همه چیز درباره انواع رنگ اکریلیک | شرکت پخش رنگ تهران

همه چیز درباره انواع رنگ اکریلیک

رنگ اکریلیک، یکی از رنگ های جدید ساختمانی است که به دلیل ویژگی های خاصش محبوبیت زیادی پیدا کرده است. انواع رنگ اکریلیک بر پایه رزین های اکریلیک ساخته می شوند. این رزین ها از پلیمریزاسیون اسید کلریک، متاکریلیک اسید و مشتقات این مواد تشکیل شده اند.

رنگ های اکریلیک به طور کلی در موارد بسیاری کاربرد دارند. پیش از این از رنگ های اکریلیک فقط در اتومبیل ها استفاده می شد، اما به تازگی استفاده از این رنگ ها در ساختمان سازی هم کاربرد زیادی دارد. به طوری که اکنون رنگ های اکریلیک جایگزین مناسبی برای رنگ روغن محسوب می شوند.

انواع رنگ اکریلیک بر اساس نوع ماده حلال

رنگ های اکریلیک را می توان بر اساس نوع ماده پایه یا همان حلال، به دو دسته کلی رنگ های پایه آب و رنگ های پایه حلال تقسیم بندی کرد.

انواع رنگ اکریلیک بر اساس نوع ماده حلال | شرکت پخش رنگ تهران

رنگ های اکریلیک پایه آب

این رنگ ها همان طور که از نامشان پیدا است بر پایه آب ساخته شده اند و در آب حل می شوند. رنگ های اکریلیک پایه آب دوست دار طبیعت اند و برای سلامتی افراد هم خطری را ایجاد نمی کنند.

این رنگ ها نسبت به رنگ های اکریلیک پایه حلال بوی کمتری دارند. البته رنگ های پایه آب زودتر خشک می شوند و مدت زمان خشک شدن آن ها هم به دمای محیط افراد بستگی دارد.

رنگ های اکریلیک پایه حلال

ترکیبات نفتی و هیدروکربنی، از مهم ترین اجزای رنگ های اکریلیک پایه حلال محسوب می شوند. این رنگ ها در آب حل نمی شوند و به علت داشتن ترکیبات سنگین نفتی، محیط زیست را به خطر می اندازند. رنگ های پایه حلال بوی بیشتری هم دارند.

طبقه بندی رنگ های اکریلیک بر اساس ظاهر

رنگ اکریلیک هم مانند رنگ روغن، می تواند در انواع مات، نیمه براق و براق تولید شود. در ادامه با بررسی انواع رنگ اکریلیک مقایسه دقیق تری را انجام می دهیم که در کنار شناخت آن متوجه تفاوت رنگ روغن و رنگ اکریلیک شوید .

رنگ اکریلیک مات

رنگ اکریلیک مات، یکی از انواع رنگ اکریلیک است که بر پایه رزین های اکریلیک ساخته می شود. این رزین، پوششی مقاوم ایجاد کرده و می تواند به راحتی روی سطوح مد نظر اجرا شود. رنگ های اکریلیک مات، با فرمول لاتکس صد درصد و بر پایه آب ساخته شده اند.

رنگ اکریلیک مات | شرکت پخش رنگ تهران

کاربرد رنگ اکریلیک مات

این رنگ ها می توانند برای پوشش دیوارها و سقف ها به کار بروند. این کاربرد دو دلیل دارد. اول این که بهتر است پوشش سقف ها و دیوارها چندان درخشان و براق نباشند تا نمای داخلی ساختمان زیباتر شود.

و دلیل دوم هم این است که برای رنگ آمیزی سقف و دیوارها، رنگ زیادی باید مصرف شود. رنگ های اکریلیک مات پوشانندگی بالایی دارند و می توانند با مقدار کمتر، سطح وسیع تری را به خوبی بپوشانند.

برای رنگ آمیزی سقف و دیوار سالن های بزرگ، پارکینگ ها و منازل می توان از رنگ های اکریلیک مات استفاده کرد.

مزایای رنگ اکریلیک مات

این رنگ ها چسبندگی بالایی دارند و در برابر نور خورشید، آب و گذر زمان مقاومت بالایی از خود نشان می دهند. رنگ های اکریلیک مات سطح زیادی را می پوشانند و به همین علت از نظر اقتصادی هم به صرفه هستند. سرعت بالای خشک شدن و چسبندگی بالا هم از مزایای دیگر رنگ های اکریلیک مات محسوب می شوند.

معایب رنگ اکریلیک مات

مهم ترین ایراد رنگ های مات، این است که پس از شست و شو چندان تمیز به نظر نمی رسند. چون این رنگ ها تخلخل بیشتری دارند و گرد و غبار و خاک در بین ذرات آن ها نفوذ می کنند.

در نتیجه شست و شوی رنگ های مات به طور کامل انجام صورت نمی گیرد. قابلیت شست و شو مهم ترین تفاوت رنگ اکریلیک براق و مات است.

نکات مهم در اجرای رنگ اکریلیک مات

پیش از اجرای رنگ اکریلیک مات باید سطوح به دقت غبارروبی و چربی زدایی شوند و رنگ های قبلی سطوح باید تا حد امکان پاک شوند.

برای اجرای این رنگ ها باید پس از انتخاب ابزار مناسب، باید ابتدا سقف ها و سپس دیوارها را رنگ آمیزی کرد. این که رنگ ها به صورت چندلایه اجرا شوند به سطح مورد نظر بستگی دارد.

رنگ اکریلیک نیمه براق

رنگ اکریلیک نیمه براق یکی از انواع رنگ اکریلیک است که جایگزینی مناسب برای رنگ روغن محسوب می شود. رنگ اکریلیک نیمه براق دوام بالایی دارد و می تواند در رنگ آمیزی دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان ها مورد استفاده قرار بگیرد.

رنگ های اکریلیک نیمه براق دارای پیگمنت تیتانیوم دی اکساید هستند و درخششی متوسط دارند. این رنگ ها مقاومت بالایی در برابر نور خورشید دارند و بر خلاف رنگ های روغنی در اثر تابش نور خورشید دچار تغییر رنگ نمی شوند. رنگ های اکریلیک نیمه براق به طور معمول با آب رقیق می شوند. با این حال این رنگ ها پس از اجرا شدن و خشک شدن روی سطوح مورد نظر، نسبت به نفوذ آب مقاوم می شوند.

رنگ اکریلیک نیمه براق | شرکت پخش رنگ تهران

کاربرد رنگ اکریلیک نیمه براق

این رنگ ها به اندازه رنگ های براق درخشان نیستند. به همین دلیل نواقص سطوح و دیوارها را کمتر نشان می دهند. علاوه بر این، رنگ های اکریلیک نیمه براق درخشش بیشتری نسبت به رنگ های مات دارند.

در نتیجه می توانند محیط را گرم تر نشان دهند و ظاهر زیباتری ایجاد کنند. به همین دلیل بیشتر برای نقاشی دیوارها و سقف ها و روی سطوح گچی، چوبی، سیمانی و آجری مورد استفاده قرار می گیرند.

رنگ های اکریلیک نیمه براق را می توان در نمای ساختمان ها، دیوارهای سالن ها و سقف منازل به کار گرفت.

مزایای رنگ اکریلیک نیمه براق

رنگ های اکریلیک نیمه براق در برابر فرسایش، ترک خوردگی و پوسته پوسته شدن هم مقاومت بالایی از خود نشان می دهند. این رنگ ها همچنین مقاومت مطلوبی هم در برابر نفوذ آب و مواد قلیایی دارند.

ماندگاری و چسبندگی بالا، ایجاد پوشش مناسب و سرعت بالای اجرا هم از دیگر مزایای رنگ های اکریلیک نیمه براق محسوب می شوند. همچنین این رنگ ها تا میزان مطلوبی قابلیت شست و شو دارند و نسبت به انواع مات، درخشش بیشتری پس از شست و شو به دست می آورند.

معایب رنگ اکریلیک نیمه براق

می توان گفت مهم ترین عیب این رنگ ها، درخشش کمتر آن ها نسبت به رنگ های روغنی است. علاوه بر این رنگ های اکریلیک نیمه براق سخت تر شسته می شوند.

در نتیجه دیوارهایی که با رنگ های روغنی رنگ آمیزی شده اند پس از شست و شو تمیزتر می شوند و درخشش بیشتری دارند. قابلیت شست و شو، مهم ترین تفاوت رنگ اکریلیک براق و مات محسوب می شود.

نکات مهم در اجرای رنگ اکریلیک نیمه براق

به طور کلی رنگ های اکریلیک نباید روی سطوحی که با رنگ روغن رنگ آمیزی شده اند اجرا شوند. پس پیش از اجرای این رنگ ها، سطوح باید به طور کامل غبار زدایی و چربی زدایی شوند و رنگ قبلی موجود در آن ها باید با دقت پاک شود.

برای اجرای رنگ های اکریلیک نیمه براق، ابتدا باید رنگ را هم زد تا به طور یکنواخت در بیاید. بهتر است در اجرای رنگ با غلتک، از نواحی خشک به نواحی مرطوب حرکت کرد. رنگ های اکریلیک نیمه براق را باید ابتدا در سقف و سپس روی دیوارهای اجرا کرد. همچنین باید توجه داشت که سطوحی که شامل بتونه هستند در هر لایه به زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارند.

رنگ اکریلیک براق

رنگ اکریلیک براق، یکی دیگر از انواع رنگ اکریلیک است که کاربرد گسترده ای در نمای ساختمان ها و رنگ آمیزی آن ها دارد. این رنگ ها هم بر پایه رزین های اکریلیک و آب ساخته شده اند و درخشش مطلوبی دارند. به همین علت این رنگ ها کاربردهای تزئینی گسترده ای هم دارند.

رنگ اکریلیک براق | شرکت پخش رنگ تهران

کاربرد رنگ اکریلیک براق

این رنگ ها به دلیل درخشش و ظاهر زیبا، بیشتر در نمای ساختمان ها به کار می روند. البته به دلیل ظاهر زیبا، قسمت هایی از نمای داخلی ساختمان ها هم می توانند با رنگ های اکریلیک براق رنگ آمیزی شوند. شناخت انواع رنگ اکریلیک مقایسه کاربردهای این رنگ ها را ممکن می کند.

مزایای رنگ اکریلیک براق

این رنگ ها براق هستند و درخشش مطلوبی برای ساختمان ها ایجاد می کنند. رنگ های اکریلیک براق در برابر نور خورشید و بارش باران مقاومت بالایی دارند و تا چندین سال ماندگار هستند. چسبندگی بالا و سرعت مناسب اجرا هم از مزایای دیگر رنگ اکریلیک براق است.

معایب رنگ اکریلیک براق

مهم ترین ایراد این رنگ ها، این است که نقوص و برجستگی های سطوح را به میزان زیادی نمایش می دهند. به همین دلیل نمی توان از این رنگ ها در سطوح وسیع استفاده کرد. علاوه بر این، رنگ های اکریلیک براق نسبت به رنگ های روغنی درخشش کمتری هم دارند.

نکات مهم در اجرای رنگ اکریلیک براق

پیش از اجرای رنگ اکریلیک باید سطوح به طور کامل تمیز و چربی زدایی شوند. سپس باید رنگ ها به طور کامل و یکنواخت شوند و با ابزار مناسب مورد استفاده قرار بگیرند.

برای اجرای رنگ اکریلیک براق پس از اجرای هر لایه، سطوح باید خشک شوند تا لایه بعدی روی آن اجرا شود.

مقایسه رنگ اکریلیک مات و براق

مقایسه رنگ اکریلیک مات و براق | شرکت پخش رنگ تهران

می توان گفت که مهم ترین تفاوت رنگ اکریلیک براق و مات، قابلیت شست و شوی آن ها است. خاک و گرد و غبار را نمی توان به طور کامل از سطوح دارای رنگ های مات پاک کرد. چرا این رنگ ها قابلیت شست و شوی صد درصدی را ندارند و پس از غبار روبی هم چندان تمیز دیده نمی شوند.

این در حالی است که رنگ های براق به طور کامل قابل شست و شو هستند. رنگ اکریلیک براق تخلل کمی دارد، حالتی سخت به خود می گیرد و به طور یک دست روی سطوح اجرا می شود. همه این ویژگی ها باعث می شوند تا پس از شست و شو خاک و گرد و غبار به طور کامل از سطوح رنگ شده پاک شوند و سطوح دوباره ظاهر درخشان قبلی را به دست آورند.

به طور کلی برای مقایسه انواع رنگ اکریلیک می توان گفت که رنگ های اکریلیک براق از نظر ظاهر و کیفیت وضعیت مطلوب تری نسبت به رنگ های اکریلیک مات دارند.

کلام آخر

رنگ اکریلیک، از انواع رنگ ساختمانی و یکی از انواع رنگ رزین است است که به دلیل ویژگی های خاصش محبوبیت زیادی پیدا کرده است. ما در این مقاله به بررسی انواع رنگ اکریلیک و مقایسه آن ها با یکدیگر پرداختیم.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *