از بین بردن رد قلمو روی چوب | شرکت رنگ تهران

۷ روش از بین بردن رد قلمو روی چوب

در این مقاله می‌خواهیم بهترین روش‌های از بین بردن رد قلمو روی چوب را به شما آموزش دهیم تا با استفاده از آن‌ها بتوانید یک رنگ‌آمیزی تمیز و زیبا داشته باشید.

یکی از روش‌هایی که برای رنگ‌آمیزی چوب استفاده می‌شود، رنگ کردن با قلمو است؛ اما مشکلی که در این مورد وجود دارد باقی ماندن رد قلمو بر روی سازه‌های چوبی است که باعث می‌شود یکنواختی رنگ‌آمیزی به هم بخورد. از سوی دیگر این رد به جای مانده، در زمان رنگ‌آمیزی دوباره هم شما را دچار مشکل خواهد کرد و زیبایی چوب را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. به همین دلیل در این مقاله از رنگ تهران می‌خواهیم روش‌های از بین بردن رد قلمو روی چوب را به شما آموزش دهیم.

از بین بردن رد قلمو روی چوب | شرکت رنگ تهران

۷ روش از بین رد قلمو روی چوب

در بسیاری از مواقع پیش آمده که با قصد ایجاد تنوع در فضای خانه یا اداره، قصد رنگ‌آمیزی قسمت‌های چوبی را داشته باشیم. در دسترس‌ترین وسیله برای انجام این کار قلمو است؛ اما استفاده نادرست از این ابزار یا داشتن یک رنگ بی‌کیفیت، می‌تواند باعث باقی ماندن اثر قلمو بر روی چوب شود. پس اگر می‌خواهید در زمان رنگ کردن مبلمان یا کابینت‌ها از شر ضربه‌های قلمو خلاص شده و هیچ اثری از آن باقی نگذارید، حتما این بخش را مطالعه کنید.

  • استفاده از غلطک بعد از رنگ‌آمیزی با قلمو

یک راه خوب برای از بین بردن رد قلمو از روی چوب استفاده از غلطک پس از رنگ‌آمیزی است که می‌تواند خطوط باقی مانده از برس زدن را به خوبی صاف کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک غلتک خشک را روی رنگ زده شده با قلمو بکشید تا خطوط ناشی از کشیدن یا ضربه زدن آن برطرف شوند. نکته مهم اینجا است که نیازی به تعویض غلطک در حین پروژه نیست؛ فقط باید مراقب باشید که غلطک به هیچ عنوان خیس نشود. زیرا باعث پخش شدن رنگ چوب و از بین رفتن یکنواختی آن می‌شود؛ اما چه مواقعی باید از غلطک برای رفع این مشکل استفاده کرد؟

  • زمانی که رنگ بیش از حد در یک قسمت وجود داشته باشد
  • زمانی که غلظت رنگ به صورت یکنواخت پخش نشده باشد
  • زمانی که مشغول رنگ‌آمیزی لبه‌های مبلمان هستید
  • برای جلوگیری از جمع شدن رنگ در لبه‌ها و قسمت‌های نوک تیزش
  • استفاده از اسپری آب

یکی از اشتباهات رایجی که بیشتر افراد برای از بین بردن رد قلمو بر روی چوب مرتکب می‌شوند، این است که به کشیدن قلمو ادامه می‌دهند و برای پوشاندن ضربه‌ها از وسایل دیگری کمک نمی‌گیرند. اما باید بدانید که این چرخه ناامیدکننده ممکن است تا ابد ادامه داشته باشد و هیچ وقت رد قلمو از روی چوب از بین نرود. یکی دیگر از روش‌هایی که برای برطرف کردن این مشکل پیشنهاد می‌شود و هزینه کمی هم دارد، استفاده از یک اسپری آبپاش است.

در این روش نیاز است که برس خود را قبل از فرو بردن در قوطی رنگ با کمی آب اسپری کرده و مرطوب کنید. در نتیجه زمانی که می‌خواهید رنگ را بر روی سطح اعمال نمایید، لایه نازک‌تری از آن ایجاد می‌شود و دیگر هیچ ردی از قلمو به جای نخواهد ماند. همچنین می‌توانید روی سطح چوبی را هم با بطری آب اسپری کرده و سپس رنگ بر روی آن بمالید. این کار به ویژه برای رنگ‌های مبتنی بر گچ بسیار مناسب است و مانع از افزایش غلظت آن خواهد شد.

  • سنباده زدن

رایج‌ترین روش برای از بین بردن رد قلمو روی چوب همان سنباده زدن است که می‌تواند سطح کار یکنواخت‌تری را برای شما به ارمغان آورد. برای این کار، باید قبل از رنگ‌آمیزی با انواع رنگ مانند رنگ گیاهی برای چوب ، سطح چوبی را به خوبی سنباده بکشید تا کاملا یکنواخت شود. همچنین اگر کار خود را به صورت چند مرحله‌ای انجام می‌دهید، نیاز به سنباده کشیدن سبک در میان هر مرحله خواهید داشت که از تفاوت در غلظت رنگ قسمت‌های مختلف جلوگیری می‌کند. یکی از عیب‌های استفاده از این روش برای از بین بردن رد قلمو بر روی سطوح چوبی، زمان‌بر بودن آن است.

نکته مهم در این روش، استفاده از یک کاغذ سنباده نرم است که به سطح هیچ آسیبی وارد نکند؛ به همین دلیل معمولا پیشنهاد می‌شود که از سنباده ۳۲۰ شروع کنید تا لایه‌های رنگ پاک نشوند. اگر از سنباده دستی کمک بگیرید، می‌توانید کنترل فرایند را به طور کامل در دست گرفته و تنها به سراغ قسمت‌هایی بروید که رد قلمو بر روی آن‌ها باقی مانده یا غلظت رنگ بیشتری دارند.

از بین بردن رد قلمو روی چوب | شرکت رنگ تهران

 

  • تمیز کردن قلمو قبل از کار

همچنین برای از بین بردن رد قلمو روی چوب، توصیه می‌شود که از قلم‌های نو استفاده کنید؛ اما باید بدانید که این قلم‌ها به طور مستقیم قابل ‌استفاده نیستند و نیاز به پرداخت دارند. به این معنا که باید موهای شل یا کنده شده از آن‌ها جدا شده و گرد و غبار به طور کامل از روی قلمو پاک شود. برای این کار باید قلم را بر روی یک سطح خشک و تمیز بکشید و سپس آن را بتکانید تا گرد و غبارها کاملا خارج شوند. حال می‌توانید کار را شروع کرده و نگرانی از بابت باقی ماندن رد قلمو بر روی سطح چوبی نداشته باشید.

  • به اندازه کافی رنگ بردارید

یکی از روش‌های از بین رد قلمو روی چوب این است که نحوه کار با قلمو را یاد بگیرید و به اندازه کافی رنگ بردارید. برای اطمینان از این مسئله باید قلم را چند بار در قوطی فرو کرده و بر روی لبه آن بکشید تا رنگ‌های اضافه کاملا خارج شوند. همچنین در این صورت مطمئن خواهید شد که همه موها به خوبی به رنگ آغشته شده‌اند و هیچ هوایی در میانشان وجود ندارد. البته دقت کنید که نیازی به فرو کردن کل قلمو در رنگ نیست و تقریبا باید یک سوم ارتفاع آن را در قوطی فرو کنید. با این کار دسته قلم و دیگر قسمت‌های آن تمیز مانده و در حین کار، هیچ رنگی از آن‌ها چکه نخواهد کرد.

  • استفاده از سطوح صاف برای از بین بردن رد قلمو روی چوب

یکی از پیشنهادهایی که برای برطرف کردن رد قلمو از روی چوب مطرح می‌شود، بیرون آوردن درب کابینت یا درب‌های چوبی از چارچوب و قرار دادن آن‌ها روی یک سطح افقی است. با این کار، می‌توانید از شره کردن رنگ به طور قابل ‌توجهی جلوگیری کرده و تسلط خود را در حین کار افزایش دهید؛ همچنین دید بهتری نسبت به سطح رنگ شده خواهید داشت.

  • در جهت مناسب رنگ‌آمیزی کنید

توصیه می‌شود که برای جلوگیری از باقی ماندن رد قلمو بر روی سطح چوبی، حتما در جهت عمودی رنگ‌آمیزی را انجام دهید تا ردی از آن باقی نماند. همچنین به جای اینکه رنگ را از قسمت‌های رنگ شده به سمت بخش‌های خشک بکشید، برعکس عمل کنید تا بتوانید یک لایه با ضخامت یکنواخت را بر روی سطح ایجاد نمایید. در کنار این موارد حتما صبر کنید تا لایه‌های رنگ زیرین خشک شوند و سپس برای ادامه کار اقدام کنید.

از بین بردن رد قلمو روی چوب | شرکت رنگ تهران

سخن پایانی

باقی ماندن رد قلمو بر روی سطوح چوبی مشکلی است که می‌تواند زیبایی این سطح‌ها را به طور کامل از بین برده و دچار اختلال کند. به همین دلیل در این مقاله از رنگ تهران ما ۷ روش را به شما معرفی کردیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به از بین بردن رد قلمو روی چوب بپردازید. هنگام سفارش ابزار رنگ حتما دقت کنید که استفاده از رنگ‌هایی با کیفیت پایین یا عدم به‌کارگیری یک قلم متناسب با نوع رنگ، می‌تواند این موضوع را تشدید کند. اگر شما هم راه‌حل‌های دیگری برای برطرف کردن این مشکل سراغ دارید، با ما در میان بگذارید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *