روی رنگ روغن چه رنگی بزنیم | شرکت پخش رنگ تهران

روی رنگ روغن چه رنگی بزنیم

کافی است که چشمان خود را برای یک لحظه ببندید و جهان را بدون رنگ ها تصور کنید. دنیا بدون آن ها سرد، بی روح و تاریک است. برای همین بشر از ابتدای زیستن در طبیعت، با رنگ ها به زندگی خود جلوه ای دیگر داده است. مردم در ابتدا رنگ ها را با کمک عصاره گیاهان موجود در طبیعت به دست می آورند. اما با پیشرفت تکنولوژی و صنایع مختلف، شاهد انواع رنگ های شیمیایی هستیم که به کمک صنعت گران به دست ما رسیده اند. رنگ روغن یکی از انواع آن ها است. بسیاری از افراد برای رنگ آمیزی فضاهای خود از رنگ روغن استفاده می کنند. اما بعد از مدتی به دلایل مختلف تصمیم می گیرند تا روی آن از انواع دیگر رنگ استفاده کنند. به همین دلیل یکی از سوالات مهم برای این دسته از افراد این است که روی رنگ روغن چه رنگی بزنیم.

اگر شما نیز در این دسته از افراد قرار می گیرید، برای پاسخ به سوال خود کافی است تا انتها همراه با ما باشید.

آیا می توان روی رنگ روغنی رنگ های دیگری اجرا کرد؟

رنگ روغن یکی از رایج ترین ها برای رنگ آمیزی داخلی بناها است. دلیل آن هم مزایای بسیار این نوع از رنگ است. قابل شستشو، نماندن رد قلم مو و غلطک روی سطح، ارائه سطحی یکدست و مقاومت در برابر فشار، اصطکاک و رطوبت، تعدادی از آن ها هستند.

با این که این نوع از رنگ مزایای بسیاری دارد، ممکن است افراد بخواهند امکان اجرای رنگ آکریلیک روی رنگ روغنی یا رنگ پلاستیک را روی آن بدانند.

مواد تشکیل دهنده رنگ های روغنی، مانعی برای اجرای دیگر رنگ ها ایجاد نمی کنند. برای همین اگر سطح رنگ روغنی خود را به خوبی آماده کنید، مشکلی برای رنگ آمیزی نخواهید داشت.

دلایلی که افراد به دنبال رنگ آمیزی روی رنگ روغن هستند

با وجود مزایای متعدد رنگ روغن، این نوع از رنگ معایبی نیز دارد. برای همین است که افراد به دنبال پاسخی برای این سوال هستند: روی رنگ روغن چه رنگی بزنیم؟ ابتدا باید دلایل زیر را که توضیح می دهیم بدانید.

دلایل فنی

رنگ روغن که به رنگ آلکیدی نیز معروف است، امکان دارد برای افراد خطرات و ضررهایی ایجاد کند. دلیل آن هم voc یا ترکیبات آلی شیمیایی موجود در آن است.

به همین دلیل ممکن است افراد تصمیم بگیرند از رنگ پایه آب نظیر رنگ آکریلیک پایه آب یا رنگ پلاستیک روی آن استفاده کنند. به این ترتیب خطرات احتمالی ناشی از رنگ روغن کاهش پیدا می کند.

دلایل شخصی و علاقه فردی

بیشتر افراد از رنگ های روغنی در فضاهایی استفاده می کنند که در تماس مداوم با آب قرار دارند. آشپزخانه، چهارچوب در و پنجره ها، قرنیزها، درهای ورودی، کابینت ها و دیگر سطوحی که در معرض سایش قرار دارند، از جمله این فضاها هستند.

اصطکاک مداوم در این فضاها و تماس آن ها با آب، از دلایلی هستند که رنگ روغن این فضاها به ترمیم و رنگ آمیزی مجدد نیاز داشته باشد. به همین دلیل ممکن است افراد بخواهند با اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغنی یا رنگ آکریلیک روی آن، زیبایی و کارایی فضا را بهبود ببخشند.

چه شرایطی برای رنگ زدن روی رنگ روغن لازم است؟

درست است که اجرای انواع رنگ روی سطوحی که پوشش قبلی رنگ روغنی دارند ممکن است. اما با این حال باید یک سری از شرایط را قبل از شروع رنگ آمیزی رعایت کنید.

شرایط متعددی برای رسیدن به نتیجه دلخواه وجود دارد اما اگر آماده سازی را به خوبی انجام دهید، نیازی به رعایت شروط دیگر نیست.

چه شرایطی برای رنگ زدن روی رنگ روغن لازم است؟ | شرکت پخش رنگ تهران

آماده سازی سطح قبل از اجرای رنگ جدید

قبل از اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغنی یا رنگ آکریلیک روی آن، باید سطح مورد نظر خود را به درستی آماده کنید.

رنگ روغن سطح درخشان و براقی دارد. این ویژگی، سطح دیوار را لیز می کند و چسبندگی آن را کاهش می دهد. بنابراین امکان رنگ پذیری آن کاهش پیدا می کند.

برای جلوگیری از این اتفاق، باید سطح خود را قبل از رنگ آمیزی آماده کنید. آماده سازی شامل مراحل زیر است:

  • سنباده کشیدن سطح
  • پاک کردن گرد و غبار از سطح
  • ترمیم سطح
  • تمیز کردن اصولی سطح با مواد شوینده
  • اجرای یک لایه آستر روی سطح
  • رنگ آمیزی

مراحل آماده سازی سطح برای اجرای رنگ جدید

فرقی نمی کند که می خواهید اجرای رنگ آکریلیک روی رنگ روغنی را انجام دهید یا از هر نوع رنگ دیگری استفاده کنید. چون در هر صورت قبل از شروع فرآیند رنگ آمیزی باید مراحل آماده سازی زیر را انجام دهید:

سنباده کشیدن سطح

اولین کاری که در مرحله آماده سازی سطح باید انجام دهید، سنباده کشیدن آن است. با این کار براقی و درخشانی سطح را از بین می برید و با افزایش چسبندگی سطح، آن را برای رنگ پذیری آماده می کنید.

سنباده کشیدن به این معنا نیست که کاملا اثر رنگ را از روی آن پاک کنید، بلکه تنها کافی است تا براقیت سطح کاهش پیدا کند و کدر شود.

سنباده کشی به دو روش دستی و برقی امکان دارد. اما بهتر است اگر سطوح ضعیف مانند کابینت را آماده می کنید، از سنباده دستی استفاده کنید تا سطح کمتر آسیب ببیند.

پاک کردن گرد و غبار از سطح

 برای این که سطح را رنگ آمیزی کنید اهمیت دارد تا عاری از هرگونه گرد و غبار باشد. از آن جایی که در مرحله قبل سنباده کشی کرده اید ممکن است هنوز غبار ناشی از آن روی سطح باقی مانده باشد. پس با یک دستمال خشک سطح خود را قبل از ادامه مراحل تمیز کنید.

ترمیم سطح

اگر در سطح کاری شما درز، ترک یا ایرادی وجود دارد باید این ایرادات را قبل از اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغنی یا رنگ آکریلیک روی آن، برطرف کنید. اگر سطح شما به بتونه کاری نیز نیاز دارد، باید آن را در این مرحله انجام دهید.

تمیز کردن اصولی سطح با مواد شوینده

همان طور که تا این جا متوجه شدید، تمیز بودن سطح اهمیتی بالا دارد. به همین علت اگر در این مرحله متوجه شدید هنوز روی سطح اثراتی از آلودگی وجود دارد، ابتدا آن را با یک دستمال نم دار پاک کنید. می توانید برای تمیز شدن بهتر از ترکیب تری سدیم فسفات و آب گرم استفاده کنید.

سپس باید سطح را با دستمال خشک کنید. بعد با یک اسفنج نم دار دوباره سطح را تمیز کرده و در انتها آن را دوباره خشک کنید. به این ترتیب هیچ اثری از آلودگی در سطح باقی نخواهد ماند.

اجرای یک لایه آستر روی سطح

برای آن که رنگ را با کیفیت بالاتری روی سطح اجرا کنید، لازم است که قبل از آن یک لایه آستر را روی آن پیاده کنید. با این کار کیفیت رنگ افزایش پیدا می کند و ماندگاری بیشتری خواهد داشت.

رنگ آمیزی

می توانید رنگ آمیزی را بعد از خشک شدن کامل لایه آستر، شروع کنید. در این مرحله باید ابزار کار مناسب را انتخاب کنید تا نتیجه بهتری کسب کنید. برای سطوح وسیع از غلطک و برای سطوح کوچک تر می توانید از قلم مو استفاده کنید.

لایه اول را بسیار سبک اجرا کنید و بعد از خشک شدن آن و در حدود دو ساعت بعد، لایه اصلی رنگ را روی سطح پیاده کنید.

رنگ هایی که قابلیت اجرا روی رنگ روغنی دارند

آیا میشود روی رنگ روغنی رنگ پلاستیک زد؟ این سوالی است که بسیاری از افراد درباره سطوح مختلف خود دارند. نه تنها رنگ پلاستیک که رنگ آکریلیک و روغن هم روی آن سطوح قابل اجرا شدن هستند. در ادامه نحوه اجرای هرکدام را جداگانه توضیح می دهیم.

رنگ هایی که قابلیت اجرا روی رنگ روغنی دارند | شرکت پخش رنگ تهران

اجرای رنگ روغنی روی رنگ روغنی

رنگ های روغنی یا آلکیدی را در کارخانه ها از رزین های روغنی مصنوعی تولید می کنند. این رنگ ها قابلیت اجرای مجدد را روی سطوحی که با رنگ روغن پوشش داده می شوند دارند. اما برای این کار لازم است که سطح شما کاملا خشک باشد.

خشک شدن رنگ روغن حدودا از ۷ تا ۳۰ روز طول می کشد. شما زمانی می توانید مطمئن شوید که سطح رنگ شده شما خشک شده است که قابل شستشو باشد. اگر بتوانید سطح را بدون ایجاد تغییر در رنگ و کیفیت نهایی آن بشویید، یعنی خشک شده است.

کیفیت نهایی کار شما به خشک بودن کامل سطح شما بستگی دارد. در غیر این صورت رنگ شما ترک خواهد خورد که نتیجه آن کیفیت و زیبایی کمتر است.

اجرای رنگ پایه آب روی رنگ روغنی

رنگ های پلاستیک و آکریلیک در دسته رنگ های پایه آب قرار می گیرند. برای اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغنی یا رنگ آکریلیک روی آن، باید براقیت رنگ روغنی را در ابتدا از بین ببرید.

سطوح براق و لیز مانع از آن هستند که رنگ های پایه آب به آن ها بچسبند. بنابراین این مشکل را باید قبل از اجرای پروسه رنگ آمیزی برطرف کنید. بسیاری فکر می کنند می توانند با یک لایه آستری، چسبندگی لازم را برای اجرای رنگ جدید فراهم کنند. در صورتی که این طور نیست.

در اجرای این نوع از رنگ ها روی سطوح رنگ روغن خورده، چیزی که بیش از هرچیزی اهمیت دارد آماده سازی مناسب است. شما باید ۵ مرحله آماده سازی را که قبلا به آن ها اشاره کردیم به درستی انجام دهید. بعد از آن مرحله آخر یعنی رنگ آمیزی به راحتی قابل انجام است.

سخن نهایی

در این مطلب ما به شما پاسخ دادیم که می توانیم روی انواع رنگ روغن چه رنگی بزنیم. اما همان طور که متوجه شدید، چیزی که بیش از رنگ آمیزی انواع مختلف رنگ روی سطوح رنگ روغنی اهمیت دارد، آماده سازی مناسب است. آماده سازی پنج مرحله دارد: سنباده کشیدن سطح، پاک کردن گرد و غبار از سطح، ترمیم سطح، تمیز کردن سطح با مواد شوینده و اجرای یک لایه آستر. اگر این مراحل را به خوبی انجام دهید، سطح آماده مرحله ششم یا رنگ آمیزی است. نباید آستر زدن را تحت هیچ شرایطی فراموش کنید. در غیر این صورت سطح شما کیفیت پایینی خواهد داشت و رنگ از آن پوسته پوسته شده و جدا خواهد شد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *