مهمترین روش های تشخیص رنگ شدگی خودرو | شرکت پخش رنگ تهران

مهمترین روش های تشخیص رنگ شدگی خودرو

از موارد مهم هنگام خرید ماشین، تشخیص رنگ شدگی آن است. رنگ شدگی خودرو معمولاً براثر مواردی چون تصادفات، کشیده شدن و به اصطلاح مالیده شدن خودرو به ماشین های دیگر یا دیوار و … اتفاق می افتد اما برخی هنگام خرید و فروش این مساله را بیان نکرده و سعی در مخفی نمودن رنگ شدگی خودرو خود دارند. از آنجا که بخش عمده ای از بازار در انحصار خرید و فروش خودروهای کارکرده است، در این مطلب به بررسی یکی از موارد مهم و قابل توجه در تعیین قیمت خودرو کارکرده یعنی نحوه تشخیص رنگ شدگی خودرو می پردازیم.

مشخصه های مهم در تشخیص رنگ خودرو

پیش از آنکه به معرفی روش های تشخیص رنگ شدگی خودرو بپردازیم بهتر است درباره ی دو ویژگی مهمی که باعث تمایز بین رنگ غیر فابریک از فابریک می شود توضیح مختصری داشته باشیم.

ضخامت و تراکم دو مشخصه مهم در رنگ ماشین می باشند و با دانستن آن ها می توان به راحتی وضعیت رنگ یک خودرو را تشخیص داد.

ضخامت رنگ

هنگامی که خودرو به صورت پاشش لکه ای، نقاشی شود؛ سطح بدنه یکدست نمی شود.

از طرفی نیز بدیهی است که هر بار فقط قسمتی از خودرو که نیاز به رنگ شدگی دارد؛ نقاشی می شود و نه تمام سطح اتومبیل. پس روشن است که با رنگ شدگی دوباره یا چندباره ی هر قسمت از خودرو تغییر مشخصی در ضخامت رنگ آن به وجود می آید و با روش های متفاوتی قابل تشخیص خواهد بود

تراکم رنگ

رنگ اولیه ی ماشین که در کارخانه و هنگام ساخت بر روی آن نقاشی می شود؛ بافت مولکولی با تراکم بالاتری نسبت به رنگ های موجود در بازار دارد.

درواقع رنگ فابریک ماشین بافتی شش ضلعی و یکدست دارد. در صورتی که بافت رنگ در دسترس نقاش ها، بافتی شطرنجی با نقاط تیره و روشن است.

همچنین از آنجا که نقاط تیره، مربوط به حلال موجود در آن است؛ حین خشک شدن بخار شده و مات شدن سطح را منجر می شود؛ که این ماتی نیز به نسبت دیگر نقاط خودرو قابل تشخیص است.

مشخصه های مهم در تشخیص رنگ خودرو | شرکت پخش رنگ تهران

روش های تشخیص رنگ شدگی خودرو

رنگ شدگی خودرو را معمولاً به ۴ روش انجام می دهند که در ادامه به معرفی هرکدام با زیر مجموعه هایشان خواهیم پرداخت:

  1. تشخیص رنگ خودرو با چشم
  2. تشخیص رنگ شدگی ماشین با دست کشیدن بر روی بدنه
  3. تشخیص رنگ خودرو با آهنربا
  4. تشخیص رنگ شدگی خودرو با استفاده از دستگاه دیجیتال تشخیص رنگ

در ادامه هرکدام از این روش ها را به صورت مفصل توضیح می دهیم.

تشخیص رنگ خودرو با چشم

این روش دقت پایین تری نسبت به دیگر روش های موجود دارد اما با تشخیص رنگ خودرو با چشم تا حدود زیادی می توانید در شرایطی که ابزار مناسب تشخیص را ندارید متوجه رنگ شدگی خودرو شوید.

تشخیص رنگ خودرو با چشم | شرکت پخش رنگ تهران

تفاوت رنگ در قسمت های مختلف خودرو

هنگامی که خودرو به رنگ شدن نیاز دارد، به طور معمول قسمت های دیگر خودرو را پوشانده و همان ناحیه را رنگ می کنند.

رنگ مورداستفاده برای نقاشی در کارخانه، ترکیبی از کد های مختلف است و همین مورد تناژ رنگ فابریک را از رنگ غیر فابریک مجزا می سازد.

اگرچه نقاشان امروزه بسیار در انتخاب رنگ خودرو مهارت دارند اما بازهم اندک تفاوتی بین رنگ کارخانه و رنگ نقاشی شده توسط رنگ کار وجود دارد.

همچنین ازآنجاکه بعضی قسمت ها هنگام رنگ شدن نیاز است که بازشده و مجدداً سوار شوند، وجود علائم آچارکشی روی پیچ و مهره ها به نوعی نشان دهنده ی رنگ شدگی ماشین است.

یک شیوه تشخیص رنگ شدگی خودرو دقت در این تفاوت رنگ است.

پاشیدگی رنگ به قسمت های دیگر

همان طور که گفته شد، نقاشان هنگام نقاشی قسمت موردنظر بقیه قسمت های خودرو را می پوشانند؛ اما ممکن است گاهی اوقات مقداری رنگ روی دیگر قسمت های خودرو نیز پاشیده شود.

در بررسی این مورد می توانید پس از بالا زدن کاپوت و باز کردن درب ها، لبه داخلی کاپوت و درب ها را بررسی کنید که اثری از پاشش رنگ در آن ها وجود نداشته باشد.

همچنین سیم های روی درها را نیز بررسی کنید. وجود رنگ در این قسمت ها دال بر رنگ شدگی خودرو می باشد.

بررسی لبه های زیرین دستگیره خودرو

بررسی لبه های زیرین دستگیره خودرو می تواند موارد بسیاری را برای شما روشن کند.

پیچ های متصل کننده دستگیره به بدنه را بررسی کنید. احتمال آنکه اثری از پاشش رنگ یا تفاوت رنگ با قسمت های دیگر پیدا کنید بسیار زیاد است.

 بررسی سیم های گذرنده از درب ها و گلگیرها

درصورتی که روی سیم های خودروی موردنظرتان اثر پاشیدگی رنگ وجود داشته باشد،  احتمال اینکه آن ناحیه ضربه دیده و یا رنگ شده باشد وجود دارد.

 بررسی لبه کاپوت، صندوق و گلگیرها

مورد قابل تشخیص دیگر موم لبه هاست. لبه های کاپوت، صندوق و گلگیرها به صورت فابریک موم کشی می شوند و از موم خاصی نیز برای این کار استفاده می کنند.

در صورت تعمیر یا تعویض بخشی از خودرو، لازم است این موم کشی ها کنده شده و مجدداً انجام شوند. با مقایسه قسمت های مختلف می توانید تا حدودی به این مورد پی ببرید.

بررسی رنگ خودرو با استفاده از چراغ قوه

یکی از بهترین گزینه هایی که برای تشخیص رنگ شدگی خودرو با چشم وجود دارد استفاده از چراغ قوه است.

هنگام تاباندن چراغ قوه بر روی خودروتان با نکاتی مثل کدر بودن رنگ خودرو در برخی نقاط و یا متفاوت بودن کنتراست آن با نقاط دیگر مواجه می شوید. این راهکار در رنگ های روشن و متالیک با زاویه ۱۶۰ درجه توصیه می گردد.

بررسی گلگیر

طبق آماری در ایران، گلگیر، قطعه ای با بیشترین تعویض، بتونه کاری و رنگ شدگی است.

یکی از بهترین روش ها در بررسی گلگیر پیچ های متصل شده به شاسی خودرو است که نباید آچار خوردگی داشته باشند.

بررسی کیلر پاشیده شده روی خودرو

این شیوه تشخیص رنگ شدگی خودرو با چشم اندکی نیازمند حوصله و تمرکز است.

کیلر رنگ خودرو ماده ایست که از آن برای ایجاد سطحی صیقلی روی خودرو استفاده می شود و معمولاً برای همسان سازی رنگ بدنه با ناحیه رنگ شده از کیلر استفاده می کنند.

کیلر رنگ فابریک نظم خاصی دارد و معمولاً به صورت خانه های چندضلعی است؛ اما در رنگ های غیر فابریک این نظم وجود ندارد.

انعکاس تصویر در بدنه خودرو به صورت مواج

با زاویه ای در حدود ۱۶۰ درجه، به قسمت های مختلف خودرو نگاه کنید. اگر انعکاس تصاویر روی بدنه ی اتومبیلتان موج دار بود به احتمال بسیار زیاد آن قسمت رنگ شده است. تصاویر باید صاف و یکنواخت باشند.

اثر سنباده کشی

خودرویی که تصادف می کند برای رفع عیوب آن، پیش از رنگ شدن به صافکاری نیاز دارد و پس ازآن نیز باید سنباده کشی شود.

هنگام نقاشی خودرو سنباده کشی که پیش از آن انجام شده باعث نمایان شدن خطوط هاشور مانندی روی قسمت های نقاشی شده می شود. در بررسی این مورد می توانید به گلگیرها مخصوص لبه ی آن ها توجه کنید.

شفافیت رنگ فابریک

از بخش های مختلف ماشین عکس بگیرید. این کار را با تلفن همراهتان هم می توانید انجام دهید.

در فاصله دو تا سه متری ماشین خود ایستاده و از آن عکس بگیرید. به این صورت تفاوت در شفافیت رنگ فابریک با غیر فابریک قابل تشخیص است.

رنگ پریدگی و پوسته پوسته شدن رنگ

رنگ  فابریک کارخانه معمولاً کیفیت بالایی دارد و به راحتی پوسته پوسته نمی شود.

اگر در بخش هایی از خودرو متوجه رنگ پریدگی یا پوسته  پوسته بودن شدید، به فابریک بودن رنگ آن شک کنید.

تشخیص رنگ خودرو با آهن ربا

یکی از رایج ترین نحوه تشخیص رنگ خودرو استفاده از آهنربا است. برای تشخیص رنگ خودرو با آهن ربا باید آهنربای ضعیف را روی قسمت های مختلف خودرو بکشید.

درصورتی که در میزان جاذبه آهنربا تفاوتی احساس کردید قطعاً خودرو رنگ شدگی دارد.

بدنه خودروهای با جنس آهن و فولاد آهنربا را جذب می کنند. در نتیجه هر چه رنگ روی بدنه بیشتر باشد و به اصطلاح ضخیم تر باشد، ربایش آهنربا کمتر می شود.

برای این کار از آهنرباهای مخصوص تشخیص رنگ  خودرو نیز می توانید استفاده کنید.

تشخیص رنگ خودرو با آهن ربا | شرکت پخش رنگ تهران

تشخیص رنگ خودرو با دست کشیدن بر روی بدنه

دورتا دور اتومبیل چرخی زده و با نوک انگشتانتان روی بدنه دست بکشید، خودرویی که رنگ فابریک دارد سطحش صاف و صیقلی است.

اگر احساس زبری و ناهمواری روی سطح کردید، احتمالاً آن قسمت رنگ خورده است.

تشخیص رنگ خودرو با دست کشیدن بر روی بدنه | شرکت پخش رنگ تهران

تشخیص رنگ  خودرو با استفاده از دستگاه

آخرین اما مطمئن ترین روش آن است که از کارشناسان و متخصصان این حوزه کمک گرفته و تشخیص رنگ شدگی خودرو را با دستگاه های دیجیتال انجام دهید. همان طور که پیش تر نیز اشاره شد، دو فاکتور مهم در رنگ خودرو، تراکم و ضخامت رنگ است که این کار را دستگاه های تشخیص رنگ دیجیتال، به بهترین حالت ممکن انجام می دهند. این دستگاه ها تراکم و ضخامت رنگ قسمت های مختلف خودرو را اندازه گیری کرده و با تشخیص رنگ شدگی خودرو با استفاده از این عددها انجام می شود.

در صورتی که کل خودرو مجدداً نقاشی شده و ضخامت همه ی بخش ها به یک میزان باشد بازهم با توجه به عدد نشان داده شده می توان یا قطعیت رنگ شدگی خودرو را مشخص کرد. در صورتی که عدد ضخامت از حدود ۴.۷ بالاتر برود، رنگ خورده بودن خودرو را نشان می دهد.

تشخیص رنگ  خودرو با استفاده از دستگاه | شرکت پخش رنگ تهران

سخن آخر

در آخر باید به این نکته توجه کنید که بررسی رنگ با روش های گفته شده، نیاز به دقت و تجربه زیادی دارد. از آنجا که امروزه نقاش ها کار خود را با مهارت بسیار بالایی انجام داده و از ابزارهای پیشرفته تری استفاده می کنند، تشخیص رنگ شدگی خودرو بدون تبحر و تخصص در این زمینه دشوار است. با توجه به مهم بودن رنگ بدنه خودرو در خرید و فروش آن بهتر است برای اطمینان حتماً به یک متخصص رجوع کنید.

تشخیص این افراد برای هر دو طرف مورد استناد بوده و خیال طرفین از این بابت راحت خواهد بود. چرا که شناخت رنگ اتومبیلی نیز تا حد زیادی روی این موضوع تاثیر خواهد داشت که طبعا هر کسی بر روی آن مسلط نیست.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *