مراحل اجرای رنگ پلاستیک ساختمان | شرکت پخش رنگ تهران

مراحل اجرای رنگ پلاستیک ساختمان

یکی از پرکاربردترین انواع رنگ هایی که امروزه پس از ساختمان سازی و به عنوان مرحله آخر اجرا می شود، نقاشی ساختمان اجرای رنگ پلاستیک است. رنگ های پلاستیکی مختص ساختمان به دو صورت رنگ نیم پلاستیک و تمام پلاستیک تولید می شوند. رنگ های تمام پلاستیک در مقایسه با رنگ های نیم پلاستیک کیفیت و مقاومت بالاتری در نقاشی ساختمان دارند.

علاوه بر این، رنگ های پلاستیکی در مقایسه با سایر رنگ های گچی و … مزایای بسیار منحصر به فردی دارد که امروزه در بسیاری از نقاشی های ساختمان از آن استفاده می کنند. مراحل اجرای رنگ پلاستیک ساختمان با سایر انواع رنگ ها تفاوت های کوچکی دارد که در این مقاله به طور کامل با آن آشنا می شویم.

اجرای رنگ پلاستیک ساختمان در ۶ مرحله

رنگ های پلاستیکی به دلیل ترکیبات منحصربه فرد و بسیار باکیفیتی که دارند، در مقایسه با سایر رنگ ها مقاومت بالایی در برابر آب دارند. ماده اصلی رنگ پلاستیکی از لاتکس است و به راحتی می توانید سطح آن را به خوبی با آب و حتی مواد شوینده بشویید.

مراحل اجرای رنگ پلاستیک ساختمان کمی تفاوت با انواع رنگ ها دارد که در ادامه به معرفی مراحل اجرای آن به طور کامل می پردازیم:

بررسی سطح مورد نظر

بعد از این که رنگ مورد نظر برای نقاشی ساختمان را انتخاب کردید، باید سطح رنگ آمیزی را بررسی کنید. در صورتی که از قبل سطح رنگ آمیزی شده، دیگر نیازی به آستر ندارد.

سپس می توانید بتونه کاری را شروع کنید؛ اما در صورتی که از قبل دیوار رنگ نشده و گچی است، ابتدا باید یک دست رنگ را به عنوان آستر روی سطح مورد نظر بزنید. پس از این مرحله سطح آماده بتونه کاری می شود.

اندازه گیری سطوح

متراژ دیوار یا سقف و به طور کلی کلیه قسمت هایی که قصد رنگ آمیزی آن را دارید، اندازه گیری کنید. برای خرید انواع رنگ ها از جمله برای خرید رنگ پلاستیکی لازم است که کلیه رنگ مورد نیاز یا ترکیبی از رنگ ها را به صورت یک جا خریداری کنید. ممکن است در صورت کمبود رنگ نتوانید رنگ را مجددا تهیه کنید.

پوشاندن سطح زیر کار

قبل از شروع اجرای رنگ پلاستیک سطح مورد نظر را با کاردک یا سمباده یک دست و صاف کنید. سپس با استفاده از گچ زیر سطح کار را به خوبی و یک دست بپوشانید و روغن بزنید. پس از خشک شدن رنگ بتونه کاری را شروع کنید. برای اجرای رنگ پلاستیک ساختمان، بهتر است که ترکیب پودر مل با آب استفاده کنید.

آستر بندی

پس از خشک شدن بتونه کاری لازم است که ابتدا روی سطح مجدد سمباده بکشید تا هیچ بر آمدگی نداشته باشد. برای آستر کشی از رنگ مخصوص آستر کشی یا رنگ اصلی استفاده کنید. استفاده از رنگ آستر باعث یک دست دیده شدن لایه های رنگی روی سطح دیوار می گردد.

اضافه کردن رنگ با لاجورد

برای افزایش کیفیت رنگ آمیزی و جذابیت بیشتر، کمی لاجورد را در یک ظرف نیم لیتری ریخته و حل کنید. سپس رنگ را به آن اضافه کنید. رنگ آماده شده را با حدود ۴۰ تا ۷۰ درصد آب مخلوط کنید تا رقیق شود.

شروع رنگ آمیزی

بهترین وسیله برای اجرای رنگ پلاستیک ساختمان، استفاده از قلمو است. رنگ آمیزی رنگ پلاستیکی با غلتک و پیستوله بسیار دشوار و زمان بر است. همچنین نتیجه کار کیفیت مطلوبی نخواهد داشت.

مراحل اجرای رنگ پلاستیک | شرکت پخش رنگ تهران

مراحل قبل از شروع اجرای رنگ پلاستیک

باز سازی و رنگ کردن قسمت های مختلف منزل و دفتر کار ممکن است در ابتدای کار خرابی هایی داشته باشد؛ اما سرانجام خراب کردن زیرسازی سطوح مختلف باعث افزایش زیبایی محیط منزل و محل کار می شود.

به همین دلیل باید قبل از شروع رنگ آمیزی مراحل مختلفی را انجام دهید تا نیاز به دوباره کاری و خرید مجدد رنگ و خرید مجدد لوازم خانه نداشته باشید. مراحل قبل از شروع رنگ آمیزی به شرح زیر است:

جمع کردن وسایل منزل یا پوشاندن آن ها

هنگام رنگ آمیزی ممکن است رنگ به قسمت ها و وسایلی که در اطراف شما قرار دارد، پاشیده شود. تمامی وسایل را در یک قسمت منزل یا ساختمان قرار داده و روی آن ها را به وسیله پلاستیک های بزرگ بپوشانید.

پوشاندن منزل به منزله محافظت بیشتر

قسمت های مختلف در ساختمان از جمله پریزها، کلیدها، دستگیره درب ها، شیشه ها و … را به خوبی با استفاده از نوار چسب یا روزنامه یا پلاستیک های کوچک بپوشانید. پس از اتمام کار نقاشی و زمانی که کلیه سطوح کاملاً خشک شود، نوار چسب و روزنامه ها را جدا کنید.

آماده کردن بستر کار

قبل شروع اجرای رنگ پلاستیک در این مرحله باید به بهترین نحو زیرسازی ها را انجام دهید تا باعث کیفیت بالا پس از رنگ آمیزی و اجرای رنگ مورد نظر به بهترین نحو انجام شود.

لازم است که فرو رفتگی ها را با بتونه به خوبی پر کنید تا سطح یکسان شود. در غیر این صورت پس از بتونه کاری با استفاده از سمباده سطح را ساییده تا سطح آن یکسان شود.

انتخاب رنگ مورد نظر

انتخاب رنگ مورد نظر متناسب با رنگ سایر وسایل و نوع دکوراسیون منزل که می تواند کلاسیک، مدرن، مینیمال و … باشد، اهمیت زیادی دارد. سپس متراژی که قرار است رنگ آمیزی شود را به صورت دقیق اندازه گیری کرده و متناسب با آن به میزان لازم رنگ خریداری کنید.

همچنین برای اجرای رنگ ساختمان نوع سطح از حمله سطح سقف یا سطح دیوار با هم تفاوت دارند. برای رنگ آمیزی سطح دیوار و برای شستشوی آسان تر خرید رنگ پلاستیکی بهترین گزینه است.

تهیه وسایل و تجهیزات لازم

در صورتی که خودتان قصد رنگ آمیزی و اجرای رنگ پلاستیک را دارید، ابزارهای لازم از جمله قلم مو، غلتک، پیستوله، حلال رنگ و … را آماده کنید.

مراحل قبل از شروع اجرای رنگ پلاستیک | شرکت پخش رنگ تهران

مراحل آماده سازی سطوح برای رنگ آمیزی

قبل از شروع رنگ آمیزی و اجرای رنگ ساختمان مراحل مختلفی وجود دارد. رعایت مراحل قبل از شروع رنگ آمیزی تاثیر زیادی در افزایش کیفیت رنگ آمیزی و مقاومت بیشتر آن دارد. علاوه بر این، در صورتی که این مراحل به بهترین نحو و به ترتیب انجام شود، زیبایی رنگ ساختمان دو چندان خواهد شد. مراحل قبل از شروع رنگ آمیزی به شرح زیر است:

  • گچ کاری: در صورتی که سطح دیوار یا سقف دچار فرو رفتگی های شدید یا ترک است، باید گچ کاری کنید. برای این کار ابتدا ترک ها را باز کرده و سپس سطح مورد نظر را به طور کامل با استفاده از گچ پٌر کنید. در مرحله آخر با کاردک یا تیغ تیز سطح را صاف کنید.
  • آماده کردن سطح رنگ آمیزی: برای شروع در صورت نیاز و اگر با چشم هم برآمدگی یا فرو رفتگی ها دیده نمی شود، با استفاده از یک سمباده روی سطح دیوار دست بکشید. سپس با سمباده همه قسمت های سطوح را یک دست و کاملاً صاف کنید. در صورتی که سطح خرابی زیادی ندارد، برای سمباده کاری از سمباده ۱۲۰ یا ۱۵۰ و در صورت زبر بودن زیاد از سمباده ۱۰۰ یا ۱۲۰ استفاده کنید.

مقدار رنگ مورد نیاز برای سطوح مختلف

پس از آماده سازی مراحل اجرای رنگ پلاستیک ساختمان، مهم ترین سؤال این است که چگونه باید میزان رنگ مورد نیاز را تهیه کنیم؟ در برخی موارد ممکن است که امکان خرید مجدد همان رنگ با شماره مورد نظر وجود نداشته باشد.

به همین دلیل ابتدا باید سطوح مورد نظر را اندازه گیری کرده و سپس با مشورت افراد خبره اقدام به خرید مقدار رنگ مورد نیاز کنید.

معرفی روش های رنگ آمیزی با رنگ پلاستیک

معرفی روش های رنگ آمیزی با رنگ پلاستیک | شرکت پخش رنگ تهران

برای رنگ آمیزی قسمت های مختلف ساختمان با توجه به متراژی که قصد رنگ آمیزی آن را دارید، روش های مختلفی نیز وجود دارد. علاوه بر این، با توجه به نوع رنگی که برای اجرای رنگ پلاستیک ساختمان انتخاب می کنید، روش نیز متفاوت است. برای رنگ آمیزی رنگ پلاستیک بهترین وسیله استفاده از قلم مو است.

رنگ آمیزی با قلمو

ابتدا سطح قلم مو را از کلیه گرد و غبار یا رنگ های قبلی به خوبی پاک کنید. قلم مو را مانند مداد در دست بگیرید. سپس نصف طول برس را در رنگ فرو کنید. با ضرباتی آرام و با فشار یک نواخت شروع به رنگ آمیزی کنید.

رنگ آمیزی با غلطک

برای استفاده از غلطک رنگ ، ابتدا رنگ مورد نظر را با حلال ترکیب کنید. سپس غلطک را کاملاً در رنگ بغلتانید تا کلیه قسمت های آن آغشته به رنگ شود. سپس چند ثانیه غلطک را روی سطح پالت کشیده تا رنگ های رقیق از سطح آن جدا شود. به آرامی و در یک جهت و به صورت یک نواخت رنگ را روی سطح بکشید.

رنگ آمیزی با پیستوله

این روش برای استفاده از رنگ های غیر پلاستیکی مناسب است. رنگ در پیستوله با ظرفیت های مختلف و نسبتاً بزرگی ریخته می شود. سپس با هر بار فشار شلنگ و سری تعبیه شده روی آن به صورت یک نواخت کلیه سطوح رنگ آمیزی می شود.

تجهیزات لازم برای اجرای رنگ پلاستیک ساختمان

قبل از شروع مراحل اجرای رنگ پلاستیک ساختمان باید تجهیزات لازم را تهیه کنید. از مهم ترین تجهیزات لازم می توان قلم مو با سایز مورد نظر، حلال رنگ، سمباده، کاردک، گچ، بنزین، ظرف پلاستیکی یا پالت رنگ، نردبان، شابلون، لیسه، روغن زیر کار و … را نام برد.

مزایای نقاشی ساختمان با رنگ پلاستیک

با افزایش تنوع در انواع رنگ های ساختمانی با رنگ های مختلف، برخی از رنگ ها در این میان کیفیت و مقاومت بالاتری در طول زمان دارند. رنگ پلاستیکی در مقایسه با انواع رنگ ها مزایای منحصر به فردی دارد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم:

  • قیمت مناسب
  • سرعت اجرای بالا
  • سریع خشک می شود.
  • مقاومت بسیار مطلوب در برابر آب
  • پوشاندن ایرادات گچ کاری به دلیل مات بودن

مزایای نقاشی ساختمان با رنگ پلاستیک | شرکت پخش رنگ تهران

نکات مهم در رنگ آمیزی با رنگ پلاستیک

مراحل اجرای رنگ پلاستیک ساختمان با رنگ های روغنی تفاوت های عمده ای دارند. برای مثال برای شروع رنگ آمیزی روی سطح روغنی لازم نیست مجددا آستر کشی انجام شود. چون سطح آن صاف و یک دست شده است؛ اما در صورتی که سطح قبلی گچ باشد، لازم است که از قبل سمباده کاری و زیرسازی را به منظور یک دست شدن و سپس آستر کشی انجام دهید.

نکات مهم در رنگ آمیزی با رنگ پلاستیک ساختمانی نیز وجود دارد. رنگ پلاستیکی غلیظ است، به همین دلیل برای جلوگیری از چسبندگی باید ابتدا به دست های خود کمی روغن یا وازلین بزنید. همچنین سعی کنید که فاصله هر بار رنگ زدن کم تر از دو ساعت نباشد. این کار باعث افزایش کیفیت رنگ آمیزی می شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *