رنگ اپوکسی پلی آمید چیست و چه کاربردی دارد؟ | شرکت پخش رنگ تهران

رنگ اپوکسی پلی آمید چیست و چه کاربردی دارد؟

رنگ اپوکسی از ترکیب شیمیایی هاردنر و رزین اپوکساید به دست می آید و مزایای زیادی دارد. از این مزایا می توان به مقاومت زیاد و با دوام بودن آن اشاره کرد. همچنین این رنگ استفاده های زیادی در زمینه ساختمان سازی دارد. در ادامه درباره اینکه رنگ اپوکسی پلی آمید چیست و چه انواع و کاربردهایی دارد توضیح بیشتری خواهیم داد.

پس اگر می خواهید در مورد این محصول بیشتر بدانید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

رنگ اپوکسی پلی آمید چیست؟

این رنگ از ترکیب رزین و هاردنر ساخته شده است و در ساختمان سازی و ساخت کفپوش اپوکسی استفاده می شود.

همچنین این رنگ علاوه بر نکات مثبتی که ذکر کردیم از چسبندگی بالایی برای ساخت چسب ها، مقاومت الکتریکی و خواص مکانیکی برخوردار بوده و همین مزایا دلیلی برای پر طرفدار بودن این رنگ نسبت به دیگر رنگ ها شده است.

رنگ اپوکسی پلی آمید چیست؟ | شرکت پخش رنگ تهران

انواع مختلف رنگ اپوکسی

رنگ اپوکسی دو دسته بندی اصلی دارد که پلی آمید و پلی آمین نام دارند. تفاوت این دو دسته در میزان مقاوم بودن و میزان چسبندگی آن ها است که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.

اگر می خواهید کفپوشی سخت در برابر مواد شیمیایی و انواع اسیدها داشته باشید، پیشنهاد ما به شما انواع رنگ اپوکسی پلی آمین است که نسبت به پلی آمید مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد.

اما اگر هدفتان از خرید این رنگ ها چسبندگی بالا است، این نوع رنگ می تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

کاربرد رنگ اپوکسی پلی آمید

همان طور که بالاتر گفتیم این نوع رنگ کاربردهای زیادی دارد که می تواند در خرید یا استفاده نکردن از سایر رنگ ها شما را متقاعد کند.

این رنگ به جز استفاده ای که در کفپوش اپوکسی دارد، دارای کاربردهای دیگری از جمله ساخت چسب، کاربردهای خانگی و دریایی است. این استفاده های وسیع همچنین در رشته زیست شناسی باعث افزایش کاربرد رنگ اپوکسی پلی آمید می شوند.

کاربرد رنگ اپوکسی پلی آمید | شرکت پخش رنگ تهران

انواع رنگ اپوکسی پلی آمید

رنگ اپوکسی دو دسته رویی و میانی دارد که رنگ رویی آن به سه دسته مات، نیمه مات و براق تقسیم می شود و رنگ میانی آن دو دسته HB و پلی آمید دارد.

۳ نمونه دیگر از انواع رنگ اپوکسی پلی آمید وجود دارند که عبارت هستند از کولتار اپوکسی پلی آمید، پرایمر اپوکسی پلی آمید که دو نوع کرومات و فسفات دارد.

همچنین پلی آمید دارای یک لایه دیگر به نام آستر است که از دو دسته تار و مات تشکیل می شود.

پرایمر اپوکسی پلی آمید چیست؟

بالاتر گفتیم که رنگ اپوکسی پلی آمید چیست، حالا می خواهیم در مورد پرایمر اپوکسی که به منظور محافظت از زیر کار نصب می شود صحبت کنیم.

پرایمر اپوکسی پلی آمید در اصل لایه ای برای محافظت از زیر کار است و سطح را برای لایه های دیگر آماده می کند. این پرایمر از رزین و سخت کننده پلی آمید ساخته شده است و مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی و رطوبت از خود نشان می دهد.

اما یکی از معایبی که این پرایمر دارد، مقاوم نبودن در برابر نور خورشید است و در اثر برخورد با اشعه ماورا بنفش ممکن است آسیب زیادی به آن وارد شود. اگر می خواهید بیشترین بازدهی را از این پرایمر داشته باشید، می توانید از لایه های میانی یا لایه رویه اپوکسی برای محافظت از آن استفاده کنید.

بتونه اپوکسی چیست؟

برای استفاده از رنگ اپوکسی سطح زیر کار باید صاف و بدون آسیب باشد که در چنین شرایطی استفاده از بتونه اپوکسی به کمک ما می آید. بتونه اپوکسی تمامی شکاف های زیر کار را می پوشاند و سطح را برای استفاده از رنگ اپوکسی فراهم می کند.

بتونه اپوکسی چیست؟ | شرکت پخش رنگ تهران

لایه های رنگ اپوکسی پلی آمید

با توجه به شناختی که حالا از لایه ها و انواع رنگ اپوکسی پلی آمید به دست آوردید. در ادامه این لایه ها را بیشتر توضیح خواهیم داد.

لایه رویه اپوکسی پلی آمید چیست؟

رنگ رویه بر پایه سخت کننده پلی آمید و رزین اپوکسی طراحی شده است. زمانی که رنگ رویه اپوکسی را اعمال کنید، پس از سخت شدن سطحی براق و یکپارچه خواهید داشت.

این سطح علاوه بر داشتن زیبایی ظاهری، بسیار سخت بوده و در برابر ضربات مقاوم است. همچنین این لایه از دو لایه زیرین که آستر و لایه میانی نام دارند نیز محافظت می کند. و از وارد شدن آسیب به آن ها جلوگیری می کند.

از این لایه نیز می توانید به تنهایی و بدون لایه های میانی و آستر استفاده کنید. این کار باعث میشود که قدرت چسبندگی بالایی پیدا کرده و لایه خوبی را به شما ارائه دهد.

اما همان طور که برای پرایمر اپوکسی گفتیم، این لایه در برابر اشعه ماورا بنفش مقاوم نیست و در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید آسیب جدی خواهد دید.

لایه میانی اپوکسی پلی آمید چیست؟

لایه میانی اپوکسی پلی آمید بر پایه هاردنر و رزین اپوکسی طراحی شده است. همچنین ویژگی این رنگ مقاومت بالایی است که از خود در برابر اسیدها و رطوبت نشان می دهد.

روش استفاده از رنگ میانی پلی آمید چگونه است؟

برای استفاده از رنگ میانی پلی آمید فقط کافی است جزء A را هم بزنید تا کامل یکدست شود، بعد از آن دو جزء را با یکدیگر مخلوط کنید و هم بزنید تا کاملا ترکیب شوند.

برای داشتن یک رنگ میانی خوب کافی است ۲۰ دقیقه به این ترکیب اجازه دهید تا واکنش های لازم در مخلوط اتفاق بیوفتد. پس از آن رنگ شما آماده است.

 رنگ اپوکسی پلی آمید | شرکت پخش رنگ تهران

لایه آستر اپوکسی پلی آمید چیست؟

لایه آستر اپوکسی پلی آمید همان پرایمرها هستند که در زیر کار برای محافظت اعمال می شوند. این لایه را برای حفاظت از سطح های فلزی مانند نیروگاه ها، لوله ها، سطوح خارجی مخازن و سطوح مشابه دیگر استفاده می کنند.

سخن آخر

همانطور که احتمالا از مطالعه این مطلب متوجه شدید، رنگ اپوکسی پلی آمید رنگی بسیار مقاوم از انواع رنگ اپوکسی است که کاربردهای زیادی نیز دارد. اما این تنها گوشه ای از کاربرد رنگ اپوکسی به شمار میرود. این رنگ به سبب مقاومت بالایی که دارد، در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این مطلب تلاش کردیم تا به صورت جامع در مورد انواع رنگ اپوکسی پلی آمید صحبت کنیم، شما می‌توانید جهت کسب هر گونه اطلاعات بیشتر و با خرید رنگ اپوکسی پلی آمید با رنگ در تماس باشید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *