چه رنگی برای رنگ آمیزی سطوح چوبی مناسب است؟ | پخش رنگ تهران

چه رنگی برای رنگ آمیزی سطوح چوبی مناسب است؟

چه رنگی را می توان به عنوان رنگ چوب استفاده کرد و چرا نیاز به رنگ کردن چوب داریم؟ کاربران به دلایل مختلفی نیاز پیدا می نمایند تا سطوح وسایل چوبی مورد استفاده خود را رنگ آمیزی نماید. گاهی به دلیل کهنه شدن و از رنگ و رو رفتن، گاهی برای ست کردن آنها با سایر لوازم و وسایل خانه و گاهی نیز برای ایجاد تغییر در رنگ وسایل از این ترفند استفاده می شود.

اما چالش بسیار بزرگی که در این بین وجود دارد، انتخاب رنگ مناسب است. در بسیاری از مواقع شاهد تبلیغات گسترده ای در سطح اینترنت برای رنگ آمیزی چوب هستیم و رنگ هایی را نیز برای این منظور معرفی می نمایند. لازم است تا کاربران قبل از هر چیزی شناخت کافی نسبت به این رنگ ها داشته باشند.

در این مقاله سعی داریم تا در درجه اول شما را با انواع رنگ چوب مناسب آشنا نماییم و سپس نکات مربوط به استفاده از آنها را نیز بیان کنیم. در انتها شما خواهید توانست تا بهترین و مناسب ترین رنگ مورد نیاز برای سطوح چوبی در خانه را تشخیص داده و از آن استفاده نمایید.

بهترین رنگ چوب

استفاده از رنگ هایی بسیار زیادی برای سطوح چوبی امکان پذیر است. هر چند هر رنگی کیفیت خاص خودش را دارد، اما علاوه بر کیفیت رنگ عوامل مهم دیگری هم هستند که روی نتیجه نهایی تأثیر دارند.

از جمله این عوامل می توان به کیفیت کار رنگ کار، شرایط استفاده از رنگ ها، تجهیزات در دسترس، زیرسازی مناسب برای رنگ آمیزی و مواردی از این دست اشاره کرد.

اما در هر حال انتخاب رنگ مناسب هم عامل مهمی در کیفیت کار است. در ادامه تمام رنگ های مناسب برای استفاده روی چوب را با هم تشریح می نماییم که می توانید  از آنها بسته به شرایط استفاده کنید.

استفاده از رنگ روغن برای رنگ کردن چوب

یکی از رنگ های مورد استفاده ، رنگ های روغنی است. رنگ روغنی کاربرد بسیار وسیعی برای مصارف عمومی دارد که یکی از مصارف آن نیز سطح محصولات چوبی است. البته استفاده از این نو رنگ بیشتر برای مصارف غیر ظریف است.

رنگ های روغنی تمام سطوح روی چوب را در بر گرفته و هیچ نشانه ای از رگه ها و سطح روی آن باقی نمی گذارند. از این رو اگر سطح روی چوب شما دارای چنین رگه هایی است، این رنگ برای آن مناسب نخواهد بود.

اما برای مصارف معمولی، رنگ روغنی می تواند کیفیت قابل توجهی داشته و تمام سطح روی محصولات را بپوشاند. برای رقیق کردن رنگ نیز باید از تینر استفاده نمایید. کیفیت رنگ از میزان ترکیب رنگ با تینر تأثیر می پذیرد. بهتر است برای چنین رنگی از تینر روغنی استفاده کنید تا زمان خشک شدن رنگ نیز خیلی سریع نباشد.

رنگ روغن برای رنگ کردن چوب | پخش رنگ تهران

رنگ فوری برای چوب

رنگ فوری یکی از پرکاربردترین انواع رنگ ها برای رنگ آمیزی است که در صنایع مختلفی از آن استفاده می شود. همچنین کارگاه های حرفه ای نیز از انواع رنگ فوری برای رنگ آمیزی خود استفاده می نمایند. رنگ های فوری در انواع بسیار مختلفی در بازار موجود است که در ادامه به تشریح پرکاربردترین انواع آنها برای رنگ آمیزی چوب می پردازیم.

  • سیلر

سیلر یکی از انواع رنگ های فوری است که نقش محافظت از چوب برای جلوگیری از نفوذ رنگ را به عهده دارد. در واقع سیلر به عنوان اولین رنگ بر روی چوب استفاده می شود و مانع از نفوذ رنگ به رگه ها و داخل آن می شود. سیلر زدن باید در شرایط خاصی انجام پذیرد.

  • کیلر

بعد از استفاده از سیلر، کیلر زدن است. کیلر را نیز باید با استفاده از تینر فوری رقیق کرده  و سپس روی سطح قبلی اعمال کنید.

  • پلی استر و نیم پلی استر

یکی دیگر از انواع رنگ فوری که مورد استفاده قرار می گیرد، پلی استر و نیم پلی استر است. این رنگ ها به عنوان لایه نهایی بعد از سیلر و کیلر استفاده می شوند و مقاومت بالاتری نسبت به آنها نیز دارا هستند. هر کدام از رنگ های پلی استر و نیم پلی استر انواع مختلفی دارند. هر کدام از آنها را می توانید رد انواع مات، نیم مات یا روشن استفاده کنید.

رنگ گیاهی برای رنگ آمیزی چوب

یکی از به روزترین رنگ های مورد استفاده بر روی چوب که با فناوری ها و تکنولوژی جدید ساخته شده اند، رنگ گیاهی است. رنگ روغن گیاهی مزیت های بسیار عالی به عنوان رنگ چوب دارد. این رنگ اجرای بسیار ساده و آسانی داشته و همچنین سرعت بالایی را نیز می توانید با آن رقم بزنید. برای انواع محصولات چوبی اعم از ظروف نیز می توانید  از این نوع رنگ استفاده نمایید.

رنگ گیاهی برای رنگ آمیزی چوب | پخش رنگ تهران

استفاده از لاک الکل

لاک الکل ماده دیگری است که می توان از آن برای رنگ آمیزی چوب استفاده کرد. این رنگ باعث جلا بخشی قابل توجه سطح روی چوب می شود. البته باید دقت کنید که این نوع رنگ مقاومت خوبی در برابر حرارت و اسیدها نداشته و در صورتی که سطوح چوبی شما در معرض چنین موادی قرار بگیرد، ممکن است شاهد بروز ایراداتی در آ نباشید.

استفاده از واکس چوب

واکس چوب امروزه برای رنگ آمیزی روی سطوح چوبی استفاده نمی شود و یک ترفند قدیمی است. اما با این حال برای جلا دادن به سطوح چوبی می تواند یک محصول بسیار ایده آل باشد. استفاده از واکس چوب بسیار سریع و راحت است و نیاز به ابزار خیلی خاصی هم ندارد.

استفاده از رزین های اپوکسی برای رنگ آمیزی

رزین های اپوکسی نیز انواع دیگری از محصولاتی هستند که به نوعی می توانند رنگ چو نیز آنها را تلقی کرد. ایجاد طرح های بسیار زیبای سه بعدی از جمله مزیت های استفاده از چنین محصولاتی برای رنگ آمیزی سطوح چوبی است.

استفاده از واکس چوب | پخش رنگ تهران

رنگ پلی یورتان برای چوب

پلی یورتان نیز نوعی دیگر از رنگ های مناسب برای چوب هستند که تقریباً شرایط مشابه با رزین ها را دارند.

رنگ آمیزی با رنگ آکریلیک

آکریلیک را نیز می توان یکی دیگر از رنگ های پرکاربرد امروزی برای چوب ها در نظر گرفت. البته باید دقت کنید که رنگ آمیزی با رنگ های آکریلیک ممکن است هم کمی گران تمام شود و هم نیاز است تا رنگ کار اصول حرفه ای رنگ آمیزی را رعایت نماید.

نکات مهم درباره انواع رنگ چوب

به نکات زیر نیز دقت داشته باشید:

  • دقت کنید که کیفیت رنگ های معرفی شده از نحوه رنگ آمیزی و کیفیت کار رنگ کار نیز تأثیر می پذیرند.
  • ایجاد زیرسازی مناسب سطح با استفاده از سنباده می تواند نقش تأثیرگذاری روی رنگ آمیزی و کیفیت آن داشته باشد.
  • انتخاب رنگ چوب مناسب باید بر اساس نیاز باشد. زیرا رنگ های شرایط متفاوتی را روی چوب ایجاد می نمایند.
  • میزان غلظت رنگ نیز باید در زمان رنگ آمیزی مورد توجه قرار گیرد.
  • تینر مورد استفاده برای رقیق کردن رنگ نیز باید در نظر گرفت. می توان از پرایمر به عنوان زیر رنگ استفاده کرد تا سطح مورد نظر برای رنگ آمیزی کاملاً یک دست شود.

نکات مهم درباره انواع رنگ آمیزی چوب | پخش رنگ تهران

جمع بندی

هر یک از انواع رنگ چوب خاصیت های خاص خود را داشته  و باید با استانداردهای رنگ آمیزی قرار بگیرند. به صورت خلاصه و تیتروار می توانید از رنگ های زیر برای چوب ها در منزل استفاده کنید:

  • رنگ روغنی
  • رنگ فوری، کیلر، سیلر، پلی استر و نیم پلی استر
  • رنگ آکریلیک
  • رنگ روغن گیاهی
  • رنگ ساتن
  • رزین های اپوکسی و پلی یورتان
  • واکس چوب
  • لاک الکل

همان طور که ملاحظه می کنید، تنوع بسیار زیادی را می توان بر روی سطوح چوبی مورد استفاده قرار دارد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *