انواع رنگ پودری + ویژگی های مهم رنگ پودری

انواع رنگ پودری + ویژگی های مهم رنگ پودری

رنگ یکی از کاربردی ترین اجزا در هر صنعتی است. اکنون دیگر کمتر وسیله یا قطعه ای را می توان دید که رنگ جزء اصلی آن نباشد. به همین دلیل هم هست که کیفیت و ساختار آن اهمیت بسیار زیادی دارد. رنگ پودری یکی از کاربردی ترین انواع رنگ است که از ترکیب مواد مختلف به دست آمده و بیشتر در صنایع تولید ابزارآلات استفاده می شود. این رنگ ساختاری کاملا خشک دارد و بدون نیاز به حلال قابل استفاده است. انواع رنگ پودری در صنایع مختلفی استفاده می شوند و به همین دلیل شناخت آن ها اهمیت دارد. در ادامه این مطلب درباره انواع این رنگ و ویژگی های و کاربردهای هرکدام توضیح خواهیم داد.

رنگ پودری به چه رنگ هایی گفته می شود؟

همان طور که از نام رنگ پودری مشخص است، این رنگ ها به صورت پودر تولید و به بازار عرضه می شوند. این نوع از رنگ ها را از ترکیب مواد مختلفی مانند رزین، عامل پخت، پیگمنت، فیلر و مواد افزودنی خاصی تولید می کنند. در واقع این مواد به حالت مذاب درآمده و در همین حالت باهم ترکیب می شوند و در نهایت به صورت پودر در می آیند.

این نوع رنگ ها کاملا با طبیعت سازگارند و امکان بازیافت آن ها نیز وجود دارد. ضریب ایمنی آن ها در برابر آتش سوزی بالاست و امکان ابتلا به بیماری های تنفسی و ریوی را کمتر می کند. کار با این رنگ ها بسیار سریع و کم دردسر خواهد بود و قیمت مناسب نیز یکی از مهم ترین مزیت های آن هاست.

رنگ پودری به چه رنگ هایی گفته می شود؟ | پخش رنگ تهران

انواع رنگ پودری و کاربردهای متفاوت آن ها

برای آشنایی با کاربرد رنگ پودری، باید انواع آن را بشناسید. انواع مختلف این رنگ برای کاربردهای متنوعی استفاده می شود؛ اما معمولا به دلیل مقاومت شیمیایی و مکانیکی بالا، از آن ها برای رنگ آمیزی قطعات یا ابزارهای صنعتی استفاده می شود. در ادامه این بخش تعدادی از پرکاربردترین و معروف ترین انواع رنگ پودری را معرفی می کنیم.

۱.رنگ پودری چرمی

این رنگ ها معمولا در رنگ آمیزی قطعات استفاده می شوند و دارای دو دسته هستند. دسته اول چند رنگ خاص دارد که یک رنگ به عنوان رنگ زمینه و رنگ دیگر به صورت رگه رگه بر روی زمینه اجرا می شود. دسته دوم ساختاری یکدست دارد که معمولا برای رنگ آمیزی محل اتصالات جوشکاری به کار می رود.

رنگ های پودری چرمی نوع دوم دارای تنوع رنگ بسیار بالایی هستند و به همین دلیل هم هست که در صنایع مختلف استفاده می شوند. به عنوان مثال می توان از این رنگ ها برای درب و بدنه آسانسور، مبلمان فلزی، تجهیزات و تابلوهای برق، درب های ضد سرقت و برخی قطعات خودرو استفاده کرد.

مزایای رنگ چرمی

    • پوشاندن لایه های ناصاف و محل های جوشکاری قطعات برای زیباتر کردن ظاهر آنها
    • کاربردهای متفاوت و قیمت مناسب

معایب رنگ چرمی

    • ضخامت زیاد این رنگ، به خصوص نوع دوم آن، باعث کاهش مقاومت مکانیکی آن می شود.
    • مقاومت پایین در برابر حرارت و نور مستقیم خورشید باعث فرسایش رنگ و گچی شدن آن می شود.
    • در زمان پاشش رنگ، باید ولتاژ پاشش، فشار هوا و فاصله سر اسپری تا سطح کاملا یکسان باشد تا سطحی یکدست و یکنواخت به دست آید.

۲.رنگ پودری گرانیتی

این رنگ ها دارای مقاومت بالایی در برابر فرسایش و حرارت هستند و تنوع بسیار بالایی دارند. به دلیل همین تنوع بالا و مقاومت آن ها، از رنگ پودری گرانیتی برای رنگ آمیزی قابلمه های آشپزخانه و بخاری های خانگی و صنعتی استفاده می شود.

مزایای رنگ پودری گرانیتی

    • تنوع بالای رنگ
    • مقاوم در برابر حرارت و فرسایش

۳.رنگ پودری سنباده ای

رنگ های پودری سنباده ای دارای دو نوع ریز و درشت هستند که برای ساخت قطعات کامپیوتر، تجهیزات برقی و مبلمان فلزی استفاده می شوند. نوع درشت آن  ها البته در صنایع ساختمانی، ظروف تفلون، بخاری و وسایل روشنی به کار می رود. بعد از کار کردن این رنگ ها، معمولا رگه هایی به صورت خود به خودی بر روی قطعه ایجاد می شود که باعث زیباتر شدن قطعات خواهد شد.

رنگ پودری سنباده ای | پخش رنگ تهران

مزایای رنگ سنباده ای

    • مقاومت مکانیکی بالا و ضخامت کم در نوع ریز آن
    • کاربرد گسترده در رنگ آمیزی لوازم خانگی برای افزایش زیبایی آن ها

معایب رنگ سنباده ای

    • دارای بافت متخلخل که امکان جذب آلودگی را افزایش می دهد.

۴.رنگ پودری ورنی

رنگ ورنی یکی از انواع رنگ پودری است که بیشتر به عنوان رنگ پوششی برای جلادهی به سطوح استفاده می شود. به همین دلیل می توان گفت که این رنگ بیشتر برای تزیین یک سطح یا رنگ کردن وسایل تزئینی استفاده می شود.

در موارد غیرتزئینی، ظروف تفلون، چراغ های خودرو و مبلمان فلزی از مواردی هستند که با استفاده از رنگ های پودری ورنی رنگ آمیزی می شوند.

مزایای رنگ ورنی

    • مقاومت مناسب در برابر حرارت
    • ظاهری زیبا و جذاب مناسب برای رنگ آمیزی وسایل تزئینی

معایب رنگ ورنی

    • قدرت پوشانندگی پایین برای سطح زیرین

۵.رنگ پودری چکشی

یکی از محبوب ترین انواع رنگ پودری، رنگ کشی است که به منظور پوشاندن درزها و ناهمواری های سطوح مختلف استفاده می شود. به همین دلیل برای رنگ آمیزی سطوح مختلف که قصد داریم ناصافی آن ها را بپوشانیم، از این رنگ ها استفاده می کنیم. برای زیر کار این رنگ حتما باید از لاک استفاده شود تا مقاومت آن در برابر رطوبت هوا به حد مطلوبی برسد.

همچنین می توان به راحتی آن را با رنگ های دیگر ترکیب کرده و بدون هیچ اشکالی در کیفیت رنگ از آن استفاده کرد. کاربرد رنگ پودری چکشی در رنگ آمیزی درب های ضدسرقت، نرده های آهنی، لوازم خانگی، مبلمان فلزی و تابلوهای برق موجود در فضای داخلی ساختمان هاست.

مزایای رنگ چکشی

    • امکان بازیافت رنگ حتی در صورت ترکیب با رنگ دیگر
    • عدم تغییر کیفیت رنگ در صورت ترکیب
    • کاهش هزینه های مصرف کنندگان به دلیل قیمت پایین و کارایی بالا

معایب رنگ چکشی

    • مقاومت پایین در برابر رطوبت هوا و نور مستقیم خورشید
    • نیاز به تنظیم فاصله اسپری و ولتاژ و فشار پاشش برای رسیدن به سطح یکنواخت

۶.رنگ پودری متالیک

این رنگ ها معمولا برای رنگ آمیزی قطعات فلزی استفاده می شوند. به دلیل تنوع بالا و مزیت های زیادی که این رنگ دارد، کاربردهای آن بسیار گسترده است؛ اما بیشتر از آن به عنوان رنگ دکوراتیو برای رنگ آمیزی قطعات فلزی تزئینی استفاده می شود.

رنگ پودری متالیک | پخش رنگ تهران

مزایای رنگ متالیک

    • ثبات رنگ بعد از بازیافت
    • عدم جذب گردوغبار و آلودگی
    • چسبندگی بالا روی سطوح
    • عدم افت کیفیت بعد از بازیافت
    • مقاومت در برابر خوردگی و نور مستقیم خورشید
    • قابل ترکیب با انواع محلول های رزینی، الکلی و روغنی

ویژگی های مهم رنگ پودری

رنگ پودری معمولا در برابر شوینده ها و تمیزکننده ها مقاوم است. به همین دلیل هم هست که از آن برای رنگ آمیزی وسایل منزل یا قطعات صنعتی استفاده می شود. بیشتر این رنگ ها در برابر حرارت نیز مقاوم هستند و در صورت داغ شدن فرسوده نشده و نمی ریزند.

این رنگ ها مقاومت بالایی دارند و به همین دلیل در اثر ضربه خوردن خراش پیدا نمی کنند یا پوسته پوسته نمی شوند. این رنگ ها در برابر اصطکاک نیز کاملا مقاوم اند و در اثر ساییده شدن ظروف بر روی همدیگر، از بین نخواهند رفت.

انواع رنگ پودری ظاهر زیبایی دارد و به همین دلیل در جلب نظر مصرف کنندگان لوازم خانگی و صنعتی بسیار موثر خواهد بود.

سخن پایانی

انواع رنگ پودری معمولا برای رنگ آمیزی قطعات خودرو و لوازم منزل استفاده می شود. بعضی از آن ها را می توان برای کاربردهای تزئینی نیز استفاده کرد. کاربرد رنگ پودری در صنایع مختلف، متفاوت است. به طور مثال رنگ پودری به عنوان یکی از انواع رنگ رزین نیز شناخته می‌شود. به همین دلیل باید با توجه به کاربرد موردنظر خود این رنگ ها را خریداری کنید. مزیت اصلی این رنگ ها، قابلیت بازیافت آن است که هزینه های کار را تا حد زیادی کاهش می دهد. تنها باید توجه داشته باشید که با بازیافت این رنگ ها مقاومت مکانیکی و شیمیایی آن ها کاهش می یابد. پس باید از موادی استفاده کنید که مقاومت آن ها را افزایش دهد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط