رنگ پلی اورتان مناسب چوب | شرکت رنگ تهران

رنگ پلی اورتان مناسب سطوح چوبی چیست و چه کاربردی دارد؟

پیداکردن رنگ مناسب برای چوب می‌تواند گاهی خیلی دردسرساز شود، به همین منظور تصمیم داریم تا یکی از بهترین رنگ‌های مناسب چوب را معرفی کنیم. رنگ پلی اورتان مناسب چوب در واقع محصولی است که می‌توانید برای استفاده روی انواع سطوح چوبی از آن استفاده کنید. استفاده از این رنگ هم مانند همه انواع رنگ‌های معمولی است و از نظر دشواری خاصی ندارد.

استفاده از این رنگ بیش‌تر به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد، رواج پیدا کرده و می‌توانید کارایی آن را در صنایع بزرگ و کوچک به‌راحتی مشاهده کنید. جالب است بدانید که به‌واسطه همین خصوصیات، شما می‌توانید رنگ پلی اورتان مناسب چوب را جایگزین بسیار از رنگ‌های معمولی کنید؛ چرا که طبیعتاً این رنگ بازدهی بسیاری بهتری روی انواع سطوح چوبی خواهد داشت.

رنگ پلی اورتان چیست | شرکت رنگ تهران


رنگ پلی اورتان چیست؟

پلی‌اورتان یک پلیمر ساختاری است که در تولید موادی مانند روکش‌های صنعتی، لاستیک، مهره‌های نوری، چسب‌ها، فوم‌ها، چرم مصنوعی و سایر مواد به کار می‌رود. این ماده با استفاده از یک فرایند شیمیایی به نام پلیمریزاسیون تولید می‌شود. پلی‌اورتان می‌تواند به‌صورت جامد، فوم، مایع و چسب تولید شود.

رنگ پلی‌اورتان یکی از انواع رنگ‌های پرکاربردی است که این روزها استفاده‌های زیادی دارد. این رنگ معمولاً به‌صورت مایع و در بطری‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شود که شما می‌توانید باتوجه‌به نیازتان آن‌ها را تهیه کنید.

رنگ پلی‌اورتان باعث می‌شود تا سطح پلی‌اورتان زیبایی دوچندانی پیدا کند و با ایجاد رنگ‌های زیبا و متنوع بر روی سطح، ظاهر و کاربرد آن را بهبود دهد. این رنگ معمولاً شامل یک ماده رنگزای اصلی و ماده دیگری برای تثبیت رنگ است. همچنین، رنگ پلی‌اورتان می‌تواند برای ایجاد الگوهای مختلف، ایجاد تصاویر و طرح‌هایی با جزئیات دقیق و حتی برای نقاشی بر روی سطوح مختلف به کار برود.

باتوجه‌به ویژگی های رنگ پلی اورتان ، این رنگ به طور گسترده در صنایع مختلفی مانند صنعت لوازم‌خانگی، صنعت خودرو، صنعت پوشاک، صنعت چرم و جزئیات داخلی، صنعت لوازم ورزشی و بسیاری صنایع دیگر به کار می‌رود.

رنگ پلی‌اورتان چوب چیست؟

رنگ پلی‌اورتان مناسب چوب، رنگی است که برای رنگ‌آمیزی و پوشش‌دادن به سطوح چوبی مانند میز، صندلی، درب و پنجره‌ها، کابینت‌ها، پله‌ها و سایر اجزای داخلی و خارجی منازل به کار می‌رود. رنگ پلی‌اورتان یک نوع رنگ صنعتی است که با استفاده از پلی‌اورتان به‌عنوان اصلی‌ترین ماده سازنده تولید می‌شود و قابلیت استفاده روی انواع سطوح چوبی را دارد.

رنگ پلی‌اورتان مناسب چوب معمولاً در دو نوع مات و براق عرضه می‌شود. این رنگ بسیار مقاوم در برابر خش، سایش و آب است و به همین دلیل برای استفاده در سطوح چوبی که نیاز به مقاومت بالا دارند، مانند سطوح محیط‌های خشک و مرطوب، آشپزخانه، حمام و فضاهای خارجی مناسب است.

رنگ پلی‌اورتان چوب باعث می‌شود تا سطوح چوبی زیبا و درخشان شود و همچنین آن‌ها را در برابر آفتاب، نور، حرارت و رطوبت حفاظت می‌کند. این رنگ معمولاً به‌صورت مایع عرضه می‌شود و برای استفاده روی سطح چوبی باید از برس، رولر یا اسپری استفاده شود. همچنین، رنگ پلی‌اورتان مناسب چوب قابلیت رنگ‌آمیزی به رنگ‌های مختلف را داراست و می‌توان با آن رنگ‌های جذاب و متنوعی بر روی سطوح چوبی ایجاد کرد.

باتوجه‌به این اطلاعات می‌توان نتیجه گرفت که رنگ پلی اورتان مناسب چوب، کارایی بسیار خوبی روی این نوع سطوح دارد و به دلیل داشتن تنوع زیاد، به شما امکان شخصی‌سازی می‌دهد.

مزایای استفاده از رنگ پلی اورتان چوب چیست؟

دلیل اصلی مناسب بودن رنگ پلی اورتان برای چوب، مزایای آن است. در مقایسه با پوشش‌های دیگر و با بررسی مزایای این رنگ می‌توان نتیجه گرفت که رنگ پلی اورتان بهترین انتخاب برای انواع سطوح چوبی خواهد بود. در ادامه برای آشنایی بیش‌تر شما، تمام مزایای رنگ پلی اورتان مناسب چوب را بررسی خواهیم کرد.

  • مقاومت بالا در برابر خراشیدگی و سایش:

رنگ پلی‌اورتان چوب به دلیل داشتن پوشش سخت و مقاوم، به سطوح چوبی که در معرض استفاده روزانه قرار دارند، مانند درب‌ها، کابینت‌ها و میزها، مقاومت بالایی در برابر خراشیدگی و سایش ارائه می‌دهد. دغدغه ساییدگی و واردشدن خراش روی سطوح چوبی، موضوعی است که همیشه وجود داشته و خوشبختانه می‌توانید به کمک رنگ پلی اورتان مناسب چوب به‌راحتی از این مشکل عبور کنید.

  • مقاومت در برابر آب و رطوبت:

همه ما می‌دانیم که دشمن درجه یک همه چوب‌ها، رطوبت است. تفاوتی ندارد چوب از چه نوعی باشد؛ چرا که رطوبت می‌تواند باعث نابودی آن شود. رنگ پلی اورتان چوب به دلیل داشتن پوششی مقاوم در برابر آب و رطوبت، به سطوح چوبی که در معرض تماس با آب و رطوبت قرار دارند، مانند سطوح آشپزخانه و حمام، مقاومت بالایی اعطا می‌کند.

  • مقاومت در برابر حرارت و نور:

این رنگ در برابر حرارت بالا و البته نور خورشید که می‌تواند باعث گرم‌شدن سطوح چوبی شود، مقاومت بالایی دارد. به نسبت رنگ‌های معمولی، رنگ پلی اورتان مناسب چوب در چنین شرایطی عملکرد بسیار بهتری خواهد داشت. به‌این‌ترتیب با استفاده از کاربرد رنگ پلی اورتان چوب می‌توانید از بابت دوام این سطوح در برابر حرارت و نور خیال آسوده‌ای داشته باشید.

  • داشتن رنگ‌های جذاب و متنوع:

رنگ پلی اورتان چوب به دلیل داشتن قابلیت رنگ‌آمیزی به رنگ‌های مختلف، امکان ایجاد طیف وسیعی از رنگ‌های جذاب و متنوع را برای سطوح چوبی فراهم می‌کند. طبیعتاً اولین هدف برای استفاده از رنگ، امکان شخصی‌سازی سطوح مختلف است. خوشبختانه به کمک این رنگ می‌توانید سطوح چوبی را با هر طیف رنگی‌ای، پوشش دهید.

  • عدم نیاز به تعویض سطوح چوبی:

اصلی‌ترین مشکل سطوح چوبی این است که در اثر عوامل مخرب محیطی به‌سرعت دچار تغییرات می‌شوند و پس از مدتی ظاهر زیبای اولیه را از دست می‌دهند. استفاده از رنگ پلی اورتان چوب باعث می‌شود که سطوح چوبی در برابر خراشیدگی، آب، حرارت و نور حفاظت شود و نیاز به تعویض آن‌ها کاهش یابد، در نتیجه این رنگ برای سطوح چوبی انتخاب بسیار خوبی خواهد بود و از فرسودگی زودهنگامشان جلوگیری می‌کند.

رنگ پلی‌اورتان چوب | شرکت رنگ تهران

معایب استفاده از رنگ پلی اورتان مناسب چوب چیست؟

استفاده از رنگ پلی‌اورتان مناسب چوب برای رنگ‌آمیزی و پوشش‌دادن به سطوح چوبی، مزایایی دارد که در بخش قبل به آن‌ها اشاره کردم. اما مانند هر محصول دیگری، رنگ پلی‌اورتان چوب نیز معایبی دارد که شناختشان خالی‌ازلطف نخواهد بود. به همین منظور در ادامه می‌خواهیم مهم‌ترین معایب رنگ پلی اورتان را بررسی کنیم.

  • هزینه:

استفاده از رنگ پلی‌اورتان چوب، معمولاً به دلیل قیمت بالای محصول، هزینه بالایی را برای کاربران به همراه دارد. به همین دلیل پیش از گرفتن تصمیم نهایی برای خرید این محصول باید بودجه مشخص شده برای پروژه و قیمت رنگ پلی اورتان را در نظر بگیرید.

  • نیاز به تهویه:

در هنگام استفاده از رنگ پلی‌اورتان مناسب چوب، نیاز به تهویه مناسب داخل محیط وجود دارد. چرا که این رنگ دارای بوی شدیدی است که ممکن است برای برخی افراد تحمل‌ناپذیر باشد. البته می‌توان این کار را در محیط‌های باز، بدون نیاز به استفاده از تهویه یا حتی ماسک‌های تنفسی انجام داد.

  • زمان خشک‌شدن:

زمانی که از رنگ پلی‌اورتان چوب استفاده می‌شود، بازه زمانی خشک‌شدن آن می‌تواند طولانی شود و این موضوع ممکن است در برخی موارد مشکل‌ساز باشد. همچنین، در صورت استفاده از رنگ پلی‌اورتان چوب در مناطق با رطوبت بالا، زمان خشک‌شدن آن از حالت عادی بیش‌تر هم می‌شود. باتوجه‌به این توضیحات برای این که زمان خشک‌شدن این رنگ کاهش یابد، باید به شرایط تهویه و گردش هوا دقت زیادی داشته باشید.

  • نیاز به تعویض:

درصورتی‌که رنگ پلی‌اورتان چوب در محیط‌هایی با شرایط آب‌وهوایی نامساعد استفاده شود، ممکن است زودتر از موعد دچار فرسودگی شود و نیاز به تعویض داشته باشد. البته این مشکل برای مناطقی است که شرایط آب‌وهوایی آن‌ها بسیار نامساعد باشد.

آموزش گام‌به‌گام استفاده از رنگ پلی اورتان روی چوب

برای استفاده از رنگ پلی‌اورتان روی چوب که یک روش عالی برای حفاظت از سطح چوبی است و همچنین کمک می‌کند یک پوشش زیبا و مقاوم به دست بیاید نیاز به طی‌کردن مراحل خاصی وجود دارد. همچنین برای این کار نیاز به برخی مواد اولیه هم دارید که در پروسه اجرای آن کارآمد خواهند بود.

مواد لازم:

  • رنگ پلی‌اورتان (حالت براق یا مات)
  • برس رنگ‌آمیزی یا دستگاه رنگ‌پاش
  • کاغذ سنباده‌زنی
  • پارچه نرم
  • ماسک و دستکش
  • محلول شستشوی چوب (به دلیل حساسیت آماده‌بودن سطح زیرین در زمان اجرای رنگ پلی‌اورتان، می‌توانید از محلول شستشوی چوب برای تمیزکردن سطح چوب استفاده کنید.)
  • کاغذروغنی برای محافظت از زمین در حین کار

مراحل:

  • تمیزکردن سطح چوب:

قبل از شروع به کار، اطمینان حاصل کنید که سطح چوب کاملاً تمیز است. برای این کار، از یک محلول شستشوی چوب یا آب و صابون استفاده کنید و سپس سطح را با یک‌پارچه نرم خشک کنید.

  • سنباده‌زنی سطح چوب:

برای رسیدن به یک سطح صاف، سطح چوب را با کاغذ سنباده‌زنی سنگین، سنباده بزنید. به یاد داشته باشید که سمباده زدن بیش از حد ممکن است باعث تغییر شکل سطح چوب شود، بنابراین دقت کنید و به‌اندازه کافی سنباده بزنید تا سطح صاف شود.

  • تمیزکردن سطح چوب:

پس از سمباده زدن سطح چوب، با پارچه نرم تمامی ذرات گردوخاک را از سطح پاک کنید. تمیز بودن سطح اهمیت زیادی دارد؛ چرا که وجود گردوغبار می‌تواند از میزان چسبندگی رنگ پلی اورتان مناسب چوب بکاهد.

  • استفاده از پرایمر:

پرایمر یک‌لایهٔ پایه‌ای است که روی چوب اعمال می‌شود تا رنگ پلی‌اورتان بهتر بچسبد. پرایمر را روی سطح چوب اعمال کرده و به مدت چند ساعت صبر کنید تا خشک شود. برای اجرای لایه بعد عجله نکنید؛ چرا که اگر لایه پرایمر به‌خوبی خشک نشده باشد، احتمالاً لایه دوم باکیفیت پایین اجرا خواهد شد.

  • رنگ‌آمیزی:

پس از خشک‌شدن پرایمر، می‌توانید شروع به رنگ‌آمیزی کنید. بهتر است این کار را با حرکات یکنواخت و در جهت یکسان انجام دهید. بعد از اعمال رنگ، باید به مدت چند ساعت صبر کنید تا لایه اول رنگ هم به طور کامل خشک شود. برای اجرای رنگ می‌توانید از برس‌های معمولی یا دستگاه‌های رنگ‌پاش استفاده کنید. طبیعتاً استفاده از برس‌های رنگ‌آمیزی میزان رنگ بیش‌تر مصرف می‌کند و اگر می‌خواهید حجم رنگ کم‌تری استفاده شود، از دستگاه رنگ‌پاش استفاده کنید.

  • اجرای لایه نهایی:

برای اطمینان از کیفیت رنگ لازم است حداقل دولایه رنگ پلی اورتان مناسب چوب اجرا شود. دقت کنید که برای اجرای این لایه باید، سطح زیرین کاملاً خشک شده باشد. همچنین می‌توانید از تعداد لایه‌های بیش‌تری هم برای سطوح چوبی استفاده کنید. البته این موضوع به نظر و البته شرایط پروژه شما بستگی دارد.

رنگ پلی اورتان | شرکت رنگ تهران

نتیجه‌گیری

برای شناخت رنگ پلی اورتان مناسب چوب تا اینجا، مزایا و معایب آن را بررسی کردیم. با درنظرگرفتن این اطلاعات می‌توانید میزان کارایی این رنگ برای سطوح چوبی مدنظرتان را بسنجید. به‌طورکلی می‌توان رنگ پلی اورتان مناسب چوب را بهترین پوشش برای این سطوح در نظر گرفت. رنگ پلی اورتان علاوه بر این که ظاهر زیبایی به چوب می‌دهد، بلکه باعث بهبود مقاومت و بالارفتن طول عمرش هم می‌شود.

فراموش نکنید که همه ویژگی‌های مثبت این رنگ زمانی نشان داده می‌شوند که به‌درستی روی سطوح چوبی اجرا شود. باتوجه‌به این موضوع باید به همه مراحل به طور کامل دقت کنید. در میان همه مراحل این پروسه، به‌خصوص مرحله آماده‌سازی اهمیت زیادی خواهد داشت؛ چرا که بستر موردنیاز برای اجرای رنگ را فراهم می‌کند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *