ایربراش چیست + آموزش کار با انواع ایربراش | شرکت پخش رنگ تهران

ایربراش چیست + آموزش کار با انواع ایربراش

شاید تا به حال نام ایربراش را شنیده باشی و برایتان سوال شده باشد که ایربراش چیست و چه کاربرد هایی دارد؟ ایربراش یا قلم بادی یک ابزار رنگ آمیزی با دقت بسیار بالا است و از زمینه های کاربرد ایربراش می توان به صنعت اتومبیل، نقاشی، شیرینی و آرایش اشاره کرد.

در حقیقت با استفاده از ایربراش رنگ به شکل دلخواه و با ظرافت بالا روی سطح مورد نظر قرار می گیرد. از لحاظ ظاهری این ابزار شبیه به خودکاری بوده که به یک کمپرسور هوا متصل شده است.

برای این که تنها محل مورد نظر با ایربراش رنگ بگیرد، از چسب استفاده کرده و در پایان کار چسب ها را از سطح مورد نظر جدا می کنند.

ایربراش یک دستگاه عالی برای ایجاد سایه های روشن با ظرافت بالا است که در حوزه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. برای آشنایی بیشتر با این ابزار رنگ پرکاربرد، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

دستگاه ایربراش چه اجزا و ساختاری دارد؟

در پاسخ به سوال ایربراش چیست می توان گفت که دستگاهی شبیه پیستوله است، تنها با این تفاوت که خروجی کار رنگ آمیزی با ایربراش دقت و ظرافت به مراتب بیشتری خواهید داشت.

رنگ در قلم بادی با فشار خارج می شود و برای ایجاد هوای فشرده از کمپرسور یا پمپ استفاده می کنند. بنابراین این بخش از دستگاه ایربراش با نیروی برق کار می کند.

هوای فشرده یا باد مورد نیاز برای کار اصلی قلم بادی از طریق یک شلنگ به قلم اصلی ایربراش انتقال پیدا می کند.

بد نیست بدانید که به بخش پمپ ایربراش که همان تامین کننده فشار لازم است، دستگاه ایربراش می گویند. اما آن بخشی که در دست قرار می گیرد و رنگ را با فشار روی سطح مورد نظر قرار می دهد، قلم ایربراش نام دارد.

روی قلم ایربراش مخزنی برای رنگ قرار دارد که رنگ دلخواه درون آن قرار می گیرد و با استفاده از قلم آن سطح مورد نظر را نقاشی می کنند.

دستگاه ایربراش چه اجزا و ساختاری دارد؟ | شرکت پخش رنگ تهران

کاربرد دستگاه ایربراش چیست؟

همان طور که اشاره کردیم میزان ظرافت و دقت ایربراش از دیگر ابزارهای رنگ آمیزی بیشتر است و در واقع دلیل محبوبیت این دستگاه نیز به همین ویژگی بر می گردد.

با استفاده از ایربراش می توان نقاشی  و طرح های زیبا روی اتومبیل، کیک، موتور، صورت و جاهای دیگر پیاده کرد. در واقع هنرمند با این ابزار می تواند هنر خود را بهتر و زیباتر نشان دهد.

استفاده از ایربراش در زمینه  تزئین کیک و شیرینی

یکی دیگر از انواع کاربرد ایربراش را در صنعت شیرینی و کیک می توانید ببینید.ایربراش دارای مخزنی است که برای طراحی کیک ها رنگ های خوراکی درون آن قرار می گیرد.

این مخزن با استفاده از لوله به قلم اصلی براش وصل می شود. با فشردن نازل، رنگ روی سطح کیک قرار می گیرد و با ایربراش می توان روی کیک طرح های زیبایی را برای مناسبت های مختلف با رنگ آمیزی یکدست ایجاد کرد.

طرح های کهکشانی روی کیک ها با استفاده از قلم بادی شکل می گیرند. ایربراش ها معمولا درجه بندی دارند و فشار دستگاه را می توان متناسب با طرح دلخواه خود کم و زیاد کرد.

کاربرد ایربراش در صنعت آرایش

از زمینه های استفاده از ایربراش می توان به گریم صورت و بدن اشاره کرد. طراحی تصاویر زیبا و خیره کننده روی صورت با استفاده از ایربراش امکان پذیر است.

تنها به خاطر داشته باشید برای طراحی صورت و بدن با استفاده از ایربراش، از رنگ های مخصوص کمک بگیرید. چراکه این سبک از رنگ ها را راحت تر می توانید پاک کنید و از طرفی حساسیتی روی پوست ایجاد نمی کنند.

علاوه  بر این از ایربراش می توان برای طراحی ناخن استفاده کرد. امروزه ایجاد طرح های متنوع روی ناخن ها خیلی محبوب شده است و برخی از ناخن کارها با به کارگیری قلم بادی هنر خود را با حک طرح های زیبا و خلاقانه  بهتر نشان می دهند.

کاربرد ایربراش در صنعت آرایش | شرکت پخش رنگ تهران

استفاده از ایربراش در صنعت رزین و طراحی ظروف

همچنین از ایربراش در طراحی ظروف سفالی و تزئینی و کار رزین استفاده می کنند. برای طراحی ظروف با استفاده از ایربراش باید از رنگ هایی استفاده کنید که ماندگاری بالایی دارند و بعد از گذشت مدت زمان معمول از روی ظروف پاک نمی شوند.

استفاده از ایربراش در صنعت اتومبیل

از دیگر انواع کاربرد ایربراش باید به استفاده از آن در صنعت خودرو اشاره کنیم و از این ابزار در بخش های دیتیلینگ استفاده می کنند. با قلم بادی می توان آسیب های موجود روی بدنه خودرو را پوشاند و حتی در مواردی روی خودرو رنگ و طرح دلخواه را ایجاد کرد.

گرچه ایجاد طرح ها و رفع نواقص روی بدنه خودرو باید با دقت بسیار بالایی انجام گیرد و یک کار تخصصی به حساب می آید.

با ایربراش انواع رنگ بدنه خودرو ترمیم می شود و خط و خطوط موجود روی بدنه به صورت حرفه ای از بین می رود. با ایربراش میزان حجم پاشیدن رنگ و فشار با استفاده از نازل قابل کنترل است.

معرفی انواع ایربراش

ایربراش نیز مانند هر دستگاه دیگری مدل های خاص خود را دارد و حتی در بعضی مواقع این مدل ها را براساس نوع کاربری یا ویژگی های فنی تعریف می  کنند.

قلم های بادی را به طور معمول طبق سه ویژگی دسته بندی می کنند. اولین مورد مربوط به اقدامی است که کاربر برای شکل گیری جریان رنگ انجام می دهد. مورد دوم به روند تغذیه رنگ در قلم بادی و سومین ویژگی به ترکیب رنگ و هوا ارتباط دارد.

ایربراش یک تنظیمه

در این مدل از ایربراش، رنگ با استفاده از جریان هوا از مخزن به سمت بالا کشیده شده و به بخش نازل هدایت می شود. بخش خروجی ایربراش یک تنظیمه به شکل مخروطی دارد، در نتیجه این فرم مخروطی شکل کمک می کند تا رنگ با فشار بیشتری به بیرون هدایت شود.

ایربراش دو تنظیمه

یکی دیگر از مدل های ایربراش، دو تنظیمه است. پس شاید بپرسید ایربراش یک تنظیمه با دو تنظیمه چه تفاوتی دارند؟ در ایربراش دو تنظیمه، جریان هوا را با فشردن ماشه به سمت پایین، کنترل می کنند و از طرفی کشیدن دکمه به عقب، جریان رنگ را کنترل می کند.

مخزن موجود در ایربراش دو تنظیمه مخروطی شکل است، در نتیجه کمک می کند تا رنگ در بدنه ایربراش در جریان باشد. تغذیه مخزن این مدل از ایربراش با استفاده از نیروی جاذبه است.

آموزش کار با ایربراش

آموزش کار با ایربراش | شرکت پخش رنگ تهران

اختراع ایربراش به قرن بیستم بر می گردد، از آن زمان به بعد هنرمندان با استفاده از این ابزار رنگ آمیزی توانستند طرح های زیبا و هنری خلق کنند.

اما برای استفاده از ایربراش و کار با آن، ابتدا باید ببینید که هر کدام از بخش های مختلف این ابزار چگونه عمل می کند تا بتوانید طرح دلخواه خود را روی سطح مورد نظر ایجاد کنید.

به عنوان مثال با ایربراش دو تنظیمه تسلط بیشتری در هنگام طراحی دارید اما مقدار این تسلط زمان استفاده از مدل یک تنظیمه با توجه به اجزای کمتر آن، کمتر است. گرچه مزیت این مدل تمیز شدن راحت تر آن است.

نازل دستگاه ایربراش محل قرارگیری سوزن است و بسته به طرح مورد نظر، به سوزن با سایزهای مختلف نیاز خواهید داشت.

یکی دیگر از نکات مهم در آموزش کار با ایربراش، استفاده از فشار هوا مناسب است. در واقع برای اسپری رنگ روی سطح مورد نظر به فشار هوا نیاز دارید که مخزن قلم بادی این کار را انجام می دهد.

برای انتخاب مناسب مخزن هوا باید از افراد حرفه ای کمک بگیرید، چون با انتخاب اشتباه و اسپری رنگ به میزان کم یا زیاد، نمی توانید نتیجه دلخواه را بگیرید.

در مرحله بعد از آشنایی با کار اجزا، وقت تست رنگ می رسد. ابتدا باید سرسوزن را روی قلم بادی تنظیم کنید، سپس با اسپری رنگ روی یک کاغذ باطله، میزان یکدستی رنگ را مورد بررسی قرار دهید.

برای ایجاد یک طرح صاف فاصله ایربراش تا سطح باید تقریبا ۲۰ سانتی متر باشد. به طور کلی برای ایجاد طرح بدون عیب و نقص باید بسیار تمرین کرده و تمام بخش های مختلف را چند بار تست کنید تا در نهایت به نتیجه مدنظر خود برسید.

سخن نهایی

به کمک مطالب بالا متوجه شدید که یکی از ابزار رنگ آمیزی، ایبراش است. این دستگاه با استفاده از هوای فشرده عمل می کند و موجب مکش رنگ می شود. از انواع کاربرد ایربراش می توان به ایجاد طرح های خلاقانه، باظرافت و زیبا روی کیک، اتومبیل، ناخن، ظروف سفالی و موارد دیگر اشاره کرد. در نهایت برای انتخاب ایربراش مناسب باید به خواسته و اولویت های خود دقت کنید. اما بهتر است مدلی را انتخاب کنید که بتوانید بدون اذیت شدن برای ساعت های مختلف با آن کار کنید و کنترل آن برایتان دردسر نداشته باشد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *