ضد زنگ روغنی ( آلکیدی ) و انواع آن | شرکت پخش رنگ تهران

ضد زنگ روغنی ( آلکیدی ) و انواع آن

در بسیاری از موارد مشاهده می شود که آهن یا فولاد دچار خوردگی یا به اصطلاح زنگ زدگی شده است. برای حفظ فلزات از خوردگی و زنگ زدگی از پوششی به نام ضد زنگ استفاده می شود. از ضد زنگ می توان برای پوشش دهی روی سطوح فلزات، سیمان، گچ و.. استفاده کرد. ضد زنگ روغنی یا آلکیدی نوعی ضد زنگ است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است و کاربردهای زیادی دارد.

در این مقاله به طور کامل به بررسی این نوع ضد زنگ و انواع ضد زنگ روغنی می پردازیم، پس تا پایان ما را همراهی کنید.

ضد زنگ چیست + کاربرد ضد زنگ روغنی

ضد زنگ روغنی یا آلکیدی که بر پایه رزین های آلکیدی است و حاوی پیگمنت های ضد خوردگی اکسید آهن است، برای محافظت از سطوح فلزی در برابر زنگ زدگی استفاده می شود. امروزه زنگ زدن سازه های فلزی از مسائلی است که خیلی از مردم با آن سروکار دارند و می تواند باعث وارد شدن خسارت به تاسیسات شود. اما با استفاده از ضد زنگ ها به ویژه ضد زنگ های روغنی می توان از این مشکلات پیشگیری کرد.

ضد زنگ آلکیدی یا روغنی کاربردهای مهم و بسیاری دارد که عبارت اند از:

  • از ضد زنگ برای فلزات و سیمان و بتن استفاده می شود.
  • این ضد زنگ باعث حفظ فلزات از خوردگی و زنگ زدگی می شود.
  • برای فلز، قطب های فلزی، نرده ها، درها، دروازه ها، تریلرها و … چه در بیرون و چه در داخل مناسب است.

کاربرد ضد زنگ روغنی | شرکت پخش رنگ تهران

شناخت انواع ضد زنگ

این ضد زنگ ها بر پایه رزین آلکید هستند که وظیفه آن حفظ فلز از فرسودگی و خوردگی است و مانع نفوذ رطوبت و آب می شوند. از این نوع ضد زنگ روغنی به عنوان عایق برای فلزات استفاده می شود. همچنین جز انواع ضد زنگ روغنی است که در تمامی شرایط جوی ماندگاری بالایی دارد.

۱.ضد زنگ صنعتی

از این ضد زنگ می توانید روی فلز، چوب و گچ استفاده کنید. این ضد زنگ از رزین آلکیدی و رنگ دانه های ضد خوردگی شکل گرفته است. همچنین این ضد زنگ کاربرد آسان و پوشش دهی فوق العاده ای دارد.

۲.ضد زنگ روغنی

این ضد زنگ ها را زیر مجوعه ضد زنگ های صنعتی می دانند و بر پایه رزین آلکید هستند. وظیفه این نوع ضد زنگ حفظ فلز از فرسودگی و خوردگی است و مانع نفوذ رطوبت و آب می شوند. از ضد زنگ روغنی به عنوان عایق برای فلزات استفاده می شود و در تمامی شرایط جوی ماندگاری بالایی دارد.

۳.ضد زنگ اپوکسی

از این ضد زنگ روی آهن و فولادهایی که با سیستم اپوکسی کات شکل گرفته اند استفاده می شود. ضد زنگ آلکیدی یا روغنی در در مقابل اسیدها، مواد قلیایی و حلال ها مقاومت بالایی از خود نشان می دهند.

۴.ضد زنگ آبی

جهت پوشش روی فلز، گچ، شیشه، بتن و. به کار می رود. این ضد زنگ مانع از خوردگی می شود و همچنین دوام و ماندگاری بالایی دارد.

۵.ضد زنگ آهن

برای تمام تجهیزات ماشین آلات مورد استفاده قرار می گیرد و آهن را در مقابل واکنش با هوا، آب و مواد شیمیایی محافظت می کند.

ویژگی های ضد زنگ آلکیدی

ضد زنگ آلکیدی از رزین آلکیدی لانگ اویل شکل گرفته است که در آن برای جلوگیری از خوردگی از پیگمنت های ضد خوردگی آهن استفاده شده است و حلال این ضد زنگ تینر روغنی است.

از جمله ویژگی های ضد زنگ آلکیدی می توان به قدرت پوشانندگی فوق العاده بالا، خاصیت ضد خوردگی بسیار مناسب، زمان خشک شدن مطلوب و کوتاه، کاربرد آسان و قمیت مناسب آن اشاره کرد.

ویژگی های ضد زنگ آلکیدی | شرکت پخش رنگ تهران

نحوه مصرف ضد زنگ آلکیدی

حال که با ویژگی ها، انواع و کاربرد ضد زنگ های روغنی یا آلکیدی آشنا شده اید زمان آن رسیده است که نحوه مصرف آن را فراگیرید تا بتوانید به درستی از این ضد زنگ استفاده کنید و نتیجه ای مطلوب بگیرید.

  • قبل از استفاده از ضد زنگ های آلکیدی باید سطح مورد نظر را از هر گونه آلودگی مانند گرد و خاک، چربی و گریس پاک کنید.
  • اگر سطحی که قصد دارید به آن ضد زنگ بزنید دارای زنگ زدگی قبلی است باید ابتدا آن را با سمباده یا سند پلاست پاک کنید.
  • سپس مخلوطی از ضد زنگ با تینر و یا بنزین درست کنید، البته بهتر است این کار را در سطل جداگانه ای انجام دهید.
  • بعد از ترکیب ضد زنگ می توانید آن را با قلم مو یا پیستوله یا غلتک بر روی سطح یا فلز مورد نظر بکشید.
  • برای عملکرد بهتر اجازه دهید ضد زنگ به طور کامل خشک شود و از هرگونه تماس با آن خودداری کنید.
  • در مرحله آخر قلم مو یا پیستوله یا غلتک را با تینر تمیز کنید.
  • لازم است بدانید بنزین سرعت خشک شدن ضد زنگ را تا حد امکان به حداقل می رساند و از شره و چکه کردن ضد زنگ جلوگیری می کند. البته می توانید به جای تینر از بنزنین استفاده کنید.

ضد زنگ اخرایی

ضد زنگ روغنی در طیف رنگی متنوع تولید و عرضه می شود. این رنگ ها عبارت اند از: سبز، سفید، طوسی، قرمز (اخرایی)، آبی، سرمه ای، مشکی، نارنجی و زرد که متداول ترین طیف رنگی این نوع ضد زنگ رنگ طوسی و قرمز (اخرایی) است.

مواد تشکیل دهنده ضد زنگ آلکیدی شامل رزین الکید و پیگمنت اکسید آهن است. این مواد باعث مقاومت و کیفیت بیشتر ضد زنگ می شوند. از ویژگی های این ضد زنگ روغنی می توان به مقاوم بودن آن در مقابل خراش، رطوبت و … در نتیجه محافظت کامل از زیر کار اشاره کرد.

ضد زنگ اخرایی را می توان یک نوع پلیمر با خاصیت ضد خورندگی بسیار بالا دانست. آلکید موجود در این ضد زنگ ها از ترکیب الکل و اسید چرب تشکیل شده است.

کاربرد ضد زنگ اخرایی

ضد زنگ اخرایی برای محافظت از سطوح فلزی، سازه های فلزی در کارگاه های صنعتی، تاسیسات و لوازم خانگی و اداری مناسب است. اگر قصد دارید که سطح فلزی مورد نظر خود را با رنگ های تیره مانند رنگ قهوه ای رنگ کنید بهتر است از ضد زنگ اخرایی استفاده کنید.

ویژگی های ضد زنگ اخرایی

  • به دلیل داشتن خاصیت چسبندگی، انعطاف پذیری و دوام بسیار بالایی دارد.
  • زمان خشک شدن آن مناسب و تا حدودی کوتاه است.
  • رنگ آمیزی روی این ضد زنگ روغنی آسان است.
  • این ضد زنگ با تمام شرایط آب و هوایی ایران از خود سازگاری نشان می دهد و برای هر نوع اقلیمی مناسب است.

تفاوت ضد زنگ طوسی و قرمز

ضد زنگ طوسی و قرمز از انواع ضد زنگ روغنی هستند تنها تفاوت بین این دو در رنگ آن ها است. این تفاوت باعث شده است که کارایی متفاوتی نیز داشته باشند و هر دو را نتوان برای یک مکان به کار برد.

برای مثال زمانی که می خواهید از رنگ روشن استفاده کنید بهتر است از ضد زنگ طوسی استفاده کنید، زیرا با به کار بردن ضد زنگ قرمز به دلیل تفاوت رنگ ضد زنگ و رنگ روکار با مشکل مواجه می شوید و ظاهر کار زیبایی لازم را نخواهد داشت.

تفاوت ضد زنگ طوسی و قرمز | شرکت پخش رنگ تهران

قیمت ضد زنگ روغنی

قیمت ضد رنگ ها با عواملی همچون خرید عمده یا تکی، شرکت سازنده، وزن قوطی حاوی ضد زنگ روغنی و رنگ آن تغییر می کند. برای مثال اگر ضد زنگ را به صورت عمده خریداری کنید قیمت پایین تری دارد.

همچنین با توجه به این ضد زنگ های قرمز و طوسی جزو پرکاربرترین انواع ضد زنگ روغنی هستند نسبت به سایر رنگ ها قیمت بالاتری دارند.

میزان ترکیب ضد زنگ روغنی با تینر و بنزین

عواملی مانند دمای محیط، وسیله ای که با آن می خواهید رنگ آمیزی کنید و سطح زیر کار در نسبت اختلاط تینر و ضد زنگ موثر است. در شرایط عادی برای استفاده از قلم مو ۱۲ تا ۱۵ درصد، غلتک ۱۰ تا ۱۲ درصد و پیستوله ۱۵ تا ۲۰ درصد وزن تیتر روغنی مورد نیاز است.

سخن پایانی

محافظت از سطوح فلزی مانند در و پنجره و همچنین تاسیسات فلزی کارگاهی و صنعتی از ضروریات است. درست است که ضد زنگ کاری سطوح فلزی هزینه بر است اما از بروز خساراتی مانند زنگ زدگی و خوردگی جلوگیری می کند و با این کار دیگر نیازی به تعویض وسایل فلزی نیست. ضد زنگ اخرایی و طوسی از پرمصرف ترین انواع ضد زنگ روغنی هستند که در این مقاله با مواد تشکیل دهنده، ویژگی و کاربردهای آن آشنا شدیم.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *