رنگ استخری پلیمری ؛ خواص + کاربرد ها + روش اجرا | شرکت پخش رنگ تهران

رنگ استخری پلیمری ؛ خواص + کاربرد ها + روش اجرا

برای رنگ آمیزی مکان های مختلف و افزایش تثبیت و زیبایی آن ها لازم است که از رنگ های متخص همان مکان استفاده شود. یکی از پر کاربردترین رنگ هایی که در صنایع مختلف و در مکان های مختلف از آن استفاده می شود، رنگ استخری پلیمری است. این نوع رنگ به دلیل ترکیبات نسبتا غلیظی که دارد، در برابر آب و شرایط آب و هوایی مختلف مقاومت و دوام بالایی دارد.

استخرهای رو باز و استخرهای سر پوشیده در هر دو صورت به صورت مستقیم آب درون آن ها است، به همین دلیل استفاده از رنگ هایی مناسب و با کیفیت تاثیر زیادی در کیفیت رنگ آمیزی آن ها دارد. در این مقاله به طور کامل با رنگ استخری، ترکیبات آن و کاربردهای زیادی که دارد، آشنا می شویم.

رنگ استخری پلیمری چیست و چه عملکردی دارد ؟

رنگ های صنعتی به دلیل استفاده های متنوعی که دارد، دارای ترکیبات منحصر به فرد و ویژه ای برای مصارف مختلف است. یکی از پر کاربردترین رنگ ها که از آن در مکان های مختلف به ویژه برای رنگ آمیزی استخر از آن استفاده می شود، رنگ استخری پلیمری است.

در ترکیبات این رنگ ترکیباتی وجود دارد که کاملا به عمق سیمان و دیواره استخر یا سایر مکان ها نفوذ کرده و به راحتی پاک نمی شود. رنگ استخری پلیمری به دلیل قیمت مقرون به صرفه ای که دارد، جزء اقتصادی ترین انواع رنگ ها محسوب می شود.

به طور کلی رنگ استخری به دو صورت مختلف از جمله رنگ استخری پایه آب، و رنگ استخری پایه حلالی تولید می شود. رنگ استخری بر پایه آب، یک نوع رنگ محصول بهداشتی است که در آن از مواد شیمیایی استفاده نشده است.

به همین دلیل مصرف عمده رنگ استخری بر پایه آب برای مخازن آب و کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. رنگ استخری پایه حلالی بر پایه رزین های حلال است. این نوع رنگ بر پایه رزین های حلال است و به نوع پایه ای که  در تولید آن استفاده می شود، چسبندگی و مقاومت بسیار بالایی دارد.

در این میان پر کاربرد ترین رنگ استخری بر پایه حلال، رنگ استخری  پلیمری است. این نوع رنگ با خاصیت کشسانی و مقاومت شیمیایی بالایی که دارد، به عمق بستر زیرینی که روی آن مالیده می شود، نفوذ می کند. با این کار ترک ها به طور کامل پوشش داده شده و به نوعی استخر را آب بندی می کند.

رنگ استخری پلیمری چیست و چه عملکردی دارد ؟ | شرکت پخش رنگ تهران

مواد سازنده رنگ استخری پایه پلیمری

یکی از بهترین گزینه هایی که به دلیل ترکیبات منحصر به فرد و ویژه ای که دارد، رنگ استخری پلیمری است. این نوع رنگ مناسب ترین رنگ برای آب بندی کردن و رنگ کردن استخر است.

دلیل استفاده عمده این نوع رنگ برای استخر به دلیل ترکیبات بسیار خوب آن است. این نوع رنگ دارای ترکیباتی از جمله پلیمرهای مقاوم، سیمان پلیمری، و پودر سیلیس است.

ویژگی های رنگ استخری پایه پلیمری

از مهم ترین ویژگی های رنگ استخری پایه پلیمری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت دمایی بالا و توانایی تحمل در برابر تغییرات آب و هوایی از ۳۰- درجه سانتی گراد تا ۱۰۰+ درجه سانتی گراد
  • خشک شدن سریع
  • قابلیت ترمیم سریع و آسان در نقاط آسیب دیده
  • ضد آب، ضد جلبک، ضد خزه، ضد باکتری
  • مقاومت بالا در برابر اشعه UVA و UVB
  • مقاومت سایشی بالا و ضربه ای بالا
  • قابلیت اجرا روی سطوح مختلف
  • تحمل بالا در برابر فشارهای هیدرولیکی و مکانیکی
  • امکان افزایش ضخامت به میزان نا محدود
  • قابلیت همگن شدن و استفاده با انواع مش فایبر گلاس ها

کاربرد های رنگ استخری پلیمری

بسیاری افراد زمانی که نام رنگ استخری پلیمری را می شنود، گمان می کنند که استفاده عمده از این رنگ برای رنگ آمیزی استخر است. با وجود این که رنگ استخر کاربردهای مختلف و زیاد دیگری نیز دارد. این نوع رنگ قابل استفاده در مکان های زیر است:

  • استخرهای ویلایی و استخر باغ
  • آب بندی استخرهای کشاورزی و صنعتی
  • مخازن بزرگ آب و اسید
  • آب بندی استخرهای کولینگ و کلایتیفر
  • استفاده در آب نماهای شهری
  • آب بندی انواع سازه های هیدرولیکی
  • آب بندی و رنگ آمیزی استخرهای پرورش ماهی و میگو

کاربرد های رنگ استخری پلیمری | شرکت پخش رنگ تهران

مزایای استفاده از رنگ استخری پلیمری

کاربرد عمده استفاده از رنگ استخری پلیمری در رنگ کردن استخرهای بزرگ است، به همین دلیل اجرای آسان آن برای پیمان کاران اهمیت زیادی دارد. این نوع رنگ خواص و مزایای منحصر به فردی دارد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم:

اجرای سریع

یکی از مهم ترین مزایای رنگ استخری پلیمری قابل استفاده بودن و اجرای سریع و آسان است. به گونه ای که پیمان کاران برای رنگ آمیزی کردن استخر و سایر مکان ها خرید رنگ استخری پلیمری را به کارفرما پیشنهاد می کنند.

امکان استفاده با مقدار مصرف پایین

برای رنگ آمیزی مکان ها و استخرهای بزرگ به دلیل غلظت بالای مواد تشکیل دهنده، فقط کافی است که مقدار کمی از رنگ را با انواع حلال های مورد نظرتان مخلوط و سپس استفاده کنید.

پایین بودن هزینه مواد اولیه مورد نیاز

به دلیل یک دستی بسیار خوبی که این نوع رنگ روی سطوح مختلف ایجاد می کند، لازم نیست قبل از رنگ آمیزی از مواد اولیه دیگری استفاده کنید. همین ویژگی تاثیر زیادی در کاهش هزینه استفاده از مواد اولیه دارد.

ایجاد سطحی یک دست و صاف و براق

رنگ استخری به دلیل ترکیبات بسیار مطلوبی که دارد، با یک بار رنگ آمیزی هم سطحی یک دست و کاملا صاف ایجاد می کند. به گونه ای که نیاز به رنگ آمیزی مجدد نخواهید داشت.

مقاومت بسیار بالا و انعطاف پذیری بسیار مطلوب

ترکیبات مقاوم رنگ استخری به گونه ای است که باعث می شود رنگ درون سیمان ها و لایه های زیرین نفوذ کرده و باعث افزایش مقاومت سطح می شود.

قدرت چسبندگی بالا به سطوح سیمانی و بتنی

رنگ استخری از نوع پلیمری در مقایسه با سایر رنگ ها قدرت چسبندگی بالایی داشته و همین ویژگی باعث سریع تر خشک شدن آن می گردد.

مقاومت در برابر فشار آب بالا

 یکی از بهترین ویژگی های این رنگ مقاومت بالای آن در برابر فشار همزمان آب است، به همین دلیل بهترین نوع رنگ برای رنگ آمیزی استخرهای بزرگ است.

مقاوم در برابر یون ، کلر و سولفات

در استخرها معمولا از کلر و یون برای افزایش مدت زمان نگه داری آب استفاده می شود. کلر و یون به مرور ممکن است به دیوارهای سطح استخر آسیب برساند. اما در صورتی که از رنگ استخری پلیمری استفاده کنید، هیچ آسیبی به دیواره استخر نمی رسد.

قابلیت استفاده در استخرهای پرورش ماهی

ترکیبات موجود در رنگ استخری به گونه ای است که آسیبی به آبزیان و ماهیان نمی رساند. به همین دلیل از آن برای رنگ آمیزی استخر پرورش ماهی هم می توان استفاده کرد.

نحوه اجرای  رنگ استخری پلیمری

نحوه اجرای  رنگ استخری پلیمری | شرکت پخش رنگ تهران

اجرای رنگ استخری پلیمری تفاوت های کوچکی با رنگ آمیزی با استفاده از سایر رنگ ها دارد. همان طور که در قسمت های بالا گفته شد، این نوع رنگ در مقایسه با سایر رنگ ها سریع تر خشک شده و چسبندگی بالاتری دارد. به همین دلیل برای رنگ آمیزی لازم است که نکات زیر را رعایت کنید:

  • ابتدا هر گونه گرد و غبار و کثیفی را از روی سطوحی که قصد رنگ آمیزی آن را دارید، پاک کنید. برای تمیز شدن بهتر می توانید از واتر جت و شوینده های اسیدی مخصوص شستشو استفاده کنید. همچنین در صورتی که سطوح از قبل رنگ شده، با استفاده از سمباده کلیه سطوح را تراشیده یا یک دست شود. در صورتی که روی سطوح ترکی ایجاد شده، ابتدا آن را رفع کنید. برای رفع ترک قبل از رنگ آمیزی، از بتونه های روغنی استفاده کنید.
  • در این مرحله مطمئن شوید سطوح کاملا خشک و فاقد رطوبت است. همچنین حتی الامکان رنگ آمیزی را زیر نور مستقیم خورشید انجام ندهید. این کار باعث می شود در مدت زمان کم تری رنگ ها خشک شده و کاملا یک دست و صاف نشود. علاوه بر این، توجه داشته باشید که دمای محیط ۳ درجه سانتی گراد بالاتر از نقطه شبنم محیط باشد تا از تشکیل قطرات آب روی سطوح جلوگیری شود.
  • اگر قصد رنگ آمیزی استخر را دارید، پرایمر مخصوص رنگ آمیزی استخر یا پرایمر مخصوص همان مکان مورد نظر خود را روی سطوح بزنید و اجازه دهید خشک و جذب شود. این کار باعث افزایش قابلیت چسبندگی رنگ به سطوح مختلف می گردد.
  • یکی از مواردی که قبل از رنگ آمیزی باید مد نظر داشته باشید، میزان رنگ استخری است. هر کیلو از رنگ قابلیت پوشش دادن بیش از حدود یک تا ۵ متر مربع به ضخامت ۲ میلی متر را دارد. بنابراین با توجه به متراژ سطوح مورد نظرتان میزان رنگ را خریداری کنید.
  • قبل از شروع رنگ آمیزی ابتدا رنگ را با میزان مشخصی از حلال ها رقیق کنید. این کار به دلیل خشک شدن سریع رنگ اهمیت زیادی دارد.
  • با توجه به متراژ و کوچک و بزرگ بودن استخر یا مکانی که قصد رنگ کردن آن را دارید، از دستگاه ایرلس یا غلتک یا قلمو استفاده کنید. استفاده از ایرلس برای رنگ آمیزی متراژهای زیاد و بزرگ، و غلتک و قلم مو برای محیط های کوچک تر توصیه می شود.
  • برخی از پیمان کاران برای رنگ آمیزی با استفاده از رنگ استخری بهتر است که از قلم مو استفاده کنید. چون رطوبت و نشتی آب در بافت سیمانی در بلند مدت باعث پوسته پوسته سطوح می شود.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *