| شرکت پخش رنگ تهران

معرفی انواع رنگ ساختمانی قابل شستشو

بخش داخلی ساختمان خانه شما می تواند یکی از حساس ترین بخش های دکوراسیون آن باشد. رنگ آمیزی دیوارها و سقف های این قسمت از خانه نیاز به رنگ ساختمانی قابل شستشو، مناسب و ضد آب دارد. در غیر این صورت خیلی از اتفاقات ممکن است باعث از بین رفتن رنگ دیوار ها شوند و ظاهر آن ها را زشت کنند.

رنگ های زیادی در بازار وجود دارند که می توانید از آن ها برای رنگ آمیزی خانه خود استفاده کنید. این رنگ ها به دو دسته کلی قابل شستشو و غیر قابل شستشو تقسیم می شوند. بهترین این رنگ ها، رنگ قابل شستشو است که در برند ها و انواع مختلف به بازار عرضه می شود.

این رنگ ها از ویژگی های بسیاری برخوردار هستند که در ادامه می خواهیم بررسی کنیم. سپس به ذکر انواع رنگ قابل شستشو می پردازیم و مزایا و معایب هرکدام از آن ها را نیز توضیح می دهیم.

اگر شما هم قصد دارید خانه خود را رنگ آمیزی کنید و نیاز به آشنایی با انواع رنگ های قابل شستشو ساختمانی دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

رنگ قابل شستشو چیست؟

وقتی ساختار رنگ به صورتی باشد که گرد و غبار روی آن حالت چسبندگی پیدا نکند، می توان آن رنگ را رنگ قابل شستشو نامید.

برای درک بهتر، به توضیح جزئیات ساختار رنگ ساختمانی قابل شستشو می پردازیم. در این رنگ ها رنگدانه هایی به نام رزین وجود دارند که در مایعی چسبناک شناور هستند.

رزین ها می توانند با عوامل فعال در سطح مورد نظر واکنش نشان دهند و باعث چسبندگی عالی به سطح شوند.

رنگ قابل شستشو چیست؟

چرا رنگ ها باید شسته شوند؟

قطعا دیوار های هر خانه ای بعد از مدتی نیاز به شستشو پیدا می کنند. ماندن لکه های سخت روی دیوار نیز ممکن است در طولانی مدت به رنگ آن آسیب وارد کنند. در چنین مواقعی رنگ دیوار یا سقف حتما باید ضد آب باشد و انواع رنگ قابل شستشو به همین دلیل تولید شدند.

همچنین مکان هایی مانند مسجد یا مدارس که نیاز به شستشوی زیادی دارند، باید با استفاده از رنگ های قابل شستشو رنگ آمیزی شوند.

در غیر این صورت حین شستشو تمام رنگ ها از روی دیوار پاک خواهند شد. نتیجه آن هزینه هایی است که به مرور زمان تحمیل خواهد شد، علاوه بر این که محیط برای مدتی کاربری خود را از دست خواهد داد.

ویژگی های انواع رنگ قابل شستشو

رنگ های قابل شستشو ساختمانی، از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار هستند که قسمتی از آن ها را در زیر لیست کردیم:

  • ضد آب
  • ضد ضربه
  • ترمیم آسان
  • انعطاف پذیری بالا
  • مقاومت در برابر اشعه ماورا بنفش

انواع رنگ های قابل شستشو ساختمانی

زمان خرید رنگ ساختمانی قابل شستشو از بین برندهای مختلف می توانید انتخاب کنید که در بخش های بعدی دو نمونه از این رنگ ها را معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ویژگی هایی که دارند بهترین انتخاب را داشته باشید.

۱.رنگ قابل شستشوی آکریلیک

امروزه رنگ آکریلیک طرفداران زیادی در بازار رنگ ها بین نقاشان ساختمان پیدا کرده است. دلیل آن می تواند پایه آب بودن رنگ آکریلیک باشد.

شاید برایتان سوال پیش بیاید رنگ پایه آب چیست؟ رنگ هایی که بر پایه آب هستند مانند رنگ پلاستیک به همراه آب رقیق می شوند. به همین دلیل می توان گفت حلال رنگ آکریلیک آب است.

رنگ های پایه آب با محیط زیست سازگاری بسیاری دارند و به آن آسیب چندانی وارد نخواهند کرد. آکریلیک هنگام اجرا بی بو است و خطری برای انسان ندارد.

بالاتر رنگ آکریلیک را به رنگ پلاستیک تشبیه کردیم. اما این دو رنگ یک تفاوت بزرگ دارند، رنگ پلاستیک ضد آب نیست و در صورت شستشو از بین می رود.

در صورتی که رنگ آکریلیک بعد از اجرا و خشک شدن، به همراه آب از بین نمی رود و می توان گفت ۹۰ درصد ضد آب است.

این رنگ همچنین پس از اجرا خیلی سریع خشک می شود و حین اعمال، بوی خیلی کمی از خود ساتع می کند. این موضوع می تواند یکی از مزایای خیلی خوب این رنگ ساختمانی قابل شستشو به شمار برود.

اکرلیک رنگ ساختمانی قابل شستشو

کاربرد رنگ قابل شستوی آکریلیک

این رنگ را می توان روی تمامی سطوح، بدون محدودیت اجرا کرد. همچنین این رنگ ها را روی سطوح داخلی و خارجی ساختمان ها استفاده می کنند.

این رنگ در مکان هایی مانند مدارس، مساجد و ساختمان های تجاری که ممکن است نیاز به شستشوی زیادی داشته باشند استفاده می شود.

مساجد به دلیل لزوم دور ماندن از نجاست و کثیفی همیشه نیاز دارند تا شسته شوند و از آلودگی ها پاک باشند. بنابراین لازم است برای رنگ آمیزی ساختمان های مساجد از انواع رنگ های قابل شستشو ساختمانی استفاده کرد.

به عبارت دیگر از رنگ آکریلیک برای نما و نقاشی ساختمان نیز می توان استفاده کرد. جالب است بدانید رنگ آکریلیک ضد زنگ بوده و برای اجرا روی سطوح فلزی نیز طراحی شده است.

مزایای رنگ آکریلیک

بدون تردید این رنگ محبوب از مزایای زیادی برخوردار است که توانسته طرفداران زیادی در دنیای رنگ های ساختمانی به دست آورد. ویژگی های متمایز این رنگ به شرح زیر هستند:

  • غلظت بالا
  • قابلیت شستشو
  • ضد ضربه
  • قابل اجرا روی تمامی سطوح
  • خشک شدن سریع
  • طیف رنگی متنوع
  • بوی بسیار کم
  • امکان ترمیم در صورت ضربه دیدن

۲.رنگ روغنی

در فهرست انواع رنگ های قابل شستشو ساختمانی، به رنگ روغنی می رسیم. می توان گفت این رنگ یکی از بهترین رنگ هایی به شمار می رود که می تواند در برابر شستشو مقاومت بالایی از خود نشان دهد.

رنگ روغنی پس از مخلوط شدن با اکسیژن، حالتی ژله مانند پیدا می کنند و تبدیل به مایعی روغنی می شوند. اگر بخواهیم رنگ روغنی را با رنگ پلاستیک مقایسه کنیم، رنگ روغنی مقاومت بالایی دارد و می توان گفت ضد ضربه است و قابلیت شستشو دارد.

اما رنگ پلاستیک به دلیل مخلوط شدن آن با آب مقاومت کمتری پیدا خواهد کرد و در صورت شسته شدن با آب، از بین می رود. رنگ روغنی را بیشتر بر سطوحی مانند در و پنجره استفاده می کنند. زیرا این مکان ها ممکن است بیشتر در معرض شستشو قرار گیرند.

مزایای رنگ قابل شستشوی روغنی

اگر دنبال یکی از بهترین انواع رنگ قابل شستشو هستید، خرید رنگ روغنی را توصیه می کنیم. ویژگی های این رنگ که در ادامه آوردیم نقطه قوت آن هستند:

  • ضد آب است و در اثر شستشو پوسیده نمی شود.
  • در طولانی مدت از بین نمی رود.
  • شفافیت خود را زود از دست نمی دهد.
  • به دلیل شفافیت زیاد، می تواند فضا را بزرگتر جلوه دهد.
  • لکه ها به راحتی از روی آن پاک می شوند.

رنگ روغنی رنگ ساختمانی قابل شستشو

معایب رنگ روغنی

رنگ روغنی علاوه بر تمام نکات مثبتی که نام بردیم، نکات منفی نیز دارد که در لیست زیر نام بردیم:

  • بوی بد
  • اگر از یک پرایمر مناسب استفاده نکنید، ممکن است این رنگ اشکالات زیر سطح را نشان دهد.
  • بوی بد آن در طولانی مدت از بین نخواهد رفت.
  • به دلیل نداشتن بافت نیاز به پرایمر، بتونه کاری و سمباده دارد.
  • حلال آن مشتقات نفتی است.

سخن نهایی

بالاتر راجع به انواع رنگ قابل شستشو توضیح دادیم و گفتیم که رنگ ها عمدتا به دو دسته کلی قابل شستشو و غیر قابل شستشو تقسیم می شوند. هر کدام از این رنگ ها نیز انواع و برند های مختلفی دارند که همه آن ها را به صورت جزئی بررسی کردیم.

بهترین این رنگ ها از نظر قابلیت شستشو رنگ روغنی است. رنگ روغنی در برابر شستشو مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. همچنین این رنگ ضد ضربه بوده و در برابر آسیب های احتمالی مقاوم است.

علاوه بر این انواع رنگ های قابل شستشو ساختمانی، باید از ویژگی هایی برخوردار باشند که در مقابل سایر رنگ ها متمایز شوند. با توجه به این ویژگی ها و بودجه خود می توانید بهترین رنگ ساختمانی قابل شستشو را برای نقاشی مکان خود تهیه کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *