کد رنگ خودرو چیست؟ | شرکت پخش رنگ تهران | شرکت پخش رنگ تهران

نحوه تشخیص کد رنگ خودرو

نحوه تشخیص کد رنگ خودرو در برندهای مختلف چگونه است؟ رنگ ها یکی از جلوه های زیبایی در خودروهای مختلف هستند. هم چنین یکی از عوامل انتخاب و پرفروش بودن این محصول نیز در نظر گرفته می شوند.

رنگ خودرو در کنار زیبایی و جذابیت، فواید و مزیت های دیگری نیز دارا است که اهمیت آن را در خودروهای امروزی چند برابر کرده است. جلوگیری از تابش نور خورشید به بدنه اصلی اتومبیل، مقاومت در برابر بروز خط و خش و مواردی از این دست را می توان از جمله مزیت های رنگ خودرو دانست.

رنگ هر خودرو با یک کد مشخص می شود که به اصلاح کد رنگ خودرو نامیده می شود. چالشی که در این مقاله به دنبال بررسی آن هستیم، نحوه تشخیص کد رنگ خودرو است. نحوه پیدا کردن کد رنگ خودرو بر اساس برند و مدل ممکن است متفاوت باشد.

ما در مقاله ای درباره پر طرفدارترین رنگ خودرو صحبت کردیم، بدیهی است کد رنگ این رنگ های محبوب به آسانی تشخیص داد می شوند اما همیشه تشخیص کد رنگ ها راحت نیست از این رو در یک بررسی گسترده در این مقاله سعی کرده ایم تا نحوه پیدا کردن کد رنگ خودرو برای مدل های مختلف را به شما ارائه کنیم.

کد رنگ خودرو چیست؟

قبل از اینکه به بررسی نحوه تشخیص کد رنگ خودرو بپردازیم، لازم است تا این کد را برای شما تعریف کنیم. اگر با کار با نرم افزارهای ویرایش عکس خبره باشید، بهتر می توانید کد رنگ خودرو را درک کنید. در این نرم افزارها هر رنگی با یک کد مشخص می شود، در خودروها نیز رنگ ها با کدهایی تعریف می شوند که شرکت تولید کننده آنها را روی محصولات خود و در  بخش اطلاعات مربوط به آن درج می نماید.

این کدها از چند حرف و عدد تشکیل شده اند. دقت کنید که هر کد رنگی منحصر به فرد بوده و برای هر رنگی یک کد مشخص تعریف می شود. با این ترفند دیگر کاربران رنگ خودروها را نیز اشتباه نمی گیرند.

شرکت های خودروسازی معمولا برای رنگ کردن خودروهای خود سعی می کنند از قبل با شرکت های تولید رنگ خودرو قرارداد امضا نمایند. در این قرارداد طرف تولید کننده رنگ بایستی طبق سفارش همان کد رنگ مشخص شده را تحویل مشتری بدهد.

از این رو تولید کننده های خودرو نیز کد رنگ مورد نظر را در اطلاعات مربوط به آن درج می نمایند. این کد رنگ ها در یک سیستم نظم تعریف شده و با داشتن آن به راحتی می توان رنگ مورد نظر را پیدا کرد.

در واقع تشخیص کد رنگ خودرو اولین قدم برای پیدا کردن رنگ بدنه خودروها است. در غیر این صورت این امکان وجود دارد تا از رنگ های اشتباهی برای رنگ آمیزی خودرو استفاده شود.

کد رنگ خودرو چیست؟

آیا کد رنگ همان رنگ خودرو است؟

برای اینکه در تشخیص کد رنگ خودرو بهتر عمل کنید و تفاوت این کدها را با رنگ اصلی روی بدنه بدانید، نیاز است تا یک مثال ساده را با هم مرور کنیم.

چند مدل رنگ زرد را می توانید روی خودروهای مختلف مشاهده کنید؟ زرد کم رنگ، زرد پر رنگ، زرد لیمویی، زرد و … . سایر رنگ ها نیز همین شرایط را دارند. در واقع وقتی صحبت از یک رنگ مانند قرمز می شود، طیف وسیعی از رنگ ها را می توان به همین عنوان معرفی کرد.

حال تصور کنید که قرار است رنگ خودرو خود را معرفی کنید. آیا نامیدن رنگ زرد برای آن به تنهایی می تواند ملاک تشخیص سایرین باشد؟

برای اینکه این موضوع را بهتر درک کنید، بایستی بدون نشان دادن خودرو خود به شخص ثالث و فقط با گفتن زرد بودن رنگ خودرو از وی بخواهید که رنگ خودرو شما را نشان دهد.

پر واضح است که افراد مختلف ممکن است زردهای مختلفی را به شما نشان دهند. اما با معرفی کد رنگ خودرو، دیگر با این چالش روبرو نخواهید بود و خیلی راحت هر کسی با داشتن کد مورد نظر می تواند دقیقا رنگ خودرو شما را تشخیص دهد.

چرا به کد رنگ خودرو نیاز داریم؟

اما تشخیص کد رنگ خودرو چه اهمیتی دارد؟ آشنایی با نحوه پیدا کردن کد رنگ خودرو برای کاربران در مواقعی اهمیت پیدا می کند که نیاز به ترمیم آن دارند. اگر خط و خش روی خودرو شما وجود داشته و یا قسمتی از رنگ بدنه خودرو شما از بین رفته باشد، نیاز است تا با نحوه پیدا کردن کد رنگ خودرو خود آشنا باشید. زیرا تنها راه ترمیم دقیق رنگ خودرو اطلاع از کد رنگ آن است.

اگر رنگ انتخاب شده برای ترمیم مقدار جزئی با رنگ اصلی خودرو شما متفاوت باشد، در زیر نور خورشید به وضوح متمایز خواهد شد و شکل بسیار بدی روی ظاهر خودرو شما ایجاد خواهد کرد. از این رو در چنین شرایطی می توان لزوم تشخیص کد رنگ خودرو را درک کرد.

تشخیص کد رنگ خودرو

برای کسانی که هنوز با کد رنگ خودرو خود آشنا نبوده و آن را مشاهده نکرده اند، لازم است تا نمونه هایی از آن نشان دهیم. دقت کنید که کد رنگ هر خودرو بنا به استانداردهای مختلف ممکن است ترکیبی از اعداد و حروف باشد و یا تنها از چند عدد تشکیل شده باشد. حتی تعداد اعداد و حروف کد رنگ خودرو در استانداردهای مختلف نیز متفاوت است. از این رو باید کد رنگ یک خودرو را بر اساس مدل و برند تولید کننده آن تشخیص داد.

برای مثال تصویر زیر کد رنگ یک خودرو L90 را نشان می دهد. کد رنگ خودرو مورد نظر طبق جدول مشخصات، TE266 است.

کد رنگ خودرو L90

یا در تصویر زیر کد رنگ یک خودرو چینی را در جدول مشخصات آن ملاحظه می کنید. طبق تصویر کد رنگ این خودرو ۲L7 است.

کد رنگ خودرو چینی

هم چنین در تصویر زیر نیز می توانید کد رنگ های خودرو مربوط به رنگ های مختلف را مشاهده کنید:

روش های تشخیص کد رنگ خودرو

۴ راه برای پیدا کردن کد رنگ خودرو

حالا که با نحوه تشخیص کد رنگ خودرو خود از روی اطلاعات مندرج در آن آشنا شدید، بهتر می توانیم نحوه پیدا کردن کد رنگ خودرو را برای شما تشریح کنیم. از ترفندهای مختلفی می توان برای تشخیص کد رنگ خودرو استفاده کرد. در ادامه هر یک از این ترفندها را با هم با ذکر مثال مرور می کنیم.

۱.تشخیص کد رنگ خودرو از روی جدول مشخصات

در هر خودروی چه ایرانی و چه خارجی یک کارت فلزی بر روی قسمتی از بدنه یا بخش داخلی کاپوت درج می شود که اطلاعات مربوط به خودرو در آن مشخص شده است. یکی از این اطلاعات کد رنگ خودرو است.

کد رنگ خودرو بر روی برچسب اطلاعات آن بسته به برند تولید کننده با عبارت های مختلفی مشخص می شود. برای مثال در جدول مشخصات فارسی از عبارت ” کد رنگ” برای تعریف این کد استفاده می شود.

هم چنین حروف اختصاری “PNT” یا “Paint” و هم چنین C/TR نیز می توانند مشخص کننده کد رنگ خودرو بر روی برچسب مشخصات آن باشند.

۲.تشخیص کد رنگ خودرو از روی بدنه

 هم چنین ممکن است برندهای تولید کننده خودرو کد رنگ آن را بر روی قسمتی از بدنه درج کرده باشند. این قسمت ها معمولا برای هر برند و مدل خودروهای تولید شده توسط آن مشخص و ثابت است. برای اطلاع از محل درج کد رنگ خودرو برندهای مختلف می توانید از جدول زیر استفاده کنید:

برند سازنده خودرو محل قرارگیری کد رنگ خودرو روی بدنه آن
سایپا محفظه موتور – زیر آبپاش – روی پلاک فلزی
ایران خودرو محفظه موتور – روی سینی فن – روی پلاک فلزی
پارس خودرو محفظه موتور – زیر آبپاش – روی پلاک فلزی
تویوتا ژاپن روی رکاب درب – سمت راننده – روی برچسب
کیا کره روی رکاب درب – سمت راننده – روی برچسب
هیوندای ژاپن روی رکاب درب – سمت راننده – روی برچسب
بی ام و آلمان محفظه موتور – روی پلاک فلزی – یا درب سمت راننده
بنز آلمان محفظه موتور – روی پلاک فلزی – یا درب سمت راننده
لکسوس ژاپن روی رکاب درب – سمت راننده – روی برچسب
مزدا ژاپن روی رکاب درب – سمت راننده – روی برچسب
نیسان ژاپن محفظه موتور – روی پلاک فلزی – یا درب سمت راننده

۳.نحوه پیدا کردن کد رنگ خودرو از روی VIN

کد شناسایی VIN یک کد ۱۷ رقمی ترکیبی از اعداد و حروف است که برای هر خودرویی در جهان منحصر به فرد می باشد. این کد برای خودروهای خارجی نیز با دستورالعمل ثابت تعیین می شود.

کد VIN خودرو به صورت رمزی اطلاعات مختلفی را درباره آن به نمایش نمی گذارد که یکی از این اطلاعات نیز کد رنگ خودرو مورد نظر است. از این رو شما با داشتن کد VIN خودرو خود که بر روی برچسب مشخصات  و یا کارت خودرو شما درج شده می توانید کد رنگ خودرو خود را بیابید. برای این کار می توانید با نمایندگی شرکت تولید کننده خودرو خود تماس بگیرید.

۴.تشخیص کد رنگ خودرو توسط صافکار

بسیاری از صافکارهای حرفه ای کاربلد به دلیل تجربه بسیار بالایی در که در تشخیص کد رنگ خودروهای مختلف دارند، تنها با یک نگاه و دست کشیدن روی بدنه می توانند کد رنگ خودرو شما را تشخیص دهند. البته این روش تشخیص کد رنگ خودرو ممکن است با چالش های همراه باشد. دقت کنید که حتما صافکار محترم باید فردی با تجربه و حرفه ای در این زمینه باشد.

اکنون که کد رنگ مناسب خودرو خود خود را یافتید احتمالا نوبت به آن میرسد تا به انتخاب رنگ موردنظرتان بپردازید. در این خصوص ما در مقاله دیگری با عنوان انواع رنگ خودرو به طور مفصل به این موضوع پرداختیم. امیدوارم که مطالب این مقاله برایتان مفیده بوده باشد.

کلام آخر

ما در این مقاله روش های تشخیص کد رنگ خودرو را توضیح دادیم. این روش ها شامل تشخیص کد رنگ خودرو از روی جدول مشخصات، تشخیص از روی بدنه، پیدا کردن از روی VIN و تشخیص رنگ خودرو توسط صافکار است. به واسطه این روش ها شما می‌توانید به سادگی کد رنگ خودرو خود را به دست آورید. اما خوب است بدانید مباحث مربوط به رنگ خودرو بسیار گسترده هستند.

اگر قصد خرید و یا اطلاع قیمت رنگ خودرو در کد رنگ مورد نظرتان را دارید، رنگ تهران آماده است تا شما را در این زمینه راهنمایی کند. جهت کسب هرگونه اطلاعات بیشتر از طریق شماره تماس های مجموعه با رنگ تهران در تماس باشید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

4 پاسخ

  1. سلام.
    کاتالوگ مخصوص رنگ اتومبیل رو از کجا میتونم تهیه کنم؟؟؟؟که رنگ های زیادی داشته باشه و نام و کد رنگ هم روی هر رنگ درج شده باشه.
    متاسفانه تمامی این کاتالوگ ها که تا حالا پیدا کردم تصویر در گوگل بوده که هنگام چاپ تغییر رنگ میده.مثل کاتالوگ داخل تصویر بالای صفحه میخوام.ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. سلام. کاتالوگ الان اتومبیلی شرکت جهانی میزنه که قیمتشون نزدیک ۴-۳ میلیون هست. کاتالوگ K7 هست برای رنگ های صنعتی که قیمتش هم حدود ۴ میلبون هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *