انواع رنگ نانو ساختمانی و کاربردهای آن | شرکت پخش رنگ تهران

انواع رنگ نانو ساختمانی و کاربردهای آن

تکنولوژی نانو در سال های اخیر در صنایع مختلفی وارد شده است. یکی از صنایعی که این تکنولوژی توانسته با ورود خود در آن تحولی ایجاد کند صنعت ساخت و ساز است. در میان انواع رنگ های ساختمانی، دیگر فقط رنگ های روغنی یا پلاستیک مطرح نیستند بلکه رقبای سرسختی همانند رنگ های نانو ساختمانی دارند. در این مقاله به معرفی انواع رنگ نانو ساختمانی و کاربردهای آن می پردازیم.

رنگ نانو چیست؟

رنگ نانو یک نوع رنگ مایع است که به روی سطوح مختلف اسپری می شود. همانطور که از نامش پیداست، رنگ نانو با استفاده از تکنولوژی نانو تولید می شود. این مایع رنگ حاوی ذرات میکروسکوپی است که اصطلاحا آن را نانو لوله می نامند که در صورتی که در شرایط خاص قرار بگیرند رفتارشان تغییر می کند. این رفتار شامل چسبندگی و مقاومت این محلول رنگ می شود که پس از اسپری شدن و نشستن روی سطح رخ می دهد. رنگ نانو تقریبا روی هر سطحی قابل اجرا است و پس از خشک شدن بسیار سخت و مقاوم می شود.

علاوه بر اینکه رنگ نانو یک رنگ ساختمانی محسوب می شود، به دلیل مقاومت و استحکام بالایی که دارد مصارف صنعتی نیز دارد. همچنین ممکن است آن را با نام رنگ سرامیک یا رنگ خودرو نیز معرفی کنند چرا که رنگ آمیزی این دو سطح با رنگ های معمولی دشوار و در برخی شرایط غیرممکن است.

رنگ نانو یک رنگ بسیار مقاوم است که با ذرات بسیار ریز پوشش ایجاد می کند و پس از اجرا خیلی سریع به روی سطح می چسبد. این رنگ، لایه بسیار نازکی روی سطح ایجاد می کند که در ابتدا با چشم قابل رویت نیست اما لایه رویی آن خیلی زود خشک شده و دیده می شود. همین نازک و سبک بودن و در عین حال مقاوم بودن این رنگ است که آن را یک رنگ خاص و پرطرفدار ساخته است.

رنگ نانو چیست؟ | شرکت پخش رنگ تهران

ویژگی های رنگ نانو ساختمانی

  • رنگ نانو یک اتصال شیمیایی بسیار قوی با سطح ایجاد می کند که موجب می شود سطح رنگ شده بسیار سخت و یکدست شود. این اتصال شیمیایی هیچ خطری برای اجرا کننده رنگ یا فردی که در محیطی که با این نوع رنگ، رنگ شده ندارد.
  • اگر سطح متخلخل باشد، همانند سطح آجر، رنگ نانو منافذ سطح را پر می کند و موجب می شود این سطح ناهمسان به یک سطح صاف تبدیل شود. همچنین این رنگ موجب می شود زبری سطح نیز از بین برود و سطح هموار شود.
  • آلودگی و گرد و غبار روی سطح رنگ شده با رنگ نانو باقی نمی ماند و از روی آن سُر می خورد.
  • سطح رنگ شده با رنگ نانو دیگر نسبت به قارچ، جلبک و خزه ضعیف نیست بنابراین سطح در هر شرایطی که باشد با هیچیک از این مشکلات مواجه نمی شود.

مزایا و معایب رنگ نانو ساختمانی

همانند هر رنگ دیگری، رنگ نانو ساختمانی نیز مزایا و معایبی دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

مزایا رنگ نانو ساختمانی

  • رنگ نانو در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاوم است
  • این رنگ دوستدار طبیعت است
  • تمیزکاری آن راحت است چرا که به ندرت آلودگی روی آن می نشیند
  • رنگ نانو ساختمانی در برابر اشعه ماورای بنفش مقاوم است بنابراین نور خورشید تاثیری روی تغییر رنگ آن ندارد
  • مقاومت بالای این رنگ موجب می شود برای سطوح مختلف بسیار مناسب باشد
  • نقاشی ساختمان با رنگ نانو از اتلاف گرما و انرژی نیز جلوگیری می کند

معایب رنگ نانو ساختمانی

  • اجرای این رنگ توسط هر فردی ممکن نیست و نیاز به افراد حرفه ای و متخصص دارد
  • ویسکوزیته بالا و تشکیل تراکم

معرفی انواع رنگ نانو ساختمانی

معرفی انواع رنگ نانو ساختمانی | شرکت پخش رنگ تهران

۱.رنگ نانو آنتی باکتریال

بدون شک امروزه دور کردن باکتری ها و آلودگی ها از اصلی ترین مواردی است که در هر ساختمانی، بخصوص فضاهای بهداشتی و درمانی، مد نظر است. همین موجب شده رنگ نانو ضد باکتری یا آنتی باکتریال بیشتر برای پوشش دیوار و سقف بیمارستان ها و مراکز پزشکی استفاده شود. این رنگ علاوه بر مقاومت بالایی که دارد در برابر آلودگی نیز مقاوم است.

۲.رنگ نانو ساختمانی ضد حریق

رنگ ها علاوه بر تغییر رنگ و زیباسازی یک فضا می توانند به روی ایمنی آن نیز تاثیرگذار باشند. و این کاریست که رنگ نانو ضد حریق انجام می دهد. رنگ ضد حریق هنگام آتش سوزی پف کرده و لایه ای مقاوم به روی سطح ایجاد می کند. بنابراین حرارت و آتش دیرتر به سطوح رسیده و سطوحی نظیر فولاد که ممکن است در برابر حرارت بالا ذوب شوند مدت زمان بیشتری مقاومت می کنند. این امر موجب می شود خطر فروریختن ساختمان کمتر شود.

۳.رنگ نانو ساختمانی ضد آب

رنگ ضد آب و ضد رطوبت نانو از جمله رنگ هاییست که برای فضای بیرونی یک ساختمان یا رنگ آمیزی استخر و فضاهایی که با آب و رطوبت در برخورد هستند مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که مشخص است، این نوع رنگ یک عایق رطوبتی است و به مقاوم ماندن سطوحی که در برابر رطوبت قرار دارند و ممکن است خراب شده یا زنگ بزنند کمک می کند.

۴.رنگ خود ترمیم شونده

رنگ خود ترمیم شونده نانو را می توان یک رنگ صنعتی دانست چرا که برای محیط هایی که نیاز به حفاظت در مقابل خوردگی دارند کاربرد دارد. این نوع رنگ نانو طوری طراحی شده که پس از آسیب دیدن کپسول های میکرویی که دارد آزاد شده و رنگ را مجدد ترمیم می کند. همین موجب میشود خراش و هیچ آسیبی روی سطح رنگ شده با این نوع رنگ ایجاد نشود و مقاومت بالایی در برابر مواد خورنده داشته باشد.

۵.رنگ ضد انعکاس

رنگ های نانوی ضد انعکاس رنگ های شفاف و بیرنگی هستند که می توانند گزینه ایده آلی برای استفاده روی پنل های خورشیدی داشته باشند. با توجه به ضد انعکاس بودن و مقاوم بودن این نوع رنگ ها، عمر این پنل ها بیشتر شده و بهره وریشان بالاتر می رود.

علاوه بر اینها، این نوع رنگ نانو در ساخت عینک نیز بسیار کاربرد دارد چرا که باعث کاهش انعکاس نور می شود و برای افرادی که عینک می زنند این مساله بسیار مطلوب است.

۶.رنگ نانو عایق حرارتی

رنگ های عایق حرارتی یا ضد حرارت در صنایعی همانند هواپیماسازی و هوانوردی بسیار پرکاربرد است. در این صنایع، برخی سطوح فلزی د معرض حرارت بالا قرار می گیرند و ممکن است آسیب ببینند یا باعث اختلال در کار شوند.

همین مساله نیاز به یک عایق مناسب را در این صنعت ایجاد کرده است. رنگ نانو عایق حرارتی می تواند سطوح فلزی و در معرض حرارت را ایمن کرده و از آسیب دیدن آن ها جلوگیری کند.

کاربردهای انواع رنگ نانو ساختمانی

مقاوم بودن، ایمن بودن و ضد آب بودن رنگ نانو آن را به رنگی مناسب برای انواع کاربردها تبدیل کرده است:

  • صنایع غذایی و بهداشتی

در صنایع غذایی و بهداشتی اغلب درها، کانترها، دیوارها و سایر سطوح در معرض حرارت هستند و محیطی ایده آل برای رشد جرم ها و باکتری ها ایجاد می کنند. استفاده از رنگ ضد حرارت و ضد باکتری نظیر رنگ نانو می تواند به سالم و بهداشتی بودن این فضاها کمک شایانی داشته باشد.

  • صنایع خودروسازی و هواپیمایی

استفاده از رنگ نانو برای پوشش خودرو، قایق و هواپیما مزایای بسیاری دارد. این رنگ سطوح را از خراش، زنگ زدگی، اشعه UV، آلودگی و آسیب های دیگر محفوظ می دارد.

  • صنایع ساخت و ساز

چه برای دیوارها و سقف داخلی یک ساختمان چه نما یا حتی پشت بام، رنگ نانو ساختمانی امروزه بسیار پرکاربرد است چرا که علاوه بر اینکه در رنگ های متنوعی موجود است بلکه مقاومت و عمر بالایی دارد.

کاربردهای انواع رنگ نانو ساختمانی | شرکت پخش رنگ تهران

نحوه اجرای رنگ نانو ساختمانی

همانند هر رنگ آمیزی دیگری، پیش از رنگ زدن سطح با رنگ نانو باید سطح را تمیز کرده و ایرادات آن را برطرف کنید. پس از اینکه مطمئن شدید سطح از هرنوع آلودگی پاک است، بدون اینکه نیاز باشد آماده سازی دیگری روی آن انجام دهید، رنگ نانو را اعمال کنید. این رنگ اغلب با اسپری اجرا می شود و نیازی به لایه تاپ کوت ندارد چرا که خودش نه تنها چسبندگی کافی دارد بلکه زود خشک شده و بسیار سخت است.

رنگ نانو چه مدت دوام دارد؟

رنگ نانو یکی از بادوام ترین رنگ های ساختمانی است که در برابر شرایط مختلف آب و هوایی و محیط بسیار مقاوم است. اگر این رنگ را در فضای باز همانند نمای ساختمان به کار برده باشید و در محیطی باشید که رنگ طولانی مدت در برابر اشعه خورشید یا باد و باران باشد می توان تخمین زد که این رنگ حداقل ۲ الی ۳ سال دوام بیاورد. اما در فضاهای داخلی خانه مدت زمان طولانی تری برای دوام این رنگ در نظر گرفته می شود.

آیا رنگ نانو مناسب کار شماست؟

همانطور که در این مقاله به آن اشاره شد، انواع رنگ نانو ساختمانی کاربردهای متنوعی دارد. چه کاربردهای ساخت و ساز خانه چه کاربردهای صنعتی، انتخاب رنگ ساختمانی با توجه به نیاز شما و شرایط محیطی که می خواهید رنگ بزنید انتخاب می شود. بنابراین اگر مطمئن نیستید آیا رنگ های نانو مناسب پروژه شما است یا نه حتما با مشاورین و افراد متخصص در این زمینه صحبت کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *