چرا بتونه ترک می‌خورد؟ | شرکت رنگ تهران

چرا بتونه ترک می‌خورد؟ | بررسی ۸ دلیل ترک خوردن بتونه

دلایل ترک خورد بتونه چیست؟ و چگونه می‌توانیم از بتونه‌ها استفاده کنیم که شاهد ترک خوردن آن‌ها نباشیم؟ بتونه یکی از مهم‌ترین اجزای نقاشی در رنگ ساختمان است و بدون استفاده از آن به هیچ وجه نمی‌توان انتظار یک رنگ‌ آمیزی عالی را داشت. دیوارهای خانه و محل کار قبل از رنگ آمیزی حتما باید با بتونه زیر‌سازی شوند. البته بتونه آخرین مرحله زیر‌سازی قبل از نقاشی ساختمان است و اهمیت بسیار زیادی برای یک رنگ آمیزی کامل و بی‌عیب را دارد.

از بین برن تمام درزها و داشتن سطحی صاف برای رنگ آمیزی دیوارها ضروری است و این مهم به دست نخواهد آمد جز با بتونه کاری. اما در بسیاری از مواقع ممکن است شاهد ترک خوردن بتونه شوید. این موضوع می‌تواند علت‌های متفاوتی داشته باشد که در این مقاله سعی در بررسی این علل داریم. با ما همراه باشید.

مزایای بتونه

قبل از این‌که به بررسی علل ترک خوردن بتونه بپردازیم، لازم است تا نیم نگاهی به امنیت و مزایای استفاده از آن برای رنگ آمیزی دیوار ساختمان داشته باشیم. اصلا چرا باید از بتونه استفاده کنیم که نیاز به بررسی دلایل ترک خوردن پیدا کنیم؟ برای این‌که اهمیت استفاده از بتونه در نقاشی ساختمان را به صورت کامل درک کنید باید تجربه رنگ آمیزی بدون بتونه را داشته باشید. وقتی شما یک دیوار ناصاف و پر از شکاف و سوراخ را رنگ آمیزی می‌کنید در نهایت نتیجه نهایی به هیچ وجه خوب نشده و خودتان هم سعی در رفع ایرادات بر خواهید آمد. اما با بتونه مزیت‌های زیر را خواهید داشت:

  • صاف شدن دیوارها و ایجاد بستری مناسب برای رنگ آمیزی
  • کاهش حداکثری میزان رنگ لازم برای نقاشی
  • داشتن محیطی زیباتر بعد از نقاشی ساختمان
  • رنگ آمیزی راحت‌تر و با کیفیت‌تر

حالا که این مزیت‌ها را در استفاده‌زا بتونه در اختیار داریم حتما باید فکری برای جلوگیری ترک خوردن آن نیز داشته باشیم. وگرنه همان آش و همان کاسه و خبری از این مزیت‌ها نخواهد بود.

چرا بتونه ترک می‌خورد؟

با مزایای استفاده از بتونه در رنگ آمیزی دیوار ساختمان آشنا شدید. حالا نوبت به پاسخ دادن به یک سوال مهم می‌رسد. چرا بتونه ترک می‌خورد و علت ترک خوردن بتونه را باید در چه مواردی جستجو کنیم؟ به صورت کلی دلایل ترک خوردن بتونه را می‌توانیم در دو دسته تقسیم‌بندی کنیم:

  • دسته اول مشکلات محیطی هستند.
  • دسته دوم مشکلات موجود در نحوه ساخت و ترکیبات خود بتونه می‌باشند.

اهمیت این دسته‌بندی اینجاست که شما می‌توانید دلیل ترک خوردن بتونه را بهتر درک کنید و راحت‌تر برای رفع آن‌ها اقدام نمایید. برای این منظور در ادامه تمام عوامل را برای شما بررسی خواهیم کرد.

چرا بتونه ترک می‌خورد؟ | شرکت رنگ تهران

بررسی مشکلات محیط در ترک خوردن بتونه

در قدم اول به دنبال بررسی مشکلات محیطی در ترک خوردن بتونه هستیم. دلایل زیادی وجود دارند که به وقوع پیوستن آن‌ها می‌تواند، باعث ترک خوردن بتونه شده و عملا شرایط بهینه و استانداردی را برای استفاده از این محصول ایجاد نکند. شناخت این عوامل باعث می‌شود تا شما به دنبال استفاده از بتونه در شرایط مناسب‌تر و استاندارد باشید.

بررسی مشکلات محیط در ترک خوردن بتونه | شرکت رنگ تهران

۱.دمای نامناسب

یکی از دلایل اصلی ترک خوردن بتونه، دمایی نامناسب است. در صورتی که دمای محل کار کمتر از ۱۰ سانتی‌گراد باشد، ممکن است شاهد ترک خوردن بتونه در زمان استفاده شوید. دقت کنید که برای گیرش بتونه بسته به نوع متریال به کار گرفته شده در تولید آن و البته درصد مواد متفاوت خواهد بود. مدت زمان گیرش بر اساس میزان رطوبت و نور است ولی باز هم با تغییر روبرو می‌شود. پایین بودن زیاد دما باعث می‌شود تا بتونه در زمان استفاده ترک بخورد.

۲.سطح دیوار بیش از حد صاف است

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند باعث ایجاد ترک در بتونه در زمان استفاده از آن شود، صاف بودن بیش از حد دیوار است. سطح خیلی صاف و صیقلی باعث کاهش حداکثری چسبندگی بتونه شده و همین موضوع نیز تبدیل به چالشی در زمان استفاده از آن می‌شود. چسبندگی پایین همچنین باعث می‌شود تا حتی بعد از خشک شدن بتونه نیز شاهد ایجاد ترک‌هایی در آن باشیم.

۳.سطح دیوار ناهمواری زیادی دارد

دقت کنید که بتونه عاملی بری از بین بردن ناصافی‌ها و خراش‌های سطحی بر روی دیوار است. اگر میزان ناصافی و ناهمواری دیوار به شدت افزایش پیدا کند عملا این چالش باعث استفاده زیاد از بتونه شده و روی نتیجه نهایی تاثیر می‌گذارد. در واقع استفاده از بتونه در دیوارهایی با سطح ناهمواری بسیار زیاد باعث ایجاد ترک در آن خواهد شد.

۴.رطوبت بالا است

دما و رطوبت دو عامل اصلی در تعیین زمان لازم برای گیرش بتونه هستند. همان طور که کاهش دما به زیر ۱۰ سانتی گراد می‌تواند تا حد زیادی روی زمان گیرش بتونه تاثری داشته باشد رطوبت بالا نیز دقیقا چنین شرایطی داشته و ممکن است حتی باعث ترک خوردن بتونه شود. افزایش رطوبت به بالای ۷۵ درصد این خطر را بسیار زیادی خواهد کرد.

۵.سطح دیوار خیلی شل است و آب سریع جذب می‌شود

یکی دیگر از دلایل ترک خوردن بتونه در زمان استفاده شل بودن بیش از حد دیوار است. جذب آب برای دیوارهای بتنی باعث می‌شود تا خیلی زود آب بتونه جذب شده و سریعا شاهد خشک شدن آن باشید. همین موضوع دلیلی است تا بتونه بعد از خشک شدن ترک بخورد. برای جلوگیری از این موضوع می‌توانید از مواد ضد ترک در بتونه استفاده کنید.

۶.محل استفاده از بتونه به رادیاتور نزدیک است.

وقتی در زمستان در حال بتونه کاری باشید با یک مشکل بزرگ دیگر روبرو هستید. در نزدیکی رادیاتور به دلیل بالا بودن دمای هوا بتونه خیلی سریع و به صورت غیریکنواخت خشک می‌شود. این امر می‌تواند باعث ترک خوردن آن شده و نتیجه نهایی کار را با چالش روبرو سازد.

بررسی مشکلات ساختاری بتونه در ترک خوردن آن

به بررسی دلایل ترک خوردن بتونه تحت تاثیر شرایط محیطی پرداختیم. اما دلایل دیگری هم مانند نحوه ساخت بتونه هستند که موقع استفاده از بتونه ممکن است همین چالش را بر روی آن ایجاد نمایند. اگر شما از روش‌های استاندارد در زمان بتونه کاری استفاده نکنید، شاهد ترک‌هایی در آن خواهید بود. در ادامه این شرایط را نیز بررسی می‌کنیم.

بررسی مشکلات ساختاری بتونه در ترک خوردن آن | شرکت رنگ تهران

۱.لایه بتونه خیلی نازک باشد

یکی از عوامل ترک خوردن بتونه تحت تاثیر نحوه استفاده از آن نازک بودن لایه آن است. اگر لایه بتونه خیلی نازک باشد بعد از خشک شدن و تبخیر آب شاهد ایجاد ترک‌های یکنواخت و زیادی در سطح آن خواهید بود. لایه بتونه مورد استفاده حتما باید در ضخامت مناسب استفاده شود.

۲.لایه بتونه خیلی ضخیم باشد

ضخیم بودن بیش از حد لایه بتونه در زمان استفاده نیز باعث می‌شود تا بعد از استفاده شاهد ترک‌هایی در سطح آن باشید. در صورتی که لایه آن از ۱.۵ میلی متر افزایش پیدا کند انقباض زیاد ناشی از خشک شدن آن می‌تواند دلیلی برای ایجاد ترک‌هایی در سطح آن باشد.

کلام آخر

با عوامل ترک خورد بتونه در زمان استفاده قبل از نقاشی ساختمان آشنا شدید. همان طور که می‌دانید بتونه کاری نقش مهمی در رنگ آمیزی هر چه بهتر دیوارها دارد. برای این‌که بتوانید در نهایت بهترین کیفیت نقاشی را رقم بزنید لازم است، مانع از ترک خوردن بتونه شوید. در غیر این صورت عملاً استفاده از بتونه نمی‌تواند کیفیت رنگ آمیزی دیوار خانه یا محل کار شما را افزایش دهد. با شناخت این دلایل اکنون به راحتی می‌توانید در زمان استفاده شرایط استاندارد لازم برای جلوگیری از ایجاد ترک‌ها را فراهم آورید. شما می توانید به‌راحنی از فروشگاه رنگ تهران بتونه را تهیه کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *