مقایسه انواع رنگ روغنی مات، براق و نیمه براق | شرکت پخش رنگ تهران

مقایسه انواع رنگ روغنی مات، براق و نیمه براق

وجود انواع رنگ ساختمانی با مواد تشکیل دهنده مختلف و میزان درخشندگی متفاوت در بازار رنگ های ساختمانی موجب شده پیچیدگی انتخاب رنگ برای افرادی که اطلاعات کافی درباره هر یک از آن ها ندارند بیشتر شود. اما جای نگرانی نیست چرا که در این مقاله می خواهیم به مقایسه انواع رنگ روغنی مات، براق و نیمه براق بپردازیم تا به شما کمک کنیم با توجه به کاربرد و مزایای هر کدام، بهترین رنگ را انتخاب کنید.

معرفی انواع رنگ روغنی

پس از اینکه اطلاعات کافی درباره رنگ روغنی کسب کردید و ترجیح دادید این رنگ را برای کارتان انتخاب کنید باید بین رنگ روغنی براق، نیمه براق و مات یکی را انتخاب کنید. ابتدا نگاهی اجمالی به هر یک می اندازیم و سپس به کاربردهای آن ها اشاره می کنیم.

۱.رنگ روغنی براق

همانطور که از نامش پیداست این رنگ پس از خشک شدن میزان درخشندگی بالایی دارد. با توجه به شرکت تولید کننده و کیفیت رنگی که تهیه می کنید، میزان درخشندگی رنگ روغنی براق گاهی به قدری است که به نظر می رسد یک لایه شیشه روی دیوار کشیده شده است.

 رنگ روغنی براق | شرکت پخش رنگ تهران

مزایای رنگ روغنی براق

  • درخشندگی بالای این نوع از انواع رنگ روغنی و منعکس کردن نور در اتاق موجب می شود فضاهای کوچک، نورانی تر و بزرگتر دیده شوند.
  • مقاومت رنگ روغنی براق بسیار بالا است و در برابر ضربه و آسیب پایدار است.
  • تمیز کردن رنگ روغنی براق بسیار ساده است. به همین جهت اغلب برای اتاق کودکان، آشپزخانه، دفاتر کاری و به طور کلی محیط هایی که ممکن است به طور مکرر نیاز به تمیز کردن داشته باشند استفاده می شود.
  • رنگ های براق به نسبت رنگ های مات مقاومت بالاتری در برابر لکه و آلودگی دارند.

معایب رنگ روغنی براق

  • با وجود اینکه درخشندگی این رنگ موجب انعکاس نور می شود، اما از سوی دیگر اگر ایرادی روی دیوار وجود داشته باشد بیشتر نمایان می گردد.
  • رنگ آمیزی لایه دوم رنگ روغنی براق نسبتا دشوار است زیرا درخشندگی رنگ لایه اول اجرای لایه دوم را مشکل می سازد.

۲.رنگ روغنی مات

به همان اندازه که این نوع از انواع رنگ روغنی درخشندگی دارد، رنگ روغنی مات بدون درخشش و کاملا مات است. بنابراین هیچ نوری در آن منعکس نشده و هیچ یک از ویژگی های رنگ براق را ندارد.

هرچند این بدین معنا نیست که رنگ های روغنی مات هیچ کاربردی ندارند بلکه علاوه بر سلیقه افراد که بین مات بودن یا براق بودن رنگ انتخاب می کنند، رنگ روغنی مات هم مزایا و کاربردهای خاص خودش را دارد.

رنگ روغنی مات | شرکت پخش رنگ تهران

مزایای رنگ روغنی مات

  • برخلاف رنگ روغنی براق، رنگ روغنی مات ایرادات کوچک و کاستی های روی سطح را می پوشاند. بخصوص اگر در معرض نور باشند.
  • رنگ روغنی مات برای افرادی که تازه کار هستند و ممکن است حین رنگ آمیزی اشتباهاتی انجام دهند مناسب تر است چرا که این ایرادات را نیز زیر مات بودن خود پنهان می کند.
  • رنگ های مات در بسیاری از مواقع رنگ های شیکی محسوب می شوند چرا که در خانه های پرزرق و برق اغلب برای نمایان کردن سایر وسایل از رنگ مات به روی دیوار استفاده می کنند.
  • علاوه بر اینها، رنگ مات معمولا برای سقف یا دیوار اتاق خواب یا اتاق نشیمن استفاده می شود.

معایب رنگ روغنی مات

  • مات بودن این نوع از انواع رنگ روغنی موجب شده فضاهایی که نور کافی ندارند تاریک و کوچک دیده شوند.
  • تمیز کردن رنگ روغنی مات به نسبت رنگ روغنی براق دشوارتر است. هرچه درخشندگی رنگ بیشتر باشد پاک کردن آلودگی ها از سطح آن ساده تر است. به همین دلیل معمولا توصیه نمی شود در محیط های پرتردد و مستعد آلودگی از رنگ روغنی مات استفاده شود. همین موجب شده سقف بهترین گزینه برای استفاده از این رنگ ها باشد.
  • اگرچه رنگ روغنی مات ایرادات سطح را می پوشاند اما لکه و آلودگی که پس از خشک شدن روی آن ایجاد می شود به نسبت رنگ روغنی براق بیشتر نمایان می شود.

۳.رنگ روغنی نیمه براق (نیمه مات)

این دسته از انواع رنگ روغنی همانطور که مشخص است چیزی بین دو دسته دیگر است. از آنجایی که همیشه رنگ های روغنی یک میزان درخشندگی ثابت ندارند، رنگ هایی که درصد درخشندگی آن ها کمتر است و به نظر می رسد ترکیبی از مات و براق باشند را نیمه براق یا نیمه مات می نامند.

اجرای رنگ های نیمه براق به نسبت رنگ های براق ساده تر است چرا که درخشندگی بالایی ندارند و همین چسبندگی رنگ را بیشتر می کند. با توجه به میزان درخشندگی رنگ نیمه براق می توانید آن را در نواحی که نیاز به تمیز کردن مکرر دارند استفاده کنید. این رنگ ها گزینه مناسبی برای کابینت ها، وسایل آشپزخانه، اتاق بچه ها و حمام به شمار می روند.

رنگ روغنی نیمه براق (نیمه مات) | شرکت پخش رنگ تهران

مزایای رنگ روغنی نیمه براق

  • هرچه میزان درخشندگی رنگ کمتر باشد ایرادات سطح کمتر نمایان می شود. بنابراین رنگ نیمه براق می تواند در عین حال که جذابیت سطح را با درخشندگی خود بالا می برد، ایرادات سطح را تا حدودی بپوشاند.
  • اجرای رنگ نیمه براق به نسبت رنگ براق ساده تر است. هرچند همچنان نسبت به رنگ مات دشواری بیشتری دارد.
  • رنگ نیمه براق به نسبت رنگ مات راحت تر تمیز می شود.

معایب رنگ روغنی نیمه براق

  • از آنجایی که رنگ روغنی نیمه براق ویژگی های دیگر انواع رنگ روغنی یعنی رنگ های براق و مات را یکجا دارد، می توان گفت با توجه به میزان مات بودن یا براق بودن، معایب هر یک از این رنگ ها را نیز به ارث خواهد برد. این می تواند شامل انعکاس نور یا نمایان کردن ایرادات و اجرای کار شود.

سخن پایانی

خرید رنگ ساختمانی و انتخاب بین انواع رنگ روغنی مات، براق و نیمه براق کار دشواری نیست. دانستن مزایا و معایب و کاربردهای هر یک از این رنگ ها می تواند به شما کمک کند با توجه به اینکه کجا را رنگ می زنید و میزان آشنایی شما با رنگ آمیزی دیوار چقدر است، رنگی را انتخاب کنید که اجرای آن برایتان آسان بوده و به نسبت سطحی که رنگ می زنید کارایی کافی را داشته باشد. اینکه کدام رنگ بهتر است نیز بستگی به کاربرد شما، وضعیت سطح، میزان نور فضا، و تخصص شما در رنگ آمیزی خواهد داشت.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *