رنگ رومالین چیست و آشنایی با کاربردها، مزایا و معایب رومالین | شرکت پخش رنگ تهران

رنگ رومالین چیست و آشنایی با کاربردها، مزایا و معایب رومالین

اگر شما هم به دنبال تنوع هستید اما با وجود وضعیت اقتصادی از رنگ‌کردن و یا کاغذدیواری ترس دارید، پیشنهاد ما به شما خواندن این مطلب است. بسیاری از خانواده‌ها از یکنواختی رنگ‌ و همچنین کاغذ دیواری خسته شدند و به دنبال تغییر هستند. اگر تعویض کل رنگ یا کاغذ دیواری منزلتان به صرفه نیست، می‌توانید از رنگ‌های سلولزی مانند رومالین، بلکا و… استفاده کنید. شاید تا به امروز نام رنگ بلکا را زیاد شنیده باشید اما رومالین را کمتر! اما رنگ رومالین چیست؟ ما در این مطلب قصد داریم شما را با رنگ رومالین، کاربردهای آن و همچنین مزایا و معایبش صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

رومالین چیست؟

قبل از هرچیزی، ابتدا باید با رومالین آشنا شوید. رومالین یک نوع پوشش سلولزی است که معمولاً به صورت پودری در بازار موجود است. رنگ رومالین جایگزین مناسبی برای رنگ یا کاغذ دیواری است و فرد می‌تواند دیوار یا سقف منزل، محیط کار، اتاق و… را با این پوشش به نوعی رنگ کند.

رنگ رومالین یک عایق در برابر بروردت هوا است و در زمان‌های گذشته از آن فقط به عنوان یک عایق برای ساختمان‌ها و منازل استفاده می‌کردند. اما با گذشت زمان از این رنگ با هدف زیباسازی نیز استفاده شد.

با خواندن این تعریف شاید در ذهن شما این سوال پیش بیاید که پس رومالین چه فرقی با بلکا دارد؟ اینکه همان بلکا است!

تفاوت رنگ رومالین و بلکا

بعد از دانستن اینکه رنگ رومالین و رنگ بلکا چیست متوجه می‌شوید تفاوت آنچنانی با یکدیگر ندارند و در حقیقت هر دو از مخلوط سلولز و الیاف گیاهی ساخته شده‌اند. چیزی که رنگ رومالین را از رنگ بلکا تمیز کرده است، نوع ساخت و روش تولید و مواد است.

به عنوان مثال در کارنجات معمولاً رومالین در دمای بالاتری ساخته و تولید می‌گردد. از دیگر تفاوت‌های رنگ رومالین و بلکا می‌توان به مقاومت در برابر شستشو و رطوبت محیط، رنگ‌پذیری بیشتر و همچنین تنوع زیاد‌تر اشاره کرد. همچنین رنگ رومالین نسبت به رنگ بلکا چسبندگی بالاتری دارد که همین امر موجب شده تا برای سقف مناسب‌تر باشد.

رنگ رومالین چیست؟

رومالین نوعی پوشش سلولزی است که معمولاً برای زیباسازی سقف و دیوار استفاده می‌شود. رنگ رومالین به سرعت قابلیت اجرا دارد زیرا نیاز به زیرسازی ندارد.

افرادی که به دنبال تنوع هستند و از یکنواختی رنگ و کاغذ دیواری خسته شده‌اند می‌توانند از رنگ رومالین برای دکوراسیون داخلی استفاده کنند.

ساختار و مواد تشکیل‌دهنده رنگ رومالین چیست؟

رومالین از جدیدترین پوشش‌های ساختمان‌سازی به حساب می‌آید. همانگونه که در بالاتر نیز ذکر کردیم، رومالین نوعی پوشش سلولزی بوده که برای سقف و دیوارها بسیار مناسب است.

رومالین ساخته شده از الیاف طبیعی و مصنوعی و همچنین رزین، پالپ و سنگ‌ است. سنگ‌های موجود در ساختار این رنگ باعث شده تا برفی شکل به نظر برسد. از رنگ رومالین به عنوان المان‌های دکوراتیو و همچنین در ساختمان‌سازی استفاده می‌کنند.

این پوشش سلولزی یک عایق مناسب برای صوت و حرارت بوده و در صورت کنده شدن به راحتی قابل ترمیم است. بسیاری از معماران دکوراسیون داخلی از رومالین در طراحی داخلی استفاده می‌کنند.

مزایای رنگ رومالین

مزایای رنگ رومالین | شرکت پخش رنگ تهران

سهولت در اجرا

استفاده از رومالین بسیار راحت است به همین دلیل شما در کمترین زمان ممکن با سرعت بالا می‌توانید از این پوشش استفاده کنید.

عایق برودت هوا

رومالین یک عایق مناسب برای جلوگیری از هدر رفت گرما است. پوشش رومالین یک عایق در فصول سرد سال است به گونه‌ای که از برون رفت گرما جلوگیری می‌کند، همچنین رومالین از نفوذ گرما به داخل خانه در فصول گرم نیز جلوگیری می‌کند.

در فصل تابستان، هنگامی که نور خورشید به دیوارهای ساختمان می‌تابد معمولاً منازل گرم می‌شوند اما پوشش رومالین از این نفوذ گرما به منزل خودداری می‌کنند. از این رو می‌توان گفت رومالین یک پوشش مناسب است که از هدر رفتن انرژی جلوگیری می‌کند در نتیجه در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود.

جایگزین مناسب رنگ

از رنگ رومالین به جای سفیدکاری و همچنین نقاشی ساختمان می‌توان استفاده کرد.

عدم نیاز به بازسازی

این پوشش قبل از اجرا نیاز به بازسازی و یا تعمیر ندارد. به همین دلیل است که در هر مکانی می‌توانید از این پوشش استفاده کنید. شست‌وشوی رنگ رومالین نسبت به سایر پوشش‌ها بسیار راحت است.

طول عمر طولانی

احتمالاً برای شما هم بارها پیش آمده است که رنگ یا کاغذ دیواری منزلتان پس از ۲ تا ۳ خراب شده باشد. رومالین نسبت به رنگ و کاغذ دیواری طول عمر طولانی دارد. طول عمر این پوشش بین ۸ تا ۱۰ سال است.

بنابراین یکی از مقرون به صرفه‌ترین پوشش‌هایی است که می‌توانید از آن برای ادارات و یا ساختمان‌های تجاری استفاده کنید.

خاصیت آکوستیک

منظور از خاصیت آکوستیک، عایق در برابر صدا است. هنگامی که شما از پوشش رومالین استفاده می‌کنید، صدا رد و بدل نخواهد شد. پس می‌توان به جرات گفت، این پوشش مناسب برای دفاتر یا محل‌هایی است که در آن آلودگی صوتی وجود دارد.

عدم جذب گرد و غبار

رومالین با خاصیت ضد الکتریسته بودن، گرد و غبار را به خود جذب نمی‌کند، از این رو گرد و غبار و ذرات معلق روی هوا به پوشش رومالین جذب نخواهند شد.

ترمیم آسان

رومالین ترمیم بسیار ساده‌ای دارد و در صورت کنده شدن می‌توانید آن قسمت را به راحتی مجدد ترمیم کنید.

پوشش مناسب

رومالین جایگزین مناسب برای رنگ و کاغذ دیواری است. رنگ رومالین به راحتی تمامی ترک‌های روی دیوار را می‌پوشاند و نیاز به زیرسازی ندارد به همین دلیل از این رنگ می‌توانید برای بازسازی خانه‌های قدیمی استفاده کنید.

قیمت مناسب

امروزه تنوع در رنگ‌ها و دیوار کاغذی‌های بسیار زیاد است اما قیمت آنها نیز بالاست اما رنگ رومالین به نسبت قیمت مناسب‌تری دارد که برای افراد مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

دوستدار محیط زیست

با توجه به نوع ساختار رنگ رومالین، این پوشش دوستدار طبیعت و محیط زیست است. رنگ رومالین برخلاف سایر رنگ‌ها از مواد شیمیایی ساخته نشده و پایه اساسی آن الیاف طبیعی است. به همین دلیل حین اجرا، تولید و پسماند کمترین آسیب را به محیط زیست وارد می‌کند.

معایب رومالین

همانطور که در بالا گفته شد، رومالین مزایای بسیار زیادی دارد که معماران و افرادی زیادی از این پوشش برای منازل و ادارات خود استفاده می‌کنند اما شاید برایتان این سوال پیش بیاید که آیا رنگ رومالین در کنار مزایا، معایبی هم دارد؟

رنگ رومالین چیست؟ | شرکت پخش رنگ تهران

در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله. در ادامه این مطلب به معایب رنگ رومالین نیز اشاره کرده‌ایم. برخی از معایب پوشش رومالین عبارتند از:

رنگ مات

رنگ رومالین به نسبت رنگ روغن و پلاستیک مات‌تر است به گونه‌ای که نور را بازتاب نمی‌دهد. به همین دلیل فضایی که دیوارهای آن از رنگ رومالین پوشیده شده باشد تا حدی تاریک است. در واقع بهتر است اگر از رومالین استفاده می‌کنند، حداقل یکی دو دیوار خود را رنگ بزنید.

جذب رطوبت

همانطور که در بالا ذکر شد، رنگ رومالین سریعاً رطوبت را به خود جذب می‌کند به همین دلیل این رنگ برای محیط‌های رطوبت‌دار مانند استخر، حمام و… قابل استفاده نیست زیرا ممکن است این پوشش از روی سطح بلند شود.

نیاز به هوا برای خشک شدن

هنگامی که شما رومالین را برروی سطح (دیوار یا سقف) می‌زنید حتماً باید تمامی درب و پنجره‌ها را باز کنید تا سریعاً خشک شود اما اگر جریان هوا وجود نداشته باشد یک محدودیت به حساب می‌آید و ممکن است اجرا کند شود.

جداسازی سخت

اگر شما خسته شوید و قصد کندن رومالین از روی دیوار را داشته باشید، جداسازی کمی سخت و مشکل است. پس این مشکل همیشه وجود دارد به همین خاطر قبل از اینکه رومالین را برروی دیوار بزنید، فکر خود را بکنید زیرا اگر به زودی دل شما را بزند، کندن آن کار سختی است.

در صورتی که تخصص جدا کردن آن را نداشته باشید ممکن است به دیوار آسیب وارد کنید.

قابل شستشو نبودن برخی مدل‌ها و طرح‌های رومالین

برخی از مدل‌های رومالین قابلیت شست‌وشو ندارند. به همین خاطر در صورت کثیف شدن به راحتی نمی‌توانید آن را بشویید.

نحوه‌ی اجرای رنگ رومالین

تا به اینجای مطلب متوجه شدید که رومالین چیست و درباره مزایا و معایب آن آشنا شدید اما شاید برای شما سوال پیش بیاید که نحوه اجرای رنگ رومالین به چه شکل است؟ برای تهیه رومالین کافیست ابتدا به یک مرکز فروش بروید و پودر رومالین را تهیه کنید.

برای اینکه رنگ رومالین را به برروی سطوح بچسبانید باید به پودر رومالین آب اضافه کنید. هر ۱ کیلو رومالین نیاز به ۳ لیتر آب دارد. پس از اینکه به پودر رومالین آب اضافه می‌‌شود، خمیر رومالین به دست می‌آید که آن را به وسیله یک کاردک با یک ضخامت مشخص باید برروی سطح دیوار یا سقف بکشید.

باید این کار را با دقت و وسواس خاصی انجام دهید تا تمامی سطوح دیوار کاملاً یکدست پوشیده شود. توجه کنید برای اینکه ضخامت رومالین به اندازه دلخواه باشد می‌توانید آن را در چند لایه اجرا کنید. نکته مهم در این است که برای اجرای چند لایه‌ای باید ابتدا صبر کنید تا لایه قبلی رومالین کاملاً خشک شود.

زمان مورد نیاز برای خشک شدن رومالین ۴ تا ۶ ساعت است. اجرای رومالین کاری بسیار ساده‌ایست که زمان زیادی را از شما نمی‌گیرد. این موضوع رو پس از اتمام کار خواهید فهید.

نحوه‌ی اجرای رنگ رومالین | شرکت پخش رنگ تهران

روش نگهداری و شستشوی رومالین روی دیوار

بسیاری پس از اتمام کار نمی‌دانند باید از رومالین روی دیوار چگونه مراقبت کنند و یا در صورت کثیف شدن نمی‌دانند باید آن را چگونه بشویند. برای اینکه رومالین شما طول عمر بیشتری داشته باشد باید از آن به خوبی نگهداری کنید. برای اینکار کافیست به نکات زیر دقت کنید:

  1. حداقل هر دو سال یکبار گرد و غبار روی آن را با جاروبرقی پاک کنید. (در صورتی که در منطقه‌ای ساکنید که گرد و غبار و آلودگی زیاد است این کار باید هر سال انجام دهید.)
  2. اگر متوجه آلودگی برروی رنگ رومالین دیوار خود شدید باید آن را با یک برس یا فرچه‌ای نرم از روی پوشش رومالین پاک کنید.
  3. شست‌وشوی رنگ رومالین امری بسیار مهم است. اگر نیاز به شستن رومالین روی دیوار دارید، قبل از هرچیزی باید در ابتدا گرد و غبار روی آن را به شیوه‌هایی که در بالا گفته شد پاک کنید. سپس با کمی شامپو فرش آماده کنید و آن را با یک ابر نرم و تمیز برروی قسمت‌های پوشیده شده از رومالین بکشید و به آرامی دیوار را بشویید. فراموش نکنید که باید حتماً رومالین شما از نوع قابل شست‌وشو باشد در غیر این صورت به آن آسیب وارد می‌شود. توصیه ما به شما این است که تنها از کف شامپو فرش استفاده کنید و تا جای ممکن آب نزنید. دقیقاً همانگونه که فرش و یا مبل خود را می‌شویید. ممکن است آب به رومالین آسیب وارد کند.

سخن پایانی

در این مطلب پاسخ دادیم رنگ رومالین چیست و  شما را با رومالین، به عنوان یک نوع از انواع پوشش سلولزی آشنا کردیم. اگر شما هم به فکر تغییر و تحول منزل خود هستید و از پس هزینه بسیار زیاد رنگ و کاغذ دیواری برنمیایید، پیشنهاد ما به شما رنگ رومالین است. در کمترین زمان ممکن حتی خود شما می‌توانید از این رنگ را اجرا کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *