روان شناسی رنگ طوسی و نقشی که در دکوراسیون داخلی دارد! | شرکت پخش رنگ تهران

روان شناسی رنگ طوسی و نقشی که در دکوراسیون داخلی دارد!

طوسی به عنوان یکی از رنگ های خنثی و سرد شناخته می شود. به طور کلی برای ایجاد چنین رنگ هایی لازم است از ترکیب چند رنگ دیگر استفاده شود، چرا که رنگ های خنثی در طیف رنگی وجود ندارند. روان شناسی رنگ طوسی نشان داده که می توان از آن برای جلب توجه مخاطب استفاده بهینه کرد و بهترین گزینه به کار بردن آن در ترکیب با رنگ های دیگر است.

طوسی مانند رنگ های خنثی دیگر هم چون مشکی، سفید یا بژ، در اصول طراحی لباس یا دکوراسیون خانه و محل کار، به عنوان یک بوم نقاشی آماده شناخته می شود. در بیانی ساده تر چنین رنگ هایی برای پس زمینه بیش تر به کار می روند، چرا که در عین سادگی و موثر بودن بر تداعی تصاویر و تفکرات جدید در ذهن بیننده، کارآمد خواهند بود.

باورهای مختلفی در مورد رنگ خاکستری وجود دارد که برخی از آن ها جنبه های مثبت اثرات و برخی دیگر جنبه های منفی آن را مورد توجه قرار می دهند. ویژگی ها، کاربردها و اثرات مثبت و منفی رنگ طوسی را در این مقاله به طور کامل بررسی خواهیم کرد، پس در ادامه ما را همراهی کنید.

رنگ طوسی چگونه به وجود می آید؟

رنگ های بسیار متنوعی تا به امروزه ساخته و مورد استفاده قرار گرفته اند. هر یک از آن ها ماهیتی اختصاصی دارند که باعث تمایز میان انواع طیف رنگی می شود. یکی از سیستم های ساده و پرکاربرد برای نام گذاری رنگ های مختلف، استفاده از کدهای به خصوص است.

#۸۰۸۰۸۰ به عنوان کد معرف رنگ طوسی شناخته می شود. این کد در مدل های رنگی مختلف کارآمد است و از آن برای شناساندن این رنگ استفاده می شود.

پاسخ به سوال رنگ طوسی چگونه به وجود می آید، نیازمند آشنایی با مدل های رنگی دارد. این مدل ها کمک می کنند رنگ طوسی در شرایط و محیط های مختلف ایجاد شود. تفاوت اصلی میان تمام این سیستم ها، در نوع ایجاد رنگ ها و محیط هایی است که رنگ ها را در آن پیاده سازی می کنند.

در ادامه سه مورد از مهم ترین این مدل ها را معرفی و بررسی خواهیم کرد که بیش ترین کاربرد را با توجه به ویژگی هایشان دارند.

مدل رنگی CMYK

در شرایط چاپخانه ای و برای پیاده سازی رنگ های مختلف بر روی کاغذ و مقوا، از CMYK استفاده می شود. تا به امروز این مدل بیش ترین استفاده را در میان دیگر روش ها و به منظور چاپ رنگ داشته است. پایه و اساس CMYK، شامل چهار رنگ اصلی می شود که دیگر رنگ ها در نتیجه ترکیب آن ها به وجود خواهند آمد.

فیروزه ای (CYAN)، ارغوانی (MAGENTA)، زرد (YELLOW) و مشکی (BLACK) در این مدل رنگی، به صورت لایه هایی با ضخامت های مختلف بر روی هم قرار می گیرند تا در نهایت رنگ مورد نظر کاربر ایجاد شود. نام CMYK نیز از ترکیب حروف اسامی انگلیسی چهار رنگ اصلی به کار رفته در آن، به دست آمده است.

از ترکیب ۵۰% رنگ مشکی، ۰% زرد، ۰% ارغوانی و ۰% هم فیروزه ای، رنگ طوسی در مدل CMYK به دست خواهد آمد. برای مشاهده بهترین نتیجه از ایجاد رنگ طوسی در مدل CMYK، بهتر است برای چاپ از کاغذ های سفید استفاده شود.

مدل رنگی CMYK | شرکت پخش رنگ تهران

مدل رنگی RGB

در حال تماشای تلویزیون یا کار با تلفن همراه خود، آیا به این موضوع فکر کرده اید که رنگ ها چگونه در نمایشگرها ایجاد می شوند؟

پیش از آن که مدل های رنگی پا به دنیای کامپیوتری بگذارند، تمام تلویزیون ها تصاویر سیاه و سفید را نمایش می دادند. مدل RGB توانسته تنها با استفاده از سه رنگ اصلی قرمز، سبز، آبی و یک منبع نور، تصاویر رنگی را ایجاد کند.

امروزه در تمام نمایشگرهای تلویزیون ها، تلفن های همراه، کامپیوتر و لپ تاپ ها از این فناوری استفاده می شود. برای ایجاد رنگ هایی مانند طوسی در این مدل، لازم است که سه رنگ اصلی به کار رفته در آن به میزان های متفاوتی با هم ترکیب شوند.

درصد ترکیب هر یک از این سه رنگ برای ایجاد رنگ های خنثی، یکسان است. برای مثال در مورد رنگ طوسی، این مقدارها به شرح زیر هستند:

قرمز: ۵۰.۲%، سبز: ۵۰.۲%، آبی: ۵۰.۲

مهم ترین تفاوت میان مدل RGB و CMYK، این است که در سیستم RGB برای تشکیل و نمایش هر رنگ، نیاز به یک منبع نور خواهد بود در حالی که در مدل CMYK چنین لزومی وجود ندارد.

مدل رنگی HSL

رنگی که در پوسته و قسمت کاربری هر سایت مشاهده می کنید یا بسیاری از طراحی های دیجیتالی دیگر، به کمک این مدل بهینه سازی می شوند. HSL این قابلیت را به کاربر می دهد که عکس ها را با کیفیت رنگی بهتری به کار ببرد و نوعی بهینه سازی را در این حوزه انجام می دهد.

فاکتور های مختص به هر رنگ در HSL با دو مدل قبلی به کلی تفاوت دارد. هر رنگ با توجه به درجه، اشباع و شدت روشنایی در یک طیف مجزا قرار می گیرد. در مورد رنگ طوسی این مقادیر به شکل زیر هستند:

درجه: ۰، اشباع رنگی: ۰%، شدت روشنایی: ۵۰%

مدل رنگی HSL | شرکت پخش رنگ تهران

همه چیز درباره روان شناسی رنگ طوسی

بخش عظیمی از حافظه تصویری ما و آن چه از گذشته به خاطر داریم بدون آن که متوجه باشیم در مورد رنگ ها است. شاید این موضوع در زندگی روزمره و در میان انبوهی از دغدغه ها مالی و ذهنی دیگر، کم تر به چشم بیاید، اما رنگ ها بر تفکرات و ذهنیت همه ما به طور مستقیم اثر گذار هستند.

یک رنگ ممکن است در شرایطی خاص یک تداعی مثبت و امید بخشانه را برای بیننده خود ایجاد کند، اما در موقعیتی دیگر باعث خستگی و بی حوصلگی شود. همه این اصول بستگی به میزان آشنایی شما از هر رنگ دارد و نحوه استفاده ای که از آن ها خواهید کرد.

با استفاده از علم روان شناسی می توان تمام پارامترهای حائز اهمیت در مورد یک رنگ را بررسی و تحلیل کرد. جامعیت اطلاعاتی که از این طریق به دست می آیند، یکی از نکات مثبت درباره آن ها است.

روان شناسی رنگ طوسی نشان داده که می توان آن را در دسته بندی رنگ های خنثی و سرد قرار داد. طوسی با وجود سرد بودن، می تواند ترکیب ها جذابی را در کنار رنگ های دیگر ایجاد کند. نکته مهم این است که باید از علم روان شناسی در ترکیب کردن رنگ ها استفاده شود تا با توجه به شرایط، بتوان بیش ترین بهره وری را از رنگ ها داشت.

معانی رنگ طوسی

معانی رنگ طوسی | شرکت پخش رنگ تهران

طوسی را می توان رنگی دانست که شاید در نگاه اول کمی خسته کننده و بی روح به نظر بیایید، اما اگر کمی بیش تر به آن دقت کنید، می توان زیبای و جذابیت درون این رنگ را مشاهده کنید.

این رنگ عموماً رنگ منطق و مصالحه است، از این رو در مناسبات دیپلماتیک بسیار شاهد کاربردهای مختلف از آن هستیم. از نظر برخی افراد، طوسی را می توان رنگ پیچیدگی دانست که مفاهیم بسیاری در خود گنجانده است.

طوسی در میانه طیف سفید و سیاه قرار می گیرد و خصوصیاتی که دارد، این قابلیت را به کاربر می دهد تا از آن همانند رنگ مشکی، برای تأکید و تأیید استفاده شود. به طور کلی این رنگ مفاهیمی هم چون اعتماد، بلوغ، مسولیت پذیری، صلح و پایداری را انتقال می دهد.

معانی و مفاهیمی که درباره رنگ طوسی وجود دارند، عموماً جنبه ها جهانی دارند و بیش تر مردم به آن ها معتقد هستند. با این وجود برای هر فرد اثرات و تداعی های که در اثر مشاهده این رنگ به وجود می آیند، متفاوت است و دلایل زیادی در آن اثر گذار خواهند بود.

در برخی نقاط دنیا طوسی را رنگ افسردگی و ناامیدی می دانند، مانند کشور چین و در بعضی کشورهای آسیایی نیز به عنوان نماد مسولیت پذیری شناخته می شود. در قرون وسطی، قهوه ای و طوسی را رنگ فقر و بی پولی می دانستند و عموماً فقرا و مردم عامه از لباس های با چنین رنگ هایی استفاده می کردند.

نکات مثبت و منفی در مورد رنگ طوسی

نکات مثبت و منفی در مورد رنگ طوسی | شرکت پخش رنگ تهران

هیچ رنگی وجود ندارد که بتوان در مورد آن گفت: تمام ویژگی ها و کاربردهای آن مثبت است!

طوسی نیز همانند دیگر رنگ ها می تواند در شرایط مختلف و در ترکیب با رنگ های متفاوت، اثراتی جدید ایجاد کند. این رنگ، جدیت را نشان می دهد و رنگی سرد و خشک است که در صورت استفاده زیاد می تواند سبب خستگی ذهنی و بی حوصلگی شود.

طوسی میان طیف های رنگی، تعادل ایجاد می کند و اگر در جای مناسب به کار گرفته شود می تواند توجه مخاطب را به خود جلب کند. بر خلاف بسیاری از رنگ های گرم، طوسی یک رنگ غیر صمیمی است که مفاهیم دوستی و رفاقت را کم تر انتقال می دهد.

استفاده از طوسی روشن یا تیره می تواند در اثراتی که بر ذهن انسان دارند، تفاوت ایجاد کند. برای مثال طوسی روشن سبب ایجاد آرامش و تمرکز می شود و کمک می کند از خلاقیت بیش تری در حل کردن مسائل استفاده کنید. از طرفی طوسی تیره مفاهیم دلگیر کننده ای را به دنبال دارد و بهتر است از آن برای لباس یا دکوراسیون محل زندگی افرادی که افسردگی دارند، استفاده نشود.

به طور کلی رنگ های خنثی مانند طوسی می توانند در میزان مناسب از کاربری، سبب ایجاد آرامش و حس اعتماد در افراد شوند.

کاربردهای رنگ طوسی

کاربردهای رنگ طوسی | شرکت پخش رنگ تهران

خنثی بودن رنگ طوسی، به این معنی نیست که لزوماً باعث خستگی و بی خوصلگی شود. شرکت های بزرگی هم چون اپل از این رنگ در محصولات خود استفاده می کنند و توانسته  اند به این واسطه، مخاطبان زیادی را جذب کنند.

ماهیت این رنگ به گونه ای است که کم تر از رنگ های دیگر برای انسان تکراری می شود و این موضوع در طولانی مدت بسیار حائز اهمیت خواهد بود.. یکی از مهم ترین کاربرد هایی که می توان برای این رنگ تعریف کرد، استفاده از آن در صنایع مد و پوشاک است که در ادامه به طور کامل به آن خواهیم پرداخت.

طوسی یکی از رنگ هایی است که هیچ گاه جایگاه خود را در میان رنگ های اثر گذار طراحی از دست نداده است. چه در طراحی های دیجیتالی و چه در طراحی دکوراسیون داخلی، این رنگ می تواند جذابیت بسیاری ایجاد کند و کمک می کند طراح در زمینه خلق آثار جدید، آزادتر باشد.

از خاکستری در لوازم آرایشی و بهداشتی نیز بسیار استفاده می شود. عمدتاً در چنین صنایعی طوسی تحت عنوان رنگ مو ارائه می شود. صنایع خودرو سازی نیز در کنار رنگ سفید و سیاه از طوسی استفاده می کنند. اما میزان متقاضی برای چنین خودروهایی به نسبت خودروهای سفید یا سیاه، کم تر است.

بررسی جوانب مختلف رنگ طوسی از نظر روان شناسی

یکی رنگ را می توان از طریق ویژگی هایی که دارد، اثرات مثبت و منفی که بر ذهن انسان می گذارد یا کاربردهایی آن، شناسایی کرد. روان شناسی رنگ ها کمک کرده تا تمام این اطلاعات در یک قالب واحد در کنار هم قرار گیرند.

مفاهیم و اطلاعاتی که در مورد جوانب مختلف روان شناختی یک رنگ ارائه می شوند به طور کامل قاطعیت ندارند. به بیانی ساده تر می توان گفت اثرات هر رنگ با توجه به شرایط و روحیات هر فرد می تواند متغیر باشد. خاطراتی که از گذشته در مورد این رنگ به خاطر می آورید، بیش تر تأثیر را بر اثرات آن دارد.

از نظر کاربرد می توان جنبه های مختلفی برای این رنگ در نظر گرفت و اثراتی که در هر یک ممکن است بر افراد داشته باشد را بررسی کرد. در ادامه چهار مورد از مهم ترین آن ها یعنی نقشی که در دکوراسیون، تبلیغات، شخصیت افراد و مد و پوشاک دارد، تحلیل خواهیم کرد.

رنگ طوسی در دکوراسیون

تأثیری که این رنگ بر ذهن بیننده می گذارد در بیش تر مواقع وابسته با این است که در کنار چه رنگ های قرار گرفته است. مهم ترین نکته در مورد استفاده از آن در دکوراسیون داخلی این است که به میزان مناسبی به کار برود، چرا که می تواند در طولانی مدت سبب افسردگی و ناامیدی در افراد شود.

طوسی در کنار رنگ سفید در دکواسیون داخلی، محیط را تمیز و روشن نشان می دهد. اگر می خواهید فضا را بازتر از آن چه هست نشان دهید، این ترکیب بسیار کارآمد خواهد بود.

این رنگ طیف گسترده را در برد می گیرد که شامل دودی، خاکستری، زغالی، نقره ای و سربی است. هر یک از آن ها رنگ مکمل مخصوص به خود را دارند و در زمان انتخاب و رنگ بندی چیدمان خانه لازم است حتماً به این موضوع دقت داشته باشید.

در دکوراسیون های مدرن و امروزی بیش تر از طوسی در کنار رنگ های ملای استفاده می شود که باعث ایجاد آرامش و سکوت در فضا می شوند. روان شناسی رنگ طوسی نشان داده که بهترین استفاده از آن برای رنگ آمیزی دیوار ها خواهد بود که المان هایی با رنگ های گرم تر در کنار آن قرار گیرند.

رنگ طوسی در دکوراسیون | شرکت پخش رنگ تهران

رنگ طوسی در مد و پوشاک

طوسی در صنعت مد و پوشاک به عنوان یکی از رنگ های مدرن شناخته می شود. البته این باور بیش تر در مد امروزی رواج پیدا کرده است. مهم ترین ویژگی نیز در مورد این رنگ، قابلیت انعطاف پذیری آن است که به کاربر اجازه می دهد آن را با رنگ ها مختلفی ست کند.

یکی از بهترین ترکیب های رنگی، لباس های طوسی در کنار طیف قرمز یا نارنجی هستند. به کار بردن این دو رنگ در کنار هم در فصل ها سرد سال می تواند مناسب باشد. اگر به دنبال جلب توجه هستید و می خواهید در یک جمع بزرگ دیده شوید، استفاده از تم طوسی و زرد می تواند کارساز باشد.

رنگ طوسی در مد و پوشاک | شرکت پخش رنگ تهران

رنگ طوسی در شخصیت شناسی

یکی از مهم ترین ویژگی های در مورد کسانی که به این رنگ علاقه نشان می دهند، این است که روابط اجتماعی چندان گسترده ای ندارند و کم تر از دیگر افراد می توانند ارتباط دوستانه و صمیمی را پایه گذاری کنند.

این افراد کم تر به دنبال جلب توجه اطرافیان هستند و ترجیح می دهند در حاشیه امن ذهنی و اجتماعی خود باقی بمانند. عموماً در جمع ها اگر بحثی اتفاق بیفتد، نظر ممتنعی دارند و جنبه بی طرفی را ترجیح می دهند.

افرادی که به این رنگ علاقه نشان می دهند یا به مقدار زیاد در اطراف خود از آن استفاده می کنند، عموماً افرای قابل اعتماد هستند و می تواند مسولیت های مهم را به آن ها واگذار کرد.

رنگ طوسی در شخصیت شناسی | شرکت پخش رنگ تهران

رنگ طوسی در تبلیغات

این رنگ به عنوان یک رنگ مدرن و جسورانه در صنعت تبلیغات شناخته می شود و در برندهای لوکس و گران قیمت، طرفداران بسیاری دارد. در طراحی پوسترهای و بیلبوردهایی که در اطراف خود مشاهده می کنید، از رنگ طوسی بیش تر به عنوان پس زمینه استفاده می شود.

استفاده ماهرانه از این رنگ در تبلیغات کمک می کند توجه مخاطب به مضمون تبلیغ بیش تر جلب شود. به کار بردن این رنگ در تبلیغات می تواند مضمون هایی مانند حرفه ای بودن را انتقال دهد. رنگ طوسی در تبلیغات کمک می کند، میان رنگ های گرم مانند زرد و قرمز، تعادل ایجاد شود.

رنگ طوسی در تبلیغات | شرکت پخش رنگ تهران

سخن نهایی در مبحث روان شناسی رنگ طوسی

مثال های بارزی از این رنگ را می توان در محیط اطراف خود بیابید. برای مثال می توان به سنگ هایی هم چون یاقوت خاکستری یا عقیق خاکستری اشاره کرد.

تمام تصاویری که از کودکی در مورد این رنگ به همراه خود می بریم، بر تداعی که در آینده بر ذهن ما خواهند داشت، موثر است. پارامترهای دیگری نیز بر روان شناسی رنگ طوسی اثر گذار هستند که می توان باورهای فرهنگی یا اجتماعی را در این مورد نام برد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *