تفاوت رنگ اپوکسی پلی آمید و پلی آمین در چیست؟ | شرکت پخش رنگ تهران

تفاوت رنگ اپوکسی پلی آمید و پلی آمین در چیست؟

درک تفاوت رنگ اپوکسی پلی آمید و پلی آمین در انتخاب درست و مناسب کفپوش های اپوکسی تاثیر بسیار زیادی دارد. ممکن است با خواندن جمله بالا این سوال در ذهن شما نقش ببندد که چه ارتباطی بین پوشش اپوکسی برای فضاهای مختلف با پلی آمید و پلی آمین وجود دارد؟

در این مطلب قصد داریم تا علاوه بر تعریف و شرح تفاوت پلی آمید و پلی آمین، ارتباط بین این مواد را با رنگ اپوکسی نیز بررسی کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

رنگ اپوکسی چیست؟

رنگ اپوکسی نوعی پوشش سفت و غیرقابل نفوذ است که برای پوشاندن فضاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. بیشترین و رایج ترین کاربرد رنگ اپوکسی، در پوشاندن کف سطوح مختلف با کاربری متفاوت است.

از این نوع رنگ برای پوشاندن فضاهای سر بسته و حتی سر باز نیز استفاده می شود. به عنوان نمونه در بیشتر موارد پوشش کف پل هوایی ها، بیمارستان ها، کارخانه ها، سالن های ورزشی و اماکن مشابه اپوکسی است.

اپوکسی از دو جزء اصلی رزین و سفت کننده به  وجود می آید. رزین ها ممکن است از مواد مختلفی گرفته شوند که شرح تفاوت آن ها خارج از موضوع مطلب ما یعنی تفاوت اپوکسی پلی آمید و پلی آمین است. اما سخت کننده ها یا هاردنرهایی که به عنوان یک پوشش محافظتی روی سطح رزین کشیده می شوند، می توانند از دو نوع پلی آمید یا پلی آمین باشند.

تفاوت رنگ اپوکسی پلی آمید و پلی آمین، در انتخاب و استفاده از یکی از این دو ماده موثر است. ویژگی های متفاوت و منحصر به فرد این دو نوع سخت کننده، موجب ایجاد تفاوت در ویژگی های کفپوش های اپوکسی می شود. برای درک این تفاوت ابتدا بهتر است تعریفی از این دو رنگ پرطرفدار داشته باشیم.

رنگ اپوکسی چیست؟ | شرکت پخش رنگ تهران

رنگ اپوکسی پلی آمید چیست؟

همان طور که اشاره کردیم اگر رزین اپوکسی با هاردنر پلی آمید ترکیب شده باشد، انواع رنگ اپوکسی پلی آمید حاصل می شوند. پلی آمید یک ماده شمیایی است که از ترکیب آمین آلیفاتیک و اسید چرب به دست می آید.

در حالت کلی هدف استفاده از رنگ های اپوکسی، ایجاد یک پوشش عایق و غیرقابل نفوذ روی سطح زیرین است.

به طور نمونه از رنگ اپوکسی برای پوشاندن پوشش سیمانی کف سالن های ورزشی استفاده می شود. به همین دلیل این نوع پوشش باید از خاصیت ضد آب برخوردار باشد و در مقابل ضربه  و خراشیدگی مقاومت بالایی از خود نشان دهد.

پلی آمیدها که ابتدا به شکل خمیری و ژله ای هستند پس از گذشت چند ساعت از استفاده، سفت و سخت می شوند و به یک پوشش مقاوم و ضدضربه تبدیل خواهند شد.

رنگ اپوکسی پلی آمید در سه نوع براق، مات و نیمه مات تولید می شود که انتخاب و استفاده از هر یک، به کاربری محیط مورد نظر و سلیقه فرد بستگی دارد.

رنگ اپوکسی پلی آمید چیست؟ | شرکت پخش رنگ تهران

رنگ اپوکسی پلی آمین چیست؟

هنگامی که برای درست کردن رنگ اپوکسی از هاردنر پلی آمین استفاده شود، در اصلاح رنگ اپوکسی پلی آمین به دست می آید. در ساختار پلی آمین ها دو گروه از آمونیوم های NH2 وجود دارند که باعث بالا رفتن مقاومت و استقامت رنگ های اپوکسی پلی آمین خواهند شد.

پوشش های اپوکسی که در ترکیب خود پلی آمین دارند، از سطح براق و صافی برخوردار هستند که ضمن داشتن این ویژگی، امکان نفوذپذیری به آن ها نیز بسیار کم است. این نوع سخت کننده اپوکسی نیز مانند پلی آمیدها قبل از استفاده خمیری شکل است اما پس از اجرا بسیار سفت و سخت خواهد شد.

انواع رنگ اپوکسی پلی آمین را می توان روی سطوح مختلفی از جمله سیمان یا موزاییک استفاده کرد و آن را یک لایه محافظ و آنتی باکتریال دانست. به  دلیل سطح براق این نوع رنگ اپوکسی، تمیز کردن آن بسیار راحت تر از سایر کفپوش ها است.

نداشتن درز و براق بودن پلی آمین با خاصیت جلوگیری از نفوذ باکتری ها و میکروب ها، برای استفاده در مکان های استریل مانند اتاق عمل گزینه بسیار مناسبی است.

رنگ اپوکسی پلی آمین چیست؟ | شرکت پخش رنگ تهران

شباهت رنگ اپوکسی پلی آمید و پلی آمین

قبل از پرداختن به تفاوت رنگ اپوکسی پلی آمید و پلی آمین، بهتر است با ویژگی های مشترک این دو نوع رنگ آشنا شوید. استفاده از پوشش اپوکسی با هر دو نوع سخت کننده آمیدی یا آمینی مزایای زیر را به همراه دارد که می توانیم آن را به عنوان شباهت های این دو رنگ نیز بپذیریم.

  • پوشش های اپوکسی به راحتی به سطح زیرین خود می چسبند و بر همه سطوح قابل استفاده هستند.
  • مقاومت بالایی دارند و با وارد شدن ضربه های معمولی و رفت وآمد زیاد کنده نمی شوند.
  • هر دو نوع رنگ پلی آمیدی یا پلی آمینی، تحمل بالایی در برابر وزن سنگین دارند.
  • با وجود تفاوت درصد مقاوت رنگ های آمیدی و آمینی در مقابل رطوبت، می توان هر دو نوع این سخت کننده را پوشش های مقاوم در برابر رطوبت دانست.
  • نداشتن درز و شکاف در پوشش های اپوکسی آمیدی و آمینی موجب شده است تا نفوذ میکروب و عوامل بیماری زا به داخل، کنار یا سطح زیرین این پوشش ها کار سختی باشد و از این نظر جزو پوشش های بهداشتی محسوب شوند.
  • شستشوی هر دو نوع کفپوشی اپوکسی پلی آمیدی و پلی آمینی بسیار آسان است.
  • اجرای این پوشش ها نیازمند زمان، هزینه و انرژی بالایی نیست.

شباهت رنگ اپوکسی پلی آمید و پلی آمین | شرکت پخش رنگ تهران

تفاوت اپوکسی پلی آمید و پلی آمین

با وجود شباهت های گفته شده درباره این دو نوع هاردنر، درک تفاوت رنگ اپوکسی پلی آمید و پلی آمین به شما کمک می کند تا بهترین گزینه را برای سطح مورد نظر خود انتخاب کنید. زیرا این دو نوع ماده از ویژگی های متفاوتی برخوردار هستند که در زیر توضیح دادیم:

  • مقاومت پلی آمین ها در برابر مواد شیمیایی بسیار بالاتر از پلی آمیدها است.
  • سطح پلی آمین ها عموما براق است در حالی که پلی آمیدها را می توان در سه مدل براق، مات یا نیمه مات تهیه کرد.
  • پلی آمیدها در مقابل آب و رطوبت استقامت بیشتری از خود نشان می دهند، اما این مقاومت در پلی آمین ها به میزان کمتری مشاهده می شود.
  • پلی آمیدها در دمای محیط پخت می شوند اما پلی آمین ها را حتی می توان در دمای پایین نیز پخت.
  • مواد اولیه و تشکیل دهنده این دو نوع هاردنر با هم متفاوت است.
  • پلی آمیدها را به دلیل مقاومت کم در برابر اشعه ماوراء بنفش، بیشتر در محیط های سرپوشیده و فضای داخلی ساختمان استفاده می کنند، در حالی که از پلی آمین ها برای پوشش سطوح خارجی نیز استفاده می شود.
  • در محیط هایی که در آن ها احتمال استفاده از مواد اسیدی و شیمیایی بیشتر است، استفاده از رنگ اپوکسی پلی آمین توصیه می شود. زیرا یک تفاوت اپوکسی پلی آمید و پلی آمین، ضداسید بودن پلی آمین ها است.
  • انعطاف پذیری پلی آمیدها در مقایسه با پلی آمین ها بالاتر است.

کلام آخر

در پایان همان طور که مشاهده کردید برخلاف تصور عموم تفاوت رنگ اپوکسی پلی آمید و پلی آمین در ساختار و همچنین نوع کاربرد وجود دارد. بنابراین باید با توجه به محیط مورد نظر و شرایطی که دارد، بهترین انتخاب را انجام دهید و حتما در این بین از نظر یک کارشناس نیز استفاده کنید. همچنین در این راستا شناخت انواع و کاربرد رنگ اپوکسی نیز راهگشای شما خواهند بود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

2 پاسخ

    1. سلام دوست عزیز، لطفا در خصوص دریافت پاسخ سوال خود با شماره ۴۴۵۶۷۲۸۸ تماس بفرمایید تا مشاوران فروشگاه رنگ تهران شما رو راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *