واش پرایمر اپوکسی چیست؟ | شرکت پخش رنگ تهران

واش پرایمر اپوکسی چیست؟

قبل از هر چیزی باید بدانیم واش پرایمر اپوکسی چیست و چه کاربردی دارد؟ واش پرایمر اپوکسی به عنوان آستر پرداخت کننده برای رنگ آمیزی برخی از سطوح فلزی که آهنی نیستند و مشکلاتی مانند کم بودن چسبندگی رنگ وجود دارد.بکار می رود. واش پرایمر اپوکسی یک ترکیب دو جزئی است که بر پایه سخت کننده های اسیدی و رزین پلی وینیل بوتیرال تولید می شود.

این ماده به عنوان یک پرایمر سنتزی شناخته می شود که به طور معمول شامل زینک کرومات یا فسفریک اسید است. ویژگی های واش پرایمر اپوکسی باعث شده تا کاربرد واش پرایمر اپوکسی برای مواردی خاص بوده و برای برخی سطوح مناسب باشد.

برای پاسخ به پرسش، واش پرایمر اپوکسی چیست؟ لازم است علاوه بر ترکیبات مورد استفاده در آن، از ویژگی ها و کاربرد های آن هم اطلاعاتی در اختیار داشته باشید. در این مقاله همراه ما باشید تا واش پرایمر اپوکسی را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

خواص واش پرایمر اپوکسی

همان طور که پیش تر اشاره کردیم کاربرد واش پرایمر اپوکسی برای بالا بردن بازدهی و بهبود نتیجه رنگ آمیزی بر روی سطوحی خواهد بود که چسبندگی رنگ بر روی آن ها ضعیف است. این ماده پس از استفاده و خشک شدن، ظاهری مات خواهد داشت و عموماً به عنوان آستر در پروسه رنگ آمیزی مورد استفاده است.

از مهم ترین ویژگی های واش پرایمر اپوکسی می توان به قابلیت خشک شدن سریع، کاربرد آسان، سختی و استحکام بالا پس از خشک شدن، چسبندگی بالا حتی بر روی سطوحی که فلزی نیستند، ظاهر یکدست و مقاومت در برابر عوامل محیطی و جوی اشاره کرد.

واش پرایمر اپوکسی پس از اجرا بر روی سطوحی مانند آلومینیوم، گالوانیزه یا مس، شروع به واکنش با سطح کرده و با ایجاد سطح تماس بیش تر باعث می شود که چسبندگی لایه های اصلی رنگ بالا رود.

خواص واش پرایمر اپوکسی | شرکت پخش رنگ تهران

 

تفاوت واش پرایمر با دیگر انواع پرایمر

پرایمر یا آستر در تمام پروژه های رنگ آمیزی مورد استفاده هستند و باعث صرفه جویی در مصرف رنگ خواهند شد. پرایمر های انواع مختلفی دارند که واش پرایمر اپوکسی یکی از شناخته شده ترین آن ها است. ویژگی های واش پرایمر اپوکسی باعث شده تا تمایز زیادی با انواع دیگر داشته باشد.

مهم ترین تفاوت این واش پرایمر در محیطی است که قابلیت استفاده دارد. واش پرایمر برای سطوح فلزی و غیر آهنی و عمدتاً برای مصارف صنعتی مورد استفاده است در صورتی که پرایمر های دیگری وجود دارند که برای رنگ آمیزی خانه یا سطوح دیگر قابلیت استفاده دارند.

مواد تشکیل دهنده واش پرایمر از دیگر تفاوت های این ماده یا دیگر انواع پرایمر است که باعث شده ویژگی های واش پرایمر بسیار متمایز تر باشد.

نحوه استفاده و اجرای واش پرایمر

عموماً واش پرایمر اپوکسی در دو ظرف به فروش می رسد که برای استفاده از آن باید دو ظرف را با نسبت مناسبی با هم ترکیب کرد. نبست اختلاط وزنی برای این دو ظرف مشخص شده و باید طبق مطالبی که بر روی آن ها نوشته شده، ترکیب را انجام دهید.

پس از ترکیب دو ظرف و یکدست کردن آن ها، لازم است به مقدار کمی تینر به آن اضافه شود. دقت داشته باشید که میزان زیاد تینر می تواند باعث ایجاد غلظت پایین برای واش پرایمر اپوکسی شود و زمان خشک شدن آن را افزایش دهد.

حجم تینر مورد استفاده در این ترکیب بستگی به دمای محیط و تجهیزات مورد استفاده دارد و نمی توان برای تمام شرایط یک میزان مشخص را عنوان کرد.

نکته قابل توجه در هنگام ترکیب دو جزء واش پرایمر اپوکسی این است که باید ترکیب به طور کامل یکدست شود و از این مسئله پیش از اجرای آن اطمینان حاصل کنید. نحوه استفاده و اجرای واش پرایمر چندان تفاوتی با رنگ آمیزی های معمولی ندارد، اما لازم است به نکاتی در هنگام انجام آن دقت داشته باشید:

نحوه استفاده و اجرای واش پرایمر | شرکت پخش رنگ تهران

 آماده سازی سطح

برای آن که بتوانید از ویژگی های واش پرایمر اپوکسی به طور کامل بهره ببرید، لازم است پیش از اجرای آن بر روی سطح، آماده سازی را انجام دهید. سطحی که قرار است با این آستر پوشاننده شود باید صاف و بکدست شود تا میزان چسبندگی به بالاترین میزان خود برسد.

برای این منظور در ابتدا سطح مورد بررسی قرار دهید و اگر آسیب دیدگی ای وجود دارد، آن ها را ترمیم کنید و سپس با استفاده از سمباده نرم آن را سایش دهید. لازم است در انتهای این مرحله سطح مورد نظر تمیز و به طور کامل خشک شود.

برای سطوحی که از جنس فولاد ضد زنگ هستند، بهترین را برای آماده سازی سند بلاست کردن آن ها است که باعث افزایش چسبندگی واش پرایمر خواهد شد.

زینک ریچ اپوکسی یکی از موادی است که در دسته پرایمر ها قرار می گیرد، کمک می کنند که کیفیت لایه رنگ نهایی بالاتر برود

شرایط محیطی

بهترین محیط برای اجرای پوشش واش پرایمر اپوکسی، فضاهای سربسته هستند ه از نظر دمایی قابلیت کنترل داشته باشند. دمای مناسب برای این کار بین ۱۰ تا ۴۰ درجه سانتی گراد است.

نکته قابل توجه برای دمای محیط اجرا این است که باید دما حداقل ۳ درجه سانتی گراد بالاتر از دمای شبنم محیط باشد، در غیر این صورت امکان ایجاد قطرات آب روی سطح وجود دارد که باعث افت کیفیت خواهد شد. هم چنین رطوبت محیط اجرای این پوشش نیز باید کم تر از ۸۰ درصد باشد.

تجهیزات مورد نیاز

در دستور العمل و نحوه استفاه و اجرای واش پرایمر شخص می تواند هم از ابزار های دستی و سنتی و هم از اسپری ها مخصوص برای این کار استفاده کند.

اسپری بدون هوا با نسبت ۱.۲۸ یا ۱.۴۵ با قطر نازل inch 0.021-0.019، اسپری هوا با قطر نازل ۱.۵-۲ mm و فشار ۵-۳ اتمسفر، قلم مو، غلطک و همزن برقی یا بادی ابزار هایی هستند که در حین پیاده سازی واش پرایمر مورد نیاز خواهند بود.

استفاده از اسپری هوا یا بدون هوا عموماً برای سطوح اصلی رایج است و از قلم مو برای پوشش قسمت هایی مانند گوشه ها استفاده می شود که دسترسی دشوارتری دارند.

نکات مهم برای اجرای واش پرایمر

واش پرایمر اپوکسی از جمله مواد شیمیایی شناخته می شود که برای استفاده از آن ها لازم است که عینک محافظ و ماسک های تنفسی به کار برود، چرا که استنشاق گاز های حاصل از ترکیب آن می تواند برای انسان خطرناک باشد.

در ترکیبات واش پرایمر اپوکسی، از حلال استفاده می شود و به همین دلیل می بایست از حرارت، جرقه و اشتعال دور نگه داشته شود. در صورتی که این ماده با چشم یا پوست تماسی داشته باشد در اقدام اولیه لازم است با آب زیاد شستشو داده شود و سپس برای بررسی های دقیق تر باید به دکتر مراجعه شود.

در نهایت و پس از انجام مراحل اجرای واش پرایمر اپوکسی، لازم است تمام تجهیزات به کمک تینر شستشو داده شوند.

نکات مهم برای اجرای واش پرایمر | شرکت پخش رنگ تهران

کلام آخر

ما در این مقاله به سوال واش پرایمر اپوکسی چیست؟ پاسخ دادیم. بزرگ ترین مانع برای رنگ آمیز سطوحی که چسبندگی کافی را نداشتند این است که نیاز به چند لایه رنگ خواهند داشت و با وجود هم چنان سطح در مقابل عوامل محیطی آسیب پذیر خواهد بود. در این مقاله واش پرایمر اپوکسی را به عنوان یک آستر پرکاربرد معرفی کردیم که با ایجاد چسبندگی کافی برای رنگ کردن سطوح فلزی، باعث سهولت در اجرای این فرآیند شده است. یکی از مزیت های واش پرایمر اپوکسی این است که چگالی بالایی ندارد و پس از پیاده سازی روی سطح، وزن کمی خواهد داشت. از کولتار اپوکسی نیز برای چسبندگی مطلوب به سطوح فلزی و بتنی استفاده می‌شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *