بررسی 6 استاندارد رنگ و پوشش اپوکسی | شرکت پخش رنگ تهران

بررسی ۶ استاندارد رنگ و پوشش اپوکسی

با توجه به استاندارد رنگ اپوکسی می‌توان کاربری‌های متنوع و البته بسیار گسترده‌ای را برای این دسته از پوشش‌ها در نظر گرفت. همین موضوع نیز باعث شده تا استفاده‌های بهینه‌ای از استانداردهای پوشش های اپوکسی در صنایع مختلف، صورت پذیرند.

اهمیت اقتصادی و صنعتی این پوشش به دلیل برخورداری از خواص حفاظتی مناسب در برابر خوردگی است. مزیت‌های استفاده از اپوکسی باعث شده تا در میان کاربران، مخاطبان و متقاضیان بسیاری داشته باشد.

صنایع فولاد، کشتی سازی، وسایل نقلیه ریلی، صنعت اتومبیل سازی، خطوط انتقال نفت و گاز، تأسیسات پتروشیمی‌ها و بسیاری موارد دیگر را می‌توان از جمله کاربردهای این محصول دانست.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید در مورد این پوشش بدانید، استانداردهایی است که بر انتخاب مواد اولیه، نحوه تولید و روش استفاده از آن‌، نظارت دارند. چند استاندارد رنگ اپوکسی که اهمیت بالایی دارند را در ادامه این مقاله بررسی خواهیم کرد، پس همراه ما باشید.

مهم ترین استانداردهای پوشش های اپوکسی

مهم ترین استانداردهای پوشش های اپوکسی | شرکت پخش رنگ تهران

استاندارد رنگ اپوکسی در سال ۱۹۸۸ ارائه شد، اما پس از مدت کوتاهی یعنی در سال ۲۰۰۰، یک بازبینی اساسی برای آن انجام شد. در نتیجه این بازبینی چند مورد جدید به این لیست اضافه شدند که در نهایت موجب بالا رفتن کیفیت تولید و عرضه این محصول می‌شدند.

مواردی هم‌چون بررسی مدت زمان خشک شدن پوشش پس از اعمال بر روی سطح، ضخامت لایه نازک اعمال شده، ضد آب بودن و آزمایشات شیمیایی را می‌توان از نتایج بازبینی سال ۲۰۰۰ میلادی دانست.

نحوه فروش

طبق استاندارد رنگ‌ اپوکسی عموماً این محصول در بسته‌هایی به فروش می‌رسند که حاوی دو ظرف خواهند بود. پوشش یا رنگ اپوکسی در نتیجه ترکیب کردن این دو ظرف به دست خواهد آمد.

برای درک بهتر در ادامه این دو ظرف را با نام‌های ظرف ” الف ” و ظرف خواهیم شناخت.

الزامات

در نتیجه ترکیب ظرف ” الف ” و ” ب ” می‌توان رنگ یا پوشش اپوکسی به دست آورد، اما نسبت به کار بردن از هر کدام در این پروسه، بسیار مهم است. طبق استانداردهای تعریف شده می‌توان ظرف ” الف ” را با یکی از سه نسبت ۱:۱، ۱:۲ یا ۱:۳ با ظرف ” ب ” ترکیب کرد.

آخرین غلظت مناسب برای استفاده از این پوشش‌ها در ترکیب ۱:۳ ظرف ” الف ” و ” ب “، به دست خواهد آمد و نسبت‌های بالاتر بازدهی و کارایی خوبی نخواهند داشت.

ظرف ” الف “

با توجه به استانداردهای پوشش های اپوکسی، محتوای این ظرف در واقع اساس و پایه ایجاد آن‌ها خواهد بود و به عنوان ظرف اصلی شناخته می‌شود.

ظرف ” ب “

محتوای این ظرف، همان هاردنر یا عامل سفت شدن اپوکسی است. واکنش بین این دو باید در دمای معمولی اتفاق بیفتد. عموماً از آمین آلیفاتیک، ترکیب آمین آلیفاتیک یا آروماتیک،پلی آمید یا پلی آمین به عنوان سخت کننده یا هاردنر استفاده می‌شود.

تست های مربوط به استاندارد رنگ و پوشش اپوکسی

تست های مربوط به استاندارد رنگ و پوشش اپوکسی | شرکت پخش رنگ تهران

در ادامه این مطلب می‌توانید ۶ مورد از مهم‌ترین آزمایش‌هایی که برای دریافت گواهی استاندارد انجام می‌شوند را مشاهده کنید. این تست‌ها، محصول را از چندین لحاظ مختلف بررسی می‌کنند.

آزمون های شیمیایی

لایه ایجاد شده توسط پوشش اپوکسی پس از مدتی و در اثر برخی مواد می‌توان دچار آسیب‌هایی شود. برای این منظور یکی از مراحل برای رعایت استاندارد در رنگ اپوکسی، بررسی میزان آسیب‌پذیری این پوشش در برابر مواد شیمیایی مختلف خواهد بود.

در این آزمایش از روغن ترمز، نفت، بنزین، گازوئیل، مواد نگه‌دارنده، سولفوریک، فسفریک،…، بازها، مواد قلیایی، آب، عصاره میوه‌جات، انواع مواد خوراکی، جوهر خودکار و روان نویس و طیف بسیاری گسترده‌ای از مواد را بر پوشش اپوکسی آزمایش می‌کنند.

 آزمون مواد شیمیایی میزان ضخامت پوشش را پس از تماس با این مواد و هم‌چنین میزان آسیب آن را مورد بررسی قرار می‌دهد.

 آزمایش خشک شدن

یکی از مهم‌ترین آزمون‌ها برای دریافت استاندارد رنگ اپوکسی، مدت زمانی است که طول می‌کشد تا خشک شود. زمان معین شده طبق استانداردهای جهانی برای خشک شدن سطحی برابر با ۳ ساعت و برای خشک شدن کامل تا ۱۸ ساعت خواهد بود.

تست چسبندگی

چسبندگی از عواملی است که می‌تواند باعث کاهش یا افزایش طول عمر این پوشش شود. چسبندگی طبق استاندارد به مقاومت یک پوشش در برابر جداشدن گفته می‌شود.

آزمون مقاومت در شرایط جوی

 با توجه به این‌که کاربردهای گسترده‌ای برای این محصول وجود دارد و برخی از آن‌ها ممکن است در محیط سرباز و در معرض شرایط جوی باشند. از این رو باید مشخص شود که تا چه زمانی پوشش اعمال شده قادر خواهد بود بدون آسیب به کار خود ادامه دهد.

استانداردی که در این زمینه تعریف شده، نشان می‌دهد پوشش یا انواع رنگ اپوکسی در برخورد دائمی با آب و هوای اطراف خود، بایستی حداقل تا ۴۸ ماه عاری از هر گونه ترک، شکستگی یا پوسته شدن باشد.

پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله کاربرد رنگ اپوکسی را نیز مطالعه کنید.

اصول بسته بندی

بازرسی محصول | شرکت پخش رنگ تهران

 استانداردهای پوشش های اپوکسی تولید کنندگان را موظف کرده که طبق اصول زیر، محصولات خود را بسته بندی و روانه بازارهای فروش کنند:

  • نام محصول
  • برند یا شرکت تولید کننده
  • حجم محصول
  • تاریخ ( ماه و سال ) تولید محصول
  • حک شماره دسته تولید آن
  • برای رنگ‌هایی که به صورت لمسی انجام می‌شوند، لازم است از ظروف یک لیتری استفاده شود.

بازرسی محصول

چند مورد از مهم‌ترین بازرسی‌هایی که در این پروسه انجام می‌شوند را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید:

  • در زمان صدور تأییدیه اولیه، لازم است تمامی تست‌ها مطابق با استاندارد، انجام گیرند.
  • هر دسته از تولید باید نمونه برداری شود و مورد آزمایش قرار گیرد.
  • برای خریدهای عمده اگر میزان درخواست بالا باشد، لازم است هر پنج دسته یک‌بار، آزمایش و نمونه‌گیری صورت پذیرد.

سخن آخر

سخن آخر درباره استاندارد کفپوش اپوکسی | شرکت پخش رنگ تهران

عموماً متقاضیان انواع کفپوش اپوکسی، مقدارهای زیادی را خرید می‌کنند که تا حدی ریسک مناسب نبودن محصول را به همراه خواهد داشت. برای پایین آوردن این ریسک می‌توانید محصول را از نظر مطابق بودن با استاندارد رنگ اپوکسی به طور کامل بررسی کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *