اتیل سیلیکات چیست و چه کاربردی دارد؟ | شرکت پخش رنگ تهران

اتیل سیلیکات چیست و چه کاربردی دارد؟

اتیل سیلیکات چیست؟ مایعاتی شفاف هستند که از نظر بود می توانند برای شما یادآور اتر ها باشند، چرا که بوی تند و تیز دارند. اتیل سیلیکات در دسته TESO  قرار می گیرد که به موادی گفته می  شود که به صورت مایعی بی رنگ متمایل به قرمز و قهوه ای هستند و در آب تجزیه می شوند.

اتیل سیلیکات را با فرمول مولکولی SI ( OET)4 ) می شناسند و چگالی آن برابر با ۰.۹ گرم بر سانتی متر مکعب است. این ماده از جمله مواد معدنی به شمار می رود و با توجه به کارآیی های بسیاری که دارد، در زمینه های متفاوتی از آن بهره می برند.

اتیل سیلیکات در طی واکنش میان اتانول انیدروس و تترا کلرید سیلیکون و طبق فرمول زیر به دست می آید:

SICL4 + 4 ETOH = SI ( OET ) 4 + 4 HCL

ترکیبات اتیل سیلیکات قادر هستند تا میزان زیادی در برابر حرارت بالا، خوردگی، پوسیدگی، اشعه ماوراءبنفش، نمک های خنثی و محصولات نفت خام از خود مقاومت نشان دهند.

در ادامه این مقاله اطلاعات کامل تری را در رابطه با اینکه اتیل سیلیکات چیست؟ یا کاربرد اتیل سیلیکات، مورد بررسی قرار خواهیم داد، پس همراه ما باشید.

اتیل سیلیکات | شرکت پخش رنگ تهران

کاربرد اتیل سیلیکات در صنایع مختلف کدامند؟

تا به اینجا در این مقاله پاسخ دادیم اتیل سیلیکات چیست، حال به بیان کاربرد های آن می پردازیم. کارایی بالای این ماده به علت دارا بودن ویژگی های منحصر به فرد است.

از اتیل سیلیکات در ساخت چسب، صنایع دارویی و پزشکی، تولید رنگ و رزین، نساجی و چرم، تولید اسانس و افزودنی های طبیعی، صنایع شیشه و سرامیک یا در مباحث شیمی ساختمان استفاده می شود.

  • صنایع رنگ سازی

کاربرد اتیل سیلیکات در صنایع رنگ سازی باعث شده تا خواص رنگ ها اتیل سیلیکات بسیار با نمونه های دیگری متفاوت باشد. کاربرد اتیل سیلیکات در این جا به عنوان یک افزودنی است که روند خشک شدن رنگ را سرعت می بخشد و یک لایه ضد آب و ضد حرارت بر روی سطح ایجاد خواهد کرد.

یکی دیگر از خواص رنگ های اتیل سیلیکات علاوه بر محافظت در برابر عوامل محیطی، جلا بخشیدن به سطح رنگ شده است و می تواند جلوه ظاهری را بسیار بهبود ببخشد.

  • صنایع ساختمانی

در صنایع ساختمانی کاربرد اتیل سیلیکات در زمینه مقاوم سازی سیمان در برابر اسید و آب است. سیمان هایی که در ترکیب خود از اتیل سیلیکات استفاده می کنند، مقاومت بسیار بالاتر دارند و طول عمر بیش تر نسبت به نمونه ها عادی خواهند داشت.

  • صنایع نساجی

شاید این مشکل برای کسانی که لباس های پشمی دارند، زیاد پیش بیایید که لباس هایشان زیاد چروک می شوند. کاربرد اتیل سیلیکات در صنایع نساجی هم برای پیش گیری از این اتفاق و ضد چروک شدن لباس های پشمی است.

  • محافظت فلزات از خوردگی

مهم ترین کاربرد اتیل سیلیکات اما محافظت فلزات از خوردگی در برابر رطوبت، مواد شیمیایی و هوا است. پوشش اتیل سیلیکات با اعمال بر روی سطح فلز یک سری فعل و انفعالاتی را در پی می گیرد که یک لایه فلز روی با خلوص % ۹۹/۹۹ تشکیل می شود. این لایه به عنوان سپر محافظ برای سطح فلز عمل می کند و آن را از عوامل خورنده محیطی در امان نگه خواهد داشت.

کاربرد اتیل سیلیکات در صنایع رنگ و رزین

خواص رنگ ها اتیل سیلیکات باعث شده تا کاربرد زیادی داشته باشند. این رنگ ها قابلیت چسبندگی بسیار بالایی به سطوح فلزی دارند و قابلیت حفاظت در برابر خوردگی را همان طور که پیش تر اشاره کردیم به سطح مورد نظر خواهند داد.

از خواص رنگ های اتیل سیلیکات می توان به این مورد اشاره کرد که به کار بردن اتیل سیلیکات در آن ها باعث شده تا بتوانند در دمایی ۴۲۰ درجه سانتی گراد هم چنان چسبندگی خود را حفظ کنند.این رنگ های به صورت دو جزئی و سه جزئی توسط کارخانه ها تولید می شوند و در زمان خرید می توانید هر یک را تهیه کنید.

کاربرد اتیل سیلیکات به عنوان تسریع بخش در فرآیند خشک شدن هم بسیار مورد توجه است و از آن به عنوان هاردنر در کار با انواع رزین هم استفاده می شود.

کاربرد اتیل سیلیکات در صنایع رنگ و رزین| شرکت پخش رنگ تهران

ضخامت مورد نظر اتیل سیلیکات در کاربرد  های مختلف

استفاده از خواص رنگ های اتیل سیلیکات برای محافظت از سطوح در برابر تغییرات آب و هوایی نیاز دارد که یک لایه با ضخامت حداقل ۷۵ میکرون بر روی سطح کشیده شود. در مواردی که سطح ناصاف باشد برای ایجاد پوشش محافظتی لازم است از یک لایه ۱۲۵ میکرونی استفاده شود تا بهترین کارایی را داشته باشد.

نکته قابل توجه در مورد ضخامت های اتیل سیلیکات در کاربرد های مختلف این است که در هیچ کدام نباید بیش تر از ۱۲۵ میکرون شود، چرا که ممکن است در ضخامت هایی بالاتر بر روی پوشش ترک هایی ایجاد شود که خاصیت حفاظتی پوشش را از بین خواهد برد.

روش استفاده از آستر سیلیکات زینک ریچ

روش استفاده از آستر سیلیکات زینک ریچ | شرکت پخش رنگ تهران

از آستر زینک ریچ اتیل سیلیکات در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی بسیار استفاده می شود. روش پیاده سازی آستر اتیل سیلیکات زینک ریچ یکی از مهم ترین عوامل موثر در کارآیی آن است و باید در هنگام اجرا بسیار به این موضوع دقت شود:

  • اولین مرحله آماده سازی سطح و تمییز کردن آن است، چرا که هر گونه چربی یا آلودگی می تواند بر چسبندگی آن تأثیر داشته باشد. می توان در این قسمت از روش سند بلاست استفاده کرد تا سطح به طور کامل یکدست شود.
  • با توجه به مشخصات شیمیایی ایتل سیلیکات و پودر روی تهیه شده، می توان نسبت ترکیب این دو را به دست آورد. برای هم زدن این ترکیب باید دقت داشته باشید که به طور کامل یکنواخت شوند. این ترکیب را به نسبت ۳ تا ۵ درصد با تینر t-767 مخلوط می کنند و میزان آن بستگی به روش رنگ آمیزی خواهد داشت.
  • نکته قابل توجه این است که در زمان اجرا نیز لازم خواهد بود تا مخلوط آستر زینک ریچ اتیل سیلیکات، هم زده شود تا پودر روی مورد استفاده ته نشین نشود.
  • پیش از اجرای آستر اتیل سیلیکات زینک ریچ لازم است تا از میزان رطوبت محیط اطمینان حاصل کنید، چرا که ایجاد پوشش محافظ روی بستگی به میزان جذب رطوبت از محیط دارد و هر چه رطوبت بیش تر باشد این فرآیند سریع تر انجام خواهد شد. در شرایط عادی آستر اتیل سیلیکات زینک ریچ در مدت ۲۴ ساعت خشک شده و لایه محافظ ایجاد خواهد شد.

نکته: پوشش های مختلفی برای حفاظت از سطوح وجود دارند که برخی به عنوان لایه آستر و برخی دیگر به شکل یک روکش مستقل اعمال می شوند. در میان پوشش های که به صورت مستقل مورد استفاده هستند، کولتار اپوکسی بسیار شناخته شده و پرکاربرد است.

ابزارهایی مورد نیاز برای اجرای آستر سیلیکات زینک ریچ

برای پیاده سازی آستر اتیل سیلیکات ینک ریچ می توان از سیستم های پاشش بدون هوا یا به عبارتی  Aieless Spary System و هم چنین سیستم های پاشش معمولی استفاده کرد. در شرایطی که رطوبت و دمایی محیط برای اجرای آستر زینک ریچ اتیل سیلیکات مناب نباشد لازم است از دستگاه های رطوبت ساز استفاده شود.

از طرفی برای بررسی میزان پیشرفت آستر زینک ریچ اتیل سیلیکات برای تشکیل لایه محافظ، از آزمایش های به خصوصی استفاده می شود که با استفاده از کیت های مختص این کار انجام خواهند شد.

ابزارهایی مورد نیاز برای اجرای آستر سیلیکات زینک ریچ| شرکت پخش رنگ تهران

تفاوت میان آستر اتیل سیلیکات زینک ریچ و اتیل سیلیکات

اصلی ترین تفاوت میان این دو را می توان درصد روی موجود در آن ها دانست. آستر اتیل سیلیکات زینک ریچ به دلیل داشتن میزان بسیار بیش تری از پودر روی، می تواند خاصیت حفاظتی داشته باشد و عبارت زینک ریچ هم به معنای غنی از روی خواهد بود که به عنوان پسوند یا پیشوند برای این ترکیب آورده می شود.

اتیل سیلیکات یک ماده پر کاربرد

با مطالعه مطالبی که در این مقاله آورده شد، پاسخ به سوال اتیل سیلیکات چیست و یا اینک اتیل سیلیکات چه کاربردی دارد، کار دشواری نخواهد بود. خواص رنگ های اتیل سیلیکات باعث شده تا صرفه جویی های بسیار در زمینه تولید و فروش فلزات شود، چرا که این ماده قادر است سطوح فلزی مانند لوله ها نفت و گاز را در برابر خوردگی و دمای بالا حفاظت کند. تنها نکته در مورد خواص رنگ های اتیل سیلیکاتی این است که چسبندگی لایه بعدی کمی به نسبت دیگر پوشش ها پایین تر است و دلیل آن هم معدنی بودن اتیل سیلیکات است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *