رنگ دکوراتیو چیست؟ | پخش رنگ تهران

رنگ دکوراتیو چیست؟

برای بسیاری از ما پیش آمده که پس از مدتی از فضای داخل خانه یا دفتر کار خود خسته شده و تصمیم به تغییر آن گرفته باشیم. بیشتر ما در این موارد به سراغ رنگ هایی می رویم که معمولا در رنگ آمیزی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. اما اگر کمی جرات به خرج داده و طرح های جدید را امتحان کنید؛ فضای متفاوتی در محیط منزل شما به وجود خواهد آمد. رنگ دکوراتیو یکی از انواع رنگ های جدید است که می تواند روح تازه ای را در فضای خانه یا دفتر کار شما بدمد و فضایی بسیار زیبا را فراهم کند. در این مقاله می خواهیم این نوع رنگ را به شما معرفی کرده و شما را با مزایای آن آشنا کنیم.

منظور از رنگ دکوراتیو چیست؟

شاید بهتر باشد به جای عبارت رنگ دکوراتیو از عبارت نقاشی دکوراتیو استفاده کنیم. زیرا رنگ های دکوراتیو را درواقع می توان یک مفهوم یا حتی یک شیوه نقاشی دانست. رنگ های دکوراتیو  از رنگ های بدون بو و تخصصی هستند که برای پیاده سازی آن ها، به تخصص و مهارت خاصی نیاز است. در این شیوه نقاشی، رنگ ها و طرح های بسیار متنوعی مورد استفاده قرار می گیرند.

نکته مهم در پیاده سازی انواع رنگ های دکوراتیو در منزل، در نظر گرفتن روانشناسی رنگ ها است. زیرا در این شیوه رنگ آمیزی نه تنها هماهنگی و تناسب رنگ با سایر وسایل خانه مورد توجه قرار می گیرد؛ بلکه روحیات افراد نیز در انتخاب رنگ لحاظ خواهد شد. به همین دلیل است که رنگ دکوراتیو می تواند در روح بخشیدن به محیط خانه بسیار تاثیرگذار باشد.

همچنین کسی که قرار است این نوع رنگ را در محیط خانه اجرا کند؛ باید علاوه بر مهارت های طراحی دکوراسیون داخلی و نقاشی، به روانشناسی رنگ ها و تاثیر آن ها در محیط نیز تسلط کافی داشته باشد.

در بیشتر موارد اجرای رنگ های دکوراتیو در محیط منزل، به نام پتینه کاری خوانده می شود. اما باید بدانید که پتینه کاری تنها یک نوع از نقاشی دکوراتیو است که در آن سعی می شود تا فضای منزل، حالتی قدیمی و سنتی به خود بگیرد. این در حالی است که رنگ های دکوراتیو یک مفهوم کاملا مدرن هستند که از مواد و ابزارهای مختلفی برای ایجاد یک فضای متفاوت در محیط خانه یا دفتر کار استفاده می کنند.

منظور از رنگ دکوراتیو چیست؟ | پخش رنگ تهران

چه ابزارهایی برای اجرای رنگ دکوراتیو مورد استفاده قرار می گیرد؟

ازآنجاکه رنگ دکوراتیو یک سبک بسیار مدرن و امروزی در طراحی دکوراسیون داخلی است؛ ابزارهای اجرا کردن آن نیز از حالت سنتی فراتر رفته و پیچیده تر خواهند شد. مهم ترین نکته برای پیاده سازی نقاشی دکوراتیو در محیط خانه یا دفتر کار، وجود یک نقاش با مهارت های کافی برای استفاده از این ابزارها است. زیرا به جز ابزارها، نحوه به کارگیری آن ها نیز در تعیین نقش نهایی بسیار تاثیرگذار است.

در نقاشی دکوراتیو، مانند هر نقاشی معمولی دیگری، انواع قلم موها و رول ها نیاز هستند. به علاوه باید از کاردک ها و برس های مخصوص نیز برای پیاده سازی طرح های جدید و یا تراشیدن قسمت های اضافه استفاده کرد.

ابزارهای موردنیاز برای پیاده سازی رنگ دکوراتیو در محیط داخلی خانه تا حد زیادی به نوع طرحی بستگی دارد که قرار است بر روی سطح موردنظر پیاده سازی شود. به عنوان مثال در مواردی ممکن است شما نیاز به پارچه هایی با جنس پوست حیوانات پیدا کنید. یا حتی ممکن است شانه ها، ریسمان ها و اسفنج های دریایی، برای پیاده سازی یک طرح خاص به کمک شما بیایند.

مزایای استفاده از رنگ دکوراتیو در محیط خانه یا دفتر کار

رنگ دکوراتیو در محیط خانه | پخش رنگ تهران

  • تنوع بسیار بالا

همان طور که از نام این رنگ برمی آید؛ رنگ دکوراتیو می تواند با انواع آرایه گری ها هماهنگ شده و در محیط های مختلفی پیاده سازی شود. زیرا هیچ محدودیتی در متریال و ابزار موردنیاز برای این نوع نقاشی وجود نداشته و می تواند طرح های مختلفی را با استفاده از آن ایجاد کرد. به همین دلیل است که می تواند با سلیقه های مختلف سازگار شده و برای محیط های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

  • قابل اجرا بر روی سطوحی با جنس مختلف

نکته مهم در اجرای رنگ دکوراتیو این است که محدودیتی بر سر راه آن وجود ندارد. سطح زیرین کار از هر جنسی که باشد؛ می توان نوعی از رنگ دکوراتیو را بر روی آن پیاده سازی کرد. رنگ های دکوراتیو می توانند حتی با لوازم منزل نیز سازگار شده و بر روی آن ها پیاده سازی شوند. به همین دلیل است که شما می توانید با استفاده از این نوع رنگ ها، محیط بسیار متفاوتی را در خانه خود به وجود آورید.

  • عدم محدودیت مکانی برای استفاده از این نوع رنگ

رنگ های دکوراتیو به طور معمول از موادی ساخته می شوند که قابلیت شستشو داشته باشند و یا تمیزکاری آن ها آسان باشد. این نوع رنگ ها در مقابل آب و مواد شوینده مقاومت بالایی دارند و می توان از مواد مختلف برای تمیز کردن آن ها استفاده کرد.

به همین دلیل قابلیت اجرا بر روی سطوح مختلف مانند سقف، دیوار، کف و ستون را دارند. حتی هندسه سطح زیرین نیز برای اجرا کردن این نوع رنگ آمیزی محدودیتی را ایجاد نمی کند.

  • پوشش دهی بسیار خوب

رنگ های دکوراتیو برای پوشش سطوحی مناسب هستند که عیوب زیادی داشته و ممکن است برطرف کردن این عیب ها با استفاده از مواد دیگر، هزینه زیادی به دنبال داشته باشد. حتی قرار گرفتن یک لایه نازک از رنگ دکوراتیو بر روی سطح، می تواند عیوب آن را تا حد زیادی برطرف کرده و جلوه خاصی را به آن ببخشد.

  • مقاوم و مستحکم

رنگ دکوراتیو برای محل هایی که رفت و آمد در آن ها زیاد است؛ گزینه بسیار مناسبی است. به همین دلیل است که انتخاب این نوع رنگ برای پوشش کف یا راه پله، انتخاب بسیار عاقلانه ای است. زیرا رنگ های دکوراتیو در برابر گردوغبار بسیار مقاوم هستند و در صورت قرارگیری مداوم در معرض گرد و غبار، تغییری در شکل ظاهری آن ها ایجاد نخواهد شد.

به علاوه این نوع رنگ ها در برابر رطوبت نیز مقاومت خوبی از خود نشان می دهند. بنابراین می توان از آن ها برای پوشاندن سطوحی که در معرض رطوبت قرار دارند نیز استفاده کرد.

مقاوم و مستحکم | پخش رنگ تهران

  • سرعت اجرای بالا

اگر نقاش دکوراتیو از مهارت خوبی برای پیاده سازی این نوع رنگ در فضای خانه برخوردار باشد؛ زمان اجرای آن خیلی طولانی نخواهد شد. در بسیاری از موارد پاشش رنگ دکوراتیو با استفاده از اسپری انجام می شود که سرعت کار را تا حد زیادی بالا می برد.

  • تعمیر آسان

یکی از بزرگ ترین مزایای رنگ دکوراتیو این است که به راحتی تعمیر می شود. اگر این رنگ به هر دلیلی دچار آسیب شود، می توان قسمت آسیب دیده را به راحتی جایگزین کرده و آن را تعمیر نمود. البته رنگ های دکوراتیو بسیار بادوام هستند و به ندرت نیاز به تعمیر پیدا می کنند. اما همین مورد می تواند تا حد زیادی هزینه های نگهداری این نوع رنگ را کاهش دهد.

  • بدون بو و ضد باکتری

شاید بتوان گفت که بهترین مزیت رنگ دکوراتیو، بدون بو بودن آن است. این نوع رنگ نه در زمان اجرا و نه پس ازآن، بویی از خود در محیط به جای نمی گذارد. به همین دلیل نقاشان و ساکنین ساختمان را آزار نمی دهد.

به علاوه به دلیل اینکه رطوبت را به خود جذب نمی کند؛ پس از شستشو بوی نم نخواهد گرفت. درنتیجه از رشد کپک یا قارچ نیز بر روی آن جلوگیری خواهد شد. به همین دلیل تا مدت ها می تواند ظاهر خود را بدون تغییر حفظ کند.

سخن پایانی

بسیاری از افراد ممکن است نسبت به استفاده از شیوه های طراحی جدید در دکوراسیون داخلی خود، قدری تردید داشته باشند. اما رنگ دکوراتیو از آن دست انتخاب هایی است که هیچ کس را پشیمان نخواهد کرد. این شیوه رنگ آمیزی به دلیل تناسب بسیار خوبی که با روحیات افراد و طراحی سایر بخش های خانه دارد؛ بسیار پرطرفدار است. به علاوه هزینه نگهداری پایین، دوام بالا و تمیزکاری آسان باعث شده که بسیاری از افراد این نوع رنگ آمیزی را در محیط منزل خود استفاده کنند و به سراغ خرید رنگ دکوراتیو بروند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط