حلال رنگ ترافیکی چیست و چه انواعی دارد؟ | پخش رنگ تهران

حلال رنگ ترافیکی چیست و نحوه استفاده از آن چگونه است ؟

معمولاً زمانی که قصد استفاده از رنگ های ترافیکی را داشته باشید، باید حلال رنگ ترافیکی را نیز به کار ببرید. شاید بپرسید حلال رنگ ترافیکی چیست ؟ درواقع این حلال به نام “تینر رنگ ترافیکی” نیز شناخته می شود. این تینر کاربردهای بسیاری دارد. از این حلال برای رقیق شدن رنگ های ترافیکی، افزایش طول عمر و خواص آنها استفاده می کنند. در این مقاله به چیستی، انواع، کاربردها و نحوه استفاده از حلال رنگ ترافیکی می‌پردازیم و هر آنچه لازم است درباره آن بدانید را بیان می‌کنیم.

حلال رنگ ترافیکی چیست؟

کاربرد عمده رنگ های ترافیکی در خط کشی خیابان ها، پارکینگ ها و …، علائم و نشانه های ترافیکی و موارد بی‌شمار دیگری است. در اغلب این موارد حلال رنگ ترافیکی، جزئی جدا نشدنی در ترکیب اصلی این رنگ به شمار می‌رود. در واقع این ماده، مایعی فرار است که با رنگ ترکیب شده و خواص و ویژگی های آن را ارتقا می‌دهد. از معروف ترین ترکیبات این حلال می توان به تولوئن، زایلن، استون و همچنین ترکیب‌هایی مثل متانول اشاره کرد. استفاده از این ساختار سبب کاهش هزینه‌ها شده و به نوعی یک سرمایه گذاری بلندمدت به شمار می‌رود؛ چرا که تینر رنگ ترافیکی باعث می‌شود طول عمر رنگ و کیفیت آن در هنگام اجرای رنگ ترافیکی افزایش پیدا کند. همچنین نیاز شما هم به تجدید آن در طولانی مدت به حداقل برسد.

انواع حلال رنگ ترافیکی

رنگ های ترافیکی به واسطه ی ساختار شیمیایی پایه روغنی خود برای ترکیب شدن، نیازمند تینرهای رنگ ترافیکی هستند و از آب نمی‌توان برای رقیق کردن آن ها استفاده کرد. اما همین رنگ ها زمانی که با حلال رنگ ترافیکی مناسب ترکیب می شود، ماندگاری بسیار بیشتری پیدا کرده و به طول عمر آن ها افزوده می‌شود. این حلال ترکیبات قوی شیمیایی دارد که حتی رفت و آمد های زیاد هم نمی‌تواند آن را خراب کند.

باید توجه داشته باشید که هریک از انواع رنگ های ترافیکی حلال مخصوص به خودشان را دارند که معمولا این موضوع را شرکت های سازنده مشخص می‌کنند. به همین جهت باید توجه داشته باشید که برای پیدا کردن حلال مناسب خود، حتما توضیحات بسته بندی محصول را مطالعه کرده و در صورت نیاز از متخصصان هم در این رابطه کمک بگیرید. استفاده از تینری که انطباق و سازگاری مناسبی با رنگ شما نداشته باشد می‌تواند سبب بروز واکنش های شیمیایی خطرناکی در رنگ شود. این موضوع حتی اگر اثر خطرناکی هم نداشته باشد، به جهت کاهش کیفیت رنگ ممکن است آن را بی استفاده کند.

در رنگ های ترافیکی گرم نیازی به استفاده از تینر وجود ندارند. اما در رنگ های ترافیکی سرد کلرو کائوچو، چند جزئی و ترموپلاست لازم است از حلال استفاده شود.

انواع حلال رنگ ترافیکی | پخش رنگ تهران

کاربرد های حلال رنگ ترافیکی

  • رقیق کردن رنگ و آماده سازی آن برای استفاده
  • سرعت بخشیدن به روند خشک شدن رنگ
  • افزایش جلوه و زیبایی رنگ
  • کاهش دادن میزان آسیب پذیری این رنگ در مقابل عوامل خارجی

نحوه استفاده از حلال رنگ ترافیکی

همانطور که پیشتر هم بدان اشاره شد، ضروری است تا حلال مناسب رنگ خود را پیدا کنید تا بتوانید انتظار بیشترین میزان اثربخشی را داشته باشید.

حلال ترافیکی باید به نسبت ۸ تا ۱۰ درصد از وزن رنگ را شامل شود و بهتر است تقریباً ۵ دقیقه پیش از خط کشی رنگ و تینر را باهم ترکیب کنید و بعد از آن استفاده نمایید.

نحوه استفاده از حلال رنگ ترافیکی | پخش رنگ تهران

مزایای استفاده از تینر رنگ ترافیکی

  • بهبود دهنده خواص و ویژگی های رنگ ترافیکی
  • افزایش دهنده طول عمر رنگ در طولانی مدت
  • افزایش چسبندگی و انعطاف پذیری رنگ بر روی سطوح
  • افزایش کیفیت رنگ
  • کاهش میزان آسیب پذیری رنگ در مقابل عوامل محیطی

نکات مهم در استفاده از حلال رنگ ترافیکی

  1. حتماً هنگام کار با این نوع حلال و ترکیب آن ها از دستکش، عینک های مخصوص و دیگر وسایل محافظتی استفاده کنید.
  2. تینر یا حلال را به آرامی با رنگ مخلوط کنید تا به بهترین شکل ترکیب شود.
  3. حلال را به صورت دقیق اندازه گیری کنید زیرا مقدار زیاد یا کم آن رنگ را بی کیفیت می کند.
  4. آن ها را در فضای باز مخلوط کنید.
  5. از تماس این حلال ها با چشم جلوگیری کنید. اگر احیانا مقداری از این حلال در چشمتان رفت، آن را با آب سرد به خوبی شستشو دهید.

جمع بندی

حلال رنگ ترافیکی باعث می شود رنگ های ترافیکی طول عمر بیشتری داشته باشند. به این ماده تینر هم گفته می شود و انواع مختلفی دارد که هریک برای ترکیبات خاصی به کار می روند. در واقع حلال را می‌توان جزئی جداناشدنی از انواع رنگ ترافیکی دانست.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

2 پاسخ

  1. رنگ ترافیک آبی مسیر دوچرخه رو با بنزین قاطی کردم . حالا رنگ ته نشین و شبیه ژل شده. چیکار کنم درست سه ؟ ممنونم

    1. باید خدمت شما عرض کنم متاسفانه رنگ تون خراب شده و باید رنگ رو با حلال مناسب ش پاک می کردین. حلال مخصوصش هم پنافیک است. اون رنگ هم دیگر قابل استفاده نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *