همه چیز درباره سرامیک بدنه خودرو | شرکت پخش رنگ تهران

همه چیز درباره سرامیک بدنه خودرو

پوشش نانو سرامیک بدنه خودرو را می توان آینده نزدیک رنگ های خودرو دانست. پوششی که از هم اکنون در بسیاری از خودروها به کار گرفته شده و هر کسی می تواند یک نمونه از آن را روی بدنه خودرو خود داشته باشد.

اما افراد کمی هستند که اطلاعات کاملی درباره این پوشش داشته و با تمام ابعاد و مزایا و معایب آن آشنا هستند. بر این اساس در این مقاله قصد داریم تا همه اطلاعات لازم درباره سرامیک بدنه خودرو را مورد بررسی قرار دهیم. چه برای طرفداران این پوشش نانو سرامیک و چه برای کسانی که هیچ اعتقادی نسبت به استفاده از این پوشش ندارند، داشتن این اطلاعات کاملاً لازم خواهد بود.

پوشش نانو سرامیک بدنه خودرو چیست؟

پوشش نانو سرامیک بدنه خودرو به عنوان یک روش محافظت بدنه خودرو ، ترکیبی از مواد مقاوم است که می توان به صورت دستی آن را روی بدنه خودروهای امروزی قرار داد. این پوشش با قرار گرفتن روی بدنه با رنگ اصلی بدنه خودرو ترکیب شده و کاملاً آن را می پوشاند.

بعد از کامل شدن مراحل اجرای نانو سرامیک خودرو این پوشش به عنوان حایلی بین رنگ اصلی و محیط بیرون قرار گرفته و از آن محافظت می نماید. ویژگی های بسیار عالی که این پوشش دارد، باعث می شود تا رنگ بدنه خودرو شما در برابر بسیاری از عوامل کاملاً محافظت شده و دیگر با ایرادات رایج قبلی روبرو نشود.

پوشش نانو سرامیک خودرو که می توان به آن لقب یک لایه محافظتی قدرتمند روی بدنه خودرو نیز داد، در انواع مختلفی تولید شده و هر کس بنا به شرایط می تواند یکی از انواع این پوشش را استفاده نماید.

پوشش نانو سرامیک بدنه خودرو چیست؟

ساختار و ترکیبات پوشش نانو سرامیک بدنه خودرو

سرامیک بدنه خودرو با رنگ اصلی خودرو هم ترکیب شیمیایی و هم ترکیب مکانیکی برقرار می نماید. این محصول از نوعی مواد پلیمری مایع تولید شده و ساختار پلیمرها را نیز در خود دارا است. از دیگر ترکیبات موجود در این محصول می توان به کوارتز و پوشش های هیبریدی اشاره کرد که هر یک وظیفه خاص خود را در این پوشش ایفا می نمایند.

کاربردهای پوشش نانو سرامیک

از مهم ترین کاربردهای نانو سرامیک می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • به عنوان لایه محافظتی در پوشش بدنه خودرو
  • استفاده در صنعت داروسازی
  • برای تولید سیم های ابررسانای انعطاف پذیر
  • برای اجرای موتورهای خودکار
  • در صنایع دریایی

انواع سرامیک بدنه خودرو کدام ها هستند؟

دقت کنید که سرامیک بدنه خودرو در انواع مختلفی تولید می شود که هر یک با توجه به ساختاری که دارند، ویژگی های خاص خود را نیز داشته و استفاده از آنها باید در محیط خاصی نیز باشد. از جمله مهم ترین انواع سرامیک بدنه خودرو می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سرامیک بدنه خودرو تشکیل شده از کوارتز :

یکی از قوی ترین انواع سرامیک بدنه خودرو سرامیک کوارتزی است که در برابر بسیاری از خط و خش های معمول و آلایندگی ها مقاوم بوده و ماندگاری بسیار طولانی دارد. این محصول هم چنین ظاهری بسیار زیبا نیز روی بدنه خودرو شما ایجاد خواهد مرد.

  • سرامیک پلیمری :

این محصول نیز ماندگاری طولانی داشته و در برابر بسیاری از عوامل آسیب زا مقاوم می باشد.

  • سرامیک هیبریدی :

مقاوم ترین محافظ سرامیکی، سرامیک هیبریدی است. این محصول از ترکیبی از مواد دو نوع قبلی تولید شده و مزیت ها و ویژگی های هر دو آنها را به صورت یکجا دارا است.

مزیت های اجرای نانو سرامیک خودرو

همان طور که اشاره کردیم، پوشش نانو سرامیک بدنه خودرو قرار است به عنوان یک لایه محافظتی بر روی بدنه خودرو شما قرار گیرد. از این رو بیشتر باید انتظار مزیت ها و کاربردهای محافظتی از آن داشته باشیم.

این محصول می تواند رنگ بدنه خودرو شما را در برابر آسیب های مختلفی محافظت کند. از جمله مهم ترین مزیت های آن نیز می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • محافظت از رنگ بدنه خودرو در برابر خط و خش های معمول در خودروهای امروزی
  • محافظت از رنگ بدنه خودرو در برابر اشعه های خورشیدی و اشعه های UV
  • جلوگیری از به هم خوردن ظاهر زیبای خودرو در برابر عوامل مختلف
  • محافظت از رنگ بدنه خودرو در برابر شیره گیاهان و یا فضولات پرندگان
  • ضد آب کردن بدنه خودرو
  • محافظت از بدنه خودرو در برابر باران های اسیدی مخصوصاً برای شهرهای بزرگ و آلوده که این باران ها در آنها رایج است.
  • راحت تر شن مراحل و نحوه تمیز کردن بدنه خودرو از آلایندگی های مختلف
  • ایجاد ظاهری زیبا و جذاب روی بدنه خودرو
  • ماندگاری طولانی
  • به صرفه بودن از نظر اقتصادی

ویژگی های پوشش نانو سرامیک خودرو

برای کسانی که نیاز دارند تا هر چه بیشتر با پوشش نانو سرامیک بدنه خودرو آشنا شده و کاربرد اصلی آن را بهتر درک کنند، لازم است تا برخی ویژگی های آن را نیز مرور کنیم. از مهم ترین ویژگی های این محصول می توان به موارد زیر اشاره نمود.

ویژگی های پوشش نانو سرامیک خودرو

۱. ایجاد ظاهری زیبا و جذاب برای خودرو

یکی از مهم ترین ویژگی های پوشش نانو سرامیک زیبایی بسیار زیادی است که به بدنه خودرو شما می بخشد. با اجرای این پوشش روی بدنه خودرو شما می توانید ظاهری بسیار متفاوت برای خودرو خود ایجاد کنید.

درخشندگی روی آن بسیار زیاد شده و حتی این موضوع برای خودروهای کارکرده چند برابر بیشتر نیز خواهد بود. دقت کنید که سایر محصولات به کار گرفته شده برای زیباتر کردن بدنه خودرو معمولاً خیلی زود ویژگی های خود را از دست می دهند.

۲. ماندگاری طولانی روی بدنه خودرو

یکی دیگر از ویژگی های این محصول در این است که می توانید برای مدتی طولانی روی کیفیت آن حساب کنید. هر چند محصولاتی در بازار پیدا می شوند که به صورت موقت می توانند بدنه خودرو شما را کاملاً زیبا و جذاب نمایند، اما استفاده از آنها در چند مرحله می تواند بسیار هزینه بر باشد. در حالی که با استفاده از پوشش نانو سرامیک بدنه خودرو دیگر این دغدغه را نخواهید داشت.

۳. دیر کثیف شدن و باقی ماندن بیشتر تمیزی بدنه خودرو

پوشش دهی بسیار بالای نانو سرامیک خودرو باعث می شود تا این محصول از تمام جزئیات بدنه خودرو شما در برابر آلاینده های مختلف محافظت نماید. از این رو بعد از تمیز کردن بدنه خیلی دیر شاهد کثیف شدن آن خواهید بود و تمیزی روی آن ماندگاری طولانی دارد.

۴. مقرون به صرفه بودن پوشش سرامیک بدنه خودرو

اگر در زمان اجرای نانو سرامیک خودرو دقت کرده و این محصول را به خوبی روی بدنه خودرو خود قرار دهید، ماندگاری طولانی آن باعث می شود تا از نظر هزینه ها نیز صرفه جویی قابل توجهی انجام دهید.

از یک طرف نیاز به تجدید دوباره این محصول نخواهید داشت و از طرف دیگر بسیاری از آسیب هایی که ترمیم آنها نیاز به هزینه بسیار زیادی خواهد داشت را نیز روی بدنه خودرو خود تجربه نمی کنید.

اهمیت اجرای نانو سرامیک خودرو در کیفیت آن

در بند بعدی به بررسی مراحل اجرای نانو سرامیک خودرو خواهیم پرداخت؛ اما قبل از آن لازم به یادآوری است که این محصول با ویژگی هایی که دارد، حتماً در زمان اجرا نیاز به شرایط خاصی خواهد داشت.

اجرای اشتباه و نادرست آن شرایط بسیار بدی روی بدنه خودرو شما ایجاد کرده و حتی ظاهر آن را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. از این رو در زمان اجرا باید نهایت دقت و توجه را داشته باشید. کیفیت نهایی این محصول به صورت مستقیم به نحوه اجرای آن بستگی خواهد داشت.

نحوه اجرای نانو سرامیک خودرو (گلاس کوتینگ)

برای اجرای پوشش نانو سرامیک بدنه خودرو طبق مراحل زیر اقدام کنید:

  • قبل از هر چیزی باید بدنه خودرو با شوینده های مناسب کاملاً تمیز کنید. لازم است تا تمام آلاینده ها از روی بدنه حذف شوند.
  • برای زیرسازی مناسب باید تمام خط و خش ها و معایب موجود روی بدنه خودرو را برطرف کنید. تمام فرورفتگی ها و برآمدگی ها باید صاف شوند.
  • در مرحله بعد باید تمام قسمت های شیشه ای و حساس خودرو با چسب های مخصوص بپوشانید.
  • در مرحله بعدی باید روی بدنه خودرو را یک لایه پولیش بکشید. این مراحل نیز اهمیت زیادی در زیرسازی بدنه خودرو برای این پوشش دارد.
  • حالا نوبت به اجرای پوشش نانو سرامیک بدنه خودرو می رسد.

نکاتی درباره اجرای نانو سرامیک خودرو

برای اجرای این پوشش روی بدنه خودرو خود بهتر است به نکات زیر نیز دقت داشته باشید:

  • در وهله اول بهتر است زمان مناسبی برای اجرای نانو سرامیک خودرو خود انتخاب کنید. قبل از فصل زمستان که وارونگی هوا بیشتر بوده و آلاینده های زیادی به سمت بدنه خودرو شما هجوم می آورند، می تواند بهترین زمان برای اجرای این محصول باشد.
  • محل اجرای این محصول روی بدنه خودرو باید عاری از هر گونه آلودگی و ذرات معلق در هوا باشد.
  • اجرای نانو سرامیک خودرو را بهتر است در یک محیط سرپوشیده انجام دهید.
  • هم چنین بهتر است قبل از اجرا تمام خط و خش های روی بدنه خودرو را با استفاده از پولیش و سایر ترفندها حذف کنید.

نکات مهم درباره اجرای سرامیک بدنه خودرو

مقایسه پوشش نانو سرامیک بدنه خودرو با واکس خودرو

یکی از مواد جایگزین برای پوشش نانو سرامیک که بسیاری از کاربران از آن استفاده می نمایند، واکس بدنه خودرو است. این محصول نیز مزیت ها و ویژگی های خاص خود را دارد اما در مقایسه با پوشش نانو سرامیک بسیار ضعیف تر عمل می نماید.

واکس ها معمولاً موقتی بوده و خیلی زود از بین می روند. از این رو نیاز است تا خیلی زود آنها را تجدید کنید. این مهم باعث می شود تا هزینه اجرای آنها بسیار زیاد شود. از جهت دیگر از نظر مقاومتی نیز در برابر اشعه خورشید و سایر آسیب های احتمالی واکس عملکرد بسیار ضعیف تری نسبت به پوشش نانو سرامیک خواهد داشت.

معایب پوشش نانو سرامیک بدنه خودرو

معایبی که در این قسمت برای نانو سرامیک خودرو بر می شماریم، بیشتر به دلیل تصورات اشتباهی است که برخی از تبلیغات اشتباه در ذهن مردم آنها را تداعی کرده است. خیلی از کاربران بر این باورند که این محصول می تواند بدنه خودرو آنها را از هر آسیبی در امان نگه داشته و حتی در تصادفات نیز مانع از ایجاد خط و خش  روی بدنه شود. اما این محصول نیز قدرت و شرایط خاص خود را دارد. از این رو:

  • در برخی از مواقع پوشش نانو سرامیک نیز نمی تواند بدنه خودرو شما را از خط و خش حفظ کند.
  • هم چنین برای اجرای نانو سرامیک خودرو باید به شرایط آب و هوایی منطقه نیز دقت کنید. برای مثال در شهرهای پر باران و یا خیلی گرم و داغ ممکن است این محصول کارایی لازم را نداشته باشد.
  • تخصصی بودن اجرای نانو سرامیک خودرو
  • زمان بر بودن مراحل اجرای نانو سرامیک خودرو

از پوشش سرامیک خودرو برای چه خودروهایی می توان استفاده نمود؟

در حال حاضر از این پوشش بر روی خودروهای مختلفی استفاده می شود. از خودروهای میلیاردی خارجی گرفته تا تولیدات داخلی همه می توانند از مزیت های سرامیک بدنه خودرو استفاده نمایند. البته دقت کنید که شرایط استفاده از این پوشش بر روی خودروهای مختلف متفاوت خواهد بود.

برای برخی خودرو نیاز به حجم کمتری دارید و از این گذشته بدنه برخی از خودرو ها نیز به دلیل شکل ظاهری که دارند، نیاز به ترفندها و تخصص بالاتری برای اجرای این محصول خواهند داشت. با توجه به اهمیت بسیار زیادی که برای نحوه اجرای نانو سرامیک خودرو قائل شدیم، این موضوع را باید به عنوان یکی از اولویت های خود قرار دهید.

از پوشش سرامیکی برای چه خودروهایی می توان استفاده نمود؟

نکاتی برای مراقبت از پوشش سرامیک بدنه خودرو بعد از اجرا

در صورتی که فرایند اجرای نانو سرامیک خودرو را به پایان رسانده اید، بهتر است برای بالا بردن طول عمر این محصول و حفظ کیفیت آن مراقبت های ویژه زیر را نیز روی آن انجام دهید:

  • حتماً برای شستشو از شامپوهای مخصوص استفاده کنید که خاصیت اسیدی و یا قلیایی نداشته باشند.
  • حتماً بعد از پایان شستشوی بدنه خودرو آن را خشک کنید.
  • از قرار دادن خودرو در معرض تابش مستقیم نور خورشید اجتناب کنید.
  • هم چنین می توانید از اسپری های نگهداری از پوشش نانو سرامیک بدنه خودرو برای ماندگاری بیشتر آن استفاده کنید.

کلام آخر

در این مقاله به طور مفصل در مورد پوشش سرامیکی بدنه خودرو صحبت کردیم. این پوشش ساختار بسیار مناسبی برای محافظت از بدنه خودرو و افزایش درخشندگی آن است. علاوه بر این پوشش های نانو سرامیکی مزیت های بیشمار دیگری را نیز برای انواع رنگ اتومبیل به همراه دارند. همچنین اشاره کردیم که در چه خودروهایی میتوانید از این پوشش استفاده کنید. در نهایت به نحوه اجرای سرامیک بدنه خودرو نیز پرداختیم.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *