آشنایی با انواع پولیش خودرو و نحوه ی اجرای آن ها | شرکت پخش رنگ تهران

آشنایی با انواع پولیش خودرو و نحوه ی اجرای آن ها

گذر زمان و استفاده‌های طولانی مدت از خودرو می‌‌تواند آسیب‌هایی را برای بدنه خودرو که بیش‌تر در معرض عوامل مخرب خارجی است، داشته باشد. برای بهبود وضعیت رنگ‌ خودرو و هم‌چنین ترمیم آن می‌توانید از انواع پولیش خودرو استفاده کنید.

روش‌های مختلفی برای محافظت از رنگ خودرو وجود دارند و هر یک با توجه به مواد مورد استفاده و روش انجام، عملکردهای متفاوتی دارند. مزایای پولیش خودرو باعث شده‌اند تا مخاطبان زیادی به سمت استفاده از آن جذب شوند و محبوبیت بیش‌تری در میان مالکین خودروها داشته باشد.

با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا همه چیز را درباره مواد سازنده، ویژگی‌ها و کاربرد پولیش خودرو مورد بررسی قرار دهیم.

پولیش چیست؟

پولیش در معنای لغوی به معنای فرآیندهایی است که به منظور حذف نقص‌های سطحی و افزایش درخشندگی سطوح استفاده می‌شود. انواع پولیش خودرو در واقع برداشتن یک لایه ظریف و نازک از سطح بدنه است که دسترسی به قسمت‌های زیرین رنگ را برای اعمال دیگر به وجود خواهد آورد.

تفاوت واکس و پولیش بدنه خودرو یا اعمال مراقبتی دیگر در ماهیت انجام این کار است. روش‌‌های مانند واکس زدن بدنه خودرو کمک می‌کنند یک لایه جدید و محافظ بر روی رنگ ایجاد شود که آن را از آسیب‌ها دور نگه خواهد داشت.

پولیش از نظر عملکرد بسیار شبیه به سمباده خواهد بود و برای سابیدن و برداشتن لایه از روی جسم کاربردی است. در پولیش از مواد بسیار ریزی استفاده می‌شود که در اثر مالش و استحکاک در حین اعمال آن، لایه‌ای بسیار نازک از رنگ را حذف می‌کند.

پولیش چیست؟ | شرکت پخش رنگ تهران

از چه موادی در پولیش خودرو استفاده می شود؟

برای اجرای پولیش بدنه خودرو نیاز به مواد مخصوصی خواهید داشت که عموماً از نظر ساختاری و روش تولید با هم یکسان هستند. برای تولید ترکیب مورد استفاده در پولیش لازم است ۶ ماده مختلف با میزان‌های مشخصی با هم ترکیب شوند که در ادامه می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید:

حلال ها

همان طور که از نام این مواد پیداست، برای انتقال و اعمال آسان‌تر ترکیب پولیش از حلال‌ها استفاده می‌شود. یکی دیگر از وظایف این ماده را می‌توان تمییز کردن سطح از آلودگی‌های هم‌چونه چربی یا جرم‌های به جا مانده دانست. حلال‌ها کمک می‌کنند رنگ برای اعمال ترکیبات دیگر پولیش آماده شود تا بیش‌ترین بازدهی را داشته باشند.

حلال‌های زیادی در این زمینه قابل استفاده هستند، اما باید توجه داشت که با توجه به استانداردهای جهانی تنها چند مورد از آن‌ها صلاحیت استفاده در این زمینه را دارند:

  • نفت سفید بی بو
  • نفت سفید معطر
  • نفت VM&P

واکس ها

برای کنترل ویسکوزیته این ترکیب از موم‌های مختلفی استفاده می‌شود که به دوام، میزان براق شدن، کنترل کدری و نحوه‌ی اجرای پولیش بدنه خودرو کمک می‌کنند. عموماً از کارنوئوبا، پارافین یا میکرو کربستالین‌ها در این زمینه استفاده می‌شود.

سیلیکون

عموماً در فرمولاسیون ترکیبات پولیش از سیلیکون استفاده می‌شود تا میزان ماندگاری پولیش بالاتر رود. این مواد بدنه را تا حد زیادی در برابر رطوبت و آب حفاظت می‌کنند. از طرفی استفاده از سیلیکون باعث می‌شود ترکیبات پولیش در برابر مواد شوینده هم دوام بیش‌تری داشته باشند.

مواد ساینده

در فرمولاسیون بیش‌تر ترکیبات پولیش از خاک رس یا خاک دیاتومه با درجات مختلف استفاده می‌شود. انتخاب سایز دانه‌های به کار رفته بستگی به نوع پولیش و میزان لایه برداری آن خواهد داشت.

استفاده از ساینده‌ها کمک می‌کند لکه‌های مقاوم مانند قیر از سطح بدنه خودرو به راحتی پاک شوند.

امولسیون کننده

مواد مختلفی به عنوان امولسیون کننده قابلیت استفاده در این ترکیب را دارند که می‌توان به استرهای سوربیتان، الکل‌های آلکوکسیل شده یا صابون‌های اسید چرب اشاره کرد.

غلیظ کننده

از غلیظ کننده‌ها برای تثبیت فرمولاسیون پولیش استفاده می‌شود. ذرات ساینده در ترکیب‌های رقیق به حالت معلق باقی نمی‌مانند و به همین منظور از غلیظ کننده‌ها استفاده می‌شود تا غلظت فرمولاسیون به حد مناسبی برسد. عموماً از سیلیکات آلومینیوم، کارباپول یا صمغ‌های سلولزی به عنوان غلیظ کننده در ترکیبات پولیش استفاده می‌شود.

ویژگی های پولیش خودرو

ویژگی های پولیش خودرو | شرکت پخش رنگ تهران

خصوصیت بارزی که در مورد این ترکیب به چشم می‌خورد، خاصیت سایندگی آن است. ترکیبات به کار رفته در پولیش باعث می‌شود این ماده دارای دو فاز روغن و حلال باشد که به اجرای ساده‌تر آن کمک خواهد کرد.

 انواع پولیش خودرو از نظر ویژگی‌ها تقریباً یکسان هستند اما برخی از آن‌ها شامل مواد براق کننده و واکس‌ها خواهند بود. این نوع پس از اجرا لایه محافظی بر روی سطح خودرو اعمال خواهند کرد که به دوام و حفظ رنگ از آسیب‌های محیطی کمک می‌کند.

به چه منظور پولیش خودرو انجام می شود؟

در فرآیند نقاشی خودرو، رنگ خودرو اخرین لایه از آن است که بیش‌تر از دیگر قسمت‌‌ها در معرض آسیب‌های محیطی قرار می‌گیرد. اگر مراقبت کافی از بدنه و رنگ خودرو در طولانی مدت انجام نشود شاهد هستیم که لایه شفاف و محافظ رنگ بدنه، آسیب‌های خواهد دید.

آلودگی‌هایی که برای مدت طولانی باقی مانده‌اند، لکه‌های قیر و مواد چسبنده، همگی می‌توانند ظاهر ماشین را کمی کهنه و قدیمی‌تر از آن‌چه که هست نشان دهند. برای ترمیم و بهبود این شرایط از انواع پولیش خودرو استفاده می‌شود.

هدف اصلی از اجرای پولیش بدنه خودرو این است که لایه‌ی آسیب دیده از رنگ خودرو را حذف کند. این کار باعث می‌شود درخشندگی رنگ همانند روز اول تحویل از کارخانه به بدنه خودرو باز گردد.

یکی دیگر از اهداف استفاده از پولیش آماده سازی بده برای انجام امور مراقبتی دیگری همانند واکس زدن است.

به چه منظور پولیش خودرو انجام می شود؟ | شرکت پخش رنگ تهران

انواع پولیش خودرو

به طور کلی دو نوع اصلی پولیش در بازار موجود است و توسط کارواش‌ها به کار می‌رود که در ادامه می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید:

پولیش نرم

ترکیبات این نوع به گونه‌ای است که مواد ساینده موجود در آن تنها یک لایه بسیار نازک از رنگ را حذف خواهند کرد. از این نوع عموماً در شرایطی استفاده می‌شود که خط و خش‌های جزئی و کم عمق بر روی بدنه وجود داشته باشند.

پولیش زبر

با توجه به میزان آسیب‌های وارد شده به بدنه خودرو می‌توان از پولیش زبر یا نرم استفاده کرد. از نوع زبر در شرایطی استفاده می‌شود که خطوط و آسیب‌های بدنه خودرو از حالت عادی عمیق‌تر باشند و بتوان به راحتی آن‌ها را مشاهده کرد.

یکی دیگر از کاربردهای این پولیش در مواردی است که رنگ خودرو در طولانی مدت و با قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب، دچار سوختگی‌های زیاد شده باشد.

شرکت‌های تولید کننده، پولیش خودرو را در حالت‌های مایع، اسپری یا خمیری شکل در بازار عرضه می‌کنند. نحوه‌ی استفاده از هر یک از این انواع کمی با هم تفاوت دارد، اما حالت اسپری آسان‌تری کاربری را خواهد داشت.

مزایا و معایب پولیش خودرو

علاوه بر کسب اطلاعات در مورد مواد سازنده یا ویژگی‌های پولیش خودرو، لازم است از مزایا و معایب استفاده از آن هم اطلاع داشته باشید. مزایای پولیش خودرو یا معایب آن با توجه به نوع محصول خریداری شده می‌ـواند کمی متغیر باشد و نمونه‌های باکیفیت این میزان به حداقل خواهد رسید.

مزایا و معایب پولیش خودرو | شرکت پخش رنگ تهران

در ادامه مهم‌ترین مزیت‌های و معایب این روش ترمیم رنگ را بررسی خواهیم کرد، پس همراه ما باشید:

مزایای پولیش خودرو

  • با استفاده از آن می‌توانید اثرات سوختگی عمیق رنگ خودرو را از بین برده یا تا حد زیادی کاهش دهید.
  • پولیش خودرو می‌تواند خط و خش‌هایی که در اثر بی احتیاطی یا تصادف بر روی رنگ به وجود آمده‌اند را به راحتی از بین ببرد.
  • با اجرای صحیح، پولیش کمک می‌کند که درخشندگی و براق بودن رنگ خودرو به حالت عادی بازگردد.
  • برخی پولیش‌ها موجود در بازار که دارای واکس هستند، پس از اجرا نیز تا مدت زیادی از رنگ خودر محافظت خواهند کرد.

معایب پولیش خودرو

  • این کار بسیار حساس و نیازمند دقت و تجربه بالا است و اگر به درستی انجام نشود، می‌تواند باعث ایجاد آسیب و خسارت به رنگ ماشین شود.
  • با توجه به حساسیت این کار و مواد به کار رفته برای انجام آن، هزینه‌های به نسبت بالاتری ز روش‌های دیگر خواهد داشت. پولیش در دسته خدمات سرویس و زیبایی خودرو قرار می‌گیرد.
  • با هر بار استفاده از این ترکیبات یک لایه از رنگ خودرو برداشته می‌شود، پس باید در زمان مناسب و میزان کافی آن را به کار برد.

چگونه از پولیش خودرو استفاده کنیم؟

چگونه از پولیش خودرو استفاده کنیم؟ | شرکت پخش رنگ تهران

اجرای پولیش بدنه خودرو با دو روش دستی و استفاده از دستگاه‌های برقی انجام می‌گیرد. برای برخی از ماشین‌ها لازم است هر دو روش در کنار هم به کار گرفته شوند تا نتیجه نهایی مطلوب باشد.

در ابتدا لازم است خودرو به طور کامل از آلوددگی‌های پاک شود. این کار بایستی در محیطی سربسته و به دور از نور مستقیم خورشید انجام گیرد. در صورت استفاده از دستگاه‌های برقی، لازم است میزان فشار کنترل شود و حرکت دست‌ها منظم باشد.

نکته مهم دیگر این است که به دمای بدنه خودرو دقت کنید که در سطح معمولی باشد، چرا که در صورت داغ بودن بدنه، این پروسه نتیجه چندان مناسبی نخواهد داشت. در انتها نیز با یک دستمال تمیز و نرم تمام سطح بدنه را پاک کنید.

کلام آخر

با توجه به نوع رنگ اتومبیلی، لازم است از پولیش متفاوتی استفاده کنید. برای استفاده از مزایای پولیش خودرو، لازم است این کار توسط افراد با تجربه و به درستی انجام گیرد. پیش از انجام این کار حتماً آسیب‌ها و خش‌های خودرو را از نظر عمق و تعداد بررسی کنید. انواع پولیش خودرو درجات سابیدگی متفاوتی دارند و باید در انتخاب آن‌ها میزان آسیب‌ها و نوع آن‌ها را مد نظر داشته باشید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *