رنگ مناسب درب ورودی | شرکت رنگ تهران

آشنایی با رنگ مناسب درب ورودی و روش اجرای آن

درهای ورودی همواره در معرض آسیب‌های مختلفی هستند. گرما، سرما، رطوبت، نور آفتاب، ضربه و بسیار عوامل آسیب‌زای دیگر می‌توانند به‌مرورزمان باعث فرسوده‌شدن درب‌های ورودی شوند. این در حالی است که شما می‌توانید با رنگ‌کردن این درب‌ها از بسیاری از آسیب‌های پیشگیری کنید. رنگ مناسب درب ورودی در واقع بهترین راه‌حل برای بالابردن دوام این درها و البته زیباتر کردنشان خواهد بود.

فرقی ندارد که درب ورودی از چه جنسی تولید شده باشد، چرا که درهرصورت در معرض آسیب‌های بسیار قرار دارد و دیریازود دچار فرسودگی و خرابی خواهد شد. خوشبختانه روش‌های خوبی مانند استفاده از رنگ مناسب درب ورودی وجود دارند که می‌توانید به کمکشان دوام و ماندگاری این درب‌ها را بسیار بالاتر ببرید. از طرفی فراموش نکنید که این رنگ‌ها امکان شخصی‌سازی درب را به شما می‌دهند و می‌توانید با هزینه نسبتاً کمی این درها را به هر شکلی که دوست دارید، رنگ کنید.

رنگ مناسب درب ورودی | شرکت رنگ تهران

از چه رنگ‌هایی می‌توان برای درب ورودی استفاده کرد؟

باتوجه‌به توضیحات داده شده در مورد این رنگ، احتمالاً شما هم کنجکاو هستید که این رنگ‌ها چه انواعی دارند و در واقع از کدام رنگ‌ها می‌توان برای درب ورودی استفاده کرد. لازم به ذکر است که رنگ اعمال شده روی درب ورودی به‌جای خود درب در معرض آسیب‌ها قرار خواهد گرفت. به همین دلیل است که تنها چند نوع رنگ خاص را می‌توان برای رنگ‌آمیزی این درها استفاده کرد.

این که کدام رنگ برای رنگ‌آمیزی درب ورودی مناسب خواهد بود، بستگی به ویژگی‌ها و میزان مقاومتش دارد. برای درک بهتر در ادامه این مطلب ۴ مورد از رنگ‌هایی را معرفی می‌کنیم که قابلیت استفاده برای درب ورودی را خواهند داشت.

  • رنگ لاتکس

رنگ لاتکس این روزها طرف‌داران زیادی دارد و همه این‌ها به دلیل قابلیت‌های خاص و البته قیمت مقرون‌به‌صرفه آن است. باتوجه‌به همین دلایل می‌توان گفت که رنگ لاتکس برای درب ورودی هم مناسب خواهد بود. این رنگ‌ها بر پایه آب تولید می‌شوند و تمیزکردنشان بسیار آسان خواهد بود. همچنین به‌سرعت خشک می‌شوند و شما نیاز نیست مدت طولانی برای این منظور منتظر بمانید.

البته باید اشاره کنیم که این نوع رنگ به نسبت رنگ‌های دیگر دوام و ماندگاری کم‌تری در برابر عوامل آسیب‌زننده خواهد داشت. به همین منظور هم توصیه می‌کنیم اگر درب ورودی ساختمان شما خیلی در معرض عوامل مخرب است، این رنگ را هر از چند گاهی ترمیم کنید. البته آماده سازی و اجرای رنگ لاتکس دردسر زیادی ندارد و خودتان به راحتی می‌توانید این کار را در زمان کوتاهی انجام دهید.

  • رنگ‌روغنی

برای انتخاب رنگ مناسب درب ورودی باید به خصوصیات رنگ‌های مختلف توجه کنید. رنگ‌روغنی به نسبت رنگ لاتکس دوام و ماندگاری بیش‌تری دارد؛ چرا که برپایی روغن ساخته می‌شود. رنگ‌روغنی در برابر شرایط بدآب‌وهوایی واکنش بسیار بهتری نشان می‌دهد و همین موضوع باعث شده تا برای مدت طولانی بدون محوشدگی قابل‌استفاده باشد.

همچنین باید بدانید که مدت زمان خشک شدن رنگ روغنی بیشتر است و همین موضوع باعث شده تا مدت‌زمان اجرای رنگ‌آمیزی درب ورودی کمی طولانی شود. همه ویژگی‌های مثبت این رنگ مانند مقاومت در برابر خراشیدگی پس از خشک‌شدن کامل آن نمایان خواهند شد. در یک برداشت کلی می‌توان گفت که رنگ‌های روغن دوام و ماندگاری بیش‌تری دارند درحالی‌که زمان اجرای آن‌ها طولانی است و از نظر هزینه هم چندان مقرون‌به‌صرفه نخواهند بود.

  • رنگ اپوکسی

رنگ مناسب درب ورودی باید استحکام و زیبایی داشته باشد و جالب است که هر دو این مشخصه‌ها را می‌توانید در رنگ اپوکسی پیدا کنید. این رنگ‌ها دوجزئی هستند و در زمان استفاده لازم است که این دو جز با نسبت‌های مشخصی با هم ترکیب شوند. نکته جالب در مورد این رنگ، سازگاری آن با شرایط بدآب‌وهوایی و استفاده در فضای باز است. دوام این رنگ در حدی است که حتی در صنایع بزرگ و شرکت‌ها هم از آن استفاده می‌شود.

کاربردی‌بودن این رنگ به ویژگی‌های خاصش مربوط است؛ چرا که رنگ اپوکسی در مقابل خراشیدگی، پوسیدگی، انواع مواد شیمیایی، اسید‌ها و نور uv تا حد زیادی مقاوم است. البته باید در مورد رنگ اپوکسی بدانید که آماده‌سازی و اجرای نسبتاً دشواری دارد در کنار این که هزینه خرید مواد اولیه آن هم کمی گران خواهد بود. فراموش نکنید که در زمان اجرای این رنگ باید به موارد مهمی مانند دمای محیط یا تهویه مناسب دقت کنید تا نتیجه نهایی قابل‌قبول باشد.

  • رنگ اکریلیک

اگر به دنبال یک رنگ مقرون‌به‌صرفه و زیبا هستید، رنگ اکریلیک می‌تواند گزینه بسیار خوبی باشد. ساختار این رنگ هم مانند رنگ لاتکس، بر پایه آب است و اجرای راحتی دارد. به‌علاوه که زمان خشک‌شدن این رنگ باعث می‌شود خیلی زود بتوانید از درب ورودی همانند قبل استفاده کنید.

تنها نکته‌ای که در مورد این رنگ باید بدانید این است که دوام چندانی ندارد و در برابر شرایط بد آب‌وهوایی خیلی زود فرسوده می‌شود. به همین دلیل اگر درب ورودی خانه شما در معرض عوامل آسیب‌زای زیادی است، توصیه می‌کنیم به سراغ رنگ‌ها دیگر برای آن بروید.

رنگ مناسب درب ورودی | شرکت رنگ تهران

رنگ مناسب انواع جنس درب‌های ورودی

به‌طورکلی این که رنگ مناسب درب ورودی شما باید از کدام نوع باشد، کاملاً به شرایط محیط زندگی و البته سلیقه شما بستگی دارد. همچنین می‌توانید دراین‌رابطه از فیلتر بودجه در دسترس هم برای انتخاب رنگ مناسب درب ورودی استفاده کنید. درهرصورت انتخاب‌های پیشروی شما رنگ‌ها لاتکس، روغنی، اکریلیک و در نهایت اپوکسی خواهند بود.

همان‌طور که اشاره کردیم شما می‌توانید از رنگ‌های عنوان شده برای درب ورودی استفاده کنید و انتخاب از میان آن‌ها کاملاً به خودتان بستگی دارد. در ادامه اما می‌خواهیم بررسی کنیم که برای چه جنس درهایی بهتر است از کدام رنگ استفاده کنید.

  • درب چوبی

سطوح چوبی یکی از آسان‌تری سطح‌ها برای رنگ‌آمیزی هستند، اما واکنش برخی از رنگ‌ها روی درهای چوبی چندان قابل‌قبول نیست. بهترین گزینه برای این درها، رنگ‌روغنی است؛ چرا که چسبندگی بسیار خوبی روی چوب دارد و مدت زیادی بدون فرسایش قابل‌استفاده خواهد بود.

  • درب فایبرگلاس

اگر درب ورودی شما از جنس فایبرگلاس باشد، نیاز به رنگ لاتکس دارید. ساختار شیمیایی این دو بسیار به هم نزدیک است و همین موضوع باعث شده تا رنگ درب ورودی فایبرگلاس، رنگ لاتکس باشد. اگر در زمان آماده‌سازی و اجرای این رنگ دقت کافی داشته باشید، مطمئناً برای مدت طولانی می‌توانید از زیبایی آن استفاده کنید

  • درب آهنی

انتخاب رنگ مناسب برای درب ورودی آهنی کمی آسان‌تر است و شما می‌توانید از رنگ‌ها لاتکس، اکریلیک یا رنگ مناسب فلزات برای آن‌ها استفاده کنید. این رنگ‌ها روی سطوح آهنی به‌راحتی اجرا می‌شوند و خشک‌شدنشان زمان کوتاهی نیاز دارد. همچنین این رنگ‌ها می‌توانند از سطح آهنی در برابر رطوبت و عوامل آسیب‌زای این‌چنینی محافظت کنند و عمر مفید آن را بالاتر ببرند.

  • فراموش نکنید که در کنار همه رنگ‌های عنوان شده، شما می‌توانید از رنگ اپوکسی برای همه انواع درها با جنس‌های مختلف استفاده کنید. به‌کاربردن این رنگ محدودیتی ندارد، اما نیاز به هزینه وقت بیش‌تر برای اجرا دارد.
  • تنها محدودیت شما برای انتخاب نوع و طیف رنگ درب ورودی، تخیل و سلیقه شما است. می‌توانید با کمی خلاقیت از درب قدیمی ظاهر زیبایی بسازید که برای سال‌ها قابل‌استفاده باشد.

رنگ مناسب درب ورودی | شرکت رنگ تهران

آموزش اجرای رنگ مناسب درب ورودی

اولین بخشی از خانه که هرکسی با آن مواجه می‌شود، درب ورودی است. به همین دلیل زیبایی درب ورودی اهمیت زیادی دارد. از طرفی این درب‌ها در معرض عوامل آسیب‌زننده زیادی هستند و باید دوام و ماندگاری خوبی داشته باشند. به همین دلیل است که باید از رنگ مناسب درب ورودی استفاده کنید. تا اینجا با انواع این رنگ‌ها آشنا شدید و بررسی کردیم که برای چه. جنس درهایی باید از کدام نوع رنگ استفاده کنید. در ادامه این مطلب هم می‌خواهیم مراحل اجرای این رنگ‌ها را مرور کنیم.

مرحله اول: آماده‌سازی درب ورودی

درب‌های ورودی عموماً با رنگ‌های متفاوتی تولید می‌شوند، اما ممکن است پس از مدتی نیاز به تعویض رنگ داشته باشند. برای این کار لازم است ابتدا رنگ قبلی را حذف کنید و سطح درب را برای رنگ جدید آماده کنید.

انجام این کار چندان پیچیده نیست و برای شروع باید رنگ قبلی را با استفاده از سنباده پاک کنید. سنباده‌زنی علاوه بر حذف پوشش قبلی، کمک می‌کند تمام سطوح درب یکدست و صاف شود. پس از این باید تمام گردوغبارهای موجود را به کمک یک دستمال مرطوب پاک کنید تا میزان چسبندگی رنگ بالاتر برود.

توجه کنید که اگر درب شکستگی یا ترک‌خوردگی دارد، باید پیش از رنگ‌آمیزی نسبت به تعمیرشان اقدام کنید. اگر این ترک‌خوردگی‌ها کوچک باشند به کمک بتونه می‌توانید آن‌ها را پرکرده و سنباده بزنید.

مرحله دوم: آماده‌سازی رنگ

همان‌طور که بررسی کردیم شما می‌توانید از ۴ نوع رنگ برای رنگ‌آمیزی درب ورودی استفاده کنید. برخی از آن‌ها آماده‌سازی چندانی ندارند و به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را اجرا کنید. اما برخی دیگر مانند رنگ اپوکسی نیاز به ترکیب‌شدن با نسبت‌های خاص دارند. ازاین‌رو پیش از شروع باید رنگ مورداستفاده را در شرایط ایمن، آماده کنید.

  • اگر رنگ مورداستفاده شما از نوع اپوکسی باشد، باید پروسه آماده‌سازی را در فضای باز یا محیطی که تهویه خوبی دارد، انجام دهید. همچنین در حین انجام این پروسه استفاده از ماسک، دستکش و عینک حفاظتی را فراموش نکنید؛ چرا که رنگ‌های اپوکسی بخارهای سمی تولید می‌کنند که برای انسان به‌شدت مضر هستند.

مرحله سوم: اجرای لایه پرایمر

چسبندگی رنگ روی سطح اهمیت زیادی دارد و همه رنگ‌ها برای این که ویژگی‌های خاصشان را نمایان کنند، باید به‌خوبی به سطوح بچسبند. برای این منظور شما باید در ابتدا یک‌لایه نازک از رنگ را اجرا کنید که باعث بالارفتن چسبندگی لایه‌های دیگر می‌شود. فراموش نکنید که میزان چسبندگی رنگ روی سطح تحت‌تأثیر مرحله آماده‌سازی هم خواهد بود و اگر درب ورودی به‌درستی سنباده‌زنی نشده باشد، کیفیت رنگ نهایی چندان خوب نخواهد شد.

پس از اجرای لایه پرایمر لازم است زمانی را برای خشک شدن رنگ اختصاص دهید. برای اجرای لایه دوم عجله نکنید؛ چرا که این کار می‌تواند باعث افت کیفیت رنگ نهایی شود.

مرحله چهارم: اجرای رنگ اصلی

تا اینجا بخش مهمی از کار تمام شده و تنها کافی است یک‌لایه دیگر از رنگ را اجرا کنید. ضخامت این لایه به نسبت لایه پرایمر باید بیش‌تر باشد. این کار را زمانی انجام دهید که لایه اولیه کاملاً خشک شده باشد؛ چرا که در غیر این صورت ممکن است رنگ نهایی کیفیت مطلوبی نداشته باشد.

عموماً برای بیش‌تر درب‌های ورودی لایه دوم رنگ را می‌توان لایه نهایی دانست، اما اگر مایل باشید می‌توانید یک‌لایه رنگ دیگر هم اجرا کنید. لایه سوم می‌تواند باعث دوام و ماندگاری بیش‌تر رنگ شود، اما میزان رنگ مصرفی شما را بالاتر خواهد برد.

رنگ مناسب درب ورودی | شرکت رنگ تهران

نتیجه‌گیری

اجرای رنگ مناسب درب ورودی کاری است که همه شما می‌توانید در خانه انجام دهید. با هم روش اجرای این رنگ‌ها را بررسی کردیم، اما فراموش نکنید که برخی نکات می‌توانند در این زمینه بسیار کارآمد باشند. برای مثال اجرای لایه پرایمر تأثیر بسزایی روی کیفیت رنگ نهایی دارد. همچنین اگر به‌جای دولایه، از لایه‌های رنگ بیش‌تری استفاده کنید، زیبایی و دوام رنگ بسیار بالاتر خواهد رفت.

زیبایی درهای ورودی این روزها اهمیت زیادی دارد و شما باید برای آن‌ها از طرح و رنگ‌هایی استفاده کنید که با دیگر اجزای دکوراسیون هماهنگ باشند. به همین منظور انتخاب رنگ مناسب درب ورودی کمی محدود شده و تنها می‌توانید از ۴ نوع رنگ لاتکس، روغنی، اکریلیک و اپوکسی برای این منظور استفاده کنید. همچنین خوب است بدانید که از میان همه این موارد، خرید رنگ اپوکسی کارایی، زیبایی و دوام بسیار بیش‌تری را برای شما دارند، هرچند که اجرای آن‌ها کمی دشوارتر بوده و نیاز به بودجه بیش‌تری هم دارند.

ب

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *