ویژگی های رنگ پلی اورتان | شرکت رنگ تهران

رنگ پلی اورتان مناسب سطوح فلزی چیست و چه کابردی دارد؟

رنگ پلی‌اورتان یا PU،نوعی رنگ است که در بسیاری از صنایع برای پوشش‌دادن سطوح استفاده می‌شود. این نوع رنگ، از رزین پلی‌یورتانی با مواد افزودنی ایجاد شده و رنگ پلی اورتان مناسب فلز یکی از انواع آن است. این رنگ ویژگی‌های خوبی اعم از انعطاف‌پذیری، مقاومت در برابر خوردگی، پایداری شیمیایی و خواص مکانیکی مانند مقاومت به خمش، فشار و کشش را می‌بخشد.

یکی از ویژگی‌های برجسته رنگ پلی اورتان، مقاومت بالا در برابر خوردگی و اشعه UV است. همچنین، این رنگ بسیار انعطاف‌پذیر است و می‌تواند به شکل بسیار مؤثری در پوشش سطوحی با شکل و اندازهای مختلف استفاده شود. ازاین‌رو، در بسیاری از صنایع مانند صنعت خودرو، صنعت ساختمان، پوشش‌دادن قطعات الکترونیکی و دستگاه‌های پزشکی، از رنگ پلی‌اورتان استفاده می‌شود.

رنگ پلی‌اورتان، یک‌رنگ پایدار و ماندگار است که می‌تواند برای سال‌ها بدون تغییر، شکل اصلی خود بر روی سطوح حفظ کند. برای استفاده از این نوع رنگ، لازم است که سطح موردنظر به‌درستی تمیز شده و از هرگونه چربی، گردوغبار و سایر آلودگی‌ها پاک شود تا این رنگ بتواند به شکل بهینه‌ای عمل کند.

در کل، رنگ پلی اورتان مناسب فلز یکی از رنگ‌های پایدار و مقاوم برای پوشش‌دادن سطوح فلزی است و به نسبت بیش‌تر انواع رنگ‌ها، عملکرد بسیار بهتری در شرایط بدآب‌وهوایی روی سطوح فلزی خواهد داشت.

رنگ پلی‌اورتان فلز | شرکت رنگ تهران

رنگ پلی اورتان مناسب فلز چیست؟

رنگ پلی‌اورتان فلز(Polyurethane Coated Metal) پوششی است که می‌توان از آن روی سطوح فلزی در شرایط مختلف استفاده کرد. در این فرایند، پوشش ایجاد شده به‌واسطه این رنگ روی سطوح فلزی، مقاومت و زیبایی بخشی خوبی ارائه می‌دهد و همین موضوع باعث شده تا برای رنگ‌آمیزی سطوح فلزی مناسب باشد.

رنگ پلی اورتان مناسب فلز به دلیل ویژگی‌های ماندگاری و مقاومت در برابر خوردگی و سایش، برای پوشش‌دادن محصولات فلزی که در معرض شرایط سختی مانند رطوبت، خوردگی، نور خورشید و تغییرات دمایی قرار دارند، بسیار مناسب است. همچنین، رنگ پلی‌اورتان فلز به دلیل ویژگی‌های خود درخشندگی، براقیت و شفافیت، برای پوپوشش‌دادن سطوح فلزی که نیاز به زیبایی بخشی دارند، نیز استفاده می‌شود.

رنگ پلی اورتان مناسب فلز در سطوح فلزی به‌کاررفته در صنایع مختلفی از جمله صنایع خودروسازی، صنایع ساختمانی، صنایع الکترونیکی، صنایع تولید لوازم‌خانگی و صنایع تولیدی انواع قطعات فلزی مورداستفاده قرار می‌گیرد. ویژگی های رنگ پلی اورتان در واقع همان نقاط قوتی هستند که باعث شده به نسبت بسیاری از رنگ‌های دیگر، برای سطوح فلزی بهترین انتخاب باشد.

همه ما می‌دانیم که سطوح فلزی در اثر رطوبت یا حتی آب ممکن است دچار پوسیدگی شوند. اگر بخواهیم عوامل آسیب‌زای دیگر مانند نور خورشید را هم مدنظر قرار دهیم، می‌توان نتیجه گرفت که سطوح فلزی باید با استفاده از یک پوشش مقاوم حفاظت شوند. رنگ پلی اورتان مناسب فلز در واقع همان چیزی است که برای سطوح فلزی نیاز است و به‌خوبی می‌تواند علاوه بر حفاظت، نیاز به زیباسازی را هم برطرف کند.

کاربرد رنگ پلی‌اورتان فلز چیست؟

رنگ پلی اورتان مناسب فلز به دلیل ویژگی‌های ماندگاری، مقاومت در برابر خوردگی و سایش، درخشندگی، براقیت و شفافیت، در صنایع مختلفی از جمله صنایع خودروسازی، صنایع ساختمانی، صنایع الکترونیکی، صنایع تولید لوازم‌خانگی و صنایع تولیدی انواع قطعات فلزی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

  • صنایع خودروسازی:

رنگ پلی اورتان مناسب فلز برای پوشش‌دادن قطعات فلزی خودرو مانند بدنه، درب‌ها، سقف و قطعات داخلی خودروها استفاده می‌شود. این رنگ به دلیل مقاومت در برابر خوردگی، سایش و اشعهٔ خورشید، ماندگاری رنگ و زیبایی ظاهری، مناسب برای مصارف خودروسازی است.

  • صنایع ساختمانی:

یکی دیگر از کاربردهای این رنگ برای پوشش‌دادن قطعات فلزی ساختمان مانند درب و پنجره، پایه و ستون‌های ساختمان، سقف، دکوراسیون داخلی و بیرونی ساختمان است. باتوجه‌به این که قطعات فلزی ساختمان‌ها عموماً در شرایط محیطی نامساعدی استفاده می‌شوند، این رنگ بهترین پوشش برای آن‌ها خواهد بود. به کمک این پوشش، قطعات فلزی به‌کاررفته در ساختمان‌ها طول عمر و زیبایی بیش‌تری خواهند داشت.

  • صنایع الکترونیکی:

رنگ پلی‌اورتان کاربردهای بسیار گسترده‌ای دارد. قابلیت‌های این رنگ باعث شده تا برای مصارف گوناگون مناسب باشد و علاوه بر ایجاد ظاهر زیبا، پوشش محافظی هم برای سطوح فلزی باشد. یکی از کاربردهای رایج این رنگ برای پوشش بدنهٔ دستگاه‌های الکترونیکی مانند تلویزیون، رادیو، رایانه است. بیش‌تر شرکت‌های بزرگ و معروف برای قطعات فلزی محصولات الکترونیکی خود از این رنگ استفاده می‌کنند؛ چرا که دوام و کارایی بسیار خوبی در این زمینه دارد.

مزایای استفاده از رنگ پلی اورتان مناسب فلز چیست؟

از میان همه رنگ‌های موجود، رنگ پلی اورتان مناسب فلز بهترین پوشش برای این سطوح است. دلیل این موضوع هم به مزایای این رنگ مربوط است. برای آشنایی بهتر با این رنگ بهتر است ابتدا مزایای آن را بشناسید؛ چرا که از این طریق می‌توانید به‌خوبی متوجه گستردگی کاربردهای این رنگ شوید.

همچنین برای انتخاب بهترین برند رنگ پلی اورتان این مقاله رو مطالعه کنین

رنگ پلی اورتان | شرکت رنگ تهران

  • مقاومت در برابر خوردگی:

رنگ پلی‌اورتان فلز به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی، فلز را در برابر آب، هوا، مواد شیمیایی و عوامل آسیب‌زننده دیگر محافظت می‌کند. استفاده از این رنگ باعث می‌شود تا مدت‌ها نگرانی از بابت خوردگی سطوح فلزی نداشته باشید.

  • مقاومت در برابر سایش:

یکی از عوامل مخرب برای سطوح فلزی، سایش است. رنگ پلی اورتان مناسب فلز با مقاومت بالا در برابر سایش و خراشیدگی، برای کاربردهایی که نیاز به پوشش محافظتی بادوام بالا دارند، بهترین انتخاب خواهد بود.

  • ایجاد ظاهر زیبا:

رنگ پلی‌اورتان فلز باتوجه‌به خواص زیبایی‌دهی، به طور مؤثری در افزایش جذابیت ظاهری سطوح فلزی کاربرد دارد. این در حالی است که با استفاده از این رنگ شما یک‌لایه پوشش محافظ هم برای سطوح فلزی ایجاد کرده‌اید.

  • ایجاد پوشش یکنواخت:

رنگ پلی‌اورتان فلز، به دلیل داشتن ویژگی‌های پوششی مناسب، توانایی ایجاد پوشش یکنواخت را دارد که می‌تواند به کیفیت و زیبایی نهایی پروژه کمک کند. به‌علاوه این ویژگی کمک می‌کند، اجرای این رنگ بسیار آسان‌تر از سایر رنگ‌ها باشد.

  • پایداری در برابر شرایط محیطی:

این رنگ به دلیل مقاومت بالایی که در برابر نور خورشید، آب‌وهوا، گرما، سرما و شرایط محیطی دیگر دارد، برای کاربردهایی که در معرض شرایط سخت محیطی هستند، گزینه مناسبی خواهد بود. همین موضوع سبب شده تا در صنایع بزرگ استفاده از این رنگ رایج باشد.

معایب استفاده از رنگ پلی‌اورتان فلز کدام‌اند؟

رنگ پلی‌اورتان مناسب فلز در بسیاری از صنایع بخصوص در صنعت خودروسازی، ساخت‌وساز، الکترونیک و صنایع تولید لوازم‌خانگی مورداستفاده قرار می‌گیرد، اما همانند هر روش پوشش‌دهی دیگری، دارای برخی معایب است که لازم است در موردشان بدانید.

  • قیمت بالا:

یکی از معایب این رنگ، قیمت آن است. رنگ پلی‌اورتان فلز نسبت به سایر نوع رنگ‌های فلزی قیمت بالاتری دارد و این موضوع به دلیل مواد اولیه به‌کاررفته در آن و پروسه تولید دشوار است.

  • زمان لازم برای خشک‌شدن:

یکی از دغدغه‌های اصلی در زمان رنگ‌آمیزی، مدت زمانی است که باید برای خشک‌شدن رنگ منتظر بمانید. رنگ پلی‌اورتان فلز نیاز به زمان لازم برای خشک‌شدن نسبتاً طولانی دارد و این ممکن است مشکلاتی برای صنایعی که باید قطعات فلزی را به‌زودی ارسال کنند، ایجاد کند.

  • عدم شفافیت:

بر خلاف بسیاری از رنگ‌ها که ظاهر شفافی دارند، رنگ پلی اورتان مناسب فلز پس از خشک‌شدن، سطح براقی ندارد. به همین دلیل ممکن است با اعمال این رنگ، برخی از جزئیات کار شده روی سطوح فلز، مشخص نباشند.

  • نیاز به شرایط خاص:

برای استفاده از این رنگ روی سطوح فلزی نیاز به ایجاد شرایط خاصی مانند کنترل دما هوا، گردش هوا و همچنین میزان رطوبت است. به همین دلیل ممکن است برای برخی از پروژه، امکان استفاده از این رنگ وجود نداشته باشد.

  • حساسیت به نور خورشید:

برخی از نوع‌های رنگ پلی‌اورتان فلز، حساس به نور خورشید هستند و ممکن است در برابر اشعه مستقیم نور خورشید یا تغییرات دما آسیب ببینند. البته این موضوع تنها در مورد برخی از انواع رنگ پلی‌اورتان است، اما به‌هرحال می‌توان آن را از جمله معایب این نوع رنگ دانست.

انواع رنگ پلی اورتان مناسب فلز را بشناسید!

رنگ پلی‌اورتان فلز در مدل‌ها و نوع‌های مختلفی قابل‌تهیه است که هر یک از آن‌ها مخصوص به کاربردهای مشخصی هستند. در زیر به برخی از انواع رنگ پلی‌اورتان مناسب فلز اشاره می‌کنیم:

  • رنگ پلی‌اورتان یووی:

این رنگ معمولاً در خودروسازی استفاده می‌شود و برای محافظت از رنگ فلزی خودرو در برابر نور خورشید و عوامل محیطی استفاده می‌شود.

  • رنگ پلی‌اورتان ضدزنگ:

این نوع رنگ به‌منظور جلوگیری از خوردگی فلزات به کار می‌رود. این رنگ با پوششی یکنواخت و مقاوم در برابر رطوبت و سایش، سطح فلزی را در برابر خوردگی و آلودگی‌های شیمیایی محافظت می‌کند.

  • رنگ پلی‌اورتان بدون رنگ:

این رنگ برای کاربردهایی طراحی شده است که نیازی به رنگ برای قطعات فلزی ندارند؛ ولی باز هم به یک‌لایه محافظتی برای جلوگیری از خوردگی، آلودگی و رطوبت نیاز دارند.

  • رنگ پلی‌اورتان الاستومری:

این نوع رنگ به دلیل امکان کشش و انقباض به سطح فلزی، برای سطوح منحنی و برجستهٔ فلزی استفاده می‌شود.

مقایسه رنگ پلی‌اورتان برای فلز با سایر رنگ‌ها

برای درک بهتر میزان کارایی و عملکرد رنگ پلی‌اورتان مناسب فلز، جدولی را تنظیم کرده‌ایم که از جنبه‌های مختلف این رنگ را با پوشش‌های دیگر برای سطوح فلزی مقایسه می‌کند.

رنگ پلی‌اورتان

رنگ اپوکسی

رنگ پلی اوره

پارامترهای مهم عملکردی

خوب

عالی

متوسط

چسبندگی

خوب

ضعیف

عالی

مقاومت در برابر ضربه

خوب

عالی

متوسط

مقاومت در برابر خوردگی

متوسط

عالی

متوسط

مقاومت شیمیایی

عالی

ضعیف

خوب

قابلیت آب‌وهوایی

عالی

متوسط

عالی

مقاومت در برابر سایش

خوب

متوسط

عالی

زمان خشک‌شدن

عالی

ضعیف

عالی

انعطاف‌پذیری

رنگ پلی اورتان | شرکت رنگ تهران

نتیجه‌گیری

باتوجه‌به بررسی‌های انجام شده، می‌توان نتیجه گرفت که رنگ پلی اورتان مناسب فلز بهترین و کاربردی‌ترین پوشش برای چنین سطوحی است. البته که این رنگ هم مانند هر پوشش دیگری، معایبی دارد که اگر به‌خوبی در موردشان بدانید، دردسرساز نخواهند بود. از طرفی شما می‌توانید برای پروژه‌های مختلف و سطوحی فلزی با شرایط متفاوت از انواعی از این رنگ بهره ببرید که مزایای بیش‌تری برای شما داشته باشند.

رنگ پلی اورتان تطبیق‌پذیری بسیار بالایی با شرایط مختلف انواع سطوح فلزی دارد. به همین دلیل هم می‌توان از آن برای پوشش سطوح فلزی که در معرض عوامل مخرب زیادی هستند، استفاده کرد. البته فراموش نکنید که همه ویژگی‌های مثبت و مزایای این رنگ زمانی کارآمد هستند که پروسه رنگ‌آمیزی طبق اصول انجام شده باشد.

در صورتی که سوالی داشتید، می‌توانید با کارشناسان رنگ تهران تماس بگیرید. در این مطلب کاربرد رنگ پلی اورتان مناسب فلز در اختیار شما قرار گرفت تا بتوانید بهترین انتخاب را در خریدتان داشته باشید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *