آشنایی با انواع رنگ مبلمان| شرکت رنگ تهران

رنگ مبلمان و آشنایی با انواع آن

مبلمان را می‌توان یکی از مهمترین اجزای یک دکوراسیون دانست. به طوری که انتخاب درست آن دکوراسیون داخلی شما را به کلی متحول خواهد کرد. در این میان رنگ مبلمان نقشی کلیدی ایفا می‌کند. رنگی که با ترکیب شدن با سایر عناصر محیط مورد نظر، هارمونی مناسب را در دکوراسیون شما ایجاد می‌کند. امروزه در خانه هایی که فضای کلاسیک دارند، از مبلمان استیل و چوبی استفاده می‌کنند.

در انتهای این متن شما درک بهتری نسبت به این که کدام رنگ مبل برای شما بهتر است، پیدا کرده و با ویژگی های رنگ های مختلف آشنا می شوید. پس تا پایان متن همراه ما باشید.

انواع رنگ مبلمان | شرکت رنگ تهران

با گذشت زمان و تغییر سلیقه ها، گاهی مصرف کنندگان مبلمان می خواهند که در آن تغییراتی ایجاد کرده و تغییری در ظاهر محیط خانه و یا حتی محل کار خود ایجاد کنند.

گاهی ممکن است رنگ مبل در اثر کارکرد و به مرور زمان فرسوده شده و نیاز به بازسازی و احیا داشته باشد. در این موارد ممکن است به دلیل بالا بودن هزینه خرید مبلمان، امکان خرید این محصول برای شما وجود نداشته باشد.

در نتیجه کم هزینه ترین کار، انتخاب رنگ متناسب با چوب و رنگ آمیزی مبلمان است. باید بدانید که امروزه تنوع زیادی از این رنگ در بازار وجود دارد که دانستن مزایا و معایب آن ها، می تواند انتخاب را راحت تر کند.

به همین دلیل در ادامه به بررسی این موضوع پرداخته ایم.

مات بودن و براق بودن در انواع رنگ چوب مبلمان

هیچ رنگی به زیبایی و جذابیت رنگ اصلی چوب نیست. چوب های مختلف الگوهای متفاوتی داشته و از تنوع رنگی بسیار بالایی برخوردار هستند. اما گاهی برای زیباتر شدن چوب، نیاز است رنگ شفافی روی آن بزنیم تا رنگ اصلی چوب، خود را بهتر نشان دهد.

در صنعت رنگ مبل برای این کار از لایه پوششی مات و یا براق استفاده می کنند که انتخاب آن، به سلیقه هر فرد بستگی دارد.

انواع رنگ چوب برای مبلمان

وقتی می خواهید اساس منزل را رنگ کنید، گزینه های زیادی را پیش رو دارید. اما انتخاب نوع رنگ می تواند بزرگ ترین و سخت ترین انتخاب پیش رو باشد. برای مثال می توان گفت: رنگ روغنی و یا به عبارت دیگر جلا، لاتکس، آکرلیک، کیلر و نیم پلی استر، گزینه هایی مناسب برای رنگ مبل هستند. اما رنگ های تخصصی تری وجود دارند که با تحقیق می توان درباره آن ها اطلاعاتی به دست آورد.

برای مثال رنگ های گچی می توانند انتخاب خوب و مناسبی باشند. هرکدام از این رنگ ها ویژگی های مثبت خود را دارند که بسته به مکان موردنظر، کارایی و برتری بهتری نسبت به بقیه پیدا می کنند.

  1. رنگ روغنی (جلا)

رنگ روغنی یک رنگ بر پایه روغن است که به نام رنگ جلا نیز شناخته می شود. این ماده به صورت یک لایه سفت و سخت، روی چوب خشک شده و باعث می شود کمتر در معرض فرورفتگی و پریدگی قرار گیرد.

به همین دلیل این نوع رنگ یکی از بادوام ترین انواع رنگ برای رنگ آمیزی اثاثیه و مبلمان است. رنگ روغنی باوجود سازگاری با متریال مختلف، زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارد. این نوع رنگ مبل می تواند انتخاب خوبی در میان انواع رنگ مبلمان باشد.

این رنگ به خوبی روی سطوح قابل اعمال است. همچنین چسبندگی خوبی داشته و تمام منافذ روی سطح را پر می کند؛ درنتیجه می تواند یک سطح همسان و یکنواخت ایجاد کند.

  1. رنگ لاتکس

رنگ لاتکس یک گزینه پرطرفدار برای رنگ مبل است. این ماده به راحتی در دسترس است و می توان از هر فروشگاه ابزاری آن را تهیه کرد. رنگ لاتکس سریع خشک می شود و دارای تنوع رنگی بالایی است. در رنگ لاتکس ترکیبات آلی فرار یا VOC وجود نداشته و یا به مقدار کم وجود دارند. هم چنین رنگ لاتکس انواع متفاوتی دارد.

شما می توانید یکی از انواع مات، صیقلی، نیمه براق و براق آن را برای رنگ آمیزی سطوح استفاده کنید.

رنگ لاتکس | شرکت رنگ تهران

  1. رنگ آکرلیک

رنگ آکریلیک نوعی رنگ دیگر بر پایه آب است که به رنگ لاتکس بسیار شباهت دارد. این رنگ نوعی رنگ همه کاره محسوب می شود و می توان از آن روی تمام سطوح چوبی استفاده کرد. به همین دلیل در رنگ مبل نیز کاربرد زیادی دارد. رنگ آکرلیک بعد از استفاده، به خودی خود سطحی صاف و یکدست ایجاد می کند.

این رنگ برای خشک شدن نیازی به زمان طولانی ندارد. اما نمی توانید بلافاصله پس از اعمال رنگ اکریلیک بر روی چوب، رنگ دیگری را بر روی آن زده و یا از مبل استفاده کنید. بلکه باید مدتی صبر کنید تا این رنگ به طور کامل خشک شود.

رنگ اکریلیک علی رغم مقاومتی که نسبت به خط و خش و پریدگی دارد؛ دارای عمر مفید و ماندگاری کمتری نسبت به رنگ های بر پایه روغن است.

  1. رنگ کیلر

این رنگ مانند رنگ روغنی در صنعت رنگ مبلمان بسیار پرکاربرد است. رنگ کیلر به دلیل براقیت خاصی که به چوب می دهد؛ بسیار محبوب است. یکی از نکات منفی درباره کیلر این است که در برابر اشعه نور خورشید، مقاوم نبوده و به مرور زمان از بین می رود.

بنابراین اگر به دنبال استفاده آن بر روی مبلمانی هستید که در محیط های باز قرار می گیرند؛ احتمالا در مدت کوتاهی ناچار خواهید شد که این رنگ را تمدید کنید.

رنگ کلیر | شرکت رنگ تهران

  1. رنگ نیم پلی استر

رنگ نیم پلی استر را می توان به دو صورت براق و مات مورد استفاده قرار داد. به عبارت بهتر برای تغییر این ویژگی، تنها کافی است که حلال این رنگ را عوض کنید. اگر رنگ نیم پلی استر را به صورت معمولی با کمی تینر ترکیب کنید؛ مانند رنگ روغنی و کیلر، درخشنده خواهد شد. اما اگر به آن مواد خشک کننده بیشتری اضافه کنید؛ نتیجه یک رنگ مات است.

  1. رنگ گچ

توانایی بازسازی و یا دادن شکل جدیدتر به اثاثیه، باعث محبوبیت رنگ گچی شده است. پایه فرمول رنگ گچی، آب است و همچنین این رنگ در بافت خود مقداری لاتکس هم دارد که بافت ضخیم تری ارائه می دهد.

رنگ گچی به محض استفاده، شروع به خشک شدن می کند که از نقاط مثبت این رنگ است. این نوع رنگ نیز می تواند به عنوان یک روکش مات برای رنگ مبل مورد استفاده قرار بگیرد.

  1. رنگ اپوکسی

این رنگ از سری رنگ های شفاف است و ساختاری مقاوم تری از پلی استر دارد. خشک شدن این رنگ با ضخامت چوب مبلمان موردنظر رابطه مستقیم دارد. این رنگ با تینر فوری رقیق می شود و به مدت زمان نسبتا زیادی برای خشک شدن نیاز دارد.

معجزه ای به نام واکس چوب

واکس چوب یکی دیگر از موادی است که برای براق شدن و زیبایی سطحی به رنگ چوب استفاده می شود. همان طور که از اسم این ماده مشخص است؛ نوعی واکس مخصوص چوب است که باعث زیبایی و نو شدن دوباره چوب می شود. از آن جایی که ظاهر واقعی چوب خود به تنهایی زیباست؛ استفاده از این واکس براق، گرد کهنگی را از مبل زدوده و فرسودگی رنگ مبل ما را برطرف می کند.

چه مواردی در انتخاب رنگ مبل تأثیرگذارند؟

  • سطح مبلی که رنگ آمیزی می کنید.
  • جنس مبل ازنظر چوب و یا فلز بودن آن.
  • استفاده مبلمان در فضای داخلی و یا فضای باز
  • سلیقه فردی

سخن پایانی

در پایان می توان گفت رنگ مبلمان به همان اندازه اهمیت دارد که نما برای ساختمان مهم و باارزش است. رنگ مبل در روحیه افراد نیز بسیار مؤثر است. به همین دلیل تغییر در رنگ مبل و یا حتی کمی براق کردن سطوح چوبی آن، جلوه ای تازه به دکوراسیون منزل و محیط کار می دهد.

همان طور که در مطالب بالا گفته شد؛ رنگ های متعدد و با تنوع بالایی وجود دارند که برای رنگ کردن مبل مورد استفاده قرار می گیرند. انتخاب رنگ مناسب برای مبلمان به سلیقه، دکوراسیون، محل استفاده و شرایط آب و هوا بستگی دارد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *