار و مواد مصرفی نسبت به روش پوست پرتقالی بیشتر است.
  • اپوکسی نهایی در روش پوست پرتقالی از لحاظ فنی و ظاهری، از اپوکسی اجرایی به روش شانه ای ضعیف تر است.
  • قیمت اپوکسی پوست پرتقالی از اپوکسی شانه ای ارزان تر است.
  • روش بدون هوا نسبت به دو روش دیگر شانه ای و پوست پرتقالی، اپوکسی با کیفیت بهتری ارائه می دهد.

معرفی ابزار و تجهیزات برای اجرای رنگ اپوکسی

بعد از آشنایی با شیوه استفاده از رنگ اپوکسی باید ابزارهای لازم برای اجرای آن را نیز بشناسید. اجازه دهید آن ها را معرفی کنیم:

معرفی ابزار و تجهیزات برای اجرای اپوکسی | شرکت پخش رنگ تهران

۱.دستگاه ساب

این دستگاه مربوط به اقدامات اولیه اجرا کردن اپوکسی است. به کمک این دستگاه، هر نوع پستی و بلندی از سطح مورد نظر حذف خواهد شد. گاهی در متراژ های بالا، جاروهای صنعتی را در کنار دستگاه ساب استفاده می کنند تا عملیات تمیزکاری را زودتر انجام دهند.

۲.ترازو

تنها زمانی اپوکسی سطحی صاف، صیقلی و زیبا را به ما خواهد داد که ترکیبات آن با وزن دقیق مخلوط شوند.

گاهی برای کفپوش های اپوکسی که این روزها بسیار رواج پیدا کرده اند، لایه های میانی در نظر می گیرند که معمولا از موادی مانند بتونه، سیلیس، ماستیک و مواد مشابه تشکیل شده اند. کم یا زیاد شدن هر یک از این مواد در اجرای رنگ اپوکسی، نتیجه مطلوب را نخواهد داد.

۳.میکسر

برای استفاده از رنگ اپوکسی، باید با ماده مکمل خود یعنی پلی یورتان به درستی ترکیب شود که میکسر مخصوص این کار را انجام می دهد.

۴.کفش میخی

در روش های استفاده از اپوکسی به روش شانه ای یا پوست پرتقالی، باید وسیله ای وجود داشته باشد تا مجری امکان راه رفتن روی سطح را داشته باشد، بدون آن که ردی از او باقی بماند. به این منظور کفش میخی هم باید در کنار ابزارهای اجرای رنگ اپوکسی قرار دهید.

۵.ماله شانه ای

این نوع ماله یکی از ابزارهای لازم در روش اجرای شانه ای است. این وسیله کمک می کند تا رنگ اپوکسی مایع به ضخامت ۱ الی ۱.۵ میلیمتر به صورت یکنواخت روی سطح پخش شود.

البته ماله شانه ای در دو نوع دسته کوتاه و بلند وجود دارد که برای استفاده در متراژ های بزرگ، آن را با دسته های بلند و تی مانند به کار می گیرند.

۶.غلطک حباب گیری

این وسیله، یکی از اصلی ترین ابزار و تجهیزات به شمار می رود. چرا که نقش مهمی در مشخصات ظاهری اپوکسی نهایی خواهد داشت.

زمانی که اپوکسی به روش شانه ای یا پوست پرتقالی روی سطح پخش شد، اجراکننده به کمک غلطک های حباب گیر قبل از خشک شدن، حباب هایی را که روی سطح ایجاد شده اند از بین خواهد برد.

۷.دستگاه ایرلس

در روش بدون هوا، دستگاهی با قابلیت پاشش رنگ مورد استفاده قرار می گیرد که ایرلس نامیده می‎شود و می تواند ضخامت بیشتری از رنگ اپوکسی را روی سطح پخش کند.

مراحل اجرای اپوکسی به صورت گام به گام

در ابتدای متن راجع به اقدامات اولیه صحبت کردیم. در این بخش به صورت مرحله به مرحله اجرا کردن اپوکسی را توضیح می دهیم.

مراحل اجرای اپوکسی به صورت گام به گام | شرکت پخش رنگ تهران

مرحله اول: استفاده از پرایمر

برای استفاده از رنگ اپوکسی، ابتدا لازم است لایه ای از پرایمر روی سطح کشیده شود. البته بسته به نوع سطح، پرایمر انتخابی متفاوت خواهد بود. مثلا روی سطح بتنی باید از پرایمری استفاده شود که به خوبی در بستر مورد نظر نفوذ و حفره ها را پر کند.

معمولا پرایمرها از نظر میزان غلظت، رقیق تر از اپوکسی هستند و علاوه بر زیبایی و براقیت دو چندان، باعث اتصال بهتر اپوکسی به سطح خواهند شد.

مرحله دوم: اجرای لایه میانی

بسته به این که چه سطحی را با اپوکسی می پوشانید، باید یک لایه میانی انتخاب کنید. ماستیک کاری، نام دیگر اجرای لایه میانی در فرآیند استفاده از رنگ اپوکسی است.

برای انجام این مرحله، باید اپوکسی با فیلرهای مناسب ترکیب شود. این لایه های میانی ضخامت و سطح اپوکسی را به استانداردترین حالت ممکن می رسانند و حذف شدنی نیستند.

مرحله سوم: استفاده از تاپ کت

در واقع پوشش نهایی اپوکسی را تاپ کت می نامند که بسته به سطح، در یک یا چند لایه اجرا می شود. روش های شانه ای، پوست پرتقالی و ایرلس که راجع به آن ها صحبت شد، مختص این مرحله هستند.

شیوه نگهداری از اپوکسی

زیبایی اپوکسی و طرح های متنوع آن، باعث شده است تا جایگزین کفپوش های دیگر شود. اما باید بدانید که نیاز به مراقبت دارد. یعنی رعایت نکردن شیوه نگهداری اپوکسی باعث می شود تا طول عمر آن کاهش پیدا کند و زودتر از موعد خراب شود.

بنابراین به نکات زیر دقت کنید:

  • برای تمیز کردن کفپوش ها باید از مواد شوینده مخصوص استفاده کنید.
  • جلوی ضربات زیاد و محکم به سطح را بگیرید.
  • مواد شیمیایی غلیظ و خطرناک روی آن نریزید.
  • آن را در معرض حرارت بالا قرار ندهید.

کلام آخر

رنگ اپوکسی که در این مطلب درباره اجرای آن صحبت کردیم یکی از انواع رنگ های پرکاربرد به حساب می‌آید. جهت آشنایی بیشتر با کاربرد رنگ اپوکسی می‌توانید به مقاله ی دیگر ما با همین عنوان مراجعه کنید. اما  اجرای رنگ اپوکسی در سه مرحله استفاده از پرایمر، اجرای لایه میانی و استفاده از تاپ کت انجام می شود. البته قبل از اجرای آن لازم است تا اقداماتی را رعایت کنید که شامل : تمیز، تعمیر و خراش انداختن سطح می‌باشد. همچنین از ابزار و تجهیزات متنوعی برای اجرای این رنگ استفاده می شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *