رنگ ترافیکی سرد و گرم چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟ | شرکت پخش رنگ تهران

رنگ ترافیکی سرد و گرم چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

رنگ های ترافیکی به دلیل ویژگی های بسیار متنوعی که دارند؛ دایره کاربرد بسیار گسترده ای داشته و در بخش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. تفاوت رنگ ترافیکی گرم و رنگ ترافیکی سرد در اجزا آن است. این نوع از رنگ ها از اجزا مختلفی ساخته شده و بر این اساس به نمونه های رنگ ترافیکی تک جزئی و دو جزئی تقسیم می شوند. بر اساس شرایط مخلوط کردن این اجزا، رنگ های ترافیکی به دو دسته کلی سرد و گرم تقسیم می شوند. مقایسه رنگ ترافیکی سرد و گرم باعث می شود که بتوانید آنها را در مکان درست به کار برده و به این ترتیب ماندگاری رنگ را بالا ببرید.

در این مقاله پاسخی برای پرسش های رنگ ترافیکی سرد چیست و رنگ ترافیکی گرم چیست ارائه داده و به بررسی کاربرد هریک از آنها می پردازیم.

رنگ ترافیکی سرد چیست ؟

پاسخ به این سوال که رنگ ترافیکی سرد چیست، تنها در دمای انجام کار در حین اختلاط محدود می شود. به این معنا که شما در زمان مخلوط کردن اجزای مختلف رنگ های ترافیکی سرد، نیازی به افزایش دما نداشته و می توانید به راحتی این اجزا را در دمای محیط با هم ترکیب کنید.

این موضوع باعث می شود که هیچ محدودیتی در کاربرد رنگ ترافیکی سرد وجود نداشته باشد و بدون نیاز به مهارت خاصی بتوان اجزای آن را با هم ترکیب کرد.

رنگ ترافیکی گرم چیست ؟

بزرگ ترین تفاوت رنگ ترافیکی گرم و رنگ ترافیکی سرد، به دمای اختلاط آنها برمی گردد. در زمان اختلاط اجزای رنگ ترافیکی گرم، باید دما را تا حد مشخصی یعنی حدود ۱۸۰ تا ۱۹۰ درجه سانتی گراد بالا برد.

به عبارت بهتر شما در صورتی می توانید منتظر تشکیل فیلم رنگ باشید که پیش از اعمال رنگ بر روی آسفالت، آن را به خوبی گرم کرده باشید.

این کار باعث می شود که دوام رنگ بهبود پیدا کند؛ اما نکته مهم اینجا است که این اختلاط و رسیدن به دمای موردنظر نیاز به تخصص دارد؛ همچنین باید در زمان اعمال این نوع از رنگ ها، جوانب ایمنی را به خوبی رعایت کرد.

ویژگی های رنگ ترافیکی سرد

ویژگی های رنگ ترافیکی سرد | شرکت پخش رنگ تهران

مهم ترین ویژگی رنگ ترافیکی سرد، عدم نیاز به دمای بالا برای ترکیب شدن با حلال است؛ این موضوع باعث شده که بتوان رنگ های ترافیکی سرد را به راحتی رقیق کرده و یا آنها را تمیز کرد.

البته ویژگی های کلی رنگ های ترافیکی سرد تا حد زیادی به نوع آنها بستگی دارد؛ به عبارت بهتر با توجه به اینکه این رنگ ها بر پایه کدام حلال تولید شده باشند، ویژگی های متفاوتی خواهند داشت. در نتیجه در ادامه با بررسی انواع رنگ ترافیکی سرد، ویژگی های هریک را بر خواهیم شمرد.

  • رنگ ترافیکی سرد چند جزئی

این نوع از رنگ های ترافیکی سرد، بر پایه رزین اکریلیک ترموپلاستی تولید شده و معمولا دارای یک شتاب دهنده هستند که به فرایند خشک شدن آنها سرعت می بخشد.

مزیت بسیار مهم این نوع از رنگ ها، ثبات بسیار بالای آنها است؛ رنگ های ترافیکی سرد چند جزئی در اثر قرارگیری مداوم در معرض شرایط جوی مختلف دچار رنگ پریدگی یا تغییر رنگ نخواهند شد. درنتیجه گزینه مناسبی برای استفاده در فضاهای باز هستند.

مبحث رنگ های ترافیکی چند جزئی گسترده تر از مطالب گفته شده در این مطلب است. به همین خاطر ما در مطلب دیگری با عنوان تفاوت رنگ ترافیکی تک جزئی و دو جزئی به طور جامع به این موضوع پرداخته ایم.

  • رنگ ترافیکی سرد بر پایه رزین اکریلیک ترموپلاست

تفاوت رنگ ترافیکی سرد بر پایه رزین اکریلیک ترموپلاست با مورد قبلی، این است که این رنگ معمولا به صورت تک جزئی مورد استفاده قرار می گیرد. همین موضوع باعث شده که دوام آن تا حد زیادی بهبود پیدا کند.

این نوع از رنگ های سرد ترافیکی قدرت چسبندگی بسیار خوبی داشته و با سرعت زیادی خشک می شوند. همچنین دارای مقاومت مکانیکی بالایی بوده و در اثر عبور و مرور زیاد، دچار سایش یا پریدگی رنگ نخواهند شد. این نوع از رنگ ها مقاومت دمایی بالایی از خود نشان داده و در برابر تابش خورشید مقاوم هستند.

  • رنگ ترافیکی سرد بر پایه کلرو کائوچو

کلرو کائوچو نیز بک نوع رزین است که استفاده از آن در این نوع رنگ ترافیکی سرد، باعث شده دوام نسبتا خوبی داشته باشد. البته در مقایسه با دیگر رنگ های سرد ترافیکی، رنگ های بر پایه کلرو کائوچو، دیرتر خشک می شوند.

همچنین پس از خشک شدن تا حد زیادی شکننده هستند؛ به همین دلیل استفاده از این نوع رنگ ها محدود بوده و در موارد زیادی کاربرد ندارند.

ویژگی های رنگ ترافیکی گرم

ویژگی های رنگ ترافیکی گرم | شرکت پخش رنگ تهران

برای پی بردن به تفاوت رنگ ترافیکی گرم و رنگ ترافیکی سرد بهتر است با ویژگی های رنگ ترافیکی گرم نیز آشنا شوید. رنگ ترافیکی گرم نیز در سه دسته کلی قرار می گیرد که هریک ویژگی های خاص خود را دارند؛ این سه دسته عبارت اند از:

  • رنگ گرم ترافیکی هیدروکربنی

رنگ ترافیکی گرم هیدروکربنی بوی ملایمی داشته و در برابر آب و رطوبت نیز بسیار مقاوم است؛ در نتیجه مناسب استفاده در محیط هایی با میزان بارش زیاد یا رطوبت بالا است.

این نوع از رنگ ها مقاومت خوبی در برابر خورندگی از خود نشان داده و به همین دلیل می توانند در محیط هایی مانند پارکینگ مورد استفاده قرار بگیرند.

  • رنگ گرم ترافیکی اپوکسی

رنگ ترافیکی گرم اپوکسی، چسبندگی بسیار خوبی بر روز سطوح داشته و می تواند سطح زیادی از آنها را پوشش دهد. امکان اجرای این نوع رنگ در ضخامت های زیاد وجود داشته و به همین دلیل برای پوشش های محافظتی نیز استفاده می شود.

این نوع از رنگ ترافیکی در برابر آب مقاوم بوده و در محیط های مرطوب به راحتی از بین نمی رود. همچنین بسیار ضربه پذیر بوده و خواص مکانیکی فوق العاده ای دارد؛ درنتیجه در مکان های پررفت وآمد خواص خود را از دست نخواهد داد.

  • رنگ ترموپلاستیک گرم

این نوع از رنگ ها بر اساس رزین های ترموپلاستیک ساخته می شوند؛ به همین دلیل در برخورد با دمای بالا، تحمل خوبی داشته و بدون تغییر در خواص شیمیایی، ذوب و قابل اجرا می شوند.

رنگ های ترموپلاستیک گرم نیز مانند نسخه مشابه در طبقه بندی رنگ های ترافیکی سرد، مقاومت دمایی بسیار خوبی داشته و در برابر تابش های UV نیز مقاومت خوبی از خود نشان می دهند. همچنین دارای دوام و ماندگاری خوبی بوده و به راحتی دچار تغییر رنگ نمی شوند.

  • رنگ گرم ترافیکی آلکیدی

رنگ ترافیکی گرم آلکیدی بر پایه رزین های آلکیدی ساخته شده که به راحتی با هوا خشک می شوند؛ همین امر باعث شده که این نوع از رنگ های گرم با سرعت زیادی خشک شده و برای اجرای آنها نیازی به مسدود کردن خیابان یا جاده نباشد.

در کنار این ها رنگ های آلکیدی چسبندگی بسیار بالایی داشته و در اثر اصطکاک، خرد نشده یا دچار سایش نمی شوند. این نوع از رنگ ها دارای جلای خوبی بوده و اجرای آنها بسیار ساده است.

کاربرد رنگ ترافیکی سرد

کاربرد رنگ ترافیکی سرد بسته به نوع آن متفاوت خواهد بود؛ البته در حالت کلی از این رنگ ها بیشتر برای رنگ کردن جاده های فرعی و مکان هایی با رفت و آمد کمتر استفاده می شود؛ زیرا رنگ های ترافیکی سرد، مقاومت مکانیکی کمتری نسبت به رنگ های ترافیکی گرم دارند.

  • رنگ آمیزی دست اندازها و نشانه های ترافیکی

یکی از مهم ترین کاربردهای رنگ های سرد چند جزئی، در رنگ آمیزی دست اندازها و نشانه های ترافیکی موجود در کف جاده است. این نوع از رنگ ها بیشتر برای نمایش علائم هشدار به کار می روند؛ زیرا ثبات رنگ خوبی داشته و نسبت به دیگر نمونه های رنگ ترافیکی سرد، از دوام بیشتری برخوردار هستند.

همچنین در برابر آلودگی های جوی نیز بسیار مقاوم بوده و گزینه خوبی برای خط کشی های افقی مانند خط کشی عابر پیاده هستند.

اما در مناطق سردسیر با میزان بارش زیاد، بیشتر از رنگ های بر پایه رزین اکریلیک ترموپلاست استفاده می شود؛ زیرا به راحتی خشک شده و با آب قابل شستشو نیستند.

  • خط کشی بزرگراه ها

این نوع از رنگ ها نیز به دلیل مقاومت مکانیکی بالا، به عنوان رنگ خط کشی خیابان و بزرگراه ها استفاده میشوند. همچنین به دلیل سرعت بالای خشک شدن، در مواردی که خط کشی ها نیاز به بازسازی دارند.

از این نوع رنگ ترافیکی سرد استفاده می شود؛ زیرا در این صورت دیگر نیازی به مسدود کردن همه یا بخشی از جاده و بزرگراه نیست.

خط کشی بزرگراه ها با | شرکت پخش رنگ تهران | شرکت پخش رنگ ترافیکی

  • خط کشی های محوری و کنار جاده

رنگ های ترافیکی سرد کلرو کائوچو نیز به دلیل خاصیت شکنندگی خود پس از خشک شدن، بیشتر برای خط کشی های محوری و کنار جاده استفاده می شوند؛ زیرا این خط کشی ها کمتر در معرض عوامل مکانیکی مانند رفت و آمد خودروها بوده و در نتیجه استفاده از این رنگ سرد ترافیکی مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.

کاربرد رنگ ترافیکی گرم

رنگ های ترافیکی گرم مقاومت بسیار خوبی در برابر فشار داشته و خواص مکانیکی فوق العاده ای را از خود نشان می دهند؛ به همین دلیل از آنها کاربرد های فراوانی دارند، این کاربرد ها عبارتند از:

  • خط کشی ها بزرگراه ها و مسیرهای شلوغ شهری

اجرای رنگ ترافیکی گرم برای خط کشی روی سطوح پررفت و آمد مانند بزرگراه ها و مسیرهای شلوغ شهری کاربرد دارد. همچنین می توان با خیال راحت برای رنگ آمیزی مسیرهای مخصوص اتوبوس های شهری یا ایستگاه های اتوبوس از این نوع رنگ ترافیکی استفاده کرد.

  • باند فرود هواپیما یا پیست اتومبیلرانی

همچنین به دلیل قدرت انعکاس نور فوق العاده ای که دارند؛ در مکان هایی مانند باند فرود هواپیما یا پیست اتومبیلرانی که نیاز به دیدن نشانه ها و علائم از فاصله دور یا در سرعت زیاد وجود دارد، از این نوع رنگ استفاده می شود.

  • رسم علائم راهنما

این نوع از رنگ ها را می توان بر روی سطوح مختلفی مانند آسفالت یا بتن پیاده سازی استفاده کرد کرد؛ در نتیجه می توان از آنها برای رسم علائم راهنما در پارکینگ ها نیز استفاده کرد.

رنگ های ترافیکی گرم پس از مدت کوتاه تخریب نشده و در برابر ضربه و فشار مکانیکی بسیار مقاوم هستند؛ به همین دلیل گزینه بسیار مناسبی برای رسم علائم ترافیکی و راهنما بر روی کف جاده ها یا بزرگراه ها هستند.

در کنار این ها ماندگاری بسیار بالایی داشته و در فاصله های زمانی طولانی نیاز به ترمیم و تعمیر پیدا می کنند؛ این موضوع نیز دلیل دیگری برای استفاده از رنگ های ترافیکی گرم در مسیرهای پررفت وآمد و مکان هایی مانند سالن های ورزشی است.

| شرکت پخش رنگ تهران

  • پوشش کف پارکینگ یا گاراژ

مقاومت این رنگ ها در نفوذ مواد روغنی، آنها را به گزینه مناسبی برای پوشش کف پارکینگ یا گاراژ تبدیل کرده است.

  • استفاده در جداول حاشیه خیابان

ازآنجاکه این رنگ ها با سرعت زیادی خشک می شوند؛ می توان به راحتی آنها را با خودروهای مخصوص و بدون نیاز به مسدود کردن خیابان اجرا کرده و بهترین نتیجه را به دست آورد. همچنین رنگ های گرم مقاومت بالایی در برابر آب دارند که آنها را به گزینه مناسبی برای استفاده در محیط های مرطوب و جداول حاشیه خیابان تبدیل کرده است.

بررسی تفاوت رنگ ترافیکی گرم و رنگ ترافیکی سرد

احتمالا تا اینجای مقاله متوجه شده اید که تفاوت رنگ ترافیکی گرم و رنگ ترافیکی سرد در چیست؛ اما برای جمع بندی بهتر دیدیم که این تفاوت ها را در قالب موارد خاص مرتب کرده و به شما ارائه کنیم:

  • رنگ ترافیکی گرم نسبت به رنگ ترافیکی سرد، دوام و مقاومت مکانیکی بیش تری داشته و برای محیط های پررفت و آمد مناسب تر است.
  • رنگ ترافیکی سرد، هزینه کمتری نسبت به رنگ ترافیکی گرم داشته و به همین دلیل در بیشتر پروژه های ترمیمی یا استفاده های فرعی، انتخاب می شود.
  • اجرای رنگ ترافیکی سرد آسان تر بوده و نیاز به تجهیزات خاص یا نیروهای ماهر نخواهد داشت؛ همچنین ایمنی بیشتری دارد.
  • مقاومت رنگ ترافیکی گرم در برابر آب و هوای نامساعد یا تابش مستقیم خورشید بیشتر بوده و کمتر دچار شکنندگی یا پریدگی رنگ خواهد شد.
  • رنگ ترافیکی گرم، قدرت بیشتری در بازتاب نور داشته و به همین دلیل برای باند فرود هواپیما یا پیست اتومبیلرانی مناسب تر است.
  • سرعت خشک شدن رنگ گرم ترافیکی نسبت به رنگ سرد بیشتر بوده و برای اجرای آن نیازی به مسدود کردن جاده نیست.

سخن پایانی

شناخت انواع رنگ ترافیکی باعث می شود که شما بتوانید کاربرد هریک از آنها را به درستی شناخته و در جای درست خود به کار ببرید. این موضوع باعث می شود که هزینه های اجرای پروژه تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و نیازی به تمدید مداوم این رنگ ها نباشد. کاربرد رنگ ترافیکی سرد بیشتر برای رنگ کردن و خز کشی معابر فرعی یا رسم خطوط افقی و حاشیه جاده ها است؛ درحالی که کاربرد رنگ ترافیکی گرم بیشتر برای معابر شلوغ، سالن های ورزشی و جدول ها بوده و از آن برای رسم نشانه های راهنما در پارکینگ ها یا معابر درون و برون شهری استفاده می شود. در این مقاله با پاسخ دادن به سوالات رنگ ترافیکی گرم چیست و رنگ ترافیکی سرد چیست؛ تلاش کردیم تا تفاوت میان این دو را بهتر درک کنیم.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *