اجرای رنگ اپوکسی مناسب زمین بتنی | شرکت رنگ تهران

اجرای رنگ اپوکسی مناسب زمین بتنی در ۶ مرحله

اگر به دنبال پوششی هستید که بتواند از کف بتنی اتاق‌های شما محافظت کند و زیبایی داشته باشد، بهترین انتخاب رنگ اپوکسی مناسب زمین بتنی خواهد بود. این پوشش در رنگ‌ها و سبک‌های متنوعی در بازار به فروش می‌رسد که می‌توانند همه سلیقه‌ها را پوشش دهند.

حتی در محیط‌های خشن مانند گاراژها هم می‌توانید از رنگ اپوکسی مناسب زمین بتنی استفاده کنید. این نوع پوشش به‌خوبی به سطح زیرین می‌چسبد و در برابر عوامل مخرب محیطی و همچنین خراشیدگی و موارد این‌چنینی مقاوم خواهد بود. در واقع دوام این پوشش باعث شده تا کاربردهای بسیار گسترده‌ای داشته باشد.

ممکن است قبلاً هم‌نام رنگ اپوکسی مناسب زمین بتنی را شنیده و کنجکاو باشید که این پوشش چگونه اجرا می‌شود. در این مقاله سعی داریم تا به همین پرسش پاسخ دهیم و به همین منظور همه مراحل اجرای رنگ اپوکسی مناسب زمین بتن را به ترتیب بررسی خواهیم کرد.

اجرای رنگ اپوکسی مناسب زمین بتنی | شرکت رنگ تهران

رنگ اپوکسی چیست؟

این رنگ‌ها که در واقع بر پایه رزین تولید می‌شوند یکی از بهترین و زیباترین پوشش‌های برای زمین‌های بتنی هستند که این روزها می‌توانید در بازار پیدا کنید. رنگ اپوکسی مناسب زمین بتنی در واقع رنگ دوجزئی است که پیش از اعمال باید هر دو جزء را به‌خوبی با هم ترکیب کنید.

جالب است بدانید که این رنگ در سه نوع متفاوت عرضه می‌شود که شامل پایه حلال، پایه آب و جامد هستند. برای آشنایی بیش‌تر با این سه نوع رنگ اپوکسی که برای زمین‌های بتنی مناسب هستند در ادامه همراه ما باشید.

  • پایه حلال:

یکی از باکیفیت‌ترین انواع رنگ اپوکسی مناسب زمین بتن، نوع پایه حلال آن است. برای آماده‌سازی این رنگ باید از حلال استفاده کنید. افزودن این حلال تأثیر چندانی روی مقاومت پوشش اپوکسی ندارد، اما باعث می‌شود این پوشش عملکرد بهتری در برخورد با آلودگی‌های نفتی داشته باشد.

  • پایه آب:

این نوع از پوشش اپوکسی مناسب بتن را می‌توان یکی از بادوام‌ترین پوشش‌های مناسب بتن دانست. رنگ اپوکسی پایه آب، مقاومت بالایی در برابر اسید، مواد شیمیایی متفاوت، بنزین و مشتقات نفتی و حتی خود آب دارد. استحکام بالا برای این پوشش به منزله یک نقطه قوت است و به همین دلیل این روزها استقبال زیادی از این نوع پوشش می‌شود.

  • جامد:

دلیل نام‌گذاری این نوع رنگ اپوکسی به میزان ذرات جامدی ارتباط دارد که در ساختار دوجزئی آن استفاده شده‌اند. این ذرات شامل رنگ‌دانه‌ها، بایندرها و دیگر افزودنی‌های شیمیایی می‌شوند. جالب است بدانید با وجود بیش‌تر بودن ذرات جامد موجود در این پوشش، اجرای رنگ اپوکسی عملکرد خوبی در محافظت از سطوح بتنی دارد و می‌توانید آن را در میان اولویت‌های خود قرار دهید.

اجرای رنگ اپوکسی مناسب زمین بتنی | شرکت رنگ تهران

نحوه اجرای رنگ اپوکسی روی زمین‌های بتنی

تا اینجا با انواع و کاربرد رنگ اپوکسی مناسب بتن آشنا شدید، در ادامه اما می‌خواهیم بررسی کنیم که اعمال این پوشش چه پروسه‌ای دارد. اگر همه مراحلی که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم را به‌درستی انجام دهید، خودتان هم می‌توانید این کار را برای گاراژ یا سطوح بتنی خانه‌هایتان انجام دهید. باید توجه کنید که هر انجام هر مرحله از این پروسه برای اجرای صحیح رنگ اپوکسی ضروری بوده و مهم است که همه آن‌ها را به ترتیب پیش ببرید.

  • تمیزکردن سطح

پیش از هر چیزی باید سطح بتن را از هر نوع آلودگی تمییز کنید. در این مورد باید بدانید که حداقل باید ۳۰ روز از اعمال سطح بتنی گذشته باشد تا بتوانید پوشش اپوکسی را روی آن اعمال کنید. ابتدا با یک برس سیمی یا برس معمولی ذرات جامد چسبیده به سطح را پاک کنید. پس از آن با استفاده از آب گرم و مواد شوینده قوی، سطح را از هرگونه مواد شیمیایی و چربی و روغن پاک کنید. به یاد داشته باشید که تمیز بودن سطح بتنی، ضامن اجرای درست پوشش اپوکسی خواهد بود.

در این پروسه می‌توانید از کارواش‌های خانگی هم استفاده کنید. البته فراموش نکنید که فشار آب باید در حدی باشد که هنگام استفاده به سطح بتن آسیبی وارد نکند.

  • آماده‌سازی سطح بتن

برای این که رنگ اپوکسی مناسب زمین بتن به‌خوبی به سطح بچسبد و عملکرد خوبی داشته باشد، باید سطح بتنی را به شکلی آماده کنید که زبری همانند یک سنباده نرم داشته باشد. برای این منظور می‌توانید از اسیدشویی بتن استفاده کنید. در طی اسیدشویی استفاده از دستکش، ماسک و عینک ایمنی را فراموش نکنید؛ چرا که کارکردن با آن می‌تواند خطرآفرین باشد.

پیش از ریختن محلول اسید روی سطح، حتماً از مرطوب بودن آن اطمینان حاصل کنید. پس از این با استفاده از یک فرچه زبر، تمام آلودگی‌های باقی‌مانده را پاک کنید. برای انجام این پروسه عجله نکنید و هر بخش سطح بتنی را به‌خوبی با اسید و فرچه شستشو دهید. پس از این اجازه دهید که سطح بتنی کاملاً خشک شود تا جایی که هیچ رطوبتی در آن وجود نداشته باشد. فراموش نکنید که بتن همانند یک اسفنج بزرگ عمل می‌کند و همیشه مقداری آب در خود نگه می‌دارد؛ از این رو برای خشک‌شدن آن باید زمان کافی را اختصاص دهید.

  • آماده‌سازی محیط برای رنگ‌آمیزی

تفاوتی ندارد که سطح بتنی گاراژ یا اتاق نیاز به رنگ اپوکسی دارند؛ چرا که درهرصورت شما باید مراحل آماده‌سازی را انجام دهید. پیش از شروع به کار همه درزها را با استفاده از خمیرهای سیمانی پوشش دهید و بگذارید کاملاً خشک شوند. سعی کنید در بخش‌هایی که قبلاً رنگ شده‌اند، از رنگ اپوکسی مناسب زمین بتن استفاده نکنید. همچنین بخش‌هایی از رنگ قدیمی که پوسته شده را باید کاملاً جدا کنید.

  • اعمال پوشش اپوکسی

حالا نوبت به اجرای لایه اول رنگ اپوکسی مناسب زمین بتن رسیده است. برای این که این پوشش عملکرد خوبی داشته باشد و به‌درستی اجرا شود، باید دمای محیط ۵۰ درجه سانتی‌گراد یا بالاتر باشد. فراموش نکنید که رطوبت می‌تواند در این پروسه دردسرساز باشد و بهتر است روزهای بارانی و شرجی را برای انجام این کار انتخاب نکنید. برای اعمال رنگ از غلتک یا برس بزرگ استفاده کرده و هر بار لایه صاف و یکدستی روی سطح بتن اجرا کنید.

نکته مهم دیگری که باید پیش از اعمال لایه اول بدانید، این است که اجرای این پوشش روی زمین داغ، باعث افت کیفیت آن می‌شود. همچنین محیط رنگ‌آمیزی باید تهویه مناسبی داشته باشد تا رنگ در بازه زمانی کوتاهی خشک شود.

  • اجرای لایه دوم پوشش

پیش‌ازاین که بخواهید لایه دوم را برای این پوشش اعمال کنید، باید حدود ۴ ساعت زمان بگذارید تا لایه اولیه کاملاً خشک شود. سعی کنید این لایه را عمود بر لایه اول اعمال کنید که ظاهر نهایی رنگ، یکدست‌تر باشد. همچنین اگر از چند قوطی رنگ استفاده می‌کنید، بهتر است همه آن‌ها را یکی کنید تا رنگ ثابتی برای تمام سطح ایجاد شود.

  • پوشش جزئیات

پس از این که کار رنگ‌آمیزی سطح بتن تمام شد، برای نتیجه بهتر توصیه می‌کنیم قرنیزها و کنارهای سطح را هم با استفاده از رنگ اپوکسی مناسب زمین بتن، پوشش دهید. این کار هم باعث ایجاد ظاهر یکدست‌تر می‌شود، هم این که به دوام و استحکام پوشش اپوکسی کمک می‌کند.

اجرای رنگ اپوکسی مناسب زمین بتنی | شرکت رنگ تهران

سخن پایانی

عموماً سطوح بتنی در زمان کوتاهی پس از اجرا، کثیف می‌شوند و تمیزکردن آن‌ها هم کار دشوار است. همین موضوع باعث شده تا افراد زیادی انگیزه‌ای برای اجرای سطح بتنی در گاراژ یا دیگر بخش‌های منزلشان را نداشته باشند. با وجود همه این مسائل، شما هنوز هم می‌توانید از زیبایی یک سطح بتنی یکدست و تمیز لذت ببرید، اگر برای آن از پوشش اپوکسی استفاده کرده باشید.

بهترین راه‌حل برای بالابردن استحکام و ماندگاری سطوح بتنی و همچنین آسان‌تر کردن پروسه تمیزکاری‌شان، به‌کاربردن رنگ اپوکسی مناسب زمین بتن است. این رنگ در سه نوع مختلف با ویژگی‌های خاص ارائه می‌شود که می‌توانید باتوجه‌به شرایط پروژه خود، از هرکدام استفاده کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *